OnePlus 6T (8GB ram, 128GB opslag) Zwart

Specificaties 6,41" • 2340x1080 • 128GB - Bekijk alle specificaties

OnePlus 6T (8GB ram, 128GB opslag) Zwart Review

ThePendulum 10 november 2018, laatste update op 23 november 2018, 5.009 views Product gekocht

OnePlus 6T (8GB ram, 128GB opslag) Zwart

Heerlijk apparaat met een vertrouwde en vlotte Android interface. De vingerafdruklezer is voor mij niet merkbaar langzamer, maar heeft wel meer moeite met water gerimpelde vingers. De stereo speaker mis ik niet, maar ik heb de neiging de aanwezige speaker te blokkeren met mijn hand als ik een video kijk.

Pluspunten

• Vlot, clean en innovatief OS
  • Groot ruimte-efficient scherm met mooist mogelijke notch
  • Innovatieve vingerprintlezer
  • Robuuste bouwkwaliteit
  • Toereikende accu
  • Power-off functionaliteit
  • Prima prijskaartje

Minpunten

• Geen 3.5mm, blijft toch handiger
  • Geen notificatie LED
  • Geen stereo, hand kan speaker blokkeren

De OnePlus 6T mag voor mij de Nexus 6P opvolgen, en heeft daarmee meteen een hoop spraakverwarring en typefouten veroorzaakt. Het grote probleem van de Nexus 6P is dat deze willekeurig finaal uitvalt, en alleen aan een oplader opnieuw kan worden opgestart. Omdat ik verder eigenlijk nog steeds tevreden was, kwam het enthousiasme over the OnePlus 6T met enige vertraging na het uitpakken.

Ik heb de glanzend zwarte Mirror Black variant, maar tijdens het plaatsen van deze review waren de opties alleen 'Zwart', 'Zwart' en 'Zwart'. Verkeerd gegokt!

Doos

In de mooie doos (binnen 1½ dag door OnePlus geleverd met DHL) bevindt zich, naast de telefoon, een oplader, een USB A -> C label, en een 3.5mm > USB C adapter, een SIM tray tool, handleidingen, een 'persoonlijke' brief, en een hoesje! Shit! Niet goed opgelet, nu heb ik er twee, en de meegeleverde bevalt me nog beter ook (iemand interesse in een rood siliconen/microfiber hoesje? ;)). Er is tevens een 'permanente' film screen protector aangebracht, dat ik eraf mag peuteren in ruil voor mijn geliefde plaatje 9H glas, maar dat niettemin het Gorilla Glas 6 wat langer krasvrij zal houden. Het toestel zat behoorlijk in de doos geperst, zodat ik nog even moest kijken hoe ik 'm eruit kreeg zonder 'm door de kamer te lanceren. Uiteindelijk, bewust boven het bankstel, toch voor elkaar gekregen.

Oxygène

Het eerste dat opvalt is inderdaad hoe vlot je door de interface vliegt; de 6T treuzelt voor geen moment. Ook de opstarttijd is significant korter dan die van mijn Nexus 6P, hoewel ik daar hopelijk niet meer zo vaak mee te maken krijg. Ik had al een voorproefje gehad van Android 9, en Oxygen OS weet het positieve van deze ervaring goed te behouden.

Naast de ouderwetse navigatie icoontjes en de nieuwe gesture 'pill', heeft Oxygen OS ook de optie om de navigatiebalk volledig te verbergen en zo gestures optimaal te benutten. Dit is even wennen, maar heeft de potentie om mijn voorkeursmethode te worden. De naam en icoontjes van apps in de app drawer kunnen worden aangepast, en er is een verborgen drawer voor apps die je zelden nodig hebt of niet aan de grote klok wilt hangen. Met parallel apps kun je twee installaties van dezelfde app gebruiken, maar van mijn apps wordt op dit moment alleen WhatsApp ondersteunt.

Vingerprint

De innovatieve vingerprintlezer wekte toch wel de meeste nieuwsgier, en ik moet zeggen dat deze voor mij eigenlijk gewoon 'goed' werkt. Ondanks dat ik het maximaal van 5 vingers heb ingesteld, heb ik niet het idee dat ik langer moet wachten dan met de capacitieve lezer van de Nexus 6P. Echter merk ik wel dat de optische scanner van de OnePlus 6T zich totaal overgeeft als je 'm gerimpelde bad-vingers voorlegt, waar de scanner van de 6P zich nog wel wist te redden. Tevens wordt de helderheid van het scherm volledig opgeschroefd tijdens het scannen, maar dit heb ik tot dusver niet als storend bevonden. Ik weet niet of een toekomstige update hier verandering in zou kunnen brengen, gezien dit met OLED toch eigenlijk beter zou moeten kunnen.

Scherm

Het lange scherm bevalt me zeer goed. Hoewel ik er een heuse 0.7" bij heb gekregen, is de 6T in zijn geheel kleiner dan mijn 6P (wel bijna een millimeter dikker). De 1080p resolutie is theoretisch gezien een verrassende step terug van het 1440p scherm van de 6P, maar in de praktijk is dit eigenlijk niet te merken. Over de helderheid van het scherm heb ik niks te klagen, en in de instellingen kun je makkelijk uit verschillende kleurprofielen kiezen. Android 9 lijkt wat kuren te hebben met de automatische helderheid, en night mode (voor de liefhebber) lijkt gelimiteerd tot een enigszins teleurstellende intensiteit, maar hiervoor kijk ik vooral Google aan.

Update 22/11: Het glas voor het scherm loopt af langs de rand, wat hindert voor het aanbrengen van screen protectors van gehard glas. Platte glasplaatjes zoals die van Nillkin hebben geen marge ten opzichte van het scherm omdat ze anders over de afronding uitsteken, waardoor de randen van de protector zichtbaar blijven en je zeer secuur moet zijn tijdens het plaatsen. De vingerprint sensor lijkt ongehinderd.
Hapje eruit
Een notch heb ik tot dusver altijd snoeilelijk gevonden, maar tot mijn genoegen heeft OnePlus hier net op tijd een antwoord op. De smalle en organische vorm maakt het voor mij volledig acceptabel. Oxygen OS biedt de optie om de notch te verbergen door de statusbalk een zwarte achtergrond te geven, en dat werkt perfect, maar ik heb het tot mijn verbazing op dit moment nog niet daadwerkelijk gebruikt. Ondanks het geringe formaat van de notch vallen er toch af en toe statusicoontjes weg. In de instellingen kun je icoontje die je niet nodig hebt uitschakelen, en per app instellen of deze horizontaal full-screen, mét notch, of met een zwarte balk rondom de notch moet worden weergeven.

Audio

Die ellefent in de roem is voor mij toch wel het gebrek van een 3.5mm koptelefoonaansluiting. Ik kan er een behoorlijke monoloog over loslaten, maar het zal ons immers wel bekend zijn. Voor mij is het gedoe met USB C adapters waar ik niet tegelijk mee kan snelladen, en Bluetooth receivers die ik 2x per dag moet opladen en de ene keer bagger geluid bieden en de andere keer niet gelijk lopen met video's en games, totaal geen verbetering over de plug & play ervaring van bedraadde doppen. Alas.

De OnePlus 6T heeft geen stereospeaker, maar de enkele speaker die aanwezig is is voor mij voldoende. Echter is hij door het lange scherm net als bij veel soortgelijke telefoons onder op de telefoon, naast de USB C aansluiting, terecht gekomen. Hierdoor loop ik tegen het probleem aan dat ik de speaker met mijn hand blokkeer als ik horizontaal een video kijk, maar dat zal een kwestie van wennen zijn. In tegenstelling tot mij Nexus 6P zitten de volume knoppen links, waardoor ik deze met het toestel in de rechterhand niet meer met de duim kan bedienen, net nu Android 9 de volume balk hier uitermate geschikt voor heeft gemaakt. Tevens is het even wennen om de camera sluiter te bedienen met de volume knoppen, omdat ik nu oftewel mijn duim moet gebruiken, of het toestel 180° moet draaien.

Camera's

Het nut van de tweede camera sensor is inderdaad niet overduidelijk. De post-processing lijkt verantwoordelijk te zijn voor foto's die er in detail enigszins schilderachtig uitzien. Hopelijk komt hier met een update of een Google Camera port verbetering in. De camera is echter verre van matig, en geeft voor alledaagse doeleinde mooie resultaten. De standaard camera-app heeft een front-facing flash waarbij het hele scherm warm wit oplicht als je een selfie maakt met flits, maar alleen tijdens het maken van een foto, in tegenstelling tot apps die de UI wit maken zodat je belicht bent voordat je de foto maakt.

Kleinigheidjes

Accu
Tenzij je de hele dag 3D games speelt zal de accu op zijn minst de hele dag doorkomen, en bij gering gebruik ook 2 dagen. Dash charging lijkt prima te werken, en kan probleemloos 3A> trekken zonder warm te worden. Binnen enkele minuten pomp je 'm voor een paar uur vol.
Notificatie LED
Er zit geen notificatie LED op de OnePlus 6T, in tegenstelling tot de 6. Ik vind het geen vooruitgang, maar er is aan te wennen. Ik waardeer dat de notch hierdoor kleiner is, maar hoop dat OnePlus nog eens met een softwarematige notificatie LED naast de notch komt. OLED zou hier uitermate geschikt voor moeten zijn.
Power-off functionaliteit
Tot mijn verbazing is de 6T in staat zichzelf volgens een roster (schedule) aan en uit te zetten. Dit zal voor de smartphone liefhebber waarschijnlijk niks nieuws zijn, maar ik moest toch even twee keer lezen toen ik het tegenkwam. Tevens, en misschien nog wel handiger, kun je instellen dat de wekker ook af gaat als de telefoon uit staat. Uiteraard brengt het wel de vraag met zich mee wat het nog betekent om een telefoon uit te zetten...
Ratelapparaat & alert slider
Sommigen vinden de trilmotor matig, maar hier kan ik me niet in vinden. De intensiteit is in te stellen, en doet hier onder voor mijn vorige toestellen. De 'alert slider' vind ik wat stroef, maar mogelijk wordt dit met de tijd wat beter. Als er daadwerkelijk een plaatsgebrek was, dan had deze slider van mij toch eerder mogen verdwijnen dan de 3.5mm.
Barometer
Een klein detail is dat dit toestel geen barometer heeft, die volgens mij helpt om een snellere GPS lock-on te realiseren door de hoogte vooraf te bepalen. Echter ondersteunt dit toestel ook Galileo, GLONASS en BeiDou, waardoor de barometer mogelijk overbodig is geworden.
Deuntjes
Hoewel WAV-ringtones zouden worden ondersteund, kan ik alleen MP3-bestanden in de instellingen terug vinden. Ik heb niet noodzakelijk behoefte aan een lossless ringtone, maar het was wel weer een kleine moeite om te converteren. Het aanbod notificatie geluiden is overigens toch wel opvallend te noemen :D Je hebt de keuze uit onder anderen "Penetrate" (gevolgd door "Quickly" en "Rhythm"), "Hallucination", "Naivety", "Incidence", "Blare" en "Silent" (dat wel degelijk een geluidje is).

Afijn

Al met al voldoet de OnePlus 6T aan alle verwachtingen, en ben ik zeer tevreden. Er wordt gezegd dat OnePlus niet meer concurreert, maar een volwaardig alternatief ben ik nog niet tegengekomen, zeker als de pure Android ervaring hoog op de lijst staat. Voor 2/3e van het bedrag krijg je een toestel dat in de praktijk prima mee komt met de 2e-hands-auto-geprijsde grote jongens. Dikke aanrader (1mm dikker dan de 6P)! _/-\o_

Veel interessant nieuws zal deze review niet bevatten, maar hopelijk biedt mijn eerste indruk wat praktische inzichten waar ik zelf niet aan denk voordat ik een toestel in mijn handen heb. Bedankt voor het lezen!

Heb jij ook een OnePlus 6T (8GB ram, 128GB opslag) Zwart?

Leuk verhaal, maar misschien kan je wat kopjes maken en een inhoudsopgave? Dan is het niet zo'n muur van tekst :)
Topper :) Dat leest veel fijner, zeker als je een beetje er doorheen skimmed naar wat voor de lezer belangrijk is!
Goeie review! Ik zit in hetzelfde schuitje, 6P die mij erg goed bevalt, maar valt sinds kort bij 50% batterij uit. Ik denk idd dat deze 6T (subtiel verschil :)) de opvolger wordt. Blijft zonde om een smartphone te vervangen die het verder nog prima doet...
Dankjewel! :) Ik vind het inderdaad jammer, maar voortdurend een powerbank meesleuren om 'm "over te starten" begon toch wel een beetje te vervelen. Waarschijnlijk krijgt ie een tweede leven als domotica afstandsbiedingen en backup telefoon om af te raggen op festivals oid. Vraag me af of ik er via USB OTG een thermometer / hygrometer aan kan hangen, dan zou ik 'm als weerstation bij het raam kunnen zetten.

OnePlus 6T / Nexus 6P heb ik nog steeds niet 100% te pakken, haha, ik heb meerdere malen Nexus 6T en OnePlus 6P moeten corrigeren in de review.
Uitstekende diepe review man!

en
Hierin kon ik mijn eigen avontuur helemaal herkennen, hahaha!

Ik kom zelf van de Nexus 5X, en het is een hele goeie upgrade voor mij geweest.

[Reactie gewijzigd door Helium-3 op 17 november 2018 18:19]