Sony Ericsson Xperia X10 Zwart Review

tERRiON 4 april 2010, laatste update op 4 april 2010, 2.174 views

Sony Ericsson Xperia X10 Zwart

Pluspunten

• Snel
  • Mediascape
  • Timescape, ondanks dat de Hyves-plugin slecht functioneert
  • Toestel voelt prettig en degelijk aan

Minpunten

• Magere Exchange-ondersteuning en het ontbreken van Widgets a la HTC
  • Hyves-plugin in Timescape functioneert slecht en blijkt erg instabiel te zijn
  • Handmatig koppelen van gezichten aan contacten werkt omslachtig
  • Invoer van cijfers en bijzondere karakters werkt niet handig
  • (te) veel suggesties bij tekstinvoer
  • Aanrakingsgevoeligheid is naar mijn gevoel niet helemaal in orde; dit kan gewenning zijn
  • Scherm werkt als een vlekkenmagneet net zoals het stukje plastic aan de bovenkant van het toestel een stofmagneet is
  • Bediening is op sommige punten gewoon niet handig of intu´tief.

De Xperia X10 heb ik nu een dagje in huis en ik weet niet of ik nou wild enthousiast moet zijn of toch enigszins teleurgesteld. De UX-interface ziet er zeer aantrekkelijk uit en dat is eigenlijk ook wel ÚÚn van de meest positieve eigenschappen van het toestel: Het ziet er allemaal mooi uit. Maar zoals in deze review ook al staat, is er blijkbaar gekozen voor 'form over function' waardoor sommige functies ontbreken of niet handig zijn. Mijn vorige toestel is een HTC Hero en dat is dan ook meteen mijn referentiekader omdat dit mijn eerste Android-toestel is en ook meteen m'n eerste toestel zonder toetsenbord.

Wat ik absoluut een groot gemis vind is de ge´ntegreerde Exchange-ondersteuning inclusief widgets a la HTC. Er wordt gebruik gemaakt van Moxier maar dat is in mijn ogen maar halfbakken. Synchronisatie werkt slechts een kant op (server naar client; kan in theorie ook aan mijn Zarafa + Z-push-installatie liggen maar met de HTC werkt dit feilloos) en het ontbreken van widgets zorgt ervoor dat je niet in 1 oogopslag op je hoofdscherm kunt zien wat je volgende afspraak is. Ook is Moxier niet ge´ntegreerd in Timescape waardoor bijvoorbeeld mails niet verschijnen in het overzicht van Timescape. Timescape werkt alleen met POP3- en IMAP-accounts.

De Hyves-integratie werkt ook slechts halfbakken. Wanneer iemand een WWW post dan verschijnt deze op een tegel in Timescape. Wanneer ik deze tegel vervolgens open om naar de WWW te gaan dan kom ik uit op de WWW van iemand anders. Daarnaast merk ik vanmiddag dat de Hyves-plugin regelmatig crasht. (net precies voor de derde keer in minder dan een uur)

De gezichtsherkenning heb ik slechts deels kunnen beoordelen omdat ik alleen wat foto's vanaf m'n computer op de telefoon gezet heb. En ook daar zijn weer een aantal kritische kanttekeningen te maken. Zo is het registreren van gezichten volstrekt willekeurig. Op sommige foto's worden gezichten totaal niet geregistreerd terwijl de gezichten zeer duidelijk herkenbaar zijn. Op andere foto's is het juist 100% tegenovergesteld: Dan worden zelfs gezichten geregistreerd die ergens op de achtergrond staan en wordt ook nog de juiste persoon herkend.

Handmatig koppelen van gezichten aan contacten is uiteraard wel mogelijk maar omslachtig, vooral wanneer je een lange lijst contactpersonen hebt. Je moet het blokje aantikken, in het menuutje kiezen voor Naam wijzigen en vervolgens door je lijst met contactpersonen 'scrollen' terwijl deze slechts op minder dan een half scherm is weergegeven. Hierbij is het niet mogelijk om bijvoorbeeld de beginletters van een naam in te typen.

De tekstinvoer gaat in het algemeen wel goed. Het schermtoetsenbord is overzichtelijk en de toetsen staan op voldoende afstand van elkaar, ook in portrait-mode. Maar ook hier weer kanttekeningen. Bij het invoeren van tekst krijg je automatisch suggesties te zien. Maar dat zijn er vaak dermate veel dat het sneller werkt om maar gewoon door te typen dan om al die suggesties door te lezen, of op zijn minst een aantal karakters meer te typen om het aantal suggesties wat terug te dringen. Verder heeft de HTC hier een belangrijk voordeel voor bijvoorbeeld cijfers en bijzondere karakters. De cijfers en veelgebruikte bijzondere karakters kon je 'typen' door een bepaalde letter ingedrukt te houden. Mocht je er meerdere achter elkaar willen gebruiken dan kon je op een knopje voor 'een ander toetsenbord' drukken. Handig! Bij de X10 moet je hiervoor per definitie op een knopje drukken om 'een ander toetsenbord' te krijgen waarna je je gewenste karakter(s) kunt kiezen. Niet handig!

Wat me verder opvalt is wanneer ik bijvoorbeeld door de contactenlijst of webpagina's scrolt, de scrollbeweging van mijn duim wordt geregistreerd als 'klik' in plaats van scrollbeweging. Hierdoor wordt bijvoorbeeld een contact of een link geopend in plaats van het verder scrollen. Dit is voornamelijk wanneer ik het scherm bedien met de duim van de hand waarmee ik de telefoon ook vasthoud. Ik weet niet of dit een kwestie van wennen is of dat dit een erfenis van de HTC is waar ik dit aanzienlijk minder had. Wat mij betreft hadden ze het scherm iets meer aanrakingsgevoelig mogen maken en juist wat minder vlekgevoelig. Zoals in de bovengenoemde review ook al vermeld wordt is het scherm echt een vlekkenmagneet en het simpelweg eens langs je mouw halen is lang niet genoeg om de vlekken weg te halen, wat bij de HTC meestal wel het geval was.

Over de batterijduur kan ik eigenlijk weinig zeggen omdat ik het toestel op dit moment natuurlijk bovengemiddeld veel gebruik. Maar ik heb het lichte vermoeden dat ook op dit punt de HTC beter scoorde. Met de HTC kon ik bij normaal gebruik zonder moeite 2 dagen doorbrengen terwijl ik het betwijfel of ik dit met de X10 wel zal halen. De praktijk zal het leren.

Een laatste puntje is eigenlijk de plaatsing van de SD-kaart. Waar ik bij de HTC alleen het klepje hoefde los te maken moet ik bij de X10 ook de batterij verwijderen. Of dit met opzet gedaan is om te voorkomen dat gebruikers de SD-kaart vergeten te ontgrendelen weet ik niet, maar dat zou in mijn optiek de enige logische verklaring zijn. Persoonlijk vind ik ook dit weer niet zo handig.

Natuurlijk zijn er ook belangrijke positieve punten te noemen. Zo is het browsen op internet aangenaam snel en is het scherm gewoon om van te kwijlen! (handig om de vlekken mee van het scherm te halen ;)) Gezien mijn gehoorbeschadiging kan ik weinig zeggen over de geluidskwaliteit, behalve dat de headset, die ik van de X1 overgehouden heb, op de X10 wel goed geluid produceert in tegenstelling tot het blikkerige geluid wanneer ik deze op de HTC aansloot. Mediascape heb ik nog niet tot in het onmogelijke getest maar mijn gevoel hierover is ook bijzonder positief. Een leuke feature is bijvoorbeeld dat je albumhoezen kunt downloaden van albums die je op je foon hebt staan. Maar ook de bediening zelf is tot nu toe beter gebleken dan op de HTC.

Hoe de foto- en filmkwaliteit is moet overigens ook nog blijken. Ik ben nog niet echt in staat geweest om een beetje representatieve foto's en films te maken om wat over de kwaliteit te zeggen. Wat al wel een belangrijk pluspunt t.o.v. de Hero is, is het hebben van een flashlight waardoor het ook mogelijk is om met weinig licht toch nog een foto te maken. Overigens is ook hier weer een kanttekening te maken m.b.t. de bediening. Bij de X1, K750i of de K800i was het veel eenvoudiger om bijvoorbeeld de flitser in en uit te schakelen.

Al met al toch een redelijk negatieve review, ondanks dat ik van oorsprong een absolute (Sony) Ericsson-liefhebber ben. Maar ondanks dat het toestel er absoluut heel erg mooi uitziet, een geweldig scherm heeft en razend snel is, heeft het absoluut een aantal kritieke punten waar SE hopelijk in een update met bijzondere aandacht naar kijkt. Al geef ik toe, met een update je scherm minder vlekgevoelig maken wordt natuurlijk wel een bijzonder lastige opgave ;)

Kort samengevat weet ik niet of ik op dit moment voor dit toestel gekozen zou hebben als ik niet min of meer gedwongen zou worden door de kapotte Hero. (Ja, ook de Hero heeft tekortkomingen en nu zelfs een lastig mankement) Als ik had kunnen wachten tot de firmwareupgrade van SE dan was dat denk ik eerder een moment geweest om 'em te kopen. Het is gewoon jammer om te zien dat SE opnieuw een mooi toestel maakt maar dat de software het op bepaalde punten laat afweten in functionaliteit en handigheid.

Heb jij ook een Sony Ericsson Xperia X10 Zwart?

Het geluid wat over de speakers komt, is helemaal niet zo goed hoor...
En de voorspelling van woorden tijdens het typen kan je uit zetten.
Het koppelen van gezichten aan contacten is voor de eerste keer wel nodig, de X10 kan toch niet ruiken wie die persoon is?
Daarna herkent hij het in 9 vd 10 gevallen uit zichzelf.
Wat betreft het geluid ben ik er voor het gemak even van uitgegaan dat men wel begreep dat het om de geluidskwaliteit over de headset ging. ;)

En wat betreft de gezichtsherkenning: Natuurlijk, ook ik begrijp wel dat je eerst handmatig gezichten aan contacten moet koppelen voordat de X10 het zelf herkent. (tenzij je, zoals ik, ook al een fotootje aan een contact gekoppeld hebt, dan herkent ie soms al wel de juiste persoon) Maar mijn kritiek is dat het onnodig omslachtig is omdat je voor ieder contact door je hele contactenlijst moet scrollen zonder de mogelijkheid te hebben om bijvoorbeeld de eerste letters te selecteren. En mijn andere kritiek is dat op sommige foto's gezichten in het geheel niet geregistreerd worden terwijl deze wel overduidelijk zichtbaar zijn terwijl op andere foto's wel gezichten geregistreerd worden terwijl daar (b.v. door belichting) de gezichten aanmerkelijk slechter zichtbaar zijn.

De voorspelling bij tekstinvoer is inmiddels uitgezet

[Reactie gewijzigd door tERRiON op 5 april 2010 15:42]

In je contact lijst heb je een kolom met het alfabet. Door daar overheen te scrollen kan je de eerste letter van de persoonsnaam te selecteren en je hebt altijd nog die zoekbalk bovenin

Hyves plugin crasht redelijk vaak ja. Het komt bij mij meestal voor wanneer ik aan het syncen ben en dan van 3g -> wifi switch en visa versa.

Over het algemeen een nette review. Zeker voor de eerste keer
M'n eerste review schrijven valt nog niet mee ;)
Toch is het niet slecht... voor een eerste keer dan. ;)
je zegt exhange werkt, matig zwak... zo slecht dat je niet dagelijks voor mijn werk het kan gebruiken? heb nu een E72 en dat werkt perfect..... of is die alleen mooi niet handig de telefoon???
Exchange werkt opzich wel in de zin van: Email komt binnen en je kunt het ook verzenden. Maar op mijn HTC Hero (mijn referentie) heb je een widget die je op een van de 7 homescreens kunt plakken waardoor je meteen een overzichtje hebt van de laatste mails. En zo heb je ook verschillende agenda-widgets op de Hero, bijvoorbeeld eentje (die ik zelf gebruikte) van 1 "regel" die de eerst volgende afspraak laat zien. Die widgets ontbreken op de Xperia.

Verder heb ik gemerkt dat als ik een agendaitem aanmaak, deze niet op mijn Zarafa + Z-Push-server (Echange-alternatief) terecht komen. Dit kan in theorie aan de installatie liggen maar het lijkt me sterk omdat dit met de Hero vlekkeloos werkte. Contacten precies eender.
Mag ik vragen hoe jij het voor elkaar hebt gekregen dat de WWW's in je timescape terecht komen? Heb zelf ook een X10 maar ik krijg de hyves integratie in timescape niet werkend...
heb je je X10 bij de PDAshop gekocht? dan heb je namelijk hoogstwaarschijnlijk een belgische import die natuurlijk geen Hyves-integratie heeft je zou kunnen gaan klagen bij de desbetreffende winkel!
@Non-Stoney: Hoe ik het gedaan heb: In Timescape via de menu-knop (4 vierkantjes) naar Instellingen > Services instellen > Hyves

Heb je al wel je uname + pwd in lukken vullen? Je kunt namelijk via de menu-knop > Instellingen > Tegels aanpassen ook selecteren wat je wel en niet wilt zien.

[Reactie gewijzigd door tERRiON op 5 april 2010 16:03]

Nee ik kan via service instellingen wel facebook en twitter instellen maar geen hyves... waarschijnlijk hebben ze me dus een geimporteerde geleverd waarop hyves niet geinstalleerd is...:(
ik heb ook een x10. Superapparaat tot nu toe. Alleen hyves krijg ik ook niet werkend.
Ik heb gebruikersnaam en wachtwoord correct ingevuld, maar hij geeft aan dat de inloginformatie onjuist is. Ik heb gebruikersnaam met en zonder .hyves.nl gedaan.
Iemand suggesties?

bedankt
Ik heb hem dus net in huis.
vind hem enigsinds wel beter als mijn ude HTC Touch HD 2
Het enige nadeel is ik kan geen icoontje vinden om mijn SD-kaart (inhoud ervan) te openen.
Iemand enig idee?
ben al op i-net aan t zoeken maar kan niets vinden :(!

(Hyves doet het bij ij trouwens wel gewoon ?!)