Gigabyte RX 580 Gaming Box

Specificaties 8GB GDDR5 • 3x DP, HDMI - Bekijk alle specificaties

Gigabyte RX 580 Gaming Box Review

Psychilles 5 november 2018, laatste update op 9 november 2018, 450 views Product gekocht

Gigabyte RX 580 Gaming Box

De Gaming box wordt gebruikt icm een Macbook Pro 13" 2017. Ik gebruik de gaming box om Final Cut Pro X en Davinci Resolve te versnellen. Al is het verschil aanzienlijk. De Macbook blijft een bottleneck.

Pluspunten

• Versneld pro applicaties
  • Mobiel en toch Desktop-achtige prestaties
  • All in one oplossing
  • 3 USB 3.0 poorten

Minpunten

• Momenteel niet zo stil, misschien dat Firmware probleem
  • Niet up te graden ivm custom maat GPU

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Ik monteer video in Final Cut Pro X, op een Macbook Pro 13,3" 2017 met 8GB ram. Eigenlijk is dat gewoon veel te weinig, maar omdat ik monteer voornamelijk 1080p ProRes monteer is dat nog wel te doen. Zodra daar echter effecten en animatie bij komen kijken wordt dat zeer traag. Strandballen en vooral ook haperende muis en wachten op renders.

Bij de aanschaf van de Macbook was het plan altijd om er een eGPU bij te nemen en zo het monteren te versnellen. De afgelopen maanden had ik wel twijfels bij het te behalen resultaat. Het plan is nu om de box te testen en te kijken of de aanschaf van een desktop wel of niet noodzakelijk is.

De eGPU is nu twee dagen aangesloten en de montage erg erg soepel. Het werken met animaties in Final Cut is nu geen probleem. Alles werkt zeer snel. Scrubben over de tijdlijn is nu ook heel soepel.

Gisteren heb ik een test gedaan in Resolve. Op het moment rendert hij een video van een uur uit van ProRes naar H.264 in 20 min. Hier is alleen een curve toegepast in Resolve. Hij renderd in 70 FPS. Erg netjes.
Activity Monitor tijdens Prores naar H.264 render.

Ik ben benieuwd hoe deze combinatie zijn werk doet bij complexere projecten. De gemiddelde lengte van mijn projecten is 3 min. Erg kort. Als de tijdlijn langer wordt ben ik benieuwd of de 8GB ram of de dual core een bottleneck wordt. Uiteraard is 4K niet iets wat ik verwacht te kunnen monteren met deze setup, maar ik zou in zo'n geval altijd met proxies werken en dan is dat zeker te doen.

Hiervoor monteerde ik op een Mac Pro uit 2010, erg fijn icm de GTX 970 die ik erin had gezet en Adobe Premiere. De reden om te gaan voor deze combinatie is dat ik graag weer een laptop wilde om op locatie te kunnen werken. En graag Final Cut Pro X weer wilde gebruiken.

De support vanuit Apple is nog redelijk nieuw, dus ik verwacht nog wel verbeteringen in Final Cut. De support in Resolve lijkt wat verder gevorderd. De GPU wordt vaak volledige benut in Final Cut. Maar bij Export bijvoorbeeld niet zo, en in Compressor vrijwel helemaal niet.
Update
Ik ga de box retourneren. Het gewenste effect is toch niet genoeg. De dual core van de Macbook is toch een behoorlijke bottleneck voor het monteren. Ik verwacht dat de volgende optie een betaalbare hackintosh wordt. Ook met een RX580, maar dan wel met een overgeclockte quad core en meer ram.

Heb jij ook een Gigabyte RX 580 Gaming Box?