Canon Pixma MP150 Review

B-Buster 20 januari 2006, 1.689 views

Canon Pixma MP150

Pluspunten

• Prijs / kwaliteitsverhouding
  • Afdruk/scansnelheid
  • Afdruk/scankwaliteit
  • Volledig 'afsluitbaar'
  • Gunstig inktverbruik

Minpunten

• Lawaaiig in standaard modus
  • Springt niet autmomatisch uit met pc
  • Duurt even voordat hij bij 'koude start' begint met afdrukken

Scansnelheid Score: 5
Scankwaliteit Score: 4
Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 5
Inktverbruik Score: 4
Na 2 maandjes printen en scannen kan ik zeggen dat ik erg tevreden ben over deze printer. Ik heb deze gekozen omdat hij mij na het lezen van wat reviews en een prijsvergelijking de meest interessante keuze leek onder All-in-one printers <&curren;100. Ik had opzich niet zulke hele hoge eisen, want ik print niet zo veel. Echter wat ik print moet er wel goed uitzien, en ook de scankwaliteit moest goed zijn.

De printer zelf:
Het apparaat is redelijk flink, zoals alle all-in-one printers wel zijn. Qua design vind ik hem best netjes, hij ziet er redelijk beschaafd uit, zeker als je de papierlade dichtklapt als je hem niet gebruikt. De klep aan de voorzijde kan ook dicht, zodat als je hem een tijdje niet wilt gebruiken hij redelijk vrij van stof kan blijven. Dit vind ik een goede eigenschap.
Aan de voorkant zit nog een USB poortje zodat je er direct een fotocamera op kan aansluiten en daarvan printen. Verder bied hij ook de mogelijkheid te kopieëren zonder dat de computer aan hoeft te zijn. Dit heb ik nog niet gebruikt, omdat er hier een goed kopieerapparaat staat.

Het afdrukken
Zoals gezegd gebruik ik hem niet zoveel. Voor mij is het niet zo belangrijk dat een printer supersnel is. Toch is deze MP150 dat wel. Een flink werkstuk uitprinten duurt op die manier lekker kort. Het enige nadeel is wel dat hij bij het inladen van papier erg veel lawaai maakt. Hij sleurt een nieuw vel er letterlijk met een klap in. Dit heeft geen verdere gevolgen voor het papier, dat blijft gewoon netjes strak. Daarnaast is er een mogelijkheid om hem in stilte-modus te zetten. Dit werkt wel. Het gevolg is dat hij het papier er langzaam in laat rollen, en iets langzamer print. Dit is echter nog altijd snel te noemen. Het geluid lijkt dan bijna op dat van een (simpele) laserprinter.
Met de afdruksnelheid opzichzelf zit het dus goed. Enige nadeel hier is te noemen dat vóórdat hij begint met afdrukken, d.w.z. als je hem net aangezet hebt, dan duurt het wel even een seconde of 20 voordat ie klaar is om te beginnen met printen. Heeft ie eenmaal een printopdracht gehad en je geeft hem een nieuwe opdracht, dan is hij er wel meteen bij.
De afdrukkwaliteit is prima te noemen. Niet meer en niet minder. Ik print meestal op normale kwaliteit, dit bespaard inkt en de kwaliteit lijkt er verder niet erg onder te lijden. Voor proffesioneel gebruik is hij misschien wat minder geschikt, maar voor thuisgebruik en licht zakelijk werk voldoet dit.

De scanner
Gebruik ik niet zoveel, slechts soms om foto's in te scannen of teksten. Een A4 foto scant hij in een seconde of 20 / 30 in op nette kwaliteit. Ook hiervoor geld weer: goed voor thuisgebruik, maar verwacht geen proffesionele kwaliteit. Daarvoor moet je gewoon een duurdere A-I-O kopen.

Inktverbruik
Ik doe nu reeds 2 maanden met de inktblokjes. De indicator geeft aan dat er nog ongeveer 60% aan inkt in zit. Ik heb niet bijgehouden hoeveel pagina's ik heb geprint, maar in vergelijking met de Lexmark van m'n vader die in de tussentijd al 2 inktblokken heeft leeggeslurpt, is hij volgens mij wel erg zuinig. Ik print ongeveer de helft van wat mn vader doet dus dan nog scheelt het veel. Daarbij kosten de cardridges iets van 15 euro, ook niet slecht.

Drivers en stabiliteit
Dit is nogal simpel: totaal geen problemen mee onder XP. Heb even het cd'tje erin gedaan toen ik hem voor de eerste keer aangesloten had, hij werd meteen gezien door windows. Even nog de extra drivers erop gezet zodat ik ook de extra functies (inktbesparing, stille modus, etc) kon gebruiken en sindsdien totaal geen problemen meer mee gehad.

Heel scherp. Het is voor deze prijs een uitstekende printer. Lekker snel en goede kwaliteit voor printer én scanner. Als je voor minder dan &curren;100,- een printer zoekt dan is dit denk ik wel de beste die je kan kopen. De prijs/kwaliteitsverhouding is gewoon uitstekend.

Aanmerkingen/opmerkingen:
*Alleen via USB aan te sluiten
*Ik zou het handig vinden als hij automatisch met de computer mee zou kunnen uitschakelen. De Lexmark kan dat wel, en is erg handig.

Verder alleen maar positief over dit apparaat.

Heb jij ook een Canon Pixma MP150?