MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z 8G

Specificaties 8GB GDDR6 • 3x DP, HDMI, USB type-C - Bekijk alle specificaties

MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z 8G Review

NotWise 8 november 2018, laatste update op 16 november 2018, 1.675 views Product gekocht

MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z 8G

Deze kaart is momenteel de snelste RTX2070 op de markt. Hij is bijna net zo duur als de goedkoopste GTX 1080Ti. Deze kaart is kwalitatief veel beter dan een goedkope GTX 1080Ti. Overclocked zitten de prestaties tussen een GTX1080 en een 1080Ti in. Nvidia moet de drivers nog optimaliseren.

Pluspunten

• Koel (heeft een veel betere koeler dan een goedkope 1080ti)
  • Stil onder load
  • Snel zat in 1440p
  • Uitstekende bouwkwaliteit

Minpunten

• Drivers nog niet optimaal, zit waarschijnlijk nog rek in
  • Relatief duur, maar betere prijs/prestatie dan een 2080
  • Forse kaart

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Dit wordt een review zonder grafieken/foto's e.d. Daar zijn er al genoeg van op het Internet te vinden. :)

Inleiding:

Na lang wikken en wegen heb ik besloten om een MSI RTX 2070 Gaming Z te kopen. Dit is momenteel de snelste RTX 2070 op de markt. Deze kaart komt met een forse overclock van 2010MHz standaard uit de doos. Dat geeft net even dat extra beetje power.

De kaart voelt zeer solide aan, heeft een uitstekende bouwkwaliteit en er zit er een goede koeler op. Een echt premium product. Ook is de kaart voorzien van de nodige RGB verlichting. Maar dat laatste kan mij persoonlijk niet zoveel schelen. _/-\o_

Beweegredenen voor de aankoop:

Ik heb deze kaart niet perse vanwege budgettaire redenen gekocht , want ik had ook een RTX 2080 Ti kunnen kopen. Maar de 2080 vind ik gewoon veel te duur qua prijs/prestatie.

Ik zocht een goede kaart om mijn 1440p, 144Hz Samsung monitor aan te sturen. Dat ging al redelijk goed met mijn oude EVGA GTX 980 Superclocked, maar ik zocht wat extra power. Dat is precies wat de MSI RTX 2070 Gaming Z biedt en zeker wanneer je hem ook nog eens overclocked.

Veel mensen staren zich blind op FPS. Maar boven de 120Hz maakt het namelijk niet zoveel meer uit. Hoge FPS haalt de MSI RTX 2070 Gaming Z met gemak in de meeste titels(met alle toeters en bellen aan) Dus waarom zou ik een dure 2080 kopen die gemiddeld maar 15/20 frames meer produceert? Soms is goed, gewoon goed genoeg.

Overclocking

Als je een kaart als de Gaming Z koopt met een dikke kwaliteitskoeler, dan zit er altijd meer in het vat. Dat is hier ook het geval, dus overclocken moet je altijd doen. Dat is extra power, bijna gratis (kost alleen wat tijd en extra stroom)

Er mensen die huiverig zijn om te overclocken en gaan zeuren over slijtage en levensduur. Maak je daar geen zorgen om. Je kunt namelijk met de OC scanner (een tool die ingebouwd zit in de laatste beta versies van MSI Afterburner of EVGA Precision X1) dit geheel geautomatiseerd en veilig laten doen. OC scanner is door Nvidia (mede) ontwikkeld. Hierdoor blijft alles ver binnen de veiligheidsmarges en krijg je toch een goede overclock.

Uiteraard heb ik er handmatig een schepje bovenop gegooid. Vanwege de goede koeler stijgt de temperatuur slechts met een paar graden en blijft de kaart stil.

Default Clock = 1410
Default Memory = 1750
Default Boost = 1830

Mijn settings:

GPU Clock = 1492
Memory = 1939
Boost = 1912

Dit zijn nu de max. resultaten die ik uit mijn specifieke kaart weet te halen.

Als je denkt slim te zijn en een standaard RTX 2070 probeert te overclocken naar het prestatieniveau van een Gaming Z, dan kom je van de koude kermis thuis.Er zijn namelijk 2 verschillende RTX 2070 GPUs in omloop! 1 speciaal voor de standaard RTX 2070 (MSRP) kaarten en 1 speciaal voor overclocked kaarten! De standaard GPU laat zich maar beperkt overclocken en komt niet de buurt van de Gaming Z + extra OC. :'(

Prestaties:

Wat doet zo'n Gaming Z in de praktijk qua prestaties? Nou hij zit ergens tussen een GTX 1080 en een 1080 Ti in. Ik had voor een paar tientjes meer ook een 1080 Ti kunnen kopen. Maar dan heb er 1 met een goedkope koeler, en dat betekend meer lawaai en hogere temperaturen. Een goede 1080 Ti is een stuk duurder. Ik game namelijk zonder koptelefoon en voor mij is een stille PC van groot belang.

Ik ga er overigens vanuit dat de prestaties nog iets zullen verbeteren wanneer de drivers volwassen worden. Dan zou het zo eens kunnen dat de Gaming Z dan hetzelfde presteert als een 1080 Ti.

Ray Tracing / DLSS

Wat betreft DLSS en Ray Tracing: Ik ben hier eens ingedoken en heb vooral bij Ray Tracing zo mijn bedenkingen. De testen die er zijn, geven op dit moment geen erg rooskleurig beeld. Het lijkt erop dat alleen een 2080 Ti in staat zal zijn om redelijke framerates te halen en dat zeker niet in UHD. Wellicht dat dit verbeterd wanneer de techniek verder wordt geoptimaliseerd. Daar komt bij dat RT een stevige CPU met veel cores nodig heeft (zie BF V specs) Dus een RTX kaart alleen is niet eens genoeg.

Wat ik overigens idioot vind is dat Ray Tracing in een spel als Battlefield V wordt geïntroduceerd. Dit is juist een game die het van FPS moet hebben. DLSS zou slimmer zijn geweest maar wellicht mis ik de logica hierachter. 8)7

Ik denk dus niet dat de RTX 2070 potten gaat breken op het gebied van RT. Maar DLSS zou wel eens een aanwinst kunnen zijn. Dus daar kijk ik wel naar uit.

Conclusie:

De MSI RTX 2070 Gaming Z is een uitstekende kaart die qua prestaties tussen een GTX 1080 en 1080Ti in zit. De kaart is van zeer goede kwaliteit en beschikt over een uitstekende koeler. Hierdoor kunnen de prestaties nog verder worden opgerekt en blijven temperatuur en geluid zeer laag. O+

De Gaming Z is uitermate geschikt voor 1440p gaming. Games kunnen met hoge settings en een uitstekende framerate worden gedraaid. De prestaties kunnen wellicht nog wat toenemen wanneer de RTX drivers en games verder worden geoptimaliseerd.

Ik verwacht op het gebied van Ray Tracing geen wonderen. DLSS daarentegen zou ideaal zijn voor deze kaart en wellicht een 2080 overbodig maken. Maar dat is uiteraard afwachten. .

Heb jij ook een MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z 8G?

Bedankt voor de duidelijke review :)
Dank. Hier vind je trouwens de benchmarks van BF V voor de RTX kaarten. Een standaard RTX 2070 haalt in 1440p 90 FPS. De Gaming Z zal nog hoger scoren. Dat is geen gekke score en meer dan genoeg om soepel en stottervrij te kunnen gamen.

Refresh rate is in Hz niet MHz.
Ik zocht een goede kaart om mijn 1440p, 144MHz Samsung monitor aan te sturen. Dat ging al redelijk goed met mijn oude EVGA GTX 980 Superclocked, maar ik zocht wat extra power. Dat is precies wat de MSI RTX 2070 Gaming Z biedt.. Zeker wanneer je hem ook nog eens overclocked.

Veel mensen staren zich blind op FPS. Maar boven de 120MHz maakt het namelijk niet zoveel meer uit. Die 120 FPS haalt de MSI RTX 2070 Gaming Z met gemak in de meeste titels(met alle toeters en bellen aan) Dus waarom zou ik een dure 2080 kopen die gemiddeld maar 15/20 frames meer produceert? Soms is goed, gewoon goed genoeg.
Je hebt volkomen gelijk. Dit is inderdaad slordig en ik zou beter moeten weten. ;) Op de automatische piloot getikt. Maar het is nu aangepast.
Ik zit ook te denken deze kaart te kopen en vind je review goed duidelijk met alle belangrijke informatie er in maar ik heb nog een vraagje over de rgb want dit is voor mij wel iets belangrijks. Heeft deze ook effect zoals een regenboog ofzo of alleen 1 kleur zonder te wisselen.
De kaart wordt aangestuurd door de Mystic Light software van MSI. Het is een premium kaart met een hele lading RGB leds en veel mogelijkheden. Er zit een hele rits aan RGB profielen in de software o.a. rainbow (en nog 16 andere mogelijkheden) + alles is te customizen. Je kan er hele lichtshow mee maken.

hartelijk bedankt voor dit antwoord. Ik denk dat ik deze kaart dan ga kopen.
Zou je een foto kunnen uploaden van je overclock curve met behulp van oc scanner? Ik ben erg benieuwd naar het verschil tussen die van jou en mijn normale msi armor.
Wat je denk ik wilt weten; hoe groot is het verschil tussen de kaarten onderling en de prijs/prestatie. Hieronder vind je twee URLs met de Gaming Z en de Armor en beide tabellen kun je vergelijken. Dat geeft je een idee.

De Gaming Z heeft een hogere power limiet waardoor hij wat verder te overclocken is. Uiteraard -en dit is belangrijk om te vermelden- hangen de resultaten af van de kwaliteit het silicon. De ene GPU overclockt nu eenmaal beter dan de andere. Het is een loterij. Ik heb 5 reviews van de Gaming Z vergeleken met mijn kaart en er zijn soms flinke verschillen.

Een paar voorbeelden (dit zijn handmatige overclocks bovenop de OC scanner):

Guru3D:

Mem clock +700 MHz

De Mijne:
CPU clock + 82 MHz
Mem clock +756MHz

Nu nog een laatste opmerking over de OC scanner. Ik heb die een aantal keren gedraaid en krijg soms andere resultaten. Het schijnt ook nog eens uit te maken of je wel/niet de Power Limiet + Temp. Limiet op max zet voor een scan. Ik zag dit ergens in een YT video, wellicht heeft het met de beta software te maken. Geen idee. Maar test het gewoon (met en zonder de sliders op 100%)

De RTX kaarten zijn beveiligd d.m.v. van power limiet en de GPU kan er tegen. Ga lekker experimenteren en baseer je daarbij op de gemiddelde resultaten uit andere reviews. Doe de OC scan en ga daarna handmatig tweaken (kleine stapjes). Download de MSI kombuster en draai die om je resultaten te testen. Youtube staat vol met instructies.

Succes :)

Ik heb in mijn review mijn resultaten geüpdatet naar wat ik max en stabiel uit mijn kaart kan halen. Meer zit er niet in.

[Reactie gewijzigd door NotWise op 16 november 2018 15:19]

Ah oke dankjewel hiervoor. De reden voor mijn vraag was, ik krijg absurd hoge overclocks met oc scanner. Ik heb een boost van 210mhz stabiel eruit gekregen. Nog steeds geen problemen of artifacts. En het betreft dus om een non oc kaart. Misschien heb ik geluk gehad.

Ik zie inderdaad dat guru3d manual meer uit de gaming z heeft gehaald dan de armor. Dus er zit wel een verschil in zoals je zegt. Zal inderdaad met powerlimit te maken hebben van de A binned versies.

Edit: net als bij guru3d heb ik inderdaad dus +200.

[Reactie gewijzigd door Burr op 16 november 2018 14:32]

Laat Kombuster zeker een minuut of 10 draaien om zeker te weten.

Toch leuk dat je er een hoge overclock uit sleept _/-\o_ En ja je kan gewoon mazzel hebben gehad. Want de ene kaart is zeer zeker de andere niet. Dat zie aan mijn resultaten.
Zeker. Dankjewel voor je review!
Ik reageer weer even, ben toch maar voor de Gaming Z gegaan na een mooie tijdelijke actie van alternate. Ik krijg met OC scanner mijn Gaming Z boven de 2050mhz boost clock! Ik kan niet specifiek aflezen op de curve hoe hoog hij gaat, maar hij raakt de 2100mhz net aan.
Met GPU-Z kun je alle waardes uitlezen. De memory wordt overigens niet door de OC scanner overclocked. :'( Die kan je handmatig doen en zonder enig probleem met 600MHz verhogen (dat is nog aan de zeer veilige kant) Bijna alle Gaming Z kaarten halen 700 MHz en sommigen gaan nog veel verder!

Dat is toch weer performance erbij. :)