Google Chromecast (2018) - Zwart Review

CH4OS 17 november 2018, laatste update op 29 november 2018, 4.118 views Product gekocht

Google Chromecast (2018) - Zwart

Fijn apparaatje, dat ook 1080p 60fps ondersteund. Google had 1080p 60fps (voorbeeld-)content kunnen meegeven, zodat het ook makkelijk te testen is. Wat mij betreft is dit namelijk een key-feature voor het apparaatje. De verpakking had beter gekund en het magneetje mist, die wel op de vorige versie was.

Pluspunten

• Instellen gemakkelijk
  • Gebruik gemakkelijk, net als 2015 model

Minpunten

• Mist het magneetje zoals op het 2015 wel aanwezig is
  • Een dubbele verpakking die wat vervelend was, de eerste verpakking uiteindelijk ook niet normaal kunnen openen en helaas kapot moeten maken

Google Chromecast 2018 - mijn review

Introductie
Ik ben al bekend met Chromecast. Ik heb het vorige model namelijk ooit gekregen als welkomstgeschenk toen ik klant werd bij een ISP. De upgrade genomen vanwege de 1080p 60FPS/Hz feature en mijn TV die (als het goed is) ook in een hogere framerate beelden kan weergeven.
1080p met 60fps...
Het gebrek aan voorbeelden voor 1080p 60FPS/Hz content mis ik, dat had een eerste test wel gemakkelijker gemaakt. Mede hierdoor ga ik er eigenlijk wel vanuit dat eigenlijk zo'n beetje alle 60 fps content volstaat en weergegeven kan worden. Aan de Chromecast zal het nu in elk geval niet meer liggen! Controleer voor de zekerheid even wel of de TV die je hebt ook 60FPS/Hz kan weergeven, anders heeft het natuurlijk geen zin om deze Chromecast aan te schaffen. ;)
...op Netflix
Ik weet echter (nog) niet hoe het zit met 1080p 60FPS/Hz content op Netflix. Ik denk dat de meeste mensen hun Chromecast hiervoor gebruiken, maar vooralsnog heb ik geen weet van content in deze combinatie van resolutie en vernieuwingsfrequentie. De Ultra HD variant heeft wel 60FPS/Hz, maar het is weer onduidelijk of dit geldt voor 4K (2160p) of ook voor 1080p. Wel heb ik hiervoor even contact opgenomen met Netflix, om hier wat duidelijkheid in te krijgen hoe het nu exact zit en welke content dan in elk geval 60FPS/Hz heeft.
60FPS/Hz test
Vandaag heb ik de 1080p 60fps (naar mijn idee toch hetgeen waarvoor men deze Chromecast uitgebracht heeft) getest. Op YouTube een video gepakt (genoeg te vinden intussen natuurlijk op 1080p met 60fps) en ik merkte inderdaad een verschil te zien in de FPS/Hz van de video. Mijn TV is (een wat oudere) 100Hz model en zou dus 60fps content met 2 vingers in de spreekwoordelijke neus moeten weergeven. En dat gebeurd dus ook. Ook bij een random Twitch-stream bleek dit het geval te zijn.
Codec support
Welke codecs er exact ondersteund zijn heb ik zo gauw niet gevonden. Ik ga er daarom vanuit dat de documentatie nog even bijgewerkt moet worden nog. Voor het gemak ga ik er daarom vanuit dat de codecs hetzelfde zijn zoals de Chromecast Ultra deze momenteel support.
Verschil met de Google Chromecast uit 2015
De 2015 versie heeft een magneetje zodat de Chromecast daaraan kan blijven hangen achter de TV. Het nieuwe model heeft deze magneet niet meer, wat ik wel jammer vind.
Ik heb nu daardoor een beetje het gevoel dat het apparaatje er maar los bij hangt en eventueel uit de TV kan vallen of ooit kabelbreuk kan krijgen. Dit had allemaal voorkomen kunnen worden en met een magneetje is dat natuurlijk ook heel simpel opgelost.
Design en geluidskwaliteit
Voor design en geluidskwaliteit heb ik geen mening over. Mij maakt het niet zo heel veel uit hoe het eruit ziet, aangezien het apparaatje toch verstopt zit achter de TV. De geluidskwaliteit is natuurlijk niet alleen relatief, maar in mijn optiek voor de Chromecast zelf afwezig; het geluid wordt in mijn geval naar de TV gestuurd, die het vervolgens doorspeelt naar mijn sound bar.
Verpakking en het uitpakken
De verpakking had wel wat beter gekund wat mij betreft. De verpakking was strak, maar dubbelop; een doos in een doos. Die buitenste doos zat vervolgens ook heel strak, waardoor een en ander lastig los maken was en uiteindelijk heb ik de buitenste verpakking moeten scheuren om het open te krijgen, wat jammer is. Dat is ook iets wat eventueel ruilen bemoeilijkt.

Heb jij ook een Google Chromecast (2018) - Zwart?

Haha, ja, dat doosje. Onmogelijk om niet te slopen. Verder is er wat mij betreft weinig verschil met het 2015 model inderdaad.
Grootste verschil is de codec support en natuurlijk de output die een upgrade heeft gehad. :) Vind het wel jammer dat er standaard geen (voorbeeld)content daarvoor wordt aangeleverd, dus ik ga er eigenlijk stiekem vanuit dat het niet uit maakt en dat elk 60fps YouTube-filmpje bijvoorbeeld ook goed is.

Bij de Google Home (die tegelijk binnenkwam) eigenlijk hetzelfde probleem met de doos. Doordat de stickers onderop de doos transparant zijn, zie je ze amper. Je ziet wel een rood driehoekje in een van de hoeken, maar that's it. Beter hadden ze dan de stickers wat opvallender gedaan, zodat ik ook die doos niet per se had hoeven te scheuren / slopen.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 18 november 2018 18:16]

Vraagje van een Chromecast V2 (2015) gebruiker want ik vind het in je review niet terug: zie je het verschil?
Wil ik zeggen: is het de moeite waard om mijn 2 2015 chromecasts om te ruilen voor deze versie voor zolang ik nog FullHD kijk? Ben nog niet van plan om dit of volgend jaar op UHD over te stappen en voor dit geld zie ik een verbetering wel zitten maar dan moet het wel een zichtbare verbetering zijn.

Als ik het goed begrijp kijk ik nu, ondanks de FHD resolutie van mijn televisietoestel, eigenlijk maar 720p op 60fps of 1080p op 30fps. Vind jij dat er een merkbaar verschil is wanneer je TV kijkt, t.o.v. de vorige Chromecast?
Ik heb dat nog niet getest om eerlijk te zijn. Ik weet namelijk niet welke 60fps content afspeelbaar is op 60fps. Maar zal vandaag eens testen voor je.
Super, thanx!

Ben me ook wat op het web aan het informeren maar ik vind eigenlijk niet zoveel duidelijke info. Ja, in de specs van deze Chromecast staat: 1080p @ 60fps

Ik kijk vooral Netflix, die zenden uit tegen "max 1080p" (voor een FHD abo) afhankelijk van het tijdsbestek waartussen je kijkt; tijdens de drukste uren kan de resolutie zakken maar ik vind niet op welke frequentie ze uitzenden, ik lees dat het vroeger 24hz was maar dat er sprake was om dit te verhogen, alleen vind ik nu nergens op welke frequentie ze heden ten dage uitzenden, ofwel zoek ik niet goed genoeg. :D
In het geval dat Netflix 1080p nog steeds niet op 60hz/fps uitzendt heeft het voor mij weinig nut om mijn Chromecasts te vervangen door de nieuwe, voor Youtube alleen hoeft het voor mij niet.
Met in elk geval YouTube en Twitch wordt 1080p 60fps content gewoon afgespeeld (en ja, dat is dus ook duidelijk te zien). Als je weet welke content op Netflix 60fps is, laat het even weten. Ik heb zelf namelijk ook gewoon Netflix en kan dat ook testen dan.

Mijn snelle zoekopdracht heeft geen 60fps content gevonden op Netflix (ik heb het duurste abo, niet zozeer voor 4K, maar voor het aantal streams).

Ook weet ik niet of mijn TV (genoemd in de review, maar volgens de specificaties is die 100Hz) een functie heeft om informatie te geven over o.a. de resolutie en het FPS/Hz waarin de uitzending wordt weergegeven, maar zover ik begrepen heb moet mijn TV het wel aankunnen in elk geval; klopt ook wel, ik zie duidelijk verschil tussen 30FPS en 60FPS content.

Overigens ook bedankt voor de feedback, ik heb een toevoeging gedaan aan de review, waarmee ik ook aangeef of het zichtbaar is of niet. Bij mij is het in elk geval zichtbaar.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 28 november 2018 14:51]

Leuk, thanx! mijn tv's zouden het ook moeten aankunnen (ook wat oudere 'dumb' 100Hz panelen).
Maar ik vrees een beetje voor Netflix (standaard HD abo). Ik zoek het ook nog wat verder op: als ik er ergens meer info over vind post ik het hier dan wel.

Leuke review trouwens!
Hahaha, bedankt! Moet toegeven dat het mijn eerste review is. Misschien dus niet (of juist verre van) perfect, maar feedback is altijd welkom!
"Perfection is not attainable, but if we chase perfection we can catch excellence."

Ietwat beknopt maar daar is niks mis mee, liever een beknopte en vlot leesbare review in alinea's, zoals deze, dan een ellendig lang stuk platte tekst.

Edit: Net iets over Netflix en framerates gevonden op HowToGeek:

Dus als ik het goed begrijp loopt de meeste content op Netflix via een standaard HD abo, nog steeds op een magere 24fps.
Ze doen ook testen met 60fps maar blijkbaar is er niet echt een manier om uit te maken -voor de kijker- of een bepaalde uitzending op 24 of 60fps wordt uitgezonden... "Unfortunately, there’s no way to tell if a show or movie plays at 23.976 or 59.940 frames per second."

...wel een paar handige tabelletjes i.v.m. data usage.

[Reactie gewijzigd door YourMom op 28 november 2018 15:37]

Ik wilde inderdaad niet al te veel woorden er vuil aan maken, mede omdat al bekend hoe en wat Chromecast kan/is.
Idd.
Hi even uit nieuwsgierigheid een vraagje voor jou. Kan jouw nieuwe chromecast de wat nieuwere H.265 codec afspelen.
Ik ga uit van de documentatie: https://developers.google.com/cast/docs/media.
Hierin wordt weliswaar nog niets opgemerkt over de Chromecast 3rd generation (deze 2018 versie), maar aangezien hij later dan de Ultra is uitgebracht, ga ik ervan uit dat de codecs support hetzelfde is als de Ultra.

Ik heb zelf geen H.265-content om het mee te testen.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 29 november 2018 13:58]

De google pagina waarnaar jij zelf een linkje naartoe heb gemaakt. Meld dat de derde generatie chromecast geen hevc oftewel x265 codec content kan afspelen. Dit blijft zo te zien alleen op de chromecast ultra mogelijk.