Specificaties Kit met 1 lens, 12,2MP sensor - Bekijk alle specificaties

Canon EOS 450D + EF-S 17-85mm f/4-5.6 USM IS Zwart Review

TimVisser 4 april 2010, laatste update op 4 april 2010, 1.536 views

Canon EOS 450D + EF-S 17-85mm f/4-5.6 USM IS Zwart

Pluspunten

• Hoge resolutie
  • Goede beeldkwaliteit
  • Stevige constructie
  • 3" LCD-scherm
  • Live View
  • 250V Trigger-voltage

Minpunten

• Gebrek aan tele van de kitlens

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 5
Na al jaren aangerommeld te hebben met point-and-shoot camera's besloot ik rond juli 2009 dat het inmiddels eindelijk wel eens tijd werd om de overstap te maken naar de DSLR camera. Mijn keuze is na enig speurwerk gevallen op de Canon EOS 450D met 18-55mm kitlens. Inmiddels heb ik 7070 foto's op de teller staan, en leek het me tijd worden voor een review.

Specificaties
Canon EOS 450D
Resolutie: 12,2 Megapixels
Lensmount: Canon EF-S (metalen bajonetring)
ISO-gevoeligheid: 100-1600
AF punten: 9
Opslagmedium: SDHC

Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS
Brandpuntsafstand: 18-55mm
Diafragma: 3.5-5.6
Filterdiameter: 58mm

Kwaliteit
De camera zelf is erg degelijk gebouwd. De body is overwegend van erg stevig plastic, maar voelt solide aan en kraakt of beweegt niet. Op een aantal plekken zijn rubberen anti-slip oppervlakken aangebracht, wat tijdens normaal gebruik een ontzettend groot voordeel blijkt op te leveren. Deze rubberen oppervlakken zijn zowel te vinden op de greep aan de voorzijde van de camera, als op de plek waar de fotograaf zijn/haar duim doorgaans zal plaatsen bij het maken van een foto.

Op de kwaliteit van een aantal onderdelen is absoluut niet bespaard. Hiertoe behoren de draagriemringen, flitsschoen en bayonetring waar de lens op wordt bevestigd. Ook hier is vanzelfsprekend geen beweging in te krijgen.

Een bijkomend voordeel van het materiaal waarvan het grootste deel van de body is gemaakt, is dat het in tegenstelling tot veel metaalsoorten die doorgaans in DSLR body's worden gebruikt, vrij schokbestendig is. Hierdoor is de kans dat de body een eventuele val overleeft aanzienlijk groter dan bij body's van bijvoorbeeld metaallegeringen.

De bijgeleverde kitlens is een prima lens. Dat gezegd, zijn er wel een aantal dingen waar de beginnende spiegelreflexgebruiker aan moet denken. Omdat deze lens tot Canon's budgetlenzen behoort, zijn crops op 100% soms niet helemaal scherp. Chromatische abberatie beperkt zich tot een minimum, en kan tijdens de nabewerking erg eenvoudig worden weggewerkt. Deze lens is uitstekend geschikt voor landschaps- en ander groothoekwerk, maar ook voor portretdoeleinden en tot op zekere hoogte macrofotografie is deze lens prima geschikt. Een toepasselijke lens voor een staters-kit dus, wat ook af te leiden is van het feit dat starters-kits van andere fabrikanten vaak met een soorgelijke lens zijn uitgerust.

Deze lens sluit qua bereik overigens naadloos aan op de Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS. Beide lenzen komen wat betreft beeldkwaliteit erg goed overeen, en zijn een goede aanvulling op elkaar. De beginnende gebruiker zal bij de kitlens al snel het idee hebben dat er wat zoom ontbreekt.

Batterijduur
Over de exacte laadtijd van de accu durf ik geen uitspraak te doen, omdat ik de accu meestal simpelweg een aantal uur aan de lader laat liggen, en deze vol is wanneer ik terug kom. Met een volle accu heb ik over het algemeen geen moeite om 300-500 foto's te maken zonder flits, met Image Stabilisation aan. Ook heb ik de lens het grootste deel van de tijd op Auto Focus staan, en het LCD-display op gemiddelde brightness. Wellicht zou de batterijduur voor zeer lange studio-shoots problemen op kunnen leveren, maar dat is bij haast alle camera's het geval, en bij professioneel gebruik zijn 1 of 2 extra accu's nooit een overbodige luxe.

Mogelijkheden
Ondanks het feit dat de EOS 450D eigenlijk een instapmodel is, valt dit aan de veelvoud aan mogelijkheden die men ermee heeft niet direct af te zien. De camera beschikt over een aantal opties die zowel de beginnende als gevorderde fotograaf tevreden zullen stellen. Buiten het draaiwiel-keuzemenu (waar ik later op terug zal komen) om, zijn er nog een aantal mogelijkheden die het verdienen om aangestipt te worden.

Sterkte viewfinder
Voor brildragers is het erg prettig dat de sterkte van de viewfinder aangepast kan worden. De sterkte kan in kleine stappen ingesteld worden tussen +1 en -3. Dit biedt ook brildragers de mogelijkheid om zonder bril op te hebben optimaal gebruik te kunnen maken van de viewfinder.

Automatisch dimmen van het scherm
Dit model uit de EOS-serie beschikt over een sensor tussen de viewfinder en het schermpje in. Zodra men door de viewfinder kijkt, en op deze manier de sensor blokkeert, zal het schermpje vanzelf uit gaan. Dit zorgt onder andere voor een langere batterijduur, maar in donkere omgevingen zorgt dit er ook voor dat het schermpje zich op foto's niet als een storende lichtbron zal gedragen.

Stofverwijdering
De camera beschikt over een geavanceerd stofverwijderingssysteem dat indien nodig automatisch geactiveerd wordt bij in- of uitschakelen van de camera. Natuurlijk is dit geen spreekwoordelijke zilveren kogel, maar de functie kan erg behulpzaam zijn als er vaak van lens gewisseld wordt, hetgeen bij een DSLR niet meer dan gebruikelijk is. De functie kan ook handmatig geactiveerd worden.

Depth of field preview
Deze optie wordt door veel mensen niet volledig begrepen, maar kan erg handig zijn. Als men door de viewfinder kijkt, gebeurt dat doorgaans met het grootst-mogelijke diafragma. Als de depth of field preview geactiveerd is, wordt het gekozen diafragma ingesteld, zodat de gebruiker goed kan inschatten welke gebieden van de foto scherp worden weergegeven.

Auto Exposure Bracketing
Met deze optie is het mogelijk om (met behulp van een statief) dezelfde foto meerdere malen te nemen met verschillende belichtingen. Dit is een goede manier om te zorgen dat zowel de lucht als een landschap daaronder niet over- of onderbelicht zijn, door met computersoftware de foto's samen te voegen.

Live View
Omdat veel gebruikers van de EOS 450D nog nooit eerder met een DSLR camera gewerkt zullen hebben, is de Live View functie erg handig. Iedereen die ooit een point-and-shoot camera gebruikt, zal deze functie kennen. Het scherpstellen verloopt iets trager dan bij een point-and-shoot, maar is erg nauwkeurig. In de Live View stand kan ook gebruik gemaakt worden van een handig raster om de compositie van een foto samen te stellen.

Uitklapbare flitser
Deze flitser is vanzelfsprekend niet van dezelfde kwaliteit als flitsers die bevestigd worden op de hotshoe, maar kan in sommige situaties dienen als een handig redmiddel. Ik heb deze flitser zelf zo nu en dan gebruikt als invulflits om schaduwen te verzachten, maar hij is ook erg geschikt voor andere toepassingen. De flitser is vrij sterk, maar geeft daarom vanwege het kleine flitsoppervlak ook harde schaduwen. Dit is niet te vermijden bij een compacte flitser.

RAW opname
Een van de grote voordelen van een DSLR camera is het feit dat het bij de meeste van dit soort camera's mogelijk is om te fotograferen in zogenaamde "RAW" bestandsformaten. Het RAW bestandsformaat van de huidige digitale EOS serie is het Camera Raw 2 (.CR2) formaat. De uiteindelijke bestanden kunnen enkel verwerkt worden met hiervoor bedoelde applicaties zoals de Camera RAW toepassing die geintegreerd is in zowel Adobe Photoshop als Lightroom. De informatie die bij JPEG-compressie verloren gaat, blijft in deze bestanden behouden. Resultaat hiervan is dat kleine - of zelfs vrij grote - fouten tijdens de nabewerking non-destructief weggewerkt kunnen worden. Voor professionele fotografen zijn RAW-formaten al langer de standaard, maar ook voor amateurfotografen wordt dit steeds populairder. Bij de EOS 450D is het overigens ook mogelijk om zowel in .JPEG als in .CR2 formaat op te slaan, hetgeen voor beginnende fotografen wellicht een verstandige optie is.

Hoge weerstand flitsschoen
Vanwege de elektronische circuits die in de EOS 450D gebruikt worden, kan deze camera in tegenstelling tot zijn voorgangers enorm hoge flitservoltages aan. Voor mensen die oude flitsers hebben die ze graag willen gebruiken met hun nieuwe DSLR camera, is het van belang om hier aandacht aan te schenken. Waar camera's zoals de 300D voorheen een maximaal trigger-voltage van 6V aan konden zonder door te branden, is de 450D gebouwd om een trigger-voltage van ruim 250V zonder problemen te kunnen weerstaan.

Draaiwiel-keuzemenu
De camera kan gebruikt worden in een aantal standen. Voor het selecteren van deze standen wordt het draaiwiel aan de bovenzijde van de camera gebruikt. Ik zal een korte omschrijving van de bruikbare standen geven.

Full auto
Over deze stand kan ik erg kort zijn; deze stand maakt van een DSLR een low-range point-and-shoot camera. Zelf nadenken is bij deze stand niet mogelijk, en dat is meestal aan de resultaten af te zien. Men koopt geen DSLR om vervolgens de full auto stand te gebruiken, en de meeste mensen stappen hier ook al heel snel vanaf. Ikzelf heb mijn eerste foto's in deze stand gemaakt ten behoeve van deze review.

Quick modes
Ook deze standen zijn op veel point-and-shoots te vinden, maar kunnen voor de beginnende fotograaf toch erg handig zijn. De standen worden ook wel omschreven als "Scenario-standen". De beschikbare scenario's zijn: Portret, Landschap, Macro, Sport, Nacht-portret en Geen flits. Wanneer deze standen gebruikt kunnen worden spreekt voor zich.

Zodra men iets bekender is met de camera, wordt er steeds meer gebruik gemaakt van de volgende standen. Deze standen bieden erg veel mogelijkheden die de voorgenoemde standen niet bieden, en geven erg veel vrijheid aan de fotograaf.

Program mode
In deze stand krijgt men voor het eerst een klein beetje bewegingsvrijheid. Er kan voor gekozen worden om wel of niet te flitsen, de witbalans kan handmatig ingesteld worden, en over- of onderbelichting kan handmatig gecorrigeerd worden.

Shutter speed priority
Bij deze stand kiest men zelf voor een specifieke sluitertijd, waarna de camera zal meten welk diafragma hierbij het beste gebruikt kan worden. Deze stand is erg goed bruikbaar voor sportfotografie, of andere onderwerpen met grote dynamiek. Ook hier kan over- of onderbelichting eenvoudig handmatig gecorrigeerd worden.

Aperture priority
Deze stand is in feite tegenovergesteld aan de vorige. Hier kiest men een toepasselijk diafragma, waarna de camera zal meten welke sluitertijd hier het beste gebruikt kan worden. Dit kan erg handig zijn voor portretfotografie of andere onderwerpen waarvoor het belangrijk is dat de achtergrond absoluut niet scherp is, of juist wel scherp is. Wederom kan hier over- of onderbelichting handmatig gecorrigeerd worden.

Manual mode
In deze stand heeft de gebruiker totale vrijheid, alles moet zelf ingesteld worden, waardoor er snel over- of onderbelichting optreedt. Om deze reden wordt de stand door de meeste fotografen weinig gebruikt, behalve in erg specifieke scenario's zoals in studio's vaak het geval is.

A-dep mode
Deze door Canon ontwikkelde technologie is in feite vrijwel gelijk aan de program mode. Het enige verschil is dat de camera hier de voorkeur geeft aan een zo scherp mogelijk foto op alle punten zonder de foto te ver te onderbelichten.

Metering modes
Bij alle standen behalve de Quick modes en full auto stand is het mogelijk om te kiezen voor een bepaalde metering mode. Deze standen hebben betrekking op de manier waarop de camera de lichtinval berekent.

Evaluative
In deze stand wordt de lichtinval berekend over het gehele beeld, waarbij elk punt op het beeld dezelfde prioriteit toegewezen krijgt. Goed inzetbaar in situaties waar sprake is van een gelijkmatig verlichte omgeving.

Center-weighted average
Hierbij wordt de voorkeur gegeven aan het midden van het beeld. Dit kan erg handig zijn in situaties waarbij een belangrijk onderwerp zich in het midden van de foto bevindt, maar ook de omringende delen van de foto niet onbelangrijk zijn, en het hoofdonderwerp niet evenveel is belicht als de omgeving.

Spot
Deze stand meet enkel de lichtinval in het midden van de sensor (rond het middelste AF punt). Geschikt om lichtbronnen zoals bijvoorbeeld kaarsen te fotograferen, maar ook wanneer het onderwerp heel erg contrasteert met de omgeving.

Partial
Vrijwel gelijk aan de Spot metering stand. Deze stand meet de lichtinval echter in een iets ruimer gebied dan de Spot stand.

Voorbeelden
Natuurlijk is alle informatie die ik hier heb gegeven mooi meegenomen, maar wat kan men nou echt bereiken met deze camera? Om hier een beeld van te geven, zal ik een aantal voorbeelden plaatsen die genomen zijn met de EF-S 18-55mm kitlens, of zijn broertje, de E-FS 55-250mm.

EF-S 18-55mm

EF-S 55-250mm

100% crop

De Canon EOS 450D is voor zowel de beginnende als de gevorderde fotograaf een fantastisch instapmodel, en zal in de meeste situaties prima voldoen voor allerhande doeleinden. De bijgeleverde kitlens is voor huis-tuin-en-keuken gebruik een prima lens, en is erg goed bruikbaar voor de meest uiteenlopende onderwerpen. De bouwkwaliteit van de camera garandeert over het algemeen een lange levensduur, en is dus binnen deze prijscategorie een prima keuze!

Heb jij ook een Canon EOS 450D + EF-S 17-85mm f/4-5.6 USM IS Zwart?

uitgebreide review! enige nadeel daarvan is dat het lastig is om de ervaringen te vinden tussen alle specs en opties.

Verder erg mooie voorbeeld foto's, maar die foto van de maan is natuurlijk geen full size... de maan op de crop foto is bijna net zo groot..
Daar ben ik inderdaad iets van het full size idee afgeweken, omdat een puur zwarte omgeving voor dit doeleinde natuurlijk totaal niet interessant is. :p
Tim,
Je hebt een leuk verhaal neergezet. Het is geen complete review, en eigenlijk hoeft dat niet omdat er genoeg sites te vinden zijn met complete specificaties. Het gaat hier om jouw verhaal, en dat blijkt. Ik waardeer vooral dat je een paar leuke foto´s hebt gebruikt om je verhaal te larderen. Goed gekozen. Ze tonen aan aan dat je voor een prettige prijs van deze camera, zeer leuke foto´s kunt maken.
Ik spreek uit ervaring, want ik heb deze camera ook. Vanuit de analoge Canon AE-1, via diverse digitale compacts, was dit mijn eerste serieuze stap naar de digitale fotografie. En prettige start, maar ik zeg er direct bij dat ik ook wel de grenzen ben tegengekomen. Ik gebruik de camera ook in combinatie met de 70-200 2.8 ISM voor sport fotografie met IJslandse paarden. Dan is dit niet de juiste body vanwege het te lage aantal beelden per seconde. Die lens is fantastisch maar een overkill voor de 450D body.
De standaard lens past prima bij de 450D. Scherp. Maar niet lichtsterk.
Ik herinner mij een moment in Burgos waar ik met de 70/200 meer licht ving dan met de standaard lens.