Specificaties Tower/desktop met Intel Atom Processor 330 en 2GB ram - Bekijk alle specificaties

ASRock ION 330HT Wit Review

Phomer 3 april 2010, laatste update op 4 april 2010, 2.168 views

ASRock ION 330HT Wit

Pluspunten

• Klein
  • Stil
  • Compleet
  • Betaalbaar

Minpunten

• Weinig rekenkracht
  • Geen USB aan de voorkant
  • Kost wat moeite om 1080P onder Windows aan de praat te krijgen
  • De Fan maakt (na wat dagen in gebruik te zijn) meer lawaai

Features Score: 4
MOTIVATIE:
Ter vervanging van mijn desktop wilde ik graag een betaalbaar alternatief. Ik had geen zin meer om zelf een pc samen te stellen, iets wat ik in het verleden wel altijd gedaan heb. Een andere eis was om de pc aan te sluiten op mijn 1080P tv om lekker vanaf de bank alles binnen handbereik te hebben.

Omdat ik een EEE'tje heb was mijn oog gevallen op de EEE-BOX 1501 van Asus. Na wat zoekwerk ben ik uitgekomen bij de ASRock ION330 en ben ik me daarin gaan verdiiepen. Uiteindelijk was het prijsverschil de reden om van mijn eerste keuze af te stappen. Omdat de ASRock ook als Barebone aangeboden wordt scheelt het toch al snel 80 euro.

UITPAKKEN:
Bij het openen van de doos bleek het kasje erg klein te zijn, kleiner dan verwacht! Bijna dezelfde afmetingen als de mediaspeler HDX-1000. De overige rommeltjes in de doos waren een AB (zelfde indeling als die van de XBOX360), een cd'tje met drivers en wat kabels om een tweede harddisk te plaatsen.

EERSTE INDRUK:
Ik heb hem in de TV-kast gezet naast mijn Wii en de Humax en valt in eerste instantie niet eens op, waardoor mensen de reactie uiten: "wat is dat voor unit?" Een HDMI kabel naar de tv was voldoende en aan de gang maar! Ik gebruik de ASRock in combinatie met Windows 7 Ultimate, een Wireless Logitech Wii toetsenbordje van een paar tientjes en een Logitech Bluetooth witte muis. Alles wordt meteen herkend door Windows en werkt super. Misschien is het in de toekomst handig om een toetsenbordje te kopen waar een toutchpad in geintergreerd is, want de muis reageert niet altijd even lekker op de ondergrond die je voor handen hebt als je onderuit op de bank zit.

TWEEDE INDRUK:
Het werken met de ASRock bevalt goed. Hij volstaat als thuis-pc waar je niet veel meer op wil doen dan wat office bestanden bewerken, muziek spelen en surfen. Als mediacenter-pc kan ik zeggen dat hij alles aankan met de juiste software TOT 1080P! In windows werkt 1080P niet. Wel zou de ASRock dit aankunnen door de Live versie van XBMC erop te knallen, maar dit heb ik niet gedaan omdat ik voor Full-HD de HDX al heb staan. Verder heb ik geen benchmarks gedraaid, maar ik ben nog niets tegengekomen wat hij onder normaal gebruik niet aan kan. De bios is overzichtelijk en het overclocken is een fluitje van een cent.

CONCLUSIE:
Ik ben tevreden over mijn nieuwste aanwinst. Voor een klein bedrag heb ik mijn desktop de deur kunnen wijzen en een mooie, kleine pc naast mijn tv kunnen plaatsen. Als je niet teveel prestaties verwacht is dit een goede aankoop. Wil je echt 1080P in windows spelen of gamen dan zal ik echt voor een krachtigere optie moeten gaan.

PS: Sommige mensen vonden de fan een storende piep/hoge toon hebben, maar persoonlijk heb ik hier geen moeite mee. Je gaat ook niet terug naar de winkel waar je jouw koelkast heb gekocht omdat hij teveel geluid maakt. Iedere pc moet gekoeld worden..

• Logitech Bluetooth Muis Wit
  • Logitech Wii Wireless Keybord
  • Sony Bravia KLD-4500
  • Windows 7 Ultimate X86
  • Windows 7

Heb jij ook een ASRock ION 330HT Wit?

Als het je niet gelukt is om onder Windows 7 1080P fatsoenlijk aan de praat te krijgen dan heb je toch ergens iets niet helemaal goed gedaan of helemaal niet uitgeprobeerd. Mogelijk bied o.a. het Tweakers Forum voor jou die bron van informatie om het onder Windows 7 wel goed te laten draaien. Dus om dit als negatief punt mee te nemen in je beoordeling is een beetje teveel van het goede (of slechte).

Overigens breng ik een koelkast die nadrukkelijk aanwezig is wl terug naar de winkel als dit vooraf niet als een van de negatieve kenmerken beschreven zou staan.

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 3 april 2010 15:39]

het komt niet in je op dat het ook aan de hardware kan liggen ? (zou je niet zeggen met zo'n naam.)
komt het niet in je op dat dit een ION pc is? met hardware decodering (VDPAU/DxVA) van mediabestanden? Deze kan zonder problemen 1080p aan, zowel in linux als in windows.

[Reactie gewijzigd door Doolbr op 3 april 2010 17:02]

Je kunt wel zo chagrijnig reageren, maar hardware-lover heeft gewoon gelijk: ION PC's draaien 1080p prima op de GPU, maar in Windows 7 is dat niet default zo ingesteld :)
ik heb er zelf ook zo 1 staan, maar met de juiste codecs en aansturing van het ION platform kan ie in windows makkelijk 1080P aan.

ik heb wel last gehad van een herriemakende fan (die 3cm fan aan de voorzijde) en een mailtje naar de supportdesk van ASRock leverde me een nieuw koelblok+fan op.
en sindsdien is ie echt helemaal stil.
Bedankt voor de reacties! Ik heb hem nu een week in gebruik en heb het ook zeker nog niet op gegeven wat het afspelen van media betreft. Duidelijk te vroeg conclusies getrokken en de verkeerde bronnen geinformeerd! Wel blij om te horen dat ik er meer uit kan halen!

[Reactie gewijzigd door Phomer op 4 april 2010 08:37]

Mooie review. Ik heb er thuis ook een staan. Superding!
Hij speelt alles af. (aangezien we maar een 720p tv hebben geen 1080p)
Wat shameete zegt: Juiste codes doen alles.

Had ook last van de fan, heb dit op gelost door de fan los te schroeven en deze met rubberen dempers vast te zetten ;)

Ps: shameete: Kan je dat gratis via ASRock opvragen
Bedankt! Mijn eerste review, dus alle commentaar is welkom!
Ik heb de programma's VLC, WCMP en XBMC gebruikt om media af te spelen en daar kom ik tot 1080P goed mee uit de voeten. Ik ga me verdiepen in de codec's en me even goed inlezen en de conclusie volgt snel!
Heb hier ook een 330HT staan die ik alleen gebruik voor xbmc. vdpau wordt (nog) niet ondersteund in de windows versie dus ik gebruik een xbmc live versie (linux) en daarmee werkt 1080P perfect. Versies zijn te vinden op xbmcfreak, kijk er eens naar dan kun je je HDX-1000 de deur uit doen. Zeg nou zelf: xbmc heeft een prachtige interface.

Maar als je perse met windows wilt werken dan zou je mpc-hc icm coreavc kunnen proberen.

ps. ik snap ook niet dat mensen klagen over de fan, bij normaal volume hoor je er niks van (ook in de wat stillere passages van films).
In windows is het DXVA, VDPAU is enkel voor linux.
De fan maakte hier alleen wat meer geluid bij overclocken. Bij normale instellingen is de fan doodstil alsof het apparaat passief gekoeld is.
Fijn apparaat dus.
Ook onder windows 7 ultimate prettig werken. Uitbreiden naar 4GB leverde eigenlijk niks op vwb snelheid. Ik raad we;l de 32 bit versie wan W7 aan, de 64bitter heeft de akelige neiging soms ineens traag te worden en dan weer normaal te draaien: vreemd.
Nadeel Xbmx live.. geen volledige ondersteuning voor bijv WMA lossless.
Ik ben nog op zoek naar een uitvoering die dat wel aankan.
Nou, ik dacht dus even de eerste paasdag goed te besteden en een full-hd'tje weg te kunnen kijken.. Maar helaas.. Ik heb hem goed besteed, maar nog steeds geen 1080P in windows :(

Heb inderdaad de nieuwste versie van MPC-HC draaien met daarbij de Codec van coreAVC, maar ook dit is niet voldoende. Voordat ik allerlei verschillende codec's door elkaar heen ga draaien zou ik graag weten of iemand me verder kan helpen:

Door Doolbr, zaterdag 3 april 2010 17:01

[Reactie gewijzigd door Doolbr op zaterdag 3 april 2010 17:02)

Misschien heb jij een idee?

[Reactie gewijzigd door Phomer op 4 april 2010 20:09]

Phomer,

Als je MPC-HC download kan je alle hd bestanden vloeiend afspelen.

Deze is hier te downloaden:

Nou eindelijk zijn we eruit! In combinatie met de Combined Community Codec Pack werkt het inderdaad om 1080P in windows 7 aan de praat te krijgen! Heel mooi! Nu kan de HDX naar de slaapkamer!

Hier de link naar de bewuste Codec Pack: http://www.cccp-project.net/

Bedankt voor alle reactie en ik hoop dat ik hiermee iemand wat moeite kan besparen!