LG 34WK95U Zilver, Zwart

Specificaties 34" • 5120x2160 • 60Hz • IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

LG 34WK95U Zilver, Zwart Review

thetatten 3 november 2018, laatste update op 13 november 2018, 1.906 views

LG 34WK95U Zilver, Zwart

Geweldige monitor met helaas een flink prijskaartje. Voor sommigen zal dit het zeker waard zijn, maaar tenzij je het echt nodig heb kan je beter of een tijdje wachten tot er concurentie is, of verder kijken naar andere modellen.

Pluspunten

• Hoge resolutie
  • Kleurweergave
  • Bouwkwalitiet

Minpunten

• prijs
  • Neemt veel ruimte in

Eerst een beetje uitleg, ik werd gekozen om deze monitor te testen nadat ik me had opgegeven voor het oktober testfest. Ik zou eerst een andere monitor ontvangen om te testen maar had toen van LG een upgrade gekregen. Ik heb hiervoor nog nooit een 21:9 monitor gebruikt, en ook niet eens een monitor met zo'n hoge resolutie.

Ik heb de monitor gebruik in combinatie met windows 10 en een rx580 als videokaart. Soms als het 8 gb aan videogeheugen bijna vol raakte wou het scherm nog wel eens even zwart worden, maar dit gebeurde eigenlijk alleen bij vivalkde, mijn browser. Ik kan hier de monitor nauwelijks de schuld van geven, maar mocht je deze of een vergekijkbaar monitor willen kopen, zorg dat iig dat je pc dit aankan. Al kan ik me nauwelijks voorstellen dat er veel mensen zijn met een 'goedkope' pc die dit ding zouden kunnen aanschaffen.

Laten we dan direct beginnen met de resolutie. Het is de eerste monitor met een 5120x2160 resolutie, en dus een erg uniek product. Met een scherm van deze grootte komt de pixeldichtheid op bijna hetzelfde als mijn 13 inch 1080p laptop uit. Bij mijn laptop vind ik dit al prima voor bijna alle taken, en aangezien dit scherm veel groter is en je dus verder weg zal zitten, levert dit een heel erg scherp beeld op. Dit was direct vanaf dag 1 merkbaar. Ik wist eerst niet wat ik miste en vond mijn 1080p schermpje wel voldoende en ik heb nu ook zelf een 1440p scherm besteld omdat ik toch een hogere resolutie wil.

Er zijn 2 hdmi poorten en 1 displayport aansluiting, ik heb zelf alleen displayport gebruikt. Er is ook een usb passthrough via een kabel naar je pc, een usb c aansluiting en een 3.5mm jack, maar deze heb ik allemaal niet gebruikt. Het osd is met een soort kleine joystick makkelijk te besturen, en is naar mijn mening logisch ingedeeld. Alle benodignde kabels zijn meegeleverd en zijn van prima kwaliteit.

De kleurweergave leek mij geweldig, ik doe alleen zeer weinig foto of videobewerking en heb geen apparatuur om dit ook echt te testen. Maar met de 98 procent van de dci-p3-kleurruimte 600cd/m^2 en hdr ondersteuning kan dit scherm bijna alles. De hoge helderheid is heel erg fijn ook buiten hdr content, alles is duidelijk zichtbaar, ook met feller daglicht als je naats het raam zit, het contrast is ook dik in orde.
Ghosting was nauwelijks waar te nemen, tenzij er ik er specefiek op lette.
Verder had mijn exemplaar ook geen pixeldefecten wat een goed teken is.

Wat dingen aan het scherm die ik niet zo fijn vond waren bijvoorbeeld, de local dimming werkte alleen in ‘verticale stroken’ waarmee ik bedoel dat als je een zwart scherm hebt en je beweegt je cursor zie je het scherm boven en onder je cursor feller ziet worden en een paar cm ernaast gedimd word. Ik dacht dat local dimming meestal in vierkante/rechthoekige delen werkt. Maar in dit geval dus alleen in verticale stukken. Local dimming kan een tof effect geven bij het kijken van films etc., maar ik vond het daarbuiten alleen heel vervelend.
De speakers zijn, zoals van een monitor eigenlijk wel te verwachten is, best wel waardeloos. Ik heb ze een paar minuten gebruik voor wat youtube videos en muziek maar wou direct weer terug naar mijn eigen speakers. Gelukkig zullen maar weinig mensen de ingebouwde speakers nodig hebben of gebruiken dus ik zie dit nauwelijks als een probleem.

De bouwkwaliteit is goed, voor hoe groot en zwaar de monitor is, staat hij erg stabiel. De voet is nog relatief klein maar erg stevig. De monitor kan voldoende hoger en lager worden gezet en naar boven en beneden gekanteld worden, maar behalve dit zit er weinig beweging in.
Verder ziet het er allemaal strak uit. De randen zijn dun, al kan zeker het nog dunner, en alles ziet er verder gewoon strak uit.

Dan hoe is de monitor nu in het gebruik? Voor productiviteit vind ik ‘m echt ideaal. Ik doe o.a. veel aan programmeren wat met deze monitor wel makkelijker wordt gemaakt. Er is zat ruimte op stackoverflow naast je favoriete IDE te openen dan ook nog Spotify o.i.d. daarnaast. En omdat dit allemaal op een scherm zit en niet op 2 zoals ik gewend ben, zitten er geen lelijke randen tussen. Hierdoor kan je bijvoorbeeld waar je aan werkt in het midden open zetten en 2 andere programma’s daarnaast wat voor mij handiger is dan een programma op m’n hoofdscherm en dan opzij moeten kijken voor de rest. Films en series kijken is heerlijk op zo’n groot en breed scherm, maar dan vooral als het ook 21:9 content is. Helaas kan ik geen hdr van Netflix gebruiken tenzij ik meer ga betalen, dus ik heb ik dit maar weinig kunnen testen, maar als je dan hdr beelden hebt ziet het er wel geweldig uit.
Het is ook mogelijk om de monitor op te delen in meerdere delen, die je via de osd kan aanpassen. Hierdoor denkt windows dat er dan meerder schermen aangesloten zijn, wat in sommige gevallen handig kan zijn. Mij kwam het meestal beter uit om simpelweg meerdere vensters naast elkaar te zetten.

Voor gamen is de monitor iets minder geschikt aangezien je wel een flink beest van een pc nodig hebt om wat zwaardere spellen te draaien op volledige resolutie. Ik heb uiteindelijk maar een paar games getest, alles draait op een rx580. CS;GO speelt verrassend prima, ook op de volledige 5k resolutie, bijna alles ziet er hetzelfde uit als normaal maar dan een stukje scherper. Alleen sommige icoontjes en de dev console waren soms ineens een stuk kleiner. Rocket League en Insurgency (de originele) waren ongeveer hetzelfde verhaal als moesten de settings voor Rocket League toch wel flink wat omlaag. Age Of Empires 2 HD was een iets minder groot succes, vooral de mini map was zo enorm klein en verstopt in een hoekje dat dit niet erg fijn spelen was, maar deze game is dan ook bijna net zo oud als ik, dus het viel te verwachten.
Wat wel jammer is, is dat het scherm geen Freesync ondersteunt. Al snap ik dat dit voor de doelgroep hiervoor niet zo veel uitmaakt, het was toch wel een fijne extra geweest. Voor zwaardere games is het ook een optie om op een kwart van de resolutie te draaien, wat dan natuurlijk niet zo mooi is, maar je hebt er in ieder geval geen supercomputer voor nodig om dan spelletjes te draaien.

Dan hier wat foto's van de voorkant, aan en uit, en de I/O aan de achterkant

Als conclusie zou ik zeggen dat het een uniek en geweldig scherm is, als je de prijs aan kan. Als je hoofddoel gamen is zou ik verder zoeken, maar voor algemene productiviteit en dingen als foto/video bewerken is er weinig beters te krijgen.

Heb jij ook een LG 34WK95U Zilver, Zwart?

Hi,

mooie volledige review. Ik kijk ook naar dit scherm, zag hier en daar op de interwebs .. wel wat opmerkingen over luminatie consistentie of te wel, hoe egaal is de verlichting op het scherm. Ik wil dit scherm gebruiken voor fotobewerking en dit is wel een zeer belangrijk onderdeel voor mij.

Kan jij hier wat van ophelderen? Of jouw ervaring met jouw scherm delen?

Cheers,

Robert
Met backlight dimming uit heb ik hier niks van gemerkt en leek het me prima, maar het is natuurlijk mogelijk dat dit per exemplaar verschilt.
Jammer dat ie nog steeds of 60 hz refresh rate zit. Met 100 hz, of 140hz was ie echt perfect.

[Reactie gewijzigd door iBurger op 29 november 2018 11:30]

Ik denk dat dit voor de meeste gebruikers van deze monitor weinig uit zou maken, voor content creators maakt de resolutie en kleurbereik/nauwkeurigheid veel meer uit dan de verversingsnelheid.
Zelf zou ik dit wel ook echt perfect gevonden hebbe, al denk ik dat wij wel uitzonderingen zijn op deze regel. Je hebt hiervoor dus echt een goeie pc nodig en dan moet je vooral grafisch simpelere spellen zoals CS:GO spelen.
Misschien over een jaar of 2 wel, voor nu is alleen deze resolutie al uniek en vernieuwend.
Snap alleen niet waarom je een 34inch 21:9 scherm een minpunt neem veel ruimte in geeft . je weet dat toch als je een groot scherm aanschaf . Zie dit vaker terug in andere reviews.