Logitech Pro Wireless

Specificaties Radiogestuurde muis en 16.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech Pro Wireless Review

Foritain 20 november 2018, laatste update op 22 november 2018, 2.832 views

Logitech Pro Wireless

Objectief de knapste muis van dit moment. Top sensor, top draadloze prestatie, lange accuduur, en dan slechts 80 gram. Ook voor linkshandigen bruikbaar. Je betaalt er wel de hoofdprijs voor, en niet iedereen zal klein en licht per sé waarderen, maar objectief is dit de top van 2018.

Pluspunten

• Top sensor
  • Echt lag-free wireless
  • Uitstekende accuduur (verdubbeling tov G403/G703/G900/G903)
  • 80 gram = <3
  • Extra knoppen en covers maakt hem voor links- en rechtshandigen
  • Software strak voor elkaar
  • Al met al objectief de top muis van dit moment

Minpunten

• Meerprijs voor ultiem totaalplaatje, en meerprijs boven 'heel erg goede' alternatieven zoals de G703.
  • Let op: klein en licht niet voor iedereen weggelegd.

https://www.techtesters.eu/pic/00MENU/line2.png https://www.techtesters.eu/pic/LOGITECHPROWIRELESS/901.jpg

Logitech Pro Wireless review

Logitech, het bedrijf dat ons prachtige, vooruitstrevende muizen bracht als de G900, klassiekers als de G502, brute middenklassers als de G403 om over de ‘echte’ klassiekers uit het verleden maar te zwijgen (MX500/510 anyone?), brengt ons een nieuw speeltje: de Logitech Pro Wireless. Wat je ook van ze vindt, we kunnen er niet omheen dat zij de markt vooruit hebben gedrukt met bepaalde ontwikkelingen op gebied van sensoren en draadloze prestaties, en met de nieuwe Pro Wireless willen ze een nieuwe ‘first’ hebben: de eerste draadloze muis met een echte top sensor ervaring, forse accuduur -en- een gewicht van slechts 80 gram?

Bring it! Tenminste, als je zo’n 129 euro voor een muis over hebt, en dan mag Logitech van geluk sprekend at ik geen twee weken eerder een punt achter de review zette, want toen was hij nog 149 euro.
Uitpakken, bouw en features

Doosje, netjes, iets beter dan het goedkope plastic wat rond de G403 zat, maar Logitech houdt het weer lekker compact en efficient. We krijgen een mini dongle en een verlengblokje bij de muis, die je normaliter aan het einde van de oplaadkabel prikt. Net als bij de G903 en G403 en dergelijke ligt de kabel dus op je bureau, voor je muis, en prik je hem er even in als de accu bijna leeg is.

Als je denkt dat je een ‘wow’ super luxe ultra chique ervaring krijgt met de Pro Wireless heb je pech. Het draait om het stukje engineering om de focus features van gewicht, accu en sensor te optimaliseren, niet om met luxe grips of andere opvallende extra’s te werken. Het resultaat is een ingetogen, zeg maar gerust ogenschijnlijk onopvallende muis die je zeker geen 130 euro zou schatten.

Echter, bekijk je hem meer als muis fanaat dan moet je toch vooral positieve kanttekeningen maken. De shell is erg hard en geeft niets mee, er ratelt niets, de balans is uitstekend en de knoppen zijn zoals was te verwachten van een Pro-marketed muis gewoon perfect. Scherp, fijne feedback, goede drukvereiste; was te verwachten met 50 mil click rated Omrons ondersteund door Logitech's 'mechanical button tensioning system', oftewel metalen springs voor een scherpe terugslag. Top gevoel gaat ook op voor de duimknoppen overigens. Alles is functioneel, straks als mogelijk, en hoe meer je er over na denkt hoe logischer het is dat niets zo ‘wow’ voelt wanneer het voornaamste doel is om de muis af te laten vallen en wanneer elke gram telt.

En dan wordt het interessant, want de symmetrische Pro Wireless komt met covers en knoppen voor beide kanten. Hierdoor kan je geen, één of twee duimknoppen aanhouden per kant, wat hem flexibel –en- even capabel maakt voor linkshandigen, best uitzonderlijk.

Onderop: DPI switch, aan/uit schakelaar, en de cover voor de optionele Powerplay feature. Handig dat je nu de dongle ook in de muis op kan bergen, dat was iets wat op de recente draadloze gaming muizen nog ontbrak.

Specificaties

De features en specs :

Twee handige zaken om even aan te halen: 5 hardware profielen (on-board dus), en als je een Powerplay mat overwoog geen zorgen, want dit model werkt daar ook op.
Software

We zeggen het vaker, maar de software van Logitech is gewoon goed. Overzichtelijk, werkt gewoon soepel, en doet wat de meeste mensen willen zonder onnodige complexiteit. On-board profiles worden gewaardeerd, DPI'tjes afstellen natuurlijk een onmisbaar basis element, LEDjes kan je zelf mee spelen (ik zeg uit, langere accuduur!), en het accu overzichtje van Logitech bewijst zich vaker als spot-on. Je wordt vanzelf gewaarschuwd wanneer de accu laag komt, en dan heb je nog uren voordat inprikken nodig is. Toegegeven dat ik al langer met de G403 werk wat de ervaring nog wat vanzelfsprekender maakt, maar ik twijfel niet dat iemand hier moeite mee gaat hebben.

In de praktijk

Eigenlijk is de praktijkervaring bijna te saai om te beschrijven, want Logitech heeft hun sensoren en draadloze ervaring dermate uitgekookt dat de recente muizen precies doet wat je ervan verwacht. Sensor? Perfect. En nee dan gaan we het niet hebben over de verhoging van 12000 DPI naar 16000 DPI en dat ze dat ongetwijfeld ergens verkopen als ‘beter’. Ze hadden al perfecte prestaties in hun assortiment in de G403, G703, G903, Pro en nu dus Pro Wireless. Ben je een fanatieke muis-lifter, wat te verwachten is met dit beestje? Lift-off prestaties zijn strak as can be.

Alles draait eigenlijk om het gewicht, dat lage gewicht waar een grote groep fanatieke FPS gamers nu eenmaal naar zoekt. Voor mij als dagelijkse G403 gebruiker is het wel een beetje wennen, de Pro Wireless is echt een stuk lichter, en vooral ook wat kleiner. Objectief is de ervaring perfect, en zelfs voor mij met grote handen moet ik zeggen dat het lage gewicht na een paar weken echt begint te overtuigen wat de Pro Wireless de G403 uit zijn favorietenrol drukt, echter zal het niet voor iedereen zijn.

Tot dit punt vonden we het al knap dat Logitech hun lag-vrije draadloze implementatie wist te combineren met een gewicht van 80 gram. Nog knapper echter is het feit dat ze dit weten te doen met een nog veel langere accuduur dan ooit tevoren in een gaming muis met deze snelle sensor- en draadloze prestaties. 50 uur is praktisch een verdubbeling van vorige ‘generatie’, en met de lichtjes uit ga je de 60 zelfs voorbij. Nog altijd zal je het draadje met de antenne op je bureau hebben liggen om de muis vlot in te kunnen prikken wanneer het nodig is, echter hoeft het ongeveer half zo vaak als bij de G403, G703 of G903. Bij de G403 stoorde het mij al niet, de Pro Wireless maakt het helemaal een genot.

We sluiten zoals vaker af met de RGB. Althans, iets van RGB want veel is het niet; logotje, DPI ledje, that's it. Niet dat ik dat erg vind, want het kost je louter batterijduur.

Kortom: De Logitech Pro Wireless laat objectief echt niets te wensen over. Hij zal met zijn redelijk kleine formaat en lage gewicht niet voor iedereen zijn, maar dat lage gewicht is juist wat deze muis zo bijzonder maakt. Draadloos zonder lag, uitzonderlijke accuduur voor een muis met ultieme sensor prestaties, top switch ervaring, solide bouw, en dan nog slechts 80 gram. Functioneel is dat alles wat je wilt van een muis. Linkshandigen mogen ook gelukkig zijn, want de muis is dankzij verwisselbare knoppen en klepjes aan de zijkanten even capabel voor hen. Zij hebben nu ook echt een ultieme muis erbij.

Zoals vaker bij feitelijk perfecte producten resteert dan vooral de prijs als minpunt, zeker de 149 euro adviesprijs deed even pijn gezien je van buiten niet direct ziet dat je met de beste gaming muis van dit moment te doen hebt. De huidige 129 euro is al een stuk beter te behappen, al blijft dat bijna 50 euro meer dan de G703. Die heeft een mindere accu, maar voor rechtshandigen zonder fetish voor een extreem laag gewicht zal dat voor dergelijke prijsverschillen mijn go-to adviesmodel blijven, grotendeels vanwege de meer typische palm grip vormgeving (niet iedereen hoeft klein en symmetrisch te waarderen) en het feit dat ca 100 gram voor velen gewoon een ideaal gewicht is.

De realiteit is echter dat het competitieve segment lichter wil, 80 gram is daar het streefgewicht. Het zal Logitech ongetwijfeld het nodige gekost hebben aan ontwikkeling om dat te combineren met ultiem draadloze prestaties, dus de meerprijs voor die uitzonderlijke prestatie valt nog wel te begrijpen. Of je dat prachtig stukje engineering die meerprijs waard vindt voor jouw eigen gebruik en smaak mag je zelf bepalen, maar het valt niet te betwisten dat dit een oprechte mouse engineering masterpiece is, en technisch gezien de ultieme draadloze gaming muis van dit moment. Tenminste als we louter naar de prestaties kijken, want zij die denken dat meer RGB en flamboyante uitstralingen een ultieme muis maken zitten bij Logitech zoals vaker aan het verkeerde adres.

- Feedback of vragen? Vrolijke reacties zijn altijd welkom!
- Check Discord voor off-topic vragen / advies (alle reacties bijhouden is soms lastig)
- YouTube voor meer tech video's
- Instagram voor meer gans geile tech foto spam
- Klik hier voor meer lange lappen tekst met foto's (aka reviews)

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Logitech Pro Wireless?

Mooie review! ik heb deze muis zelf ook. geweldige muis, prijs is wel ehh maar wel waard moet ik zeggen.

zeker de beste muis die ik heb gehad en nu ook gebruik.
Heh, ik snap je sentiment. Eigenlijk te duur, maar dan heb je wel weer 'de beste' (kunnen we objectief wel stellen, zelfs als de vorm niet voor iedereen is). Choices choices...

Und danke :D
nu nog de 9900K review :D.
Eerst even iets heeeel belangrijks afmaken ;) Wees alert ;)
Mooi ding! Goede review, ik las echter dit:
"Niet dat ik dat erg vind, want het kost je louter batterijduur."
Bedoel je dat het weinig batterijduur kost, of dat het alleen maar batterijduur kost (en voor de rest niets kost)? In het eerste geval is louter een verkeerd woord.
Thanks! :)

Het kost je inderdaad -alleen maar- batterijduur. Tenzij je het niet met mij eens ben als ik denk dat enkel een RGB logotje niet heel veel toevoegt aan de totale look. Althans op dit model ;)
Ik heb zelf de G403, erg tevreden over. Maar als die de geest geeft is deze zeker het overwegen waard, dank voor de prachtige review!
G403 is prachtig idd. Wireless?

Dit is idd wat lichter met langere accu. De G403/G703 blijft een hele redelijke keuze voor wat minder geld. Zeker als je een wat meer palm grip prefereert.
Nee, met draad, ik vind het gehannes met opladen altijd zo'n gedoe :P
De G703 heeft wel Powerplay (geloof dat het zo heet?) maar vond de 403 fijner.
Zelfde muis. G703 is de G403 met PP support idd :) G403 wireless verdwijnt daarmee helemaal van het toneel.
+3 voor deze mooie muis ! lekkere review. Wireless mouse en headset staan hier ook nog op de lijst voor kerst }>
Cheers dude :D

En lief zijn he, Sinterklaas is al in het land en de Kerstman komt eraan :P
Mooie muis! Wel wat jammer dat hij zo duur is, zou zelf bijvoorbeeld nooit meer dan €60 uitgeven aan een muis, hoewel dit natuurlijk wel iets meer is dan een standaard muis.
En +3, nette review!
Thanks J :D

60 euro? G403 ;) Maar als je het kan missen.... ;)
Bij een mannelijke reviewer verwacht ik geen rode nagellak TBH :> }:O
Vrouwlief met 'normale' handmaat for scale ;)

En het is 2018, dus eigenlijk mag en kan alles toch? :P

[Reactie gewijzigd door Foritain op 21 november 2018 14:05]

Tis ook wel heel knap van Logitech om met een 80g muis te komen die ook nog eens draadloos is, daar heeft heel wat geld aan R&D ingezeten om dat te verwezenlijken. Een laag gewicht muis is misschien niet voor iedereen maar in het algemeen kan toch wel gezegd worden dat hoe lager het gewicht hoe preciezer je bent omdat je makkelijker bewegingen maakt en minder frictie hebt. En dan nog het stukje RSI :-)
Precies, en ze zijn vrij consequent de eerste die met echte vernieuwingen in muizen komen, zeker in de laatste paar jaar. Het zijn natuurlijk enorm tegenstrijdende elementen die ze proberen te verbeteren. Gewicht vs accuduur, draadloos vs lag. 'even' 20 gram eraf en dubbele accu is dan echt een mega stap.

Of het beter tegen RSI is weet ik niet, een geschikte vorm zal wat dat betreft de grote factor blijven denk ik zo.
Zoals gewoonlijk weer een uitmuntende review :*)

Het viel mij trouwens op dat Logitech de "sniper" duimknop, "tilt" klik- en hyperscroll mogelijkheden heeft weggelaten (dingen die ik toch wel vaak gebruik) ;(

Momenteel game ik met een "zware" G502, terwijl ik nog een G703 binnen handbereik heb liggen maar nog amper de kans heb gegeven.

Ik vrees er dus voor dat de Logitech Pro Wireless hetzelfde lot zal staan te wachten als die van de G703 en dat het aantal knoppen (voor mij) een (te) overheersende rol speelt.

(hoeveel beter de Logitech Pro Wireless t.o.v. G703 is valt wellicht te bezien...)

[Reactie gewijzigd door born4trance op 26 november 2018 16:07]