Nokia 7.1 (3GB ram) Dual Sim Blauw

Specificaties 5,84" • 2280x1080 • 32GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Nokia 7.1 (3GB ram) Dual Sim Blauw Review

ray1618 18 november 2018, laatste update op 3 december 2018, 5.122 views Product gekocht

Nokia 7.1 (3GB ram) Dual Sim Blauw

Voor deze prijs echt een uitstekende telefoon.

Pluspunten

• Android one
  • Beeldscherm
  • Bouwkwaliteit
  • NFC

Minpunten

• accuduur
  • hoesjes slecht te vinden in NL
  • uitknop dicht bij volume

De Nokia 7.1 gekocht als vervanging van mijn Lg G5.
Ik heb bij de aankoop van dit nieuwe toestel vooral gelet op de beeldkwaliteit en of er Android One op staat.

Het scherm
Het scherm dik in orde en ik denk zeker wel te meten met b.v. dat van veel duurdere telefoons die ook van LCD schermen gebruik maken. Hdr10 kwaliteit heb ik nog niet kunnen testen, maar over het algemeen worden de kleuren mooi weer gegeven. Het scherm is wat langer dan mijn LG G5 oude telefoon, hierdoor is er net iets meer ruimte voor apps, maar bij video's krijg je 2 zwarte randen (zo valt de notch ook mooi niet meer op tijdens video. Behalve aan de bodem zijn de schermranden overal mooi smal, hierdoor raak ik overigens soms wel het scherm aan met de rand van mn hand zodat ik b.v. onverwachts opeens in / uit zoom. :+

Android One
Mooi cleane android installatie, waar alleen Google software op voorgeïnstalleerd is (geen facebook ed.) Hierdoor is het toestel ook aardig vlot in gebruik. De apps die je niet gebruikt kan je verbergen. Je kan ze helaas niet allemaal verwijderen. Volgens verschillende bronnen zou Android Pie ook later deze maand al beschikbaar moeten zijn, maar voor het zo ver is; Eerst zien dan geloven.

Geluid
Er is één speaker die aardig luid geluid geeft, wel iets minder vol dan ik gewend was maar ik gebruik mijn speaker ook vooral functioneel. Meestal niet om muziek oid door te luisteren. Als je de speaker afdekt kan je het geluid bijne geheel dempen. Dit kan prettig zijn als je het geluid even vlot wil dempen, maar als hij net een beetje raar in je zak zit hoor je de telefoon ook niet overgaan. Hij is gelukkig ook voorzien van een ouderwetse 35mm jack!

Bereik
Ik heb het idee dat ik iets beter 4G bereik heb dan met mijn G5, Stukjes in de trein waar ik eerder geen signaal had heb ik nu toch wel enkele streepjes. Iig genoeg om nu.nl te updaten.

Snelheid
Ik heb aardig wat apps op mijn telefoon staan maar de apps openen aardig vlot. Ook met simpele spelletjes als b.v Alto's adventure heb ik geen problemen gehad, hij blijft gewoon even vlot.
Update
Nu ik de telefoon iets langer heb moet ik toch aangeven dat de 7.1 3GB soms toch iets last heeft van hick-ups. Vooral bij sommige prosessor intensieve apps moet je echt even wachten voor de telefoon weer reageert. Let wel dat ik hier met bv gewoon mailen en browsen vrijwel geen last heb (wel als ik 15 tabbladen open heb staan ;) )

Batterij
Wat mij betreft het enige min punt van de Nokia 7.1. Hij gaat niet heel kort mee, maar ook niet heel lang. Ik kom er zelf met 1 keer per dag laden net de dag mee door. Daar staat wel tegenover dat er in de doos een 18W snellader wordt meegeleverd.

Bouwkwaleit
De Nokia 7.1 is erg netjes afgewerkt, een mooi glazen voorkant en achterkant. Wel jammer is dat volgens de specs alleen het scherm voorzien is van Gorilla Glass 3, dus de achterkant is denk ik wat krasgevoeliger. Wat het volgende punt een hoesje ook min of meer noodzakelijk maakt. Deze zijn echter in de "real life" telefoon winkels nog niet te vinden en op de nederlandse websites ook nog niet echt in grote getalen, waardoor ik op Aliexpress / ebay ben aangewezen.
Mocht de batterij ooit vervangen moeten worden, vraag ik me ook echt af of dit een geen probleem gaat zijn. Op het eerste gezicht kan ik niet zien hoe je deze telefoon open zou moeten krijgen.
Verder nog een kleine opmerking op de behuizing, misschien is het wennen. Maar ik druk geregeld mijn telefoon uit als ik het volume lager wil zetten, omdat deze knop hier naast zit, aardig irritant!

Camera
De camera maakt bij daglicht aardige foto's, in het donker is het medium flink wat waziger en een beetje blurry. Zeker niet te vergelijken met b.v. een iPhone 8. Maar met mijn 2 jaar oude G5 komt de 7.1 aardig mee. Ik heb nog geen tijd gehad de camera overdag echt goed te testen. Misschien hier later nog een update van ;)

Na een week gebruik dik tevreden over deze telefoon en tot nu toe echt nog geen spijt van gehad. En tot begin volgend jaar heeft Nokia ook nog eens een €50 euro cashback op dit toestel! Een top toestel voor een redelijk budget.

Heb jij ook een Nokia 7.1 (3GB ram) Dual Sim Blauw?

+3 bedankt voor je ervaring. Ik heb ook een lg g5 die eruit moet. Zat zelf te denken aan een nokia 8. Zal dit meenemen in mijn achterhoofd.