Netgear Router Nighthawk R7000P WiFi AC2300

Specificaties WiFi-ac • 4-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

Netgear Router Nighthawk R7000P WiFi AC2300 Review

GOTD 7 november 2018, 1.416 views

Netgear Router Nighthawk R7000P WiFi AC2300

De Nighthawk R7000P is een router die ik vooral kan aanraden in grote gezinnen waar veel mensen tegelijkertijd gebruik maken van de wifi. De snelheden en het bereik zijn prima.

Pluspunten

• Bereik is ruim voldoende
  • Snelheden op zowel 2,4 GHz als 5 Ghz zijn goed
  • Het design doet mij denken aan een B-2 Spirit Stealth bomber
  • Netgear Armor geeft een extra laag beveiliging

Minpunten

• Op 5 Ghz is het bereik op afstand minder goed dan de standaard ziggo modem

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 4

De Netgear R7000P is niet de allernieuwste router op de markt, hij bestaat tenslotte al ruim een jaar. Omdat Netgear betrokken is geweest bij problemen omtrent beveiliging krijg je nu een jaar lang Netgear Armor gratis. Deze combinatie zou ervoor moeten zorgen dat je thuis helemaal veilig bent als het gaat om cybersecurity. Mijn review zal daarom ook uit twee delen bestaan. Het eerste deel is de router zelf en het tweede deel zal zich vooral focussen op de extra veiligheid die je krijgt met Netgear Armor.

Specificaties

Laten we maar beginnen bij de specs van deze router.

De wifi-technologie die dit apparaat aan boord heet is 802.11ac. Dit is niet direct de nieuwste techniek maar wel de meest gangbare. Samen met de drie antennes zou dit moeten zorgen voor een theoretische snelheid van 2225 Mbps. Dit kan gedaan worden over zowel de 2,4 Ghz als de 5 Ghz band. Het Wifi-bereik wordt door Netgear omschreven als voor zeer grote woningen. Het zou dus door meerdere vloeren en muren van goed geïsoleerde huizen moeten komen.

Aan de achterkant van de router vallen als eerst de afneembare antennes op. Deze kun je er makkelijk afschroeven mocht dat nodig zijn. Verder bevinden zich aan de achterkant een aan/uit knop, een USB 2.0 en een internet in gang waarmee je de router kunt verbinden met je huidige modem. Met deze ingang kun je de router ook een accesspoint maken om je wifi bereik te vergroten. Als laatste vallen de 4 gigabit ethernet aansluitingen op, dat zijn er niet enorm veel maar genoeg voor een gemiddeld huishouden.

De router bevat ook QoS. Met deze oplossing moet internetsnelheid beter verdeeld worden over verschillende apparaten die gebruik maken van het internet. Dit zou voor een soepelere ervaring moeten zorgen. Helaas is het niet binnen mijn mogelijkheden om dit op een wetenschappelijke manier te testen. Het enige wat ik hier over kan zeggen is dat ik geen problemen heb gehad als meerdere schermen Netflix en Twitch aan het draaien zijn. Dit kan aan de QoS liggen maar aangezien ik een download snelheid heb van 200 Mbits is de verwachting dat een router zonder QoS dit ook makkelijk aan kan.

Als je de Circle app van Disney downloadt, kun je sites die jonge kinderen niet horen te bezoeken blokkeren. Ook kun je toegang tot sites beperken. Je kan Bijvoorbeeld instellen dat er maar maximaal twee uur per dag Fortnite mag worden gespeeld. Een leuke toevoeging maar toen ik dit zelf wilde proberen, liep ik tegen een probleem aan. Ik gebruik mijn router als AP en dan werkt de app niet, erg jammer.

Het paradepaard van deze router is niet zozeer de router zelf, maar de bijgeleverde software, Netgear Armor genaamd. Deze software is gebaseerd op Bitdefender en zou alle kwaadwillende software buiten moeten houden. De app kun je op je pc zelf installeren en dan werkt het als een gewone virusscanner met wat interessante opties.

Een virusscanner goed testen is erg moeilijk. Je kunt natuurlijk op allerlei duistere sites gaan rondspeuren in de hoop dat Bitdefender alles blokkeert maar het risico dat Bitdefender iets mist, wil ik niet lopen. Wel heb ik wat verdachte onschadelijke bestanden gedownload. Hier was Bitdefender als de kippen bij. Het bestand wordt direct gezien en ik krijg hier melding van.

Bitdefender heeft ook zijn eigen veilige webbrowser, safepay. Iedere keer als ik naar een website ga waar ik met geld te maken heb (Rabobank.nl en Binck.nl) krijg ik de vraag of ik dit wil doen in de beveiligde browser. De browser zorgt ervoor dat ik op de juiste site zit en geen kopie met bijna dezelfde naam. Ook kun je in deze browser geen extensies installeren en screenshots maken. Dit zou er dus voor moeten zorgen dat je belangrijke betaalgegevens nooit in de handen van kwaadwillende komen.

De Armor Security app, zoals deze heet in de app store, kun je ook installeren op je telefoon. Hier werkt het op dezelfde manier als op de computer. Eerst wordt je telefoon gescand op eventuele gevaren. Daarna kun je allerlei beveiligen toepassen zoals een anti-theft instelling. Zodra mijn telefoon gestolen wordt, kan ik op afstand mijn gegevens wissen en met een GPS signaal mijn telefoon terug vinden. De leukste toevoeging is een snapshot maken van mislukte ontgrendel pogingen.

Benchmarks

Om de router te benchmarken, heb ik de volgende test uitgevoerd. Ik ben met mijn oude Ziggo modem gaan verbinden op zowel 2,4 Ghz als 5 Ghz en heb http://www.speedtest.net/nl gedraait. Dit heb ik op verschillende plekken gedaan, in de huiskamer op 1,5 m afstand van de router, op de slaapkamer op de eerste verdieping en als laatste op zolder. Iedere test heb ik drie keer gedaan en hiervan het gemiddelde genomen. Mijn verbindingssnelheid is volgens Ziggo 200 Mbps down en 20 Mbps up.

Het is duidelijk te zien dat de Netgear router een stuk sneller is dan de standaard Ziggo modem. Dit is natuurlijk geheel in de lijn der verwachting anders zou een nieuwe router kopen weinig voordelen hebben. Een interessant punt is dat op 5 Ghz op de 2e verdieping de ziggo modem sneller is. Na het invullen van de gegevens heb ik deze test nogmaals gedaan met dezelfde resultaten. Hoe dit mogelijk is, is mij onduidelijk.

Als je kijkt naar de Netgear R7000P puur als router kom je er achter dat deze router doet wat je mag verwachten. Het installeren van de router kost weinig moeite dankzij de Netgear Genie app, een paar klikken en je hebt je router geïnstalleerd. De snelheden die je haalt met deze router zijn ruim voldoende. Ook het bereik van de router is stukken beter dan veel standaard routers die je krijgt van je provider.

Het is niet de router zelf die Netgear graag promoot, maar het is vooral de extra beveiliging die ze erg belangrijk vinden. Netgear lost dit op door met Bitdefender in zee te gaan. Als je de router koopt krijg je een jaar lang gratis beveiliging op al je apparaten. Het is moeilijk om een goed oordeel te geven over hoe goed deze beveiliging is. Het kan zomaar zijn dat kwaadwillende deze beveiliging al lang hebben gekraakt. Toch lijkt het er op dat alle stappen die gezet zijn erg goed werken. Zo wordt iedere app zorgvuldig gescand op eventuele fouten of lekken en krijg je hier direct melding van. Ook krijg je een extra beveiligde browser voor al je bankzaken.

Deze router lijkt uitermate geschikt voor gezinnen met kinderen. Zo kun je via de router parent control uitvoeren zodat je kinderen niet op sites zitten waar ze niet horen. Ook wordt de internet snelheid goed verdeeld door MU-MIMO en Dynamic QoS. Simpel gezegd, iedereen in huis kan tegelijk in 4K films kijken.

Heb jij ook een Netgear Router Nighthawk R7000P WiFi AC2300?

Vind je OoS echt lekker werken? Dan hebben ze flink aan de weg getimmerd want tot een aantal maanden geleden was het een waar drama. De snelheid van apparaten schoot alle kanten op en dan vooral de verkeerde :+

Verder ben ik het met je eens hoor het is een fijne router die makkelijk te installeren is maar ook genoeg uitgebreidere functies bied voor wie dat wil! Klein nadeel is dat het alleen erg lang duurt voordat de router is opgestart nadat je een wijziging hebt doorgevoerd. Ik zeg expres klein nadeel want de meeste mensen zitten niet zo vaak in de menu's van de router :+
Met de Asus wrt-vortex firmware nog veel beter...…...

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.