Nokia N97 Mini Bruin Review

Tweade 17 april 2010, laatste update op 12 juni 2010, 4.349 views

Nokia N97 Mini Bruin

Pluspunten

• degelijk toestel
  • goed toetsenbord
  • prima navigatie (geen toegang tot internet nodig)
  • agenda
  • genoeg features

Minpunten

• standaar e-mail applicatie werkt gebrekkig
  • lampje, oplichten scherm en piepje bij opladen

Sinds een maand ben ik in het bezit van een N97 mini, m'n eerste smartphone. Hiervoor heb ik onder andere een BenqSiemens S68 en Nokia 6303 gebruikt. De 6303 beviel uitstekend, m'n voorkeur ging dus uit naar weer een Nokia.

Verwachtingen vooraf
Ik heb gekozen voor de N97 mini omdat ik m'n persoonlijke e-mail buitenshuis wil bijhouden via m'n telefoon, ik zocht daarvoor een telefoon met QWERTY toetsenbord. Internetten, fotograferen en navigeren zijn bijzaak maar voor een dure smartphone verwacht ik hier wel het nodige van.

Mijn mening na een maand
Overwegend positief, alleen e-mail valt wat tegen. Dat komt vooral omdat de standaard e-mail applicatie (Nokia Messaging) hier en daar wat steken laat vallen.

Toestel
Het toestel voelt stevig aan, scherm klapt netjes uit en geeft in het algemeen de indruk wel een paar jaar mee te kunnen. Toetsenbord werkt prima en went snel. Accu moet dagelijks opgeladen worden, twee dagen lukt alleen met beperkt internetgebruik. Scherm is helder en bediening werkt na calibreren goed: ook zonder inzoemen kun je eenvoudig een link selecteren. Omdat ik geen ervaring heb met andere telefoons met touchscreen ga ik geen uitspraken doen over de vraag of capacitief of resistief beter is, maar ik kan na enige gewenning prima met het scherm overweg.

Software (S60v5)
Omdat ik tevoren het nodige heb gelezen over buggy software (m.n. oude firmware N97), heb ik direct software geupdate. Ik heb (daarom?) geen stabiliteitsproblemen gehad. Overigens moest ik de productcode te wijzigen alvorens ik kon updaten, de branded versies lopen wat achter in de update cyclus. Overigens vind ik het standaard thema wat saai, maar daar kun je zelf wat aan doen.

E-mailen
Er zijn twee mogelijkheden om e-mail te ontvangen op de N97. Zo is de N97 uitgerust met Nokia Messaging, daarmee kun je tot 10 adressen instellen en wordt gebruik gemaakt van (Nokia) push. Helaas is de laatste versie (10.2) nogal buggy, zo gaat wisselen tussen wifi en 3G vaak mis en blijft de verbinding vaak onnodig open staan. Ook lukt het vaak niet om mailtjes op te halen, ook als er wel verbinding is. Ik heb daarom de oude versie weer geinstalleerd, die werkt op zich goed maar moet HTML ondersteuning missen. Niet echt smartphone waardig dus. Je kunt ook gebruik maken van de standaard "berichtencentrale", bijvoorbeeld via mail for exchange. Helaas kun je hiermee geen HTML mailtjes ontvangen, verder is deze applicatie wat eenvoudiger. Wel is deze applicatie beter geintegreerd. (Alternatief voor Nokia Messaging is Emoze, heb ik wisselende ervaringen mee. Nieuwe versie van Mail for exchange ondersteunt overigens wel HTML, deze versie is echter niet beschikbaar voor de S60v5)

Update (17-4-2010): Na een lange speurtocht naar een goede e-mail oplossing heb ik uiteindelijk gekozen voor Profimail. Voor een smartphone applicatie relatief duur (25 dollar), maar het is elke dollar meer dan waard. Enkele voorbeelden:
- mailtjes opslaan op de geheugenkaart, intern geheugen loopt dus niet vol.
- handige instellingen zoals rules (welke mailtjes ophalen, negeren, downloaden, etc.)
- HTML ondersteuning
- home screen widget
- werkt als native applicatie en start dus autmatisch op
- werkt en synchroniseert snel.
- eenvoudig navigeren door schermen en functies.
- instelbaar uiterlijk (themes, lettertype).

Andere oplossingen zoals Gmail voor mobiel en Emoze heb ik ook getest maar hebben toch de nodige beperkingen. Gmail is geen native applicatie (draait onder java) en mist dus automatisch opstarten, integratie met OS en een widget. Emoze integreert goed (in messaging centre) maar mist een widget, e-mails worden op intern geheugen opgeslagen en mist een aantal instellingen.

Agenda
Via mail for exchange google agenda ingesteld, werkt als een trein. Omdat google agenda ook te synchroniseren is met o.a. Thunderbird heb ik nu altijd en overal toegang tot m'n agenda.

Navigeren (sinds kort standaard aanwezig via update)
Werkt prima, al gebruik ik het niet vaak. Wissel tussen verschillende schermen voor navigeren gaat door vingerbeweging van links naar rechts, leuke feature. GPS connectie is snel gemaakt, je kunt informatie over files ontvangen, locaties zoeken in de buurt (horeca bijvoorbeeld inclusief Michelin recensie) en navigeren te voet. Goede en volledige applicatie derhalve.

Camera
Maakt prima foto's behalve in het donker. Aardige optie is om na het fotograferen de foto('s) te uploaden naar bijvoorbeeld Flickr, en via een plug in ook naar Picasa. Handig. E-mailen kan uiteraard ook.

Internetten
Thuis gebruik ik wifi, dan werkt de standaard internet applicatie (op basis van webkit) prima. Zo kun je prima youtube filpjes bekijken. Buitenshuis geef ik de voorkeur aan Opera mini.

Overige apps
Geen smartphone zonder apps. Favoriete applicaties zijn Opera Mobile en Opera mini, Profimail, Sports Tracker, Y-tasks (task manager), Skype, Mail for Exchange en YouTube. Aardig spelletjes zijn: Anno (strategiegame), minesweeper, Cube touch, Solitaire, Exclusion en Labyrinth.

Overige
Minder doordacht vind ik het lampje naast de mini usb aansluiting, dit lampje gaat namelijk branden zodra de telefoon opgeladen wordt. Bijzonder vervelend als je je telefoon 's avonds naast je bed aan de oplader hangt (en wie doet dat niet). Vervelender is dat de telefoon piept als de telefoon eenmaal opgeladen is (vaak midden in de nacht), en het scherm vervolgens gedurende een minuut wit oplicht. Je bent meteen wakker. Tegenwoordig ligt m'n telefoon 's nachts op z'n kop, via profielen heb ik alle waarschuwingstonen uitgezet en ik denk dat ik daarmee het piepje om zeep heb geholpen. Zeker weten doe ik dat echter niet. Wekkerfunctie is overigens prima, net als afspelen muziek (radio, mp3). Film afspelen niet getest, de N97 ondersteunt maar een beperkt aantal formaten.

Overwegend positief, maar verwacht niet teveel van de standaard e-mail applicatie. Voor het overige prima telefoon.

Toelichting bij de foto's:
1e foto: home screen met aangepast thema, e-mail widget is van Profimail
2e foto: Menu met aangepaste pictogrammen
3e foto: Menu van Profimail
4e foto: Ovi navigatie

Heb jij ook een Nokia N97 Mini Bruin?

Redelijke review: ik mis de plaatjes :)
Over de batterij, een paar keer goed ontladen en weer opladen doet wonderen. Nokia batterijen werken lijkt wel pas optimaal na een maandje (of twee) intensief gebruik. Is de gpsfix altijd snel? Of alleen als assisted gps aanstaat?
Batterij doet het na zo'n 2 maanden nog niet veel beter. 2 dagen is bij normaal gebruik haalbaar, maar dan moet je geen rare dingen doen.

Wat betreft GPS fix, het toestel maakt standaard gebruik van A-GPS.

Plaatjes toegevoegd :)

[Reactie gewijzigd door Tweade op 17 april 2010 13:02]