Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Specificaties CPU (closed loop), 140mm (2 fans) - Bekijk alle specificaties

Corsair Hydro H115i RGB Platinum Review

Foritain 6 november 2018, laatste update op 8 november 2018, 3.401 views

Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Corsair pimpt hun dik prima AIO's met addressable RGB pomp en fans voor een fractie van de meerprijs die je normaliter voor een aRGB fan upgrade zou betalen. Daarmee bieden ze een compleet pakket voor een leuke prijs, en zetten ze flink druk op non-aRGB-fan alternatieven.

Pluspunten

• Prima koelprestaties as usual, ook voor 8700K, 9900K e.d.
  • Minimale geluidsproductie zeer laag, ook op volle toeren verre van luid
  • Installatie een eitje
  • aRGB actie smakelijk
  • Corsair software de betere in AIO koeler land.
  • Bescheiden meerprijs voor de aRGB-fan-upgrade

Minpunten

• Weinig. Kan klagen dat RGB nog altijd duurder is dan non-RGB, maar dat was te verwachten. De RGB Platinum kent zeker alternatieven/concurrentie, maar laat zelf geen steken vallen.

https://www.techtesters.eu/pic/00MENU/line2.png https://www.techtesters.eu/pic/CORSAIRHPLAT/300.jpg

Corsair H100i & H115i RGB Platinum review

Vandaag een review in de categorie ‘inkoppen maar’, want het was te verwachten natuurlijk dat Corsair vroeg of laat met een all-in-one waterkoeling ging komen met addressable RGB en, crucialer, addressable RGB ventilatoren. De nog niet zo heel lang geleden AIO refresh met onder andere de H100i RGB waren, zoals de naam deed vermoeden welliswaar RGB, maar enkel een klein randje op de pomp bracht daadwerkelijk kleur.

Vandaag komt Corsair dan ook met de H100i RGB Platinum en de H115i RGB Platinum, vergelijkbare modellen maar met een flinke bak meer licht erin. De 240mm H110i RGB Platinum komt met een adviesprijs van 137 euro, wat hem grofweg 15 euro duurder maakt dan de H100i Pro; niet gek veel voor de aRGB en aRGB fan upgrade. De grotere 280mm H115i RGB Platinum komt op ca 154 euro uit.
Uitpakken, bouw en features

Omdat beide modellen visueel grotendeels hetzelfde zijn doen we de H100i RGB Platinum iets uitgebreider uitpakken, en beperken we het aantal foto’s van de H115i; ze hebben meer gelijkenissen dan verschillen, althans visueel.

Als je andere Corsair AIO reviews recentelijk hebt gezien dan komt de visuele presentatie niet als verrassing, de nieuwe Platinum modellen zien er feitelijk hetzelfde uit alvorens de lampjes aan gaan. Daar is ook niks mis mee, want het zijn hele strakke AIO’s. Strak zwart blok, Corsair logotje erop, sleeved slangen, redelijk bescheiden afgemeten pomp constructie met een zilveren rand, maar bovenal gewoon lekker strak afgewerkt allemaal. Koelpasta en Intel bracket zitten er standaard al op, dus dat maakt de installatie in de meeste systemen een stuk makkelijker.

Fans, zoals altijd bij Corsair ook visueel netjes om te zien. Het gaat ook om de performance, maar we willen ook toffe fans om te zien toch? Net frame, demping in de hoeken, zwarte kabels, plaatje klopt.

Specificaties

De specs van Corsair:

Montage

De installatie van beide kits is hetzelfde. Opvallend is niet dat AM4 supported is, dat is vanzelfsprekend eigenlijk, maar dat er ook Threadripper support bij zit is wel tof. Ga je voor AMD, dan moet je even de brackets veranderen, ga je voor Intel dan komt hij direct uit de doos ready-to-go. De handleiding is in elk geval helder genoeg.

Fans op het blok schroeven, even genieten van de nette looks.

Backplateje erbij, die schuif je onder je moederbord en schroef je met vier stand-offs vast.

Blok op de processor, en met vier schroeven ben je klaar. Eitje.

Totale presentatie? Prima toch. De geborstelde zilveren afwerking gaat in elk geval lekker met ons Z370-F ROG bordje.

Wel een dingetje met RGB koelers: veeeeeel kabels. SATA voor stroom, een fan header en een usb 2.0 header vanuit de pomp naar je moederbord, en beide fans hebben zowel een fan- als een rgb kabel naar de fansplitter die ook aan de pomp zit. Daisy-chained fans zouden fijner zijn i guess.

Als compacte AIO: geen overlap geheugensloten en/of expansiesloten. Fijn.
Testmethode

We blijven vanaf heden volledig trouw aan onze nieuwe Intel Core i7-8700K setup in combinatie met de ASUS ROG Z370 Maximus X Hero en onze trouwe Seasonic Focus Plus Gold Platinum Plus Titanium Ultra nogwat, ik kan de namen niet bijhouden soms. Het liefst wil je zo veel mogelijk op één platform blijven, maar nu 6 cores het nieuwe mainstream is, met een hoger gebruik tot gevolg, is die stap ons inziens toch echt praktisch relevanter dan vast te houden aan de Intel Core i7-7700K. We zijn nu zo ver dat we een goede, rotsvaste setting hebben voor de temperaturen en geluidsproductie, we hebben lang zitten knutselen wat voltages betreft, afstelling van kleine details in de bios en het opzetten van een geheel vaste opstelling die zowel wat luxere koelers als instappers kan vergelijken, en het is nu vooral een kwestie van koelers (her)testen om de lijst weer zo lang te krijgen als voorheen. De meer nauwkeurige resultaten zijn het m.i. echter waard.

Alle instellingen staan vast zoals voorheen, minimaal 20 minuten burn-in op welk moment we normaliter al steady-state hebben bereikt voor deze processors, en vervolgens meten we het gemiddelde over een periode van 15 minuten. Dit op een open testbench, zonder verdere koeling aanwezig, en genormaliseerd naar de kamertemperatuur; dit kan je binnen een paar graden afwijking zonder problemen normaliseren. Enkele uren tot een dag later en de nodige burn-in verder, herhalen we de test voor een grotere betrouwbaarheid.

Nadat beide tests tweemaal zijn uitgevoerd wordt elke koeler opnieuw gemonteerd om eventuele fouten van onze kant bij monteren uit te sluiten. Afwijkingen die we daar tot dusver zien zitten meestal (mits we onze taak goed doen) in de tienden van graden tot hooguit één graad Celcius. Resultaten binnen 1 C van elkaar kan je dus als meting-technisch gelijkwaardig beschouwen en hanteren wij dan ook als maximaal gewenste afwijking tussen de meetmomenten, anders begint het proces opnieuw totdat we een resultaat hebben dat we betrouwbaar reproduceren. Heel praktisch bekeken kan je jezelf ook afvragen wat een verschil van 3, 5, of soms nog wel meer graden nu echt uit maakt in je build, maar dat neemt niet weg dat we daar termen als ‘beter’ en ‘minder’ met overtuiging kunnen toepassen.

Ter info: een open testbench is in de regel niet beter dan een goede case. Een case met zeer goede airflow laat normaliter een iets betere prestatie zien, een case met matige tot slechte kan de temperaturen iets tot flink laten oplopen. Een open bench test is daarmee dus redelijk accuraat voor menig 'typisch' degelijk tower systeem, maar blijf altijd nadenken over de gevolgen van jouw andere hardware.

Verder, onthoud ook dat synthetische tests aanmerkelijk zwaarder zijn dan typische game tests, vooral vanwege de consistentie van de belasting; een typische game geeft geen constante 100% load. Goede resultaten in synthetische tests geeft dus bepaalde zekerheden voor praktische applicaties. Hou daarbij wel rekening dat de ene CPU de andere niet is en dat variabelen als case airflow, warme grafische kaarten, of een kacheltje op je bureau in de winter ook invloed kan hebben. Je kan resultaten tussen verschillende reviews dus niet uitwisselen, noch garantie claimen dat jij bepaalde temperaturen die wij halen ook haalt. Dit is primair een vergelijking tussen koeloplossingen, zij het met praktische insteek.
Testresultaten

De resultaten met alle ventilatoren, pompen, en wat moderne koelers dan ook wel niet kunnen bedenken vol open:

Voordat we relativeren, eerst even de -maximale- geluidsproductie:

Het is belangrijk te onthouden dat deze hele lijst uit vooral erg stevige koelers bestaat. Op ‘slechts’ een 8700K, we overwegen over te stappen naar de 9900K voor wat extra warmte, is het erg druk aan de top waar de top-end luchtkoelers en de all-in-one’s echt om elkaar heen dansen. We zien wel wat verschil, maar feitelijk kunnen we stellen dat het een beetje lood om oud ijzer is op dergelijke processors, waarbij zaken als looks en software de doorslag mogen geven.

Toch valt op dat de H100i RGB Platinum en H115i RGB Platinum hele andere beestjes zijn. Zetten we de fans van de 240mm variant op de ‘extreme’ setting in de software, Corsair stuurt tenslotte hun eigen fans aan, dan komen we echt tot een enorm lawaai om die maximale resultaten te behalen; één van de luidste op max. De 140mm fans op de H115i RGB Platinum blijven echter zelfs op de ‘extreme’ setting opvallend stil, juist de stilste oplossing op volle toeren; meer dan 37,5 dBA meten we niet op 100% en dat is niet veel geluid. Hoewel de 240mm oplossing het alsnog prima doet op een veel praktischere 40 dBA, zo veel win je niet met die extreme fanspeeds op dit ding, zien we toch dat de 280mm oplossing beter koelt met minder geluid.

Software en showcase

Hoewel het zoals vaker dringen aan de top is met al die grofweg even grote waterkoelers weet Corsair zich op één front consequent goed te onderscheiden: de software. Het iCue pakket behoort tot de betere gaming cq RGB pakketten op de markt en dat zien we ook hier weer terug. We kunnen de fans makkelijk herkenbare profielen geven (of profielen voor maken als je eigenwijs bent), elk van de LEDjes laat zich eenvoudig aanpassen of je kan kiezen uit tal van verschillende effecten (of als je lui bent, eenvoudig alle Corsair hardware in één en dezelfde kleur instellen), en Corsair heeft slim bedacht dat mensen wellicht andere fans willen plaatsen en laat je de software eenvoudig vertellen exact welke fan je op je AIO hebt zitten. Wat software betreft heeft Corsair de betere kaarten dan o.a. NZXT en Cooler Master in deze grafiek.

Corsair heeft gekozen om hun ML RGB fans op deze koelers te zetten. Fans met een rustige, redelijk zachte RGB presentatie. Helaas zijn deze lichtjes, en die van de pomp, wat lastig om in beeld te brengen, want in de praktijk zijn ze wat verzadigder dan de foto’s doen vermoeden. De ML fans richten zich ook wat meer op pressure dan airflow, maar toch wil ik opmerken dat ik eigenlijk had verwacht dat ze hun ML fans van de LL-RGB treatment zouden voorzien, die iets jongere fans hebben namelijk nog meer licht rondom het midden van de fan, en in de rand van de fan. Prijs technisch ontlopen ze elkaar niet veel, en nogmaals prestatie-technisch is een fan met meer pressure absoluut een logische keuze, maar we weten dus wel dat Corsair fans kent met nog flink meer licht.

Zoals ik in de intro zei, eigenlijk zijn deze nieuwe Platinum koelers inkoppertjes voor Corsair. De recent gelanceerde H-Series Pro modellen waren gewoon een goede basis, maar ze misten ‘iets’ aan visueel onderscheid. De Platinum upgrade brengt die onderscheid met multi-kleurtjes in de pomp, en RGB ventilatoren. Met een meerprijs van 15 euro boven de vorige PRO versie vind ik de platinum eigenlijk een prima deal; aRGB upgrades kosten je normaliter meer. Met de prima basis weer aanwezig; eenvoudige installatie, nette fysieke afwerking, goede garantie en prestaties die een dikke i7 (of ook i9) gewoon aan kunnen is het gewoon wederom een uitstekend setje.

Daarmee voert Corsair lekker wat druk uit op vooral NZXT wiens Kraken modellen al lange tijd bovenaan de populariteitslijstjes staan. Hier krijg je voor minder geld nu ook aRGB in de pomp, en zelfs met de ML RGB fan upgrade blijft de H100i RGB Platinum zelfs onder de kosten van de Kraken X52. De pomp van die laatste blijft mijns inziens wel indrukwekkend om te zien, maar de compactere Corsair zit nimmer het geheugen in de weg, de software van Corsair is in mijn ervaring wat soepeler, en nogmaals met de standaard aanwezigheid van aRGB ventilatoren bij Corsair zetten al die features tesamen wel heel erg veel druk op het ‘mooie pomp’ argument van NZXT; tel daar aRGB fans bij en je bent heel veel meer eurotjes kwijt. Aan de onderkant van Corsair nibbelt Cooler Master met hun veel goedkopere MasterLiquid serie waar ook aRGB fans bij zitten, maar Corsair biedt dan betere software en als je een echt stille werking prefereert dan moet Cooler Master zijn meerdere erkennen in de duurdere alternatieven.

Kortom, het mag weliswaar een hele logische stap zijn van Corsair, maar als gevolg hebben wij meer, leukere waterkoelers om uit te kiezen waarbij aRGB ventilatoren de standaard zijn. Twijfel je tussen de H100i RGB Platinum en de H115i RGB Platinum, dan zien we duidelijk dat die laatste koelers is bij een lagere geluidsproductie. Beide zijn prima fluisterstil te houden, maar als je ruimte en budget hebt voor de grotere, efficientere broer zou die onze voorkeur hebben.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Corsair Hydro H115i RGB Platinum?

als ik zo naar de plaatjes kijk vraag ik mij af of het koelvlak niet te klein is voor een Threadripper setup?
Bedek je hiermee de hele processor??
Ben momenteel een zwik koelers op TR4 aan het testen, zal moeten blijken hoe deze het daar doet denk ik. Pittige uitdaging iig, want van zowel de 1920X als 2990WX weet ik dat ze zich uitstekend laten koelen door forse luchtkoelers met een contactoppervlak specifiek voor TR4 gemaakt.
Ziet er weer goed uit!
Corsair lijkt inderdaad een van de weinigen te zijn die begrijpt hoe je RGB software moet maken, al betaal je daar wel voor in dit geval. Hopelijk volgt de rest snel O-)
Altijd weer uitmuntende reviews! Je bent volgens mij alleen de vulling bij het kopje "Specificaties" vergeten. ;-)

Oh, en respect voor je nagellak!
Thanks! Specs gefixt!

En tja.. elk weekend ga ik los he. Tech door de weeks, beauty products in het weekend.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 7 november 2018 14:02]

@Foritain Dank voor de review.

Ik was aan het twijfelen tussen beide versies voor m'n nieuwe build. Dankzij je review ben ik toch maar gegaan voor de h115!

GG
Sinds kort heb ik weer een 2e systeempje, een AMD Ryzen 2700X PC. Als koeling had ik daar, o.a. wegens eerdere goede ervaringen met Corsair, voor de H115i RGB Platinum gekozen. Niet voor de RGB, daar heb ik niet veel mee (wel mooi om te zien hoor, maar bij dagelijks gebruik staat het uit).

Ik kan niet anders dan in te stemmen met je review. Echt een superkoeler. Presteert prima, draai nu 58 graden terwijl alle cores volledig belast worden met een stevige x264 encode. :)

(geez, alweer heb ik iets wat jij getest hebt -- volgens mij heb je ook de Asrock X470 Taichi getest en wie weet wat nog meer ook :P)

[Reactie gewijzigd door Wildfire op 2 juni 2019 01:05]

Fijne review! Dank je wel!

Ik keek op de site van Corsair naar die iCUE plugin voor Asus Aura Sync en daarop staat dat je de lichteffecten van Corsair geheugen kunt synchroniseren met het Asus product. Weet je of dat ook met dit pompje kan?

Tof spul dit! :)