1 review

Digitus DA-20155

Specificaties Radiogestuurde muis en 1.600dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Digitus DA-20155 Review

Gerbinator 6 november 2018, 188 views Product gekocht

Digitus DA-20155

Gemiddeld een prima muis maar wel met een paar minpuntjes.

Pluspunten

• Accu ipv batterij
  • Licht van gewicht
  • Goedkoop voor een ergonomische muis

Minpunten

• Afwerking, sommige plasic randjes zijn wat scherp
  • Voor mijn hand net iets te klein
  • Werkt niet op mijn witte bureaublad

Voor bij mijn laptop zocht ik een nieuwe muis. Bij voorkeur een die een beetje goed in de hand ligt en niet te duur is. De standaard goedkope draadloze muizen zijn vaak net iets te klein voor mij. Ik ga de muis niet gebruiken om te gamen, dus extra knoppen en ledjes heb ik niet nodig.

Tijdens het doorspitten van de pricewatch kwam ik de Digitus DA-20155 tegen. Ik ken de vorm van deze muis alleen van de 'dure' ergonomische merken. Ik had ze nog niet gezien voor minder dan 20 euro. Ik heb de muis besteld bij Megekko voor 15,95 euro ex. verzenden.

Out of the box werkt de muis meteen, de accu is in ieder geval een beetje opgeladen. Er zit geen luchtje aan, de muis stinkt niet naar goedkoop plastic. Ergonomisch gezien vind ik de muis een stuk beter dan de normale platte muizen. Als ik deze muis vergelijk met een echte muis (Logitech G400s, die ook wat gekanteld is) voelt de vorm van de Digitus muis beter aan voor mijn pols.

De muis is echter niet perfect. Als ik 'm vastpak op een manier die het meest comfortabel aanvoelt dan ligt mijn ringvinger op de rechter muisknop en mijn middelvinger op de linker muisknop. Dat klikt niet lekker. Daarom hou ik de muis automatisch wat verder naar achteren vast, daar zijn de knoppen iets breder. Hierdoor beweeg ik de muis meer met mijn vingers dan met mijn arm. Dat is in ieder geval even wennen. Ik weet nog niet of ik dat echt fijn vind. De DPI is instelbaar (800, 1200, 1600) en op hoge dpi kan ik de muis goed bewegen met mijn vingers. Er is ook geen duidelijke inham waar je je pink lekker in kan leggen.

Qua bouwkwaliteit zijn er een paar aandachtspuntjes. Pluspunt is dat de muis niet kraakt. Nadeel is dat het plastic op sommige plekken niet goed aansluit, daar zitten wat scherpe randjes. Dit is niet echt storend. Ook het aan/uit knopje aan de onderkant is wat scherp, maar dat is minder belangrijk.

De sensor is helaas niet goed genoeg voor mijn witte ikea bureau. Daar had ik meer van verwacht anno 2018. Op een wit papiertje werkt de muis wel goed. Waarschijnlijk is het bureau te glossy. Voor nu gebruik ik een dik A4tje als muismat.

De muis gaat na een aantal minuten vanzelf standby. Dan moet je een keer klikken om 'm wakker te maken, bewegen is niet genoeg.
De oplaadstekker is van het type dunne Nokia plug. Ik vind dat een voordeel, want deze connector is vaak net iets steviger dan micro usb. De muis is ook prima te gebruiken met de oplaadkabel aangesloten. De muis staat naast mijn laptop en daar is het draadloze bereik goed.

Ondanks de minpuntjes werkt de muis voor normaal gebruik prima, ik blijf 'm zeker gebruiken. In vergelijking met de standaard kleine draadloze muizen is dit echt een verbetering voor mij.

Heb jij ook een Digitus DA-20155?