Huawei Mate 20 Pro (dual sim) Zwart

Specificaties 6,39" • 3120x1440 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Huawei Mate 20 Pro (dual sim) Zwart Review

BeArtTestpanel 1 november 2018, laatste update op 5 november 2018, 264 views Testpanel

Huawei Mate 20 Pro (dual sim) Zwart

Zeer tevreden over dit toestel. Niet enkel omdat ik het “gewonnen” heb bij een wedstrijd, maar ook gewoon (en vooral) omdat het een zeer goede smartphone is. Alles wat ik nodig heb en regelmatig gebruik, werkt gewoon zoals het hoort en ook nog eens sneller dan ooit.

Pluspunten

• de camera is echt fantastisch
  • snelheid
  • bouwkwaliteit
  • lange batterijduur en snel opladen

Minpunten

• notch (beperkt aantal notificaties)
  • de prijs in de winkel
  • software nog niet 100% af

intro

Dankzij Tweakers (en mijn zonen die een figurantenrol hebben gespeeld in het ingediende motivatie-filmpje) mocht ik mee naar Londen om de presentatie mee te maken van de Huawei Mate 20 Pro! Als voorwaarde werd wel gevraagd om nadien een objectieve review te schrijven over het toestel.

Een medewerkster van Tweakers die ons professioneel heeft begeleid (waarvoor dank _/-\o_ !!) en een Belgische mede-tweaker die ook het toestel heeft gewonnen.

Eerste Indruk

Bij ontvangst viel meteen de omvang van het toestel op. Ik heb lange tijd een Sony Z3 Compact gebruikt, daarna kort een (al wat grotere) Iphone 6S. Dan is het even “slikken” als je zo’n smartphone-reus in handen krijgt. Maar dat wende verrassend snel!
Net als bij de Iphone voel je wel meteen dat je kwaliteit in handen hebt, de bouwkwaliteit is echt heel goed.
De 3 camera’s aan de achterkant kwamen eerst wat patserig over, beetje overkill. Maar dat zou al snel onterecht blijken, de extra camera’s hebben wel degelijk hun functie.
Persoonlijke smartphone-ervaringen
Ooit begonnen met een Huawei Ideos U8150 (Android 2.2), daarna zo'n beetje vanalles geprobeerd (Windows-toestellen, verschillende Androids en recent nog een Iphone 6S). Zonder deze Mate 20 Pro zou ik nog steeds - met plezier - gebruik maken van de Iphone, maar die ligt nu in de kast, opzijgeschoven door de Huawei-topper ...

Dagelijks gebruik

Over het algemeen is mijn smartphone-gebruik niet heel spannend te noemen. Het beperkt zich eigenlijk tot wat browsen, appen, het beheren van mail en agenda en (vooral) het maken van foto’s.
Laat dat laatste nu iets zijn waar de Mate 20 Pro echt in u-i-t-b-l-i-n-k-t… De (beste) foto’s die ik hier al mee gemaakt heb zijn niet te vergelijken met foto’s die ik eerder met andere smartphones gemaakt heb. Uiteraard is niet elke foto "om in te kaderen", maar met dit toestel heb ik er toch al meerdere van dat kaliber gemaakt.

Dual-sim

Voor mijn werk had ik tot voor kort een dumbphone in gebruik, een kleine maar betrouwbare nokia 120 (al enkele keren best hard laten vallen |:( even in elkaar puzzelen en er kan opnieuw gebeld worden!). Deze heb ik in de kast kunnen leggen dankzij de dual-sim van de Mate 20 Pro. Het was voor mij de eerste keer dat ik een telefoon met dual-sim gebruik, maar het werkt allemaal heel vlot en logisch. Wel heb ik al een oproep gedaan met de “verkeerde” sim-kaart, maar dat zal wellicht aan mezelf liggen.
Het bereik van beide sim-kaarten is altijd goed, ik heb nog geen problemen met de ontvangst ervaren. Wat het bellen betreft vind ik de geluidskwaliteit trouwens ook heel goed, mijn gesprekspartner klinkt altijd heel helder.

Kostprijs

Zoals reeds gezegd heb ik het toestel niet gekocht, maar had ik het geluk te mogen deelnemen aan het testpanel bij de lancering van dit toestel. Dat gezegd zijnde vind ik de prijs best hoog, persoonlijk zou ik nooit 999€ kunnen uitgeven aan een smartphone. Anderzijds is het toestel - volgens mij - wel gewoon top in vele aspecten, waardoor het minstens een groot deel van de kostprijs best verantwoord. Je compact camera en los GPS-toestel mag je op marktplaats zetten, zo heb je ineens extra budget om de Mate20Pro te kopen.

Batterij

Het was al enkele jaren geleden dat ik nog een nieuw toestel heb gekocht, dus misschien ben ik niet veel gewoon, maar het is een luxe om de telefoon niet elke dag te moeten opladen. Ik kan de smartphone gewoon gebruiken zoals ik gewoon ben, hoef nergens naar te kijken en zal dan ’s avonds nog altijd “juice” over hebben. Het gebeurt regelmatig dat ik het toestel pas na 48u opnieuw aan de lader moet hangen. En wat voor een lader… 30 minuten opladen en ik kan weer 24u verder met het toestel.
Mijn collega’s van het testpanel hebben me wel verteld dat we wat voorzichtig moeten zijn met de lader, omdat die tart met de wetten van de fysica. Het is namelijk niet goed voor de batterij om sterk op te warmen, en men raadt af om de batterij telkens tot 100% op te laden. Ideaal zou blijkbaar zijn om de capaciteit telkens te verhogen tot 70%, en dan stoppen met laden.

Een praktisch use-case; vandaag een verjaardagsfeestje gehad waarbij de Mate 30 minuten als GPS gebruikt werd (wel niet altijd met het scherm aan), daarna nog (heel) veel foto’s en video’s gemaakt (en gesynct naar Google Foto’s) en gewoon ook best veel het scherm aan gehad om het gemaakte materiaal te bekijken. Bij thuiskomst had ik nog 70% batterij over, dat had ik met de Iphone 6S nooit gered.

Security

De vingerafdruk-scanner lijkt nog niet 100% op punt te staan. Het gebeurt regelmatig dat hij de vinger niet herkent, terwijl hij dat op andere momenten wel perfect doet… Het gebeurt meermaals per dag dat de vingerafdruk-herkenning hapert.
Over de face-id kan ik wel positief zijn, dat werkt verbazend goed en snel. Blijkbaar zouden er wel meldingen zijn van foto’s of andere gezichten die ook toegang kregen, maar daar heb ik zelf geen ervaringen mee. Hiervoor zou in een recente update ook een oplossing voorzien zijn, dus dat is dan weer netjes (en snel) opgelost door Huawei.

Gebruiksgemak

In het verleden had ik al een aantal Android-toestellen gebruikt, waardoor het navigeren op de Mate 20 Pro al snel vertrouwd aanvoelt. Wel bevat Android 9 een aantal nieuwigheden, maar die zijn allemaal logisch opgebouwd en zorgen ervoor dat de software draait als een goed-geoliede machine.

Foto’s

Zoals reeds gezegd is dit voor mij momenteel het belangrijkste aspect aan een smartphone (buiten natuurlijk de verschillende communicatiemogelijkheden).
Ik heb nog nooit zo’n mooie foto’s kunnen maken met een telefoon, het is echt fantastisch om zo’n foto-kwaliteit altijd bij de hand te hebben. Zeker met 2 jonge zonen is het belangrijk om snel je toestel erbij te kunnen nemen om bepaalde momenten niet te missen en te kunnen vereeuwigen. De afgelopen 2 weken al meerdere “memorabele” foto’s gemaakt die we zullen koesteren. Om privacy-redenen ga ik die hier wel niet delen, en hou ik het vooral bij de foto’s die ik in Londen heb gemaakt (nog toe te voegen).
Wel valt het op, en dat is volgens mij al meer naar boven gekomen in andere reviews, dat de software wat agressief te werk gaat bij nachtopnames. Daar kunnen misschien betere resultaten gehaald worden met andere instellingen. Of misschien kan een software update dat nog wel verbeteren.
De AI bij de foto’s (ook HiVision genoemd) zou o.a. calorieën berekenen als je de camera op je bord of drankje richt, maar dat blijkt uiteindelijk toch maar een gimmick te zijn. Dat werkt af en toe wel eens, maar geeft toch 9/10 van de situaties een fout resultaat waarbij het geen calorieën vermeldt maar een zoekactie doet naar gelijkaardige objecten…

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1Gikqg2yLyMjEX7.jpeg (Irish Coffee die als Stout herkent wordt)

Wat daarnaast wel goed lijkt te werken, is de “objectherkenning” om automatisch de juiste instellingen te selecteren. Op het verjaardagsfeestje werd de hond goed herkend als hond, en gezichten worden ook bijna altijd vlot herkend. Hierop gaat de software dan de nodige instellingen aanpassen om zo een zo mooi mogelijk resultaat te krijgen.

De looks

Zonder in herhaling te willen vallen (“de eerste indruk”), maar het is een imponerend toestel. Persoonlijk was ik eerst niet wild van de gebogen schermen, maar na een tijdje went het en is het “normaal”. De mede-testers in Londen waren hierover een andere mening toegedaan, en waren meteen wild enthousiast over de “sexy curves”. Ik ben ondertussen bijna geneigd hun gelijk te geven.
Het toestel is een prachtig staaltje van techniek en design, wat voor mij ook de reden was dat ik het toestel niet graag wou gebruiken zonder hoesje. Mezelf kennende zou het toestel dan al snel beschadigd geraken, hoewel het wel tegen een stootje en druppel schijnt te kunnen. Het hoesje (smart view flip cover van Huawei) is trouwens ook een aanrader, past perfect.

Enige minpuntje is wel dat het hoesje niet lijkt samen te werken met de always-on functie van het scherm. Als het hoesje opengeklapt is, zal datum en tijd netjes op het scherm getoond worden en blijven, maar met het hoesje dicht, verdwijnt de info na enkele ogenblikken…
Ik heb trouwens de zwarte versie ontvangen, dus niet met de extra textuur op de achterkant die het toestel minder glad zou maken. Nog een reden om een hoesje te gebruiken :9 .
Alles bij elkaar ben ik zeer tevreden over dit toestel. Niet enkel omdat ik het “gewonnen” heb bij een wedstrijd, maar ook gewoon (en vooral) omdat het een zeer goede smartphone is. Alles wat ik nodig heb en regelmatig gebruik, werkt gewoon zoals het hoort en ook nog eens sneller dan bij mijn vorige smartphones. Op alle vlakken ga ik erop vooruit, met uitzondering dan van het formaat. Ik zal de smartphone op de fiets niet meer met 1 hand snel even bedienen, maar dat is qua veiligheid misschien meteen weer een pluspunt :+ .
Het formaat went op zich ook best snel, en biedt dankzij het prachtige scherm ook veel voordelen.

P.S.: als jullie graag bepaalde zaken zouden willen vergeleken zien tussen deze Huawei Mate 20 Pro, en de toestellen die ik nog ter beschikking heb (Iphone 6s, Sony Z3 compact, Lumia 950), mag je dat laten weten. Zodra ik de mogelijkheid zie zal ik dan de vergelijking maken en in de review aanvullen.

Heb jij ook een Huawei Mate 20 Pro (dual sim) Zwart?