Specificaties Gestabiliseerd met een filtermaat van 72mm - Bekijk alle specificaties

Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM Review

gyarnoc 3 april 2010, laatste update op 23 april 2010, 4.764 views

Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM

Pluspunten

• USM AF
  • Bouwkwaliteit
  • Bereik
  • IS
  • Gewicht (persoonlijk)

Minpunten

• Gewicht (voor sommigen)

AF-snelheid Score: 5
Vignettering Score: 3
Chrom. abberratie Score: 4
Vervorming Score: 3
Scherpte (stopped) Score: 4
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 5
Ik heb de Canon 15-85mm aangeschaft als vervanging van de kit lens (18-55 IS) voor de 450D. Ik ben geen expert op fotografisch gebied, dus ik beperk me in deze review tot zaken die ik als relatieve leek goed kan beoordelen. Een uitgebreide review van de beeldkwaliteit e.d. laat ik over aan een meer ervaren gebruiker.

Bouw
De bouwkwaliteit van de 15-85 is een flink stuk beter dan de kit lens. De lens is van plastic, maar voelt niet plastiekerig aan. De lens mount is van metaal. Het geheel voelt erg stevig aan er er is nergens speling. Het objectief heeft wat last van zoom creep in het midden van het bereik; aan de uiteinden (15mm en 85mm) is er helemaal geen creep. De voorkant van de lens draait niet met zoomen of focussen.
Al met al lijkt dit een lens die lang mee zal gaan.

Ergonomie
De lens is vrij zwaar, iets zwaarder dan de body (450D) waarmee ik hem gebruikt. Ik vind dit persoonlijk erg fijn, omdat ik het geheel nu beter en stabieler vast kan houden. Voor sommigen zal het gewicht (zeker in combinatie met een lichte body zoals de 450D) een minpunt zijn.
De zoom ring is groot en 'rubberised', de ring heeft geen speling, is enigszins gedempt en is daarmee erg prettig in gebruikt. De focus ring zit achter de zoom ring en is een stuk smaller, maar desondanks eenvoudig bereikbaar. Ook de focus ring heeft geen speling.

Autofocus
De autofocus is zeer snel, en door de USM ook geruisloos. Full-time Manual AF is aanwezig. De lens heeft interne autofocus, wat betekent dat de voorkant (en ook de achterkant) niet beweegt tijdens het focussen.

Vervorming
De lens heeft wat vervorming in het uiterste wide angle bereik. De vervorming valt overigens mee en is met Digital Photo Professional eenvoudig te corrigeren. De lens heeft weinig chromatische abberatie, en ook dit is eenvoudig en effectief te corrigeren met DPP. Andere reviews spreken over een hoge mate van vignettering, persoonlijk vind ik dit erg meevallen. Ook de vignettering is weg te halen met DPP.

Heb jij ook een Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM?

Goed om te zien dat jij bij normaal gebruik geen last hebt van de vignetting, die is volgens sommige fora op 15mm "onacceptabel". 8)7

Misschien een paar worst-case scenario testfoto's erbij doen? Eentje tegen de zon in (pas op je ogen), en eentje van een heldere lucht op 15mm zodat we kunnen zien hoe "verschrikkelijk" de vignetting wel niet is? :)

Oh, en over chromatic abberation: kijk ook eens naar de CA in de gebieden die onscherp zijn, deze is bijna onmogelijk te corrigeren en vormt voor veel lenzen een probleem. Benieuwd hoe deze lens op dat gebied presteert.

En ik zag net dat de filtermaat 72mm is, ook misschien een nadeel te noemen? (Grotere filters zijn duurder, en de meeste canon lenzen zijn 67mm of 77mm)

[Reactie gewijzigd door citruspers op 3 april 2010 17:03]

Hier dezelfde switch gemaakt dit weekend. Wat een verschil ik kwaliteit en feel met de kitlens!
Wel een fors gewicht, maar ik denk dat dat wel zal wennen.

@ citruspers, ik heb een Hoya UV voor 30eu erbij, dus goed te doen.
@citruspers,

heb even wat foto's bij de review geuploaded, waaronder één tegen de zon in (op 15mm) en eentje om de CA in de onscherpe stukken te laten zien. De CA gaat overigens netjes weg met Digital Photo Professional.

[Reactie gewijzigd door gyarnoc op 23 april 2010 17:58]