Tweakers zegt: 8,5

Samsung Galaxy S9 Dual Sim 64GB Zwart

Specificaties 5,8" • 2960x1440 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S9 Dual Sim 64GB Zwart Review

wingedsheep 11 november 2018, laatste update op 18 november 2018, 696 views Product gekocht

Samsung Galaxy S9 Dual Sim 64GB Zwart

Een telefoon met erg goede hardware, maar een wat minder goede ervaring qua software. Is erg snel en heeft een mooi scherm, ook handige features zoals waterdichtheid en headphone jack. Helaas onhandige software zoals bixby met een dedicated knop. Ik was teleurgesteld met de kwaliteit van de camera (software).

Pluspunten

• snel
  • headphone jack
  • scherm

Minpunten

• matige camera (software)
  • zwaar
  • veel onnodige software

Ik heb sinds een maand de samsung galaxy s9. De reden dat ik voor deze telefoon heb gekozen is dat het scherm, de snelheid en de camera veel werden geprezen. Ook de headphone jack die op veel moderne telefoons ontbreekt vond ik een groot pluspunt, aangezien ik veel met wired headphones luister. Een twijfelpunt was de hoeveelheid onnodige software die van tevoren op samsung telefoons geïnstalleerd wordt en de batterij die volgens veel mensen niet zo lang meegaat. Mijn vorige telefoon was een LG Nexus 5x.

Toen ik de telefoon net had heb ik meteen bixby (en de bixby knop) uitgeschakeld en een pixel skin geïnstalleerd. Dit zorgt ervoor dat de telefoon wat cleaner overkomt en dat je niet per ongeluk de hele tijd op de vervelend geplaatste bixby knop klikt.

Om batterij te sparen heb ik de always on functie van het scherm uitgeschakeld en de resolutie verlaagd. De telefoon draait dus eigenlijk de hele tijd in battery saving mode, maar van lag is geen sprake. Op deze manier gaat de batterij behoorlijk lang mee. De batterij gaat op deze manier 1-2 dagen mee.

Ik heb deze maand veel foto's gemaakt. Daarmee heb ik meteen het (voor mij) grootste minpunt ontdekt aan deze telefoon: de camera. De foto's die je met de s9 schiet op auto mode worden erg overprocessed. Wanneer je foto's maakt van gezichten worden alle oneffenheden weggewerkt, zodat het er uitziet alsof iedereen met een laag make-up rondloopt. Landschapsfoto's zien er dan weer uit alsof er een soort relief filter overheen zit, waardoor details er erg onnatuurlijk uitzien. Verder loopt de HDR kwaliteit gigantisch achter op de google camera. Het verbaasde me dat deze telefoon kwalitatief veel minder goede foto's maakt dan de toch al redelijk oude nexus 5x. Uiteindelijk heb ik een port van de google camera geïnstalleerd. Hiermee ging de fotokwaliteit omhoog, maar deze had dan weer problemen met de belichting juist krijgen.

Al met al is deze telefoon qua hardware erg netjes. De telefoon is snel. Heeft veel geheugen en opslagruimte, en een headphone jack die op veel moderne telefoons ontbreekt. Ook erg handig is de waterdichtheid tot op 1.5 meter (hoewel ik dat niet tot de max zou proberen).

Het grootse minpunt is de camera.
Een klein minpunt is dat de telefoon zwaar en glad is, maar dat is met een hoesje en wat gewenning geen probleem. Het nadeel van de overbodige software en bixby is ook niet heel moeilijk op te lossen met een custom skin en wijzigen van instellingen. Het nadeel van de batterij die snel opgaat is ook op te lossen door het aanpassen van instellingen, waarmee je wel de super hoge resolutie opoffert.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S9 Dual Sim 64GB Zwart?

Meer advertenties