Sennheiser Momentum Wireless (Zwart) - Reviews

Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sennheiser Momentum Wireless (Zwart) Review

TheKingofKoyt 17 november 2018, 1.941 views Product gekocht

Sennheiser Momentum Wireless (Zwart)

Geweldige bouwkwaliteit, comfortabel, best in class geluid (zelfs voor dit 'oude' beestje). Wordt op ANC wel duidelijk afgetroefd door SONY en BOSE.

Pluspunten

• bouwkwaliteit
  • geluidskwaliteit
  • geluidskwaliteit
  • gebruiksgemakt

Minpunten

• 'rauwe' ANC kracht
  • geen auto-off functionaliteit

De Momentum Wireless, of M2 AEBT zoals het ding voluit heet, is al in 2015 gelanceerd in mag anno 2018 met recht een oud beestje worden genoemd. Inmiddels zal het product EOL zijn en heeft Sennheiser de prijs laten zakken tot 250 euro (in 2015: 449 euro) en prijst haar product daarmee lager dan de meeste andere high end ANC hoofdtelefoons op de markt.

Bij het zoeken naar een ANC hoofdtelefoon heb ik gekeken naar de Bose QC35II, de SONY WH1000XM3 of WH1000XM2 en de Momentum Wireless

ANC
Als je op zoekt bent naar je eigen bubbel en extreem goede noise cancelling: lees niet verder en ga kijken bij Sony (WH 1000XM2/ Wh 1000XM3) of Bose (QC35II). Zowel Bose als Sony liggen op ANC stilte gebied mijlenver voor op Sennheiser. Zet een Bose of Sony op en de wereld om je heen is weg. Gewoon weg. Dat is een hele aparte ervaring.

Sennheiser heeft dat niet. De ANC is veel minder agressief dan bij Sony of Bose. Op de fiets blijf je windgeruis horen en pratende mensen in de kamer zijn soms nog hoorbaar. Je hoort niet wat ze zeggen, maar wel dat er iets gezegd wordt. Als het geluid uit staat krijg je gesprekken mee, zodra je muziek op let moet je serieus goed opletten of er iets gezegd wordt. bij 40% volume of meer valt ook bij Sennheiser alles weg.

Afhankelijk van je doel voldoet de ANC van de Momentum Wireless wel of niet. In de woonkamer thuis valt het geluid van de playstation volledig weg. Als mijn partner naar de zoveelste tenenkrommende, alle lol uit het leven zuigende talentenshow met 5 minuten baggermuziek op een uur televisie zit te kijken, krijg je daar helemaal niets van mee (gelukkig). Ook conversaties worden voldoende naar de achtergrond gedrukt om niet op te vallen. Voor mijn doeleinden is dat voldoende.

bouwkwaliteit & ontwerp

Wat bouwkwaliteit en -beleving betreft staat Sennheiser, in vergelijking met Bose en Sony, nog steeds op eenzame hoogte. De Bose is kwalitatief goed (heeft de tand des tijds goed doorstaan), maar oogt niet spannend. De klachten over de Sony XM2 op fora spreken boekdelen. De XM3 zou beter moeten zijn, maar oogt niet spectaculair beter gebouwd dan de xm2.

De Sennheiser oogt wel spectaculair goed gebouwd. Er is werkelijk waar op niets bezuinigd. Bouwkwaliteit is een klasse beter dan Sony en Bose en de uitstraling drie klassen beter. De Bose en Sony ogen als een 13 in een dozijn koptelefoon. De Sennheiser, met het industriŽle ontwerp, absoluut niet. Schoonheid is 'in the eye of the beholder', maar ik vind het een plaatje om naar te kijken.

geluid
Ik heb zowel geluisterd naar de Sony XM3, Bose QC35II als de Sennheiser. Zonder twijfel zijn de Sony en Bose goed. Erg goed. De Sony heeft een mooi gelaagd geluid, je hoort 'diepte' (als dat het goed woord is). De nadruk bij de Sony ligt echter (te?) veel op de bassen en dat merk je. Niet helemaal mijn ding.

De Bose heeft in mijn optiek een mooier hoog dan de Sony en een iets uitgebalanceerder geluid, maar wat vlakker. Het geluid is minder gelaagd. Een mooi geluid, maar 'they didn't push the envelop'.

De Sennheiser pakt voor mij de titel op het gebied van geluid. Fantastish gelaagd, iets nadruk op de bass. De bass wordt echter nooit overheersend en is heerlijk strak. Het middengebied en de gelaagdheid is waar de hoofdtelefoon excelleert. Mijn muziekcollectie heeft een tweede leven gekregen en nummers klinken ineens anders. Beter. Bij het nummer Innuendo van Queen hoor je Freddy in het midden van je hoofd, terwijl de gitaren aan de zijkant zitten. Je 'hoort' de drum achter op het podium zitten. het is moeilijk uit te leggen. Het is alsof je in de kamer zit bij de band zelf. Nadeel is dat je hoort hoe makkelijk de meeste moderne popmuziek is. Ik luister daar graag naar, maar de diepgang in moderne nummers ontbreekt vaak volledig.

Ik vermoed dat Sennheiser destijds met opzet de ANC zodanig heeft ingesteld dat het geluid er niet onder zou lijden.

High tech snufjes
Sony takes the crown. De Sennheiser komt uit 2015 en de enkele knop om alles te bedienen is even wennen, maar voldoet. Is echter niet te vergelijken met de bediening van de XM3. De nieuwe Sony is op dat gebied een klasse beter.

overall
Wat te zeggen. Ga je voor de beste ANC, pak de Sony of Bose. Wil je het beste totaalpakketje, ga dan kijken bij de Sony XM3. Staat geluid boveaan je lijstje en is ANC een welkome toevoeging, probeer dan zeker de 'oude' Momentum Wireless. Zeker voor 250 euro is dit een hoofdtelefoon het uitproberen meer dan waard.

Heb jij ook een Sennheiser Momentum Wireless (Zwart)?

Voor 250§ heb je inderdaad een deftige hoofdtelefoon. Ik heb in 2016 deze headset gekocht (cremekleur met bruin leder) en hij werkt nog steeds super goed!

Geluidtechnisch staat hij voor mij nog altijd op eenzame hoogte als ik draadloos luister. Met kabel zijn er betere headsets, maar die hebben niet de warme klank van deze Momentum.

Ondertss nog meer dan 10 uur batterij indien draadloos en indien je ANC + draad gebruikt kan je meer dan 20 uur lang nog genieten van je muziek en ook belangrijk hij werkt ook met kabeltje indien de batterij dood is.

Enig minpuntje is dat de controlbutton na verloop van tijd wat moeizamer werkt. Maar dat is na het aantal uren/dagen dat ik deze headset al heb gebruikt niet meer dan normaal vrees ik.
Hier nog een tevreden gebruiker van deze Momentum 2.
Je review en vooral je opmerkingen over de ANC kan ik helemaal beamen. Wil je op een enigszins rumoerig kantoor je eigen bubbel creŽren is deze hoofdtelefoon niet de juiste.

De QC 35 kunnen echter niet aan de soundkwaliteit tippen die deze Sennheisers bieden!
Helaas de nieuwe Sony's nog niet kunnen proberen, die schijnen daar toch een inhaalslag te hebben gemaakt...

Ik heb ze nu bijna 2 jaar en helaas is een keer per jaar een van de twee teflon voetjes losgekomen en kwijtgeraakt bij de ene dan wel andere oorschelp. Daardoor schuift deze veel te makkelijk op en neer, gepaard met een naar metaal-op-plastic geluid.
De eerste keer nog ingestuurd voor reparatie (verzendkosten zelf mogen dragen) maar deze keer ga ik een rubberen "washer" eromheen doen, zoals op verschillende fora te vinden met betrekking tot dit probleem.

Laatste minpuntje: mijn oorschelpen komen tegen de harde binnenkant van de speakers aan. Ik ben weliswaar net boven de 1,90 maar mijn oren zijn zeker niet groot te noemen. Heb jij dezelfde ervaring?
Ik ben zelf 1,89 en heb het probleem met de oorschelpen niet. MIsschien mazzel, ik weet het niet.

De Sony XM3 heeft een mooi geluid en zeker de moeite waard om even te gaan luisteren, maar naar mijn smaak lag de nadruk echt teveel op de bass en daarom voor de Sennheiser gekozen.

Waar zitten die teflon voetjes waar je het over hebt? Ik heb net even gekeken naar de hoofdtelefoon om te kijken waar voorzichtigheid geboden is, maar kan de voetjes niet vinden.
Tussen de kopse zijde van de metale rails en de schelp zelf zie je witte stukjes teflon die aan de schelp gelijmd zijn. De lijm wil dus nog eens loslaten.
Dank, ik zie het. Zal er op letten.
Goede review incl. wat vergelijking met alternatieven.
Net gister een bluetooth koptelefoon aangeschaft, de Jabra move, maar mis toch het comfort van over ear.
Daarnaast de vraag of je de Momentum ook via je laptop kan gebruiken voor skype/discord?
Mijn Jabra schakelt over op 24000hz single channel omdat het signaal wordt opgeknipt in headset output en mic input. 8)7 Klinkt voor geen meter.
Ik gebruik mijn Momentum voor Skype Business and wat andere Virtual Meetings. Werkt uitstekend. zodra bluetooth gekoppeld wordt, gaat alle audio (ook de microfoon) over op de Momentum. Geen idee echter of dit de verdienste van de Momentum is, of van de laptop...
Dank voor je reactie. Zijn deze calls ook met enige muziek in de achtergrond? Voor call kwaliteit lijkt mijn single channel nog wel voldoende te ontvangen, maar muziek verandert in een 64kb/s MP3'tje.
Maar ga er inderdaad vanuit dat Sennheiser de kwaliteit en compatibiliteit wat hoger heeft (zit hier ook met een bt 5.0 mobo waar alles voor de rest prima op aansluit.
Misschien begrijp ik niet wat je bedoelt, maar:
- bij een call schakelt de momentum alle andere audiobronnen uit. Dus als je muziek aan het luisteren was, gaat de muziek op pauze. Wordt automatisch weer aangezet na de call.
- als je doelt op omgevingsgeluid (muziek): daar hoor je niets van.
Ah nee, ik doel op de mogelijkheid deze als (game) headset te gebruiken op pc, waarbij je dus ook van andere bronnen kan genieten dan vrienden in je oor.
Snap dat hij daar niet voor bedoeld is, maar zou toch een leuke bonus zijn over weer een losse mic.
Dat is een goede.....game headset zal zeker werken, maar twee bronnen tegelijk afspelen. Nooit expliciet op gelet, zal het eens doen. Als er een appje binnen komt, wordt spotify zeker naar de achtergrond gedrukt. Of de muziek helemaal weg valt weet ik niet zeker.