Tweakers zegt: 8,5

Medion Akoya S6425-i5-256F8 (NL, QWERTY)

Specificaties 15,6" • 1920x1080 (Full HD) • 256GB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

Medion Akoya S6425-i5-256F8 (NL, QWERTY) Review

Wenapee 12 november 2018, laatste update op 12 november 2018, 211 views Product gekocht

Medion Akoya S6425-i5-256F8 (NL, QWERTY)

In deze prijscategorie kun je naar mijn mening geen betere vinden. Andere opties met dezelfde specificaties hebben namelijk een TN scherm, wat in vergelijking mij zeer slecht ervaren is voornamelijk door de slechte kijkhoeken.

Pluspunten

• IPS Scherm
  • Best value for money in onder 600 euro catagorie
  • Zeer snel (SSD + i5-8250U + 8GB DDR4)
  • Weinig bloatware

Minpunten

• Het IPS scherm is niet van hoge kwaliteit
  • Touchpad

1: Keuze op laptop
2: Ervaringen met laptop

1: Keuze op laptop
Mede door tweakers en nl.hardware ben ik op deze laptop uitgekomen. Dus vandaar ook deze review hier.

Ik zocht een 15 inch "best value budget laptop" waarbij prestaties goed moesten zijn en de laptop een aantal jaren mee kan gaan.

Na wat onderzoek kwam gelijk naar voren dat het hebben van een ssd de prestaties aanzienlijk verbetert en de nieuwe generatie 8th gen intel processoren een behoorlijke verbetering zijn ten opzichte van de vorige (zie bijvoorbeeld verschillende benchmark sites). En alhoewel de i3-8130u zeker een goede optie is, ging ik voor een i5-8250u.

In de prijscategorie tot 600 euro was de medion laptop met bovenstaande specificaties de enige met een ips scherm. Na wat vergelijkingen in winkels waren de TN schermen in de laptops met dezelfde specificaties en prijs categorie echt slecht ervaren met name door de zeer slechte kijkhoeken.

2: Ervaringen met laptop
Ik ben zeer tevreden met de prestaties van deze laptop. Zelfs zo tevreden dat ik in het vervolg in plaats van een desktop pc waarschijnlijk nog een laptop zal kopen met nog hogere prestaties en grafische kaart (XPS 15? mits de prijs dan ook daadwerkelijk waard is) die wanneer wenselijk aangesloten kan worden op een tweede scherm, wat trouwens ook al kan met deze laptop.

Het IPS scherm alhoewel veel beter als de TN schermen, is absoluut niet van hoge kwaliteit. De kleuren vallen met name zeer tegen, waarschijnlijk is hierop bespaart om tot deze prijs te komen (Mogelijk omdat het een 6bit scherm is?). Verder is het een mat scherm waardoor men geen last zal hebben van reflecteringen.

De touchpad voelt niet echt lekker aan en nauwkeurigheid lijkt ook niet super te zijn, maar dit went wel. Daar tegenover staat dat de zeer handige functionaliteiten van de touchpad standaard zijn geactiveerd (die ik in ieder geval niet ben tegengekomen in een macbook pro of chromebook) zoals 1 vinger scrolling. De keyboard voelt wel lekker aan en van goede kwaliteit.

Een ander pluspunt vind ik dat er vrijwel geen onnodige software is geïnstalleerd van het bedrijf. Je bent wel een uurtje bezig om de overbodige "functionaliteit" van Windows 10 te deactiveren. Verder wat me opgevallen is dat de "wifiontvanger" op deze laptop zeer goed is omdat zelfs bij slechte verbindingen met zwakke signaal een goede verbinding tot stand komt.

Als laatste vind ik de accuduur voldoende, vooral als je het bij tekstverwerking houd dan is de accuduur ruim voldoende (8+ uur), met 1080p 60fps youtube videos kan je rekening houden met 6 uur accuduur.

Heb jij ook een Medion Akoya S6425-i5-256F8 (NL, QWERTY)?

Reviews door de redactie

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5