Gigabyte GA-K8NE Review
Hierbij dus mij review van de Gigabyte GA-K8NE, een socket 754 moederbord met nForce4 chipset en bijbehorende PCI-express sloten ipv. AGP. Featureset: Ruim voldoende, als je de prijs (67 euro volgens de pricewatch) meeneemt. Wat zit erop?: PCI-express (1 keer 16x en 2 keer 1x) oldschool PCI (3 keer) Gigabit lan + nVidia firewall 4x SATA (geen sata 2 geloof ik) geen firewire 2x ata 133, fdd, etc. Layout: Niets op aan te merken, alles zit op logische plaatsen. Het moederbord zelf wordt volkomen passief gekoeld, in tegenstelling tot de meeste andere nForce 4 borden, dus dat is in ieder geval positief. Prestaties Het is een nForce 4 chipset, moet ik nog meer zeggen? Gewoon goed dus. Ik neem het moederbord pas over een week...
Pluspunten
Overclockbaarheid Stabiliteit Zeer uitgebreide instelling in bios voor fan's
Minpunten
Het zijn maar kleine negatieve punten, maar ik moet wat: Geen sata-2 overvolt voor DDR max. 0.2 volt Geen SLI Geen CPU upgrademogelijkheden (Athlon 64 voor socket 754 = dood) standaard maar 4 USB aansluitingen (headers voor 4 of 6 extra zijn wel aanwezig) Niet overclockbaar boven de 312 MHz... Na 2,5 jaar: bios vergeet soms 1 (altijd dezelfde) instelling
Eindoordeel
Featureset:
Ruim voldoende, als je de prijs (67 euro volgens de pricewatch) meeneemt. Wat zit erop?:
PCI-express (1 keer 16x en 2 keer 1x)
oldschool PCI (3 keer)
Gigabit lan + nVidia firewall
4x SATA (geen sata 2 geloof ik)
geen firewire
2x ata 133, fdd, etc.
Layout:
Niets op aan te merken, alles zit op logische plaatsen. Het moederbord zelf wordt volkomen passief gekoeld, in tegenstelling tot de meeste andere nForce 4 borden, dus dat is in ieder geval positief.
Prestaties
Het is een nForce 4 chipset, moet ik nog meer zeggen? Gewoon goed dus. Ik neem het moederbord pas over een week ofzo full-time in gebruik, dus ik heb nog niet de audioprestaties gechecked, maar voor de rest is alles goed. Waarom nog niet full-time in gebruik?: Mijn nieuwe hdd moet nog binnenkomen, en dan pas ga ik mijn oude mobo/cpu/videokaart vervangen. Momenteel zit alles in een reservekast.
Stabiliteit en betrouwbaarheid
Ik heb nog niet genoeg ervaring met het bordje om veel over de betrouwbaarheid te zeggen. Langer dan 48 uur heeft die hier nog niet gedraaid. Tot nu toe nog geen problemen.
Overclockbaarheid
Overclockbaarheid is een ander verhaal... Er zit een Sempron64 2800+ in. Deze heeft volgens verschillende programma's een venice-256 core (256 KB cache ipv. 512 van de athlon 64). En hij loopt stock op 1600 MHz. Als je dit leest begint het toch te kriebelen als je er een beetje verstand van hebt... Dus ik overclocken:
Stock: 200 * 8 = 1600 MHz @ 1,4 volt
Max: 312 * 8 = 2500 MHz @ 1,525 volt (lager voltage nog niet geprobeerd)
dat is dus een overclock van 56%. Volgens mij is het mobo nu de bottleneck, want de CPU die geen C&C ondersteunt kan ik nu nog steeds passief koelen met mijn grote luchtkoeler (blue orb, 10 graden boven kamertemperatuur @ idle). Ook al verhoog ik het voltage met nog eens 0,125 volt, bij 320 wil die niet booten.
Verder zijn er in de bios zeer veel instellingen voor het geheugen. Meer dan waar ik raad mee weet. Niet alleen de 2.5, 3, 3, 8 instellingen (geen idee hoe het heet) + voltage + multiplier die ik gewend was, maar nog een stuk of 8 opties meer. Helaas is het voltage maar met 0,2 volt te verhogen, dus dat valt dan wel weer tegen.
Voor de rest zijn er in de bios veel instellingen voor de ventilatoren. Zo kun je 4 temperaturen opgeven met bijbehorende fansnelheid. Bij mij <35 graden 0rpm, 35-45 graden: 1000 rpm, etc. Werkt uitstekend. Wat ik van mijn oude Asus a7n8x-e deluxe niet kon zeggen...
Compatibiliteit en Ondersteuning
Nog geen ervaringen gehad, dus daar kan ik niet veel over zeggen.
Prijs
Ik heb hem 2e hands, dus dat kostte helemaal niets, maar 67 euro in de pricewatch voor dit moederbord vind ik heel netjes.
Volgens de vorige eigenaar had hij op dit bord en met deze CPU OSX voor Intel gedraaid. Ik heb dit niet gezien en ik heb er geen behoefte aan, maar ik vermeld het toch maar even...
http://www.giga-byte.com/...ucts/Products_GA-K8NE.htm
http://tweakers.net/pricewatch/118985
Update 24-3-2008:
Moederbord nog steeds in gebruik, zonder problemen. Tot nu toe heb ik er (samen met een 7800GT) alle moderne spellen met gemak op kunnen spelen (Bioshock enzo), maar volgens mij beginnen de CPU en 1GB geheugen een (te grote) bottleneck te worden voor de allernieuwste generatie. Upgraden naar een significant sneller CPU is onmogelijk en DDR1 geheugen is relatief duur. Omdat ik toch nauwelijks meer game, het setje hartstikke betrouwbaar is en de tweedehandswaarde 0,0 is zal de uiteindelijke upgrade nog even op zich laten wachten. Hopelijk kan ik er binnenkort een kennis een plezier mee doen, dan heb ik een mooi excuus iets anders te kopen. Kortom: goed moederbord, jammer dat het socket 754 is.
Update 27-8-2008
Setje gepromoveerd tot mediacenter. Er zijn nu 2 problemen: 1. de bios vergeet soms 1 van zijn vele gegevens, waardoor de pc niet goed boot. De rest van de (overclock)gegevens blijven wel gewoon staan. Het is altijd hetzelfde punt (geheugenclock), dus het probleem is zo opgelost. Komt eens in de maand voor. Tweede probleem: 1 van de audiouitgangen werkt niet meer. Ik was zo handig die uitgang aan te sluiten op de audiouitgang van een andere pc. De complete geluidskaart van die andere pc is dood, dus je zou dit ook een pluspunt van dit moederbord kunnen noemen. En het kwam door mij, dus is het moederbord niets aan te rekenen.
Reacties (9)
Ik zou niet graag 2x 7800GTX willen draaien met een Sempron hoor, dan wordt die cpu wel zo'n erge bottleneck.
Maar je hebt natuurlijk wel gelijk, als je 2x 7800GTX kan betalen koop je geen Sempron.
ps. over die grens van 320, heb je de htt x-factor al naar beneden proberen bij te stellen? En/of de memory-divider?
Maar goed de htt factor heb ik idd naar beneden afgesteld --> geen effect. Hetzelfde geldt voor de memorydivider. Het voltage van de CPU omhoog gooien had ook geen effect. Dus mijn conclusie: het mobo is de bottleneck, of misschien de CPU...
Het zou kunnen dat het bord gewoon niet verder komt, misschien de cpu ook wel.
Wat je nog kan proberen is de cpu multiplier verlagen, ff rekenen (2500/de httwaarde=multiplier) lagere multiplier*hogerehtt=2500, zo kan je testen of het bord de bottleneck is of de cpu. niet vergeten om dat die httmulti lager te zetten en de memdiv:)
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_icc():strip_exif()/u/162430/glider_60x60.jpg?f=community)