1 review

Asus ROG Strix Fusion 700

Asus ROG Strix Fusion 700 Review

Foritain 13 november 2018, laatste update op 13 november 2018, 517 views Product geleend

Asus ROG Strix Fusion 700

Prima headset, dik geluid, toffe visuals, maar onder de streep te duur voor wat je krijgt gezien er voor minder geld tal van even capabele opties zijn.

Pluspunten

• Ontbreekt geen kracht noch finesse in het geluid.
  • Stevig ding, netjes afgewerkt.
  • Goede pasvorm en flexibiliteit, past op klein dameskoppie tot een waterhoofd. Klemt wel wat veel uit de doos, maar dat settled binnen een paar dagen tot een m.i. nette clamp.
  • Leuke RGB feature.
  • Microfoon prestatie prima.
  • PC/Mac/PS4 compatible. (Virtual surround ook op PS4), daarbij ook Bluetooth functionaliteit.

Minpunten

• Niet volledig draadloos voor gamers
  • Aan de grote / zware kant, niet voor gewicht gevoelige kopers.
  • Microfoon goed genoeg, maar kan beter voor minder geld
  • Onder de streep eigenlijk gewoon te duur voor wat je krijgt. Leuk voor de eigen fanbase, maar laten we de ROG-factor even los dan zien we tal van capabele alternatieven voor minder geld (inclusief fully wireless), of in deze prijsklasse sterkere concurrentie.

https://www.techtesters.eu/pic/00MENU/line2.png https://www.techtesters.eu/pic/ASUSFUSION700/001.jpg

Asus ROG Strix Fusion 700 & Fusion Wireless review

Uit de Asus ROG Strix Fusion serie kenden we de 300 en de 500 al, dus het was een beetje wachten op de nog luxere 700. Nou ja luxer, feitelijk een licht getweakte Fusion 500 met Bluetooth functionaliteit erbij. De Fusion Wireless nemen we vandaag ook mee in de bespreking en die voelt een beetje als de uitzondering in de serie; geen RGB, maar wel draadloos. Voor de goede orde: de Fusion 700 biedt draadloze functionaliteit via Bluetooth, maar verbindt met de PC via USB.

Houden deze opties stand in de drukke markt van dikke gaming headsets? Een mooie uitdaging, want de prijskaartjes zijn fors: Ca 250 euro voor de Fusion 700, ca 150 voor de Fusion Wireless.
Uitpakken, bouw en features Fusion 700

De verpakking is genieten, dat moet ook voor de prijs maar het is wel een mooie ervaring. Nette doosjes, binnen doosjes, boekje, hoesje, nette USB kabel, zowel een cloth pad als een leatherette pad, en de toon van ‘best wel luxe’ is gezet.

De Fusion basis vorm is ongewijzigd: best fors, beetje bulky maar voelt zeker degelijk aan. Dikke hoofdband, draaibare cups, en in geval van de Fusion 700 glossy afgewerkt. Fingerprint magnet, niet echt mijn voorkeur. Bouw- en afwerking verder keurig, al drukt ROG het redelijke gezien de prijs.

Veel knoppen hoef je niet te verwachten; 7.1 in/uitschakelen, aan/uit, de rest gaat via touch controls op de schelp.

De Mic klapt uit, en auto-mute. Prima handig.

Uitpakken, bouw en features Fusion Wireless

De Fusion Wireless is duidelijk familie. De doos is iets minder luxe, maar we krijgen nog altijd een extra pad optie, plus gezien deze wireless is hebben we er een mini dongle bij. Het is ogenschijnlijk dezelfde mal die wordt gebruikt wat vorm betreft, maar de matte afwerking van de Fusion Wireless spreekt ons heel wat meer aan. We leveren weliswaar RGB in, maar ik heb op moment van schrijven de Fusion Wireless al weken op mijn hoofd gehad en die ziet er nog pristine uit, waar de glossy 500/700 na de eerste aai al om een poets vragen.

Specificaties

De features en specs van Asus, en de vergelijking van de modellen:

Dit was wel even nodig, want vermoedelijk vraag je je af waarom het draadloze model goedkoper is dan de high-end bedrade units. Daar zit namelijk flink meer (en duurdere) hardware in, iets wat je uiteindelijk ook wel hoort. Virtual surround ontbreekt bijvoorbeeld ook op de draadloze variant.

Verder weinig geks in de specs. AptX is fijn voor de BT functie van de 700
In de praktijk

De Fusions zijn goed verstelbaar, wat ze prima laat passen op het hoofd van onze kleine (5), vrouwlief en mijzelf (Helmpje XXL). Wel is het een stug model, want met bijna 400 gram en een aardige clamp voel je hem duidelijk. Mijn eerste indruk was ‘woa’, inmiddels een paar weken later spreekt de ‘snug as a bug’ fit mij best aan. Als je gevoelig bent voor ‘zit goed aan’ zit je echter mis. Drukverdeling is echter uitstekend, geen klagen.

Wat geluid betreft? Zoals ik bij de Fusion 500 al zei: beetje bass-heavy. Asus weet precies wie ze willen aanspreken met deze dingen en liefhebbers van dikke knallen en harde explosies zitten hier aan het juiste adres. De primaire tuning, zeker van de Wireless, is ontegenzeggelijk de gamer (vooral de FPS gamer).

Ga je beter luisteren dan hoor je een klasseverschil tussen de Fusion 700 en de Fusion Wireless, zeker bij goede muziek bestanden is het gat groot. Het probleem waar ik echter constant tegen aan zat was de prijs, want voor dezelfde 250 euro koop je een Steelseries Arctis Pro die wanneer je die ernaast legt duidelijk meer detail biedt dan de Fusion 700. De game ervaring ontloopt elkaar niet veel (700 vs Wireless), en dan klinkt draadloos en 100 euro besparing toch aantrekkelijk.

Vergeleken met de rest van de markt? Waar ROG zich in moederbord land kan veroorloven duurder te zijn omdat ze betere software en biossen hebben is dat bij headsets een ander verhaal; hier zien we genoeg concurrenten met minimaal even goede softwarepakketten. De Fusion Wireless gaat dan bijvoorbeeld head to head met de Arctis 7, Logitech G933 of HyperX Cloud Flight. Headsets die respectievelijk beter gebalanceerd zijn, nog meer bass ‘oomph’ bieden, en in het laatste geval meer balans en een veel betere accuduur biedt. De Fusion Wireless claimt 15 uur, maar op een beetje prettig volume kom ik op 13, grofweg de helft van de Kingston en nipt minder dan de andere twee. Daarbij is de Asus microfoon prima, een tikkeltje warm maar goed verstaanbaar, maar de Fusion en Arctis 7 klinken net wat meer helder. De software is overigens wel erg fijn, want je hebt een hoge settings-dichtheid met alle relevante aanpassingen (and then some) binnen één overzichtelijk scherm, prima zo.

Hoewel subjectief blijf ik van mening dat de touch controls geen verbetering zijn boven een eenvoudig wieltje. De stappen zijn groot, soms zijn de acties onbedoeld, en het klinkt harstikke tof maar ik mis de meerwaarde ervan. Zelfs na enkele maanden negeer in die feature nog en gebruik ik het volumewiel op mijn toetsenbord.

Waar belanden we dan. Dat we vaak warme gevoelens hebben voor ROG mag duidelijk zijn, veel testwerk met moederborden leert je een top bios en hun softwarepakket waarderen (deels te danken aan de incompetentie van een paar anderen), plus een top afwerking van de producten, en dat doen ze daar als geen ander. Maar de grote Taiwanese componentenboeren en headsets? Die combinatie lijkt vooralsnog niet op hetzelfde ervaringsniveau als de componenten zelf. Sure, de software is ook hier prima, maar nu staan ze naast de grote peripheral bakkers als Logitech, SteelSeries, Razer en Corsair die dat minimaal even goed onder de knie hebben.

Naar mate ik meer en meer met de Fusions werkte leerde ik ze wel meer en meer waarderen. Het zijn forse units, maar dat spreekt mij als forse kerel ook best aan, en het gewicht en de wat hogere druk waren na een korte periode van gewenning een natuurlijke vanzelfsprekendheid. Ze zitten goed aan, verdelen de druk prima, hebben lekker diepe knallen en sluiten je bovengemiddeld goed af van je omgeving. Het geluid is ook goed, dus mijn uiteindelijke ervaring was gewoon fijn. Tenminste, als je net als ik met een volumewiel op je toetsenbord werkt, want de touch controls zijn zelfs een paar maanden later niet echt natuurlijk, overigens ongeacht werk merk ze implementeert.

Het voornaamste probleem? Het geluid is niet uitzonderlijk voor de prijsklasses waar ze in zitten. De Fusion 700 is zeker een flinke stap beter dan de Fusion Wireless, maar zet zich met 250 euro weer naast alternatieven (Arctis Pro) waar ze geluidstechnisch simpelweg geen raad mee weten en voor dat bedrag kan ik het niet verkroppen dat iets als een extra Bluetooth feature voldoende meerwaarde is om echt op te vallen in dat ultra premium segment (laat maar weten als je dat niet met mij eens bent). Het zal vast een dure featureset zijn, maar de totale ervaring schreeuwt simpelweg niet '250 euro woo'. Kortom, voor ik het wist was ik dagelijks vooral met de ogenschijnlijk redelijk geprijsde Fusion Wireless bezig, zonder twijfel mijn favoriete uit de hele Fusion reeks overigens.

Zijn voornaamste probleem? Toch ook een beetje de prijs. De Arctis 7 is op praktisch elk vlak (m.u.v. pasvorm XL-XXL hoofden) de objectief iets betere headset voor hetzelfde geld of iets minder. De Logitech G933 dito, en hoewel de HyperX Cloud Flight niet de software biedt om aanpassingen te maken is het geluid wat beter, de mic wat beter, de accuduur praktisch het dubbele, en de pasvorm een veiligere aanrader; bij de Fusion moet je heel bewust een forse headset zoeken. Als je dat zoekt zit je ook gewoon goed, maar dan komt ook de XL-XXL Corsair Void Pro wireless in het vizier die nauwelijks minder klinkt voor flink minder geld. Dat maakt de Fusion niet direct minder leuk, maar met zo veel te kiezen? Lastig.

Kortom: Prima leuke headsets die ROG fans niet teleur zullen stellen bij gebrek aan echte fouten, maar als je niet op het merkje kijkt moeten we opmerken dat ze gezien de vele, capabele alternatieven feitelijk gewoon te duur zijn voor wat ze bieden. Bij ROG denk ik aan 'wat duurder, maar wel het beste', en hier is simpelweg beter voor hetzelfde of minder. Bij de Fusion Wireless blijft de meerprijs beperkt, dus daar komt Asus en ROG er wel mee weg en overweeg die gerust als dit design je aanspreekt of je alles ROG wilt hebben zonder je schuldig te voelen dat je jezelf tekort doet, maar de Fusion 700 a 250 euro? Dat is het segment van een werkelijk ultiem product, en ik zie mijzelf de Fusion 700 niet snel aan iemand met droge ogen aanbevelen gezien de audiofiele zwaargewichten in die prijsklasse.

- Feedback of vragen? Vrolijke reacties zijn altijd welkom!
- Check Discord voor off-topic vragen / advies (alle reacties bijhouden is soms lastig)
- YouTube voor meer tech video's
- Instagram voor meer gans geile tech foto spam
- Klik hier voor meer lange lappen tekst met foto's (aka reviews)

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Asus ROG Strix Fusion 700?

+3 , dikke review. Heb toevallig net de MH751 pricewatch: Cooler Master MH751 binnen, ook een fijne, echter wel iets raar waar ik nog niet aan uit ben, soort kraak in de rechter schelp bij bepaalde tonen. Of het aan de headset of me geluidkaart ligt No Idea...

[Reactie gewijzigd door BioBlade op 13 november 2018 12:48]

Ty dude :)

Klinkt als iets wat aan de bron ligt (of een DOA?). Ik heb die headset op zowel de meegeleverde USB dongle (752) als analoog op PC (ALC1220) als op een Creative G5; zit echt niks geks in die speakertjes. Ook niet vreemd gezien de OEM niet onervaren is.

Zou het iig even uitsluiten. Leuk ding voor 80-100e btw ;)
Mooie review weer Foritain :*) Jammer van de prijs wat je al aangaf. Ik krijg een beetje het idee dat je steeds meer voor de naam begint te betalen bij hun. Agja de doelgroep he :)
Premium positie betaal je meestal voor, dat concept is de meeste merken niet vreemd. Ik denk alleen dat wat 'acceptabel' is in een markt zo overspoeld als gaming peripherals een stuk lager ligt dan bij moederborden, waar Asus nog echt wel het heft in handen heeft met zaken als software.
Dergelijke bedragen zijn voor een koptelefoon niet vreemd, maar hoe is de weergave van muziek? Je hebt het vooral over gaming.
Hmz. Goed, maar niet -zo- goed als de Arctis Pro, laat staan iets van een echte muziek headset van Senn in die prijsklasse ofzo (obviously). Vereist wel wat tuning, want Asus zet dit echt als een stevig bassy model in de markt. Als je vooral om muziek geeft zijn ereven goed zat alternatieven.
Top review wederom!

Hoe staat deze headset (fusion 700)tegenover de al wat oudere Asus ROG centurion qua geluidskwaliteit? De centurion heeft qua design Zowiezo mijn voorkeur en het basis station (claymore?) trekt mij ook wel maar geluidskwaliteit is koning natuurlijk. Daarbij komt dat ten tijde van schrijven de centurion ook nog een paar tientjes goedkoper is. Penny for your thoughts?