1 review

Hikvision DS-2CD2T45FWD-I8

Specificaties Bedrade buitencamera - Bekijk alle specificaties

Hikvision DS-2CD2T45FWD-I8 Review

Pazo 15 november 2018, laatste update op 16 november 2018, 1.954 views Product gekocht

Hikvision DS-2CD2T45FWD-I8

Hikvision heeft een goede IP camera uitgebracht met zeer uitgebreide instelmogelijkheden. Door de EXIR technologie genereert de camera goede nachtbeelden tot wel 80 meter zicht. Door de brede kijkhoek is groot gebied te filmen. Minpunten zijn geen wifi ondersteuning en dat er geen stroomadapter wordt meegeleverd.

Pluspunten

• Hoge videoresolutie tot 2688x1520
  • >80 meter nachtzicht met EXIR technologie
  • IP67 stof (volledig) en dompeldicht
  • Ondersteund PoE
  • H.264+ en H.265+ voor kleinere bestanden
  • Brede kijkhoek
  • MicroSD slot voor opslag direct op camera
  • Zeer uitgebreide mogelijkheden in de gebruikersinterface

Minpunten

• Geen (stroom)adapater meegeleverd
  • Korte kabels
  • Geen Wifi (al is dat voor mij persoonlijk geen minpunt)

Kwaliteit Score: 5
Hoofdafbeelding

Ik had al enige jaren 2 Foscam IP camera's buiten hangen. Op zich naar tevredenheid; beelden zijn prima, en zijn altijd betrouwbaar geweest in de zin van dat ze nooit uitvielen of storing hadden. Maar de toch wat gebrekkige interface (zoals een webplugin die nodig is die alleen onder IE werkt), en steeds terugkomende berichten over beveiligingsissues, begon het toch te knagen. En als technologie-geïnteresseerde is het altijd leuk om nieuwe dingen te kopen :) Dus tijd voor 2 nieuwe IP camera's! Na enig speurwerk, onderzoek en leeswerk op internet uitgekomen op deze camera's van Hikvision. Zaken als hogere resolutie, H.265+ codering, EXIR met nachtzicht tot 80 meter, 2018 model en toch wel de aantrekkelijke prijs (€188 per stuk bij aanschaf) gaven de doorslag om voor dit type camera te gaan. Eens kijken of het de verwachting waar gaat maken!

Uitpakken

De camera wordt geleverd in een nette, stevige doos in de huisstijl kleuren van Hikvision, wit en rood. Op de doos zijn uiteraard de belangrijkste eigenschappen te lezen.

De inhoud van de doos bestaat uit de camera, 2 handleidingen, een sticker om de juiste afstand voor de gaten te kunnen boren, een CD rom met software, een zakje schroeven en pluggen, onderdelen om de verbinding tussen de RJ45 stekker en de camera waterdicht af te sluiten en tot slot een torx-sleutel voor het verstellen van de camera.
Wat er niet bij zit: een voedingsadapter! Die had ik niet aan zien komen. Nu kan deze camera via PoE gevoed worden, maar ik had toch wel een voedingsadapter verwacht. Daarnaast heb ik mijn camera's niet via PoE aangesloten, dus heb toch 2 losse voedingsadapters moeten kopen (minimaal 12V 2A, ik heb 12V 2,25A gekocht). Toch wel een minpunt naar mijn mening.

De camera ziet er goed uit, en voelt ook degelijk en stevig aan. De kap die er overheen zit is van plastic. Behuizing van de camera en de voet is van aluminium en gietijzer (denk ik).

Niet te zien als de camera uit staat, maar om de lens zitten 4 IR ledjes die voor het licht in de duisternis zorgen. Hikvision maakt gebruik van EXIR technologie. Dit moet zorgen voor een nog beter nachtzicht, tot wel 40% beter t.o.v. camera's zonder EXIR. Tevens zijn de IR leds in een rechthoek om de lens geplaatst (dus niet in het rond), zodat ze beter passen in een scherm van 4:3 of 16:9 waardoor er ook minder vervuiling (witte gloed) optreed.

Aan de onderkant zit een klepje waaronder ruimte is voor een microSD kaartje voor opslag op de camera zelf, tot maximaal 128GB. Er zit keurig een rubbere ring / rand tussen zodat het waterdicht afgesloten is. Persoonlijk zal ik geen SD kaart gebruiken, omdat mijn server de opslag voor zijn rekening neemt.

De camera is op 3 punten verstelbaar, waardoor vrijwel elk gewenste positie te realiseren is. Het stellen gebeurt met behulp van een torx-sleutel, echter wel 1 met een gaatje in het midden. De schroeven zijn voorzien van een torx met puntje, zodat een standaard torx-sleutel niet past.

De scharnierpunten zijn voorzien van tandwielen. Hierdoor is de verstelbaarheid dus niet traploos, maar de tandjes zijn klein genoeg dat de onderlinge verschillen in stapjes klein zijn. Voordeel is wel, dat als je de schroef weer aandraait, er geen beweging meer in zit omdat de tandjes in elkaar haken.

Er komt 1 draad met 2 aansluitingen uit de camera, die van de stroomvoorziening en die van de netwerkkabel. Wat opvalt is dat de kabel vrij kort is.

Specificaties

De kernspecificaties zijn als volgt:

Kernspecificaties

Uitgebreide specificaties (klik = groot):

Montage

De montage van de camera is vrij eenvoudig, helemaal als je infrastructuur (stroomvoorziening / netwerkkabel) al hebt liggen. Omdat ik al camera's had hangen en deze van Hikvision op dezelfde plek komen, was het voor mij eigenlijk alleen maar een kwestie van vastschroeven met 4 schroeven. Kabels aansluiten en gaan. Daarna even de positie stellen en klaar voor gebruik.

Webconfiguratie

Nadat alles is aangesloten is de camera via het standaard IP-adres 192.168.1.64 te benaderen. Daar wordt dan gevraagd om een wachtwoord aan te maken, en daarna krijg je 3 beveiligingsvragen waarbij je antwoorden moet verzinnen. Ala Hotmail zeg maar. Dat komt dan weer niet zo professioneel over, maar goed. Weinig aan te doen. Na voltooiing van de vragen kom je uit in de uiteindelijke webinterface waar je ook gelijk het livebeeld van de camera kunt bekijken.

Systeem - Basisinformatie

De webinterface beidt enorm veel configuratiemogelijkheden. Vrijwel alles wat je maar kan bedenken op gebied van detectie, zone-indeling, uitsluitingen, alarmering, notificaties etc. is wel in te stellen. Ik heb zelf lang niet alle mogelijkheden getest / geprobeerd. Dit omdat ik de detectie, alarmeringen en opslag niet door de webinterface van Hikvision zelf laat regelen, maar door middel van het programma Blue Iris dat op mijn server geïnstalleerd staat. Het is ondoenlijk om alle mogelijkheden qua instellingen te bespreken, maar om toch een goed beeld te geven van de mogelijkheden heb ik van vrijwel alle menu-items een screenshot gemaakt. Hieronder tref je het complete menu aan, waarbij alle menu items aanklikbaar zijn. Hierdoor hoop ik dat je toch een goed beeld krijgt van de vele mogelijkheden.Scheidingslijn

Opname & Beeldkwaliteit

Het belangrijkste van een beveiligingscamera is toch wel de beeldkwaliteit. Mocht er wat gebeurt zijn, dan wil je toch wel een duidelijk beeld hebben waar wat op te zien is. Met dagbeeld is dat bij de meeste camera's geen probleem, maar bij nachtbeeld is dat vaak een ander verhaal.
De camera kan in 3 verschillende resoluties opnemen, te weten 1920x1080, 2304x1296 en 2688x1520. De beeldfrequentie is instelbaar tot 25 fps. Verder kan de camera in zowel H.264 als H.265+ opnemen. Hikvision beweert dat met H.265+ de beeldkwaliteit net zo goed is als bij H.264, maar dan met minder bandbreedte en dus kleinere bestanden. Volgens Hikvision zou bij een film in H.265+ van 24 uur het 82,5% in grootte schelen ten opzicht van een in H.264 opgenomen film. Dat is een serieuze besparing.

Hikvision heeft hier ook een technisch document aan gewijd. Voor wie dat interessant vindt, kan dat hier teruglezen (pdf bestand).
Mocht het bestand niet meer beschikbaar zijn, zoek even op "Hikvision H265 Encoding Technology".

Dan maar eens naar de beelden zelf kijken. Hoe het opgeslagen wordt is punt 1, maar als het maar mooie, heldere, scherpe beelden zijn waar ook wat op te zien is, is ook erg belangrijk. Als eerste valt de kijkhoek op. Die is vele malen groter dan die van de Foscam die ik eerst had. Met de camera in de hoek van de tuin kan ik de volledige tuin zien, waar dit bij de Foscam niet mogelijk was.

Links de Foscam, rechts de Hikvision

Als de zon schijnt wordt de achtergrond wat flets. De zon schijnt op de huizen en daar is dus veel minder contrast op te zien.

Dagbeeld 1

Schijnt de zon niet rechtstreeks op de huizen, dan is het contrast veel beter. Hoeveel op beide foto's de tuin goed en duidelijk in beeld is (en daar draait het met name om).

Dagbeeld 2

De tweede camera staat op de straat gericht. Het beeld is uitstekend en kentekens dichtbij zijn eventueel leesbaar.

En dan de nachtbeelden. Hikvision beweert met zijn EXIR technologie bij weinig licht goede beelden te kunnen geven, dus ook in de nacht. Als ik de beelden van de Foscam en de Hiksvision naast elkaar leg is daar zeker een verschil in te zien. Die van de Hikvision zijn veel scherper en het contract is beter. Het is met name te zien als je naar het gras of naar de kat kijkt (op beide beelden aanwezig). Ook de huizen ver in de achtergrond zijn nog goed te zien.

Links de Foscam, rechts de Hikvision

Nachtbeeld 1

Personen zijn ook goed zichtbaar / herkenbaar op beeld....

Nachtbeeld 2

...tenzij je te dichtbij komt. Dan weerkaatst het IR licht teveel op het gezicht en is het beeld op dat punt overbelicht. Al is wel te zien dat de achtergrond goed zichtbaar blijft; je kunt goed naar binnen kijken en bijvoorbeeld duidelijk onze kat voor het raam zien zitten.

Nachtbeeld 3

Dan de lange afstand. Hikvision beweert met deze camera tot 80m nachtzicht te beiden. Ik heb een tweede camera aan het huis hangen, en voor deze test maar eens op de straat gericht (normaal staat deze ook op de tuin en poort gericht). Op onderstaande foto is de afstand tot aan de lantaarnpaal aan de rechterkant van de weg ca 60 meter. Tot aan de lantaarnpaal daarachter aan de linkerkant is ca 80 meter. Ik moet zeggen dat het beeld zeker niet tegenvalt. De auto's die er geparkeerd staan zijn vrij goed te zien. Zelfs verder daarachter tot einde van de straat (volgens Google maps ca 130m) is het geen zwarte waas.

Direct licht in de camera blijft een probleem, ik denk dat weinig camera's daar goed mee kunnen omgaan. Als, zoals op onderstaande foto te zien is, een auto tegemoet komt, is door het licht van de koplampen de auto zelf vrijwel niet te zien. Je kunt dus vrijwel niet opmaken wat voor merk en type auto het is, laat staan een kenteken lezen. Opvallend is wel dat alles er omheen wel goed zichtbaar blijft. De rest van het beeld wordt dus nauwelijks beïnvloed door het licht van de koplampen van de auto.

Scheidingslijn

Hikvision heeft een goede IP beveiligingscamera neergezet. Degelijk gebouwd en ziet er ook nog eens goed uit. De enorme hoeveelheid configuratiemogelijkheden en instellingen zijn een dikke plus. Uiteindelijk draait het met name om de beeldkwaliteit, en die vind ik meer dan goed. Met de EXIR technologie geeft de camera ook in het donker prima beeld, en de gepromote 80 meter nachtzicht wordt meer dan waar gemaakt. Een minpunt vind ik toch wel dat er geen voedingsadapter wordt meegeleverd. Wifi ontbreekt eveneens, maar daar kies je bewust voor dus voor mij eigenlijk geen minpunt. Met een prijs van ca €190,- vind ik deze camera een prima kwaliteit-prijs verhouding hebben.

Nominatie review van de maand

Heb jij ook een Hikvision DS-2CD2T45FWD-I8?

Knappe review, ik ben het alleen niet eens met jouw steeds terugkomend minpunt van het ontbreken van de voedingsadapter. Deze camera's worden meestal via power over ethernet gevoed, een losse adapter maakt de het dan onnodig duurder. Ik werk zelf zo af en toe met Dahua en ook daar wordt geen adapter bijgeleverd.
Misschien is het inderdaad gewoonte en ben ik dat niet gewend. Zoals geschreven had ik hiervoor 2 Foscam camera's. Die waren uit een goedkoper segment en hadden wel voedingsadapters meegeleverd terwijl ze ook PoE ondersteunen. En wat kost een voedingsadapter nu? Ik heb er 2 tientjes per stuk voor betaald, maar voor een producent kunnen ze dat echt wel een stuk goedkoper inkopen.
Top review! Welke CAT kabel loopt er richting de camera? :) +3
Bedankt voor je uitgebreide review met foto's erbij :) Ik was me aan het orienteren op de vergelijkbare i5 variant.

Met video was het nóg mooier, maar heb op Youtube alsnog een paar voorbeelden gevonden 8-)
Bedankt voor je compliment :)
Video heb ik inderdaad niet gedaan, mede omdat ik geen Youtube account heb. En er zijn inderdaad al wel filmpjes van deze en vergelijkbare modellen in deze serie te vinden.