1 review

LG OLED65E8PLA Zwart - Reviews

Specificaties 65" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG OLED65E8PLA Zwart Review

peetgateTestpanel 6 november 2018, laatste update op 7 november 2018, 2.831 views Testpanel

LG OLED65E8PLA Zwart

Deze TV is echt een topper. Het beeld is prachtig, de software retesnel en de bediening eindelijk zoals je het zou mogen verwachten. Helaas geen perfecte score, de beeldverwerking laat soms wat te wensen over.

Pluspunten

• Prachtig design
  • HDR is echt magnefiek
  • Bediening werkt prettig en intuitief
  • Scrollwieltje
  • Wii-remote achtige bediening

Minpunten

• Helderheid 'ijlt na'
  • beeldartefacten door True Motion
  • Scrolwiel en pointer conflicteren soms

Om deze TV te kunnen reviewen ben ik uitgegaan van mijn eigen dagelijkse gebruik. Ik ben dus niet een checklist af gaan lopen om alle functies van de TV te testen, want wie doet dat nou in de praktijk? Daarom heb ik mij ingeleefd in de volgende situatie: De meeste mensen kopen een TV en doen daar jaren mee, maar op een gegeven moment wil je wat nieuws. De kerstbonus is binnen (whoohoo!) en het is een hele bak geld! Voorzichtig bereid je je vrouw voor op de grote aankoop en na een goed gesprek heb je groen licht (huh, dat was makkelijk). Eindelijk ga je de stap maken naar 4K en HDR! Je oude vertrouwde 40” TV gaat de deur uit op weg naar een nieuw baasje ergens via Marktplaats --> Tweakers vraag & aanbod en daar staat ie dan, je nieuwe kijkijzer. Ik gebruik de TV voornamelijk om Netflix te kijken. Ook een incidenteel YouTube filmpje komt voorbij. Mijn vrouw kijkt meestal TV vanaf onze Ziggo Horizon box, aangesloten via HDMI.

Eerste indruk

De grootte van deze 65” TV is het allereerste wat mij opviel. Dit klinkt als een open deur, maar de TV is echt groot! De koerier had mijn hulp nodig om de TV in de lift te krijgen.
Achter de doos zie je mijn verlegen 40” Samsung TV.

De unboxing is goed uitgewerkt door LG. Bovenop de doos staan icoontje met de uitpakinstructies. Ik ben zo iemand die grote IKEA kasten alleen in elkaar zet, ook al staat op elke pagina dat je het met z’n tweeŽn moet doen. Deze TV is echter niet alleen op te zetten. Vraag dus even hulp bij het uitpakken.

Met een paar schroeven klem je de voet vast om de glasplaat.

De voet is gemaakt van een prachtig geborsteld metaal. Hieronder zie je ook hoe de glasplaat in de voet steekt. Twee centimeter daarboven zie je de speakergrill en direct daar weer boven begint het OLED- scherm.

Deze LG E8 TV behoort tot de top wat betreft specificaties. Er zit een 4K HDR OLED paneel op. Het flinterdunne OLED-paneel is direct op een glasplaat gelijmd, dit samen is negen millimeter dik. Er zit dus geen kunststof kast om het scherm heen.

De elektronica van de TV zit verwerkt in een aparte kast van iets meer dan dertig centimeter hoog die over de hele breedte op de achterkant van de glasplaat zit gelijmd. Dit gedeelte is zes centimeter dik.

Eerste gebruik

Tijdens de installatie krijg je na het instelmenu en de gebruikelijke gebruikersovereenkomsten meteen een paar updates van het WebOS. Dit gebeurt helaas niet op de achtergrond, of wanneer je TV uitstaat. Ook de apps (Netflix, Youtube) moeten eerst geŁpdatet worden voordat ze te gebruiken zijn. Het downloaden en installeren van updates gaat extreem traag. Het updaten van Netflix was de eerste keer enkele tientallen MB’s en dat duurde twintig minuten. De tweede keer dat ik Netflix gebruikte moest Netflix opnieuw geŁpdatet worden. Hierbij ging het om enkele KB’s en duurde tien minuten. Al die tijd is de app niet te gebruiken. Ditzelfde ritueel gebeurde ook bij de YouTube app.
Ook duurde het een hele tijd voordat ik bij Netflix kijken een acceptabel beeld had. Hij was minutenlang aan het bufferen voordat je de mooie 4K-beeldkwaliteit had. Om een of andere reden is deze TV dus geen vriendjes met mijn tweehonderd megabit WiFi-verbinding. Na een paar dagen uitgebreide troubleshooting heb ik uiteindelijk maar een Ethernetkabel gepakt en sindsdien heb ik geen problemen meer gehad met de connectiviteit. Het installeren van updates is echter nog steeds verre van snel.

Afstandsbediening

De afstandsbediening is echt super fijn. Er zijn twee gebruiksmodi. De eerste modus is ‘traditioneel’ met een d-pad. De tweede modus wordt geactiveerd wanneer je op het scroll-wieltje klikt. De afstandsbediening werkt dan op dezelfde manier als een Wii-remote. Je kunt wijzen naar het scherm en krijgt een muispijltje waarmee je snel de gewenste interface-elementen kunt aanwijzen. Op mijn eigen TV moest je eindeloos door trage menu’s klikken, maar met de muiswijzer kun je lekker snel navigeren. Wat ik zelf wel jammer vond was dat het scroll-wieltje niet overal goed werkte (Netflix bijvoorbeeld). Wanneer je het scroll-wieltje gebruikt, wordt automatisch ook de muiswijzer geactiveerd en dit kan met elkaar conflicteren. De muispijl wil interface-elementen aanwijzen terwijl je dat ook probeert te doen met het scroll-wieltje. Dit effect treedt niet op in het TV-menu, maar wel in Netflix.

Interface

De WebOS-interface is kleurrijk en gebruiksvriendelijk. Samen met de afstandsbediening is het een fijne ervaring. Alle menu’s en apps reageren soepel en zonder wachttijd. De TV onthoudt waar je het laatst mee bezig was. Dus als je de vorige keer Netflix hebt gekeken zal de TV deze app direct weer voorzetten zodra je de TV aanzet. Dit is echt instant. Je kunt dan helaas nog niet direct kijken want je krijgt eerst nog een paar foutmeldingen van Netflix. In totaal duurt het dan ongeveer 20 seconden voordat je lekker kunt beginnen met bingen.
De spraakbediening werkt in het Nederlands op dit moment alleen nog als een zoekfunctie. Wanneer je de TV ťn de spraakbediening op Engels zet is het ook mogelijk om de TV met stemcommando’s te bedienen. Je kunt dan dingen zeggen als “turn off TV after this show” of “settings” om het instellingenmenu te openen. De meeste commando’s die ik probeerde resulteerden echter gewoon in een zoekopdracht. Voor mij heeft de spraakbediening op dit moment dan ook geen toegevoegde waarde. Het is sneller om met het muispijltje het menu in te duiken dan drie keer opnieuw te proberen de TV iets te laten doen.
Web-browsing gaat erg soepel, het typen gaat snel met de aanwijsfunctionaliteit.

Beeld

Een van de dingen waar ik het meest naar uitkeek was de HDR-functionaliteit van deze TV. LG is de enige fabrikant die alle huidige HDR-standaarden ondersteund, dus je zou in theorie goed uit de weg moeten kunnen op HDR gebied. Op aanraden van LG ben ik begonnen op Netflix premium. Hierop is al aardig wat Dolby Vision content te vinden. Wanneer je content afspeelt in een bepaald format zal de TV kort in de rechterbovenhoek weergeven om wat voor type content het gaat. Op deze manier kun je checken of de content die je bekijkt daadwerkelijk in het juiste format wordt afgespeeld. Ik ben begonnen met een paar afleveringen van het nieuwe seizoen van Daredevil in het Dolby Vision format.
Omdat het een OLED-scherm betreft kunnen pixels daadwerkelijk uitgezet worden. Waar je bij traditionele schermen een soort van grijs ziet, zijn OLED pixels pikzwart als ze uit staan. Hoe bijzonder dit effect is zie je het beste in scenes waar de acteurs door ruimtes lopen waar (bijna) geen verlichting is. Je ziet dan veel detail in de donkere gebieden. Het is net alsof je er echt bij bent. Dit betekent echter ook dat je in een echt donkere kamer TV zult moeten kijken om ten volle van het beeld te kunnen genieten. De scenes die zich aan de andere kant van het helderheidsspectrum bevinden zijn dan weer bijzonder fel. Je zou dan bijna je zonnebril willen opzetten.
Helaas zijn er ook enkele nadelen van de HDR-functionaliteit. De eerste is dat de ondertiteling altijd op volle helderheid staat. Dit betekent dat je echt verblind wordt door de ondertitels wanneer je een donkere scene bekijkt. Het tweede nadeel is dat de TV iets vreemds doet met de helderheid bij overgangen van donker naar licht. Wanneer je een cut ziet van een donkere naar een lichte scene dan zal de TV de helderheid na een halve seconde iets corrigeren. Dit is echt extreem storend, want je ziet het de hele tijd. Na twee weken ben ik er nog steeds niet aan gewend. Het lijkt op een power-safe-artefact, maar de ECO-modus staat uit.

Beweging

De TV komt met True Motion. Deze AI-techniek zit ingebouwd in de Alpha9 processor. Het moet er voor zorgen dat bewegingen soepeler op TV komen. Dit ziet er dan ook prachtig uit. Zelfs hele snelle panning-shots komen prachtig in beeld. Het soap-effect heb ik niet echt opgemerkt bij deze TV. Toch heb ik True Motion uiteindelijk uitgezet. Dit komt omdat je regelmatig bewegingsartefacten ziet waarin de TV niet goed inspeelt op de beweging. Hieronder zie je een voorbeeldje in slow-motion:

Door True Motion uit te zetten kun je dit probleem oplossen. De beelden zijn dan echter een stuk minder vloeiend, je ziet dan echt de lagere frame-rate. De software interpoleert dan niet meer de tussenliggende frames. Uiteindelijk zul je dus een afweging moeten maken tussen wat je het minst irritant vindt: of akkoord gaan met bewegingsartefacten, of een lage frame-rate. Ook kun je nog motion Pro aanzetten. Dit is een andere naam voor black frame insertion. Hierdoor zie je de frame-rate niet meer zo goed, maar dit heeft weer als gevolg dat het beeld een stuk minder helder is.

Aansluiten op PC

Zo’n prachtig scherm leent zich er natuurlijk goed voor om aan te sluiten op je PC om bijvoorbeeld een filmpje te kijken of aan je foto’s te werken. Ik ben begonnen met mijn eigen PC, een i5-750 met een AMD HD 7970. Via de HDMI aansluiting kreeg ik in Windows echter geen mogelijkheid om te kiezen voor HDR. Later heb ik nog de PC van een vriend aangesloten. Hij heeft een i7-6700k en een GTX 1070. Uiteindelijk lukte het ons op zijn PC om HDR in Windows te laten werken door de frame-rate naar 30 fps terug te schroeven. Waarschijnlijk heeft de HDMI-verbinding een te lage throughput om alles in 60 glorieuze frames per seconde weer te geven. Het afspelen van films in HDR was echter nog steeds een opgave. De meeste software (VLC, Windows software) heeft niet standaard de juiste codecs aan boord. Dus hebben we de oude vertrouwde k-lite codecpack van stal gehaald. Na flink wat tweaken binnen deze codecs kregen we dan uiteindelijk HDR aan de praat. Op https://4kmedia.org/ heb ik enkele samples van 4K HDR content gedownload. Het beeld is dan echt impressive.
Hoe gek het ook klinkt, ik zou deze TV best als Windows scherm willen gebruiken. De letters zijn net goed leesbaar bij 4K op 100% scaling. Dus dikke tip: als je Windows wilt gebruiken op 4K met 100% scaling moet je minimaal een 65” scherm halen ;) De screen estate is dan ook echt om van te kwijlen en oh wow, foto’s kijken en bewerken is echt een genot voor het oog!

Samenvatting

Deze TV is echt een topper. Het beeld is prachtig, de software retesnel en de bediening eindelijk zoals je het zou mogen verwachten. Toch heb ik wel wat kritische noten moeten plaatsen in deze review. De True Motion functionaliteit valt hier en daar behoorlijk tegen, maar vooral de vreemde wisselingen in helderheid maakten dat ik mij regelmatig flink zat te ergeren tijdens het kijken naar mijn favoriete Netflix-series. Waar een standaard Full-HD scherm waarschijnlijk iets vergefelijker is, wordt op dit 4K HDR OLED scherm elke afwijking haarscherp in beeld gebracht. Op een TV uit het top-segment mag je wat mij betreft net even wat kritischer zijn dan op je huis-tuin-en-keuken-apparaat. Daarom twee punten aftrek voor deze twee minpunten, wat mij doet uitkomen op een eindoordeel van 7.5.

Review LG E8[br]Foto's Review LG E8
Zijaanzicht LG E8Afstandsbediening LG E8LG E8
DesignVoet plaatsenIn doos

Heb jij ook een LG OLED65E8PLA Zwart?

Hey, dank je voor je review. Ik heb het iets goedkopere broertje de 65C8PLA en bevalt me ook geweldig. Wat betreft de instellingen, ik zou even kijken naar de tips op https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/e8-oled/settings . Op basis van die gegevens heb ik mijn instellingen ook aangepast en ik heb geen last van dynamische helderheid.
Goeie review, wat betreft ondertiteling: voor de interne player is het niet zo'n probleem (die is ťrg capabel, als je niet transcode valt het meeste wel van zelfs een niet-media enabled synology of windows 10 host te halen, zelfs met HDR, gewoon via UPNP), voor Netflix echter wel. Daar brandde de ondertiteling inderdaad mijn ogen uit. Via https://www.netflix.com/SubtitlePreferences kan je dat echter aanpassen (lichtgrijs, transparant gekozen zelf), en dat gaat dan gelijk ook op de TV goed!

Verder zou ik je aanraden klikbare thumbnails te maken van je foto's. Ik zie nu namelijk op de review zelf absurd grote stroken blurry-ness in je review, wat natuurlijk zonde is! Als je dat doet, gaat hij gelijk naar +2 voor mij!
"Dus dikke tip: als je Windows wilt gebruiken op 4K met 100% scaling moet je minimaal een 65” scherm halen"
Nou nou, ik heb een 40" UHD monitor (geen TV) en daarop is 4K @ 100% scaling ook perfect te doen hoor
Een Oled op een computer aansluiten?
Is dat niet per definitie je scherm slopen binnen 6 tot 9 maanden?
Je startmenu ingebrand zien de rest van zijn levensduur lijkt me erg zonde bij zo'n duur scherm.

Het is niet zonder reden dat OLED niet gebruikt wordt voor computer monitors ;)
Goede review! Hoe ervaar je het formaat van 65"? Mijn vriendin en ik twijfelen tussen 55" en 65". 1 keer raden waar mijn voorkeur naar uit gaat ;) Hoe voelt de overgang van 40" naar 65"? Gezien je TV meubel ook niet al te groot is, net als bij ons.
Goeie vraag :)
Pros:
- het is best wel een beetje alsof je in de bioscoop zit. Met mijn kijkafstand voelt de verhouding wel hetzelfde als met een klein bioscoopscherm en dat is wel heel vet.
Cons:
- Het ding is zo groot dat het echt een inbreuk is op de uitstraling van je kamer. Het grootste gedeelte van de dag staat de TV bij mij namelijk uit en dan zit je naar een muurgrote pikzwarte spiegel te kijken.
- Als je met meer mensen in de kamer zit en niet iedereen kijkt TV dan is het storend voor die mensne. Door de HDR-functionaliteit heb je eigenlijk geen verlichting nodig in je kamer. De hele kamer kleurt mee met de beelden op je TV.
Zelf zou ik, wanneer ik een TV zou kopen max tot de 50" gaan denk ik. Maar goed, dat is puur gebaseerd op mijn wens om niet een woonkamer rondom mijn TV te moeten bouwen, maar andersom.
Bedankt! Hier kan ik wel wat mee. Voordeel bij ons is dat we nu al een 55" hebben, dus de stap zal iets kleiner zijn naar 65. Dus dat spiegel effect herken ik al wel. Onze woonkamer heeft wel een zeer hoog plafond, dus dat maakt het wel wat ruimtelijker.

Toch nog even nadenken :)
Wat is je ervaring met weerspiegeling op de E8? En wat vond/vind je van het geluid? Dat is toch min of meer waarom men voor een E gaat ipv C. En zou je op basis van de test zelf upgraden naar OLED? Of nog een generatie of twee wachten? Daar neig ik nu zelf naar gezien de "gebreken".
Tijdens het kijken vond ik het zelden storend. De helderheid van de TV is dermate hoog dat gewoon TV kijken prima kan. Ga je echter mooie Netflix series kijken met veel donkere scŤnes, dan moet je dat gewoon in een donkere kamer doen. De reflecties overheersen dan namelijk wel t.o.v. de helderheid.
Wat betreft het geluid, dat is wel ok, het volume kan hard genoeg. Het klinkt echter wel wat blikkerig. Ik zou investeren in iets degelijkers als je toch al 3500,- er tegenaan gooit om deze TV te kopen.
Als geld geen issue is dan zou ik wel kunnen wennen aan de lagere framerate. Het andere punt (naijlende helderheid) is blijkbaar op te lossen, maar kan ik nu niet meer testen aangezien de TV alweer terug is naar LG.