HP 14-cm0970nd

Specificaties 14" • 1920x1080 (Full HD) • 256GB • AMD Ryzen - Bekijk alle specificaties

HP 14-cm0970nd Review

mvh 15 november 2018, laatste update op 14 april 2019, 290 views Product gekocht

HP 14-cm0970nd

Uitstekende prijs-prestatieverhouding. Eigenlijk het enige gemis is het ontbreken van toetsenbordverlichting, en misschien de accuduur die wat beperkt is. Daarnaast is de HP bloatware (die blijkbaar soms terug wordt geïnstalleerd) wat irritant.

Pluspunten

• robuust
  • prijs/kwaliteit/prestatie
  • fijn toetsenbord
  • gewicht

Minpunten

• geen toetsenbordverlichting
  • accuduur beperkt
  • bloatware 'audio enhancement' geeft audioproblemen
  • bloatware keert terug!

Eigenlijk had ik geen nieuwe laptop nodig, maar omdat ik toch regelmatig buitenshuis aan mijn thesis werk, liep ik vaker tegen wat beperkingen van mijn Vaio Z aan, die toch last van zijn leeftijd begon te krijgen. Aanvankelijk kocht ik een 'refurbished' Dell, maar na twee exemplaren met beeldproblemen toch mijn geld teruggevraagd. Een paar weken later heb ik, deels in een impuls, deze laptop gekocht.

Mijn wensenlijst was een laptop met tenminste vergelijkbare prestaties als mijn vorige, bij voorkeur met de mogelijkheid af en toe wat spelletjes te kunnen spelen. Formaat is ook een belangrijke eis voor mij, ik ben erg fan van de 13" form factor, maar in die grootte is erg weinig (betaalbaar) aanbod. Verder ben ik een AMD fanboy, dus het zou leuk zijn om een keer een AMD-laptop te hebben na al het Intel-geweld in deze wereld.

En wat blijkt: AMD heeft met de Ryzen APU's een zeer potent platform (wat mij betreft). Op het moment dat ik deze laptop kocht was er in deze prijscategorie de keuze uit een aantal Ryzen 3, 5 en een enkele Ryzen 7 APU. Voor mij viel de 3 af, en voor zover ik weet zit de 5 op i5-niveau qua prestaties. Vergeleken met Intel krijg je echter een redelijk potente GPU cadeau: de meeste laptops in dit segment hebben een Intel GPU, en zoals we allemaal weten is daar (bij wijze van spreken) alleen Patience op te spelen.

Features
De laptop heeft voldoende USB-aansluitingen (3, waarvan 2 USB3). Verder een full-size SD slot, een HDMI-aansluiting en een netwerkpoort. Deze heeft me al eens gered bij het opnieuw instellen van WiFi nadat ik een rare Ziggo router op 5GHz had gezet (want dan doet 2.4GHz het niet meer, en 5GHz heeft een ander wachtwoord :') ). Vanwege de beperkte dikte van de bottom case is dit een uitklappoort. Dit voelt een beetje fragiel aan, maar ik denk de poort niet al te vaak te gebruiken, dus dat is wel OK.

Er zijn wat mij betreft een paar kleine minpuntjes in de featureset. De eerste is het ontbreken van toetsenbordverlichting, dat mis ik toch wel een beetje. Verder is het touchpad acceptabel qua grootte en gevoeligheid, maar ik denk dat het fijner was geweest als het één grote drukknop was geweest à la Macbook, in plaats van twee knoppen onder het touchpad. Maar je kunt niet alles hebben.

Waar ik niet over te spreken ben is de bloatware, die de audio af-fabriek om zeep helpen. De speakers zijn in orde, een bluetooth headset werkt ook goed - maar twee of drie verschillende setjes aangesloten op de jack geven rare problemen. Zodra ik een headset in de jack steek, 'ontploft' het geluid en stopt o.a. Youtube playback. Ik heb dit probleem na uren duwen en trekken met verschillende equalizers en audio enhancers opgelost door alle HP-bloatware te verwijderen. Standaard krijg je allerlei zooi mee, onder andere een suite voor audio-enhancement. Blijkbaar gaat daar iets mis zodra je de jack gebruikt; ik had de laptop bijna DOA gedaan vanwege dit probleem.

Prestaties
Met deze Ryzen 5 + Radeon RX Vega 8 is wel een deuk in een pakje boter te slaan. Mijn referentiekader is mijn (2012) desktop met Phenom II X3 720 en een AMD 5770 GPU. Zelf heb ik geen benchmarks uitgevoerd, maar eenmaal aangeschaft heb ik eens op UserBenchmark gekeken, en het blijkt dat deze APU zo'n 10% beter presteert dan mijn desktop. Op CPU-vlak wordt mijn desktop (in ieder geval volgens de benchmarks) ook volledig weggeblazen: ik zou hier rond de 100% prestatiewinst moeten zien volgens een CPU UserBenchmark.

Eerlijk gezegd gebruik ik die computerkracht niet helemaal. Mijn thesis is bijna af, en voor de grafieken en data-analyse gebruik ik nog steeds Matlab op mijn desktop. Maar ik heb bijvoorbeeld wel Cities:Skylines geïnstalleerd. Tot nu toe heb ik nog niet echt een grote stad gebouwd (ook wat lastig als je het op schoot zonder muis speelt), maar dat spel loopt vooralsnog fantastisch. Wat mij betreft dus 5/5 aan prestaties.

Beeld- en bouwkwaliteit
Het scherm is een 1080p IPS van goede kwaliteit. De maximale helderheid en contrast zijn (subjectief) niet supergoed, maar meer dan goed genoeg. Kijkhoeken zijn uitstekend. En dankzij het matte scherm heb je geen last van rare reflecties.

Voor zover ik kan beoordelen is de bouwkwaliteit goed. De laptop is voor zover ik weet geheel uit een stevig kunststof opgetrokken, met een metallic-look top case. Er is weinig flex en alles zit goed in elkaar.

Ergonomie
De toetsaanslag is een beetje zwaar maar wel prettig en met een redelijk goed gevoel. Toetsen zijn plat, maar wel groot genoeg en met voldoende tussenruimte, dus blind typen is geen enkel probleem.

Ik vind het fijn dat er dedicated toetsen zijn voor home/end en page up/down. Deze zijn verticaal geplaatst aan de rechterzijde van het toetsenbord. Het is wel even wennen als je het vergelijkt met een 101-key desktop toetsenbord. Verder is de backslash op de enige juiste plek aanwezig (als horizontale toets boven Enter), maar hij lijkt iets korter dan normaal. De cursortoetsen voor op/neer zijn half zo groot als links/rechts, waardoor ze in één rechthoek onder Shift passen, maar ik had liever een kleine offset gezien met alle toetsen even groot.

Het touchpad heb ik al deels besproken bij de featureset. Ik heb geen last van polsen die rare muisbewegingen maken doordat ze het touchpad raken.

Warmte- en geluidsproductie, mobiliteit en accuduur
Meestal is de laptop doodstil, zeker bij tekstverwerking. Heel af en toe slaat de fan even aan. Geluidsproductie bij gaming heb ik niet gemeten, maar lijkt zeer acceptabel (anders had ik het wel onthouden). De warmteproductie blijft zeer beperkt, in tegenstelling tot mijn vorige laptop die je niet te lang op schoot kon houden.

De mobiliteit is redelijk tot goed, wat mij betreft. Hij is iets groter en zwaarder dan mijn vorige 13" laptop, maar nog altijd zeer compact en draagbaar. De accuduur is iets minder. Ik heb de laptop een paar keer in de trein gebruikt met Cities:Skylines, en dan kon ik ongeveer 2x 40 minuten spelen op één acculading. Ook hier geldt weer dat het subjectief is, want ik heb geen accurate benchmark gedaan.

Prijs en conclusie
Ik ben zeer tevreden met deze laptop. Voor nog geen 600 euro ben je voor bijna alle taken helemaal klaar: uitstekende office-capaciteit, ook met dank aan de beschikbare aansluitingen, voldoende accuduur om onderwerg naar huis nog even e-mails bij te werkten of af en toe een spelletje te spelen. Ik kan deze laptop, mits de bloatware verwijderd wordt, van harte aanbevelen.

Update 04-2019
Zojuist merkte ik dat audio en video playback (YouTube) weer niet werkt met headphones, maar wel gewoon op speakers. Het blijkt dat de 'hp audio enhancement' bloatware weer terug is. Ik heb het opnieuw opgelost door de bloatware/HP drivers te verwijderen en middels de Device Manager de OEM audio driver te installeren.

Heb jij ook een HP 14-cm0970nd?

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5