Nokia Steel HR (36mm) Zilver (Zwart) Review

Jurbo 4 november 2018, 1.108 views Product gekocht

Nokia Steel HR (36mm) Zilver (Zwart)

Erg mooi horloge met veel functionaliteit voor een goede prijs

Pluspunten

• Batterijduur
  • HR sensor
  • Design

Minpunten

• Sportfunctionaliteit
  • Notificaties

The golden circle
Wat. Nokia Steel HR Hybride Smartwatch
Hoe. Via bol.com gekocht voor €170 euro
Waarom. Sinds 3 jaar eigenaar van een Pebble Steel. Deze smartwatch met veel plezier gebruikt alleen vond ik het een steeds groter gemis dat er geen hartritme sensor op zit (vraag me overigens niet waarom). Vervolgens gaan kijken naar een vervanger van de Pebble en kwam al snel uit bij, of een vrij dure, grote smartwatches van Samsung of Garmin. Persoonlijk vind ik deze te groot en de batterijduur is doorgaans ongeveer een dag wat ik echt te weinig vind. Aan de andere kant van het spectrum zitten de sport bands zoals de Fitbit en Xiaomi, die je doorgaans als voor een redelijke prijs hebt, maar die mij kwa ontwerp niet kunnen bekoren.

Met bovenstaande punten in het achterhoofd ben ik gaan zoeken naar een smartwatch met een hartritmesensor, een traditioneel ontwerp en een lange batterijduur. Uiteindelijk is het dus de Nokia (of Witings inmiddels) Steel HR Hybride Smartwatch geworden.

Ontwerp
Voordat ik de mooi ontworpen doos opende had ik de smartwatch nog nooit in het echt gezien. Na het openen viel mij op dat hij best wel klein is (diameter 36mm), de bandjes zijn van een soort rubber gemaakt waardoor je deze een beetje kan oprekken wat prettig werkt bij het omdoen, en het glas bol is wat een leuk effect geeft. Zichtbaar zijn de grote en de kleine wijzer, en onder nog de indicator voor de stappenteller. Deze stel je in de app in op een doel en door de wijzer onder wordt gevisualiseerd hoe ver je bent ten opzichte van het doel. Bovenin is een rond zwart-wit schermpje zichtbaar waar je harstslag, aantal stappen, afgelegde afstand, notificaties, etc zichtbaar worden. De getoonde informatie kan worden gewijzigd door middel van het indrukken van de knop rechts.

Hartslagsensor
De hartslagsensor wordt eenmaal in de paar minuten aangezet om je hartslag te meten zodat deze kan worden doorgestuurd naar de app. Dit is niet zichtbaar. Zodra je handmatig op de knop rechts drukt, wordt de hartslagsensor ingeschakeld. Dit zie je normaal niet, maar als je de smartwatch van je pols haalt zie je twee groene ledjes knipperen. In het scherm wordt het zichtbaar door middel van een puntje dat heen en weer gaat als indicatie dat het meten van je hartslag work in progress is. Mij valt op dat de snelheid van het oppakken van je hartslag ene keer rond de 5 seconden is, maar het kan ook gerust 1 minuut duren. Ik heb nog niet kunnen achterhalen waar deze variatie vandaan komt en of ik daar zelf invloed op heb.

Notificaties
Het leuke van de smartwatch is dat je de notificaties die je op je telefoon binnen krijgt ook op de smartwatch binnen krijgt. Dit wordt zichtbaar op het schermpje middels een 'lichtkrant' idee. Dus als je een Whatsapp berichtje krijgt zal dit voorbij flitsen. Het gaat redelijk snel, en als je even niet oplet mis je een gedeelte van het bericht aangezien het gedeelte wat zichtbaar is op het schermpje vrij beperkt is. In de app kan je aan of uit zetten of je binnenkomende gesprekken, afspraken en sms'jes wilt tonen. Daarnaast kan je aan of uitzetten of je bijvoorbeeld Whatsapp berichtjes wilt ontvangen. Voor zover ik het kan overzien worden de belangrijke apps zoals, Facebook, Whatsapp en Omfrop Fryslân ondersteund, maar ook minder populaire apps. Bij mij was er voor alle apps die notificaties versturen in ieder geval in te stellen of je ze wilt zien op de smartwatch of niet. Nadeel is dat je niet kan instellen of je een vibratie wilt of niet. Deze staat standaard aan, en kan niet worden uitgeschakeld. Via de smartwatch is het alleen in te stellen of je notificaties volledig wilt uitschakelen of inschakelen.

Sport functionaliteit
Vanochtend de proef op de som genomen door een stukje te gaan racefietsen, en de smartwatch dit bij te laten houden. Mijn MIO die doorgaans in deze vraag voorziet, had ik aan ter referentie. Volgens Strava heb ik 53,5 km gefietst, met een gemiddelde van 31.2. De smartwatch vond dat ik 52,8 km gefietst heb, met een gemiddelde van 30.4. De afstand zou te maken kunnen hebben gehad dat ik hem iets later heb ingeschakeld, het gemiddelde scheelt wel echt fors, en denk dan ook dat dit niet heel nauwkeurig is. De route is overigens wel keurig in overeenstemming.
Overige sporten heb ik nog niet kunnen testen. Overigens heeft de smartwatch geen eigen GPS, hij maakt gebruikt van je telefoon (die je dus wel mee moet nemen tijdens het sporten).

Slaaptracker
De slaaptrack functionaliteit is erg accuraat. Hij weet bijna op de minuut nauwkeurig wanneer je in slaap valt en wanneer je wakker wordt, al dan niet met interrupties. Ook hoe diep je slaapt wordt bijgehouden. Ik heb het nu een paar keer bekeken en het is zeker interessant, echter heb ik mijn vraagtekens hoe lang het interessant blijft.

Batterijduur
Nokia geeft af dat de batterijduur zo ongeveer op 30 dagen moet kunnen uitkomen. Ik heb de smartwacht nog maar een paar dagen dus kan hier nog niets over zeggen. De eerste 4 dagen is de batterij met 24% gedaald, hoewel het gebruik meer dan gemiddeld is in het begin natuurlijk. Met dit verbruik zou het ongeveer op 16 dagen uitkomen dat de smartwatch aan de lader moet worden gehangen.

Ik heb de smartwacht nu ongeveer een week in bezig en ben er erg enthousiast over. Collega's vragen me geregeld of ik een nieuw klokje heb. Trots vertel ik ze dat het een smartwatch is en laat de functionaliteit zien. Ik denk dat je deze smartwatch niet moet gaan kopen als je echt een sporthorloge wilt. Het is en blijft een traditioneel horloge met een prachtig design, en wat extra functionaliteit

Heb jij ook een Nokia Steel HR (36mm) Zilver (Zwart)?