MSI GeForce RTX 2080 Ti Ventus

Specificaties 11GB GDDR6 • 3x DP, HDMI, USB type-C - Bekijk alle specificaties

MSI GeForce RTX 2080 Ti Ventus Review

Kashino 1 november 2018, laatste update op 18 november 2018, 1.216 views Product gekocht

MSI GeForce RTX 2080 Ti Ventus

Wegens een tekort aan MSI Duke en Trio Gaming X kaarten de Ventus gekocht via Alternate

Pluspunten

• design
  • Goede koeling
  • prijs onder FE editie
  • super overclocker

Minpunten

• Stevige prijs
  • net 2.2 slots
  • geen RGB

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Indien Geen RGB gewenst is de Ventus echt een goede kaart. Ook al is deze 'maar' een dual fan is de temperatuur van de kaart steeds relatief koel.

Uit eigen ervaringen heb ik het volgende kunnen bereiken met deze kaart.

Via MSI Afterburner de OC scanner functie gebruikt. Deze gaf initïeel +216 Mhz aan voor de core clock. Na de power slider op +112 te zetten en een paar crashes later is hij stable geworden op een frequentie van gemiddeld 2050 Mhz met soms uitspattingen naar de 2170Mhz. Dit zorgde wel voor een temperatuurstijging met een stabel waarde van 74graden na 1uur heaven. Zoals elke 2080ti kaart is deze gelimiteerd door power draw en neit door koeling.

Voor de Memory overclock bleek +700 voor mij het meest stabiel maar gaf +500 een beter resultaat uiteindelijk in FPS.

Zonder overclock is de kaart muisstil en bij een kamertempratuur van 25graden zit de kaart stable op 45graden idle. zonder overclock met load blijkt deze graag rond de 63 graden te zitten.

Naar latere uitbreidbaarheid is er momenteel nog weinig keuze. Een waterblock is bij mijn weten nog niet officïeel beschikbaar en of deze gemaakt zal worden is nog af te wachten. Natuurlijk zijn er custom plates te bestellen op het internet maar hiervan zal de prijs zeker oplopen.

Edit http://www.phanteks.com/PH-GB2080TiFE.html waterblock toch beschikbaar

Naar Featureset krijgt deze voorlopig 3 sterren omdat er weinig tot niks beschikbaar is voor raytracing.

Prestaties en overklokbaarheid zijn boven verwachting had niet gedacht boven de 2000Mhz te geraken.

Warmte en geluid kon nog net iets beter met een triple fan, maar de dual fan doet wat het moet doen. En ook aal gaan de fans boven 60% is het nog steeds stiller dan een corsair H80 koeler.

edit: benchmarks 3D Mark + msi afterburner temp/settings

https://www.3dmark.com/3dm/30290284 non OC

https://www.3dmark.com/3dm/30290538 OC +180 +750 (power limit memory)

https://www.3dmark.com/3dm/30290742 OC +210 +400 (dicht tegen limiet stable in game stabiel 3D mark ligt hoger maar dat is niet houdbaar voor 8uur) hier begint ook wat coil van GPU maar blijft mooi onder 70

edit 2: benchmarks assassins creed oddesey interne benchtool zelfde stats als OC
2 test een framedrop naar 13. en mliddelste bleef boven 30. niet direct zeker van de oorzaak. (zie fotos)
volgorde is stock - +180 core +750 mem - +210 core +400 mem

Edit3: waterkoeling besteld (verwacht eind december/januari) bykski

Heb jij ook een MSI GeForce RTX 2080 Ti Ventus?

Vind je hem ook echt 1200 euro waard ? Ik bedoel het niet naar hoor, als je het geld heb, waarom niet. Buiten dat er nog weinig games zijn die raytracing ondersteunen, stel dat games dat nu wel zouden doen, is de kaart het dan wel waard qua performance ?
Ik vind hem persoonlijk momenteel hetzelfde als toen ik mijn threadripper kocht. Ideaal voor de gemengde use case. Voor enkel gaming ben ik momenteel van het volgende principe.

(hoge tot ultra settings)
200hz+ op 1080p = nee (cpu bound)
60-100hz 1440p = nee
100-144hz 1440p = kantelpunt ja/nee
144-165hz op 1440p = ja
4k 60hz = kantelpunt ja/nee
4k 100hz+ = ja
VR = ja

De meeste nee komt doordat deze refresh rates zonder veel tweaking ook haalbaar zijn op een soms 1070 maar zeker vanaf een 1080 of 1080TI. Hiervoor is echt geen 2080 TI nodig. Als je tegen een soms occasionele frame drops kunt zijn de kantelpunten ja, ik vind het persoonlijk een nee en is waarschijnlijk een 2080 voldoende om deze te bufferen.

De beste use case in game om de kaart te pushen momenteel is VR waar deze echt schijnt. Verder in rendering toepassingen (blender) en niche toepassingen zoals AI. Moet eerlijk toegeven dat rendering nu vooral een tijdbesparende factor is voor mij (pure extra hobby dus nog geen nood aan raytracing hier)

Gaming alleen vind ik de kaart eerder 1050-1100 waard en zou ik liever 1229 betaald hebben incl waterblock. Nu spaar ik gewoon nog even en begin dan waarschijnlijk later aan waterkoeling.
misschien met raytracing en DLSS dat deze opinie nog wijzigt.

edit: aan mining doe ik niet mee dus kan hier niks op zeggen :)

[Reactie gewijzigd door Kashino op 3 november 2018 12:49]

Bedankt voor je uitgebreide reactie :-)
Hi, I'm Italian so I will speak English if it's fine for you.
You are literally the only person who reviewed the Ventus 2080ti in the entire internet so may I ask you more about the card? Do you have the Ventus or the Ventus OC model? Thank you very much in advance!
Hey,

First of all sorry to be the only one, in terms of reviews I feel like you need a broad spectrum of people.

I have the Ventus non OC model. If you have any questions concerning the card i'll gladly help.
Hey. I have a question About the rtx 2080 ti ventus (non oc version)
I want to build a pc, so I picked this one because is was one of the cheap rtx 2080 ti.
I want to overclock it but i don’t know if it’s getting too hot then. Some people say it is getting too hot but others say it doesn’t
My pc specs:
Case: cooler master h500m
CPU: i7 9700k
CPU cooler: cooler master ML360R
Motherboard: aorus z390 ultra
Psu: corsair Rm850x
If I wrote words incorrect, that is because i am not english. I’m Dutch :)
Dan antwoord ik wel in het nederlands voor u :)

Dus eerst en vooral zul je veel sneller uw powerlimiet trekken met deze kaart dan dat je de temp limiet haalt. denk dat een temp onder stress zo een goeie 70-75 graden zal zijn.

De mijne is ondertussen al in een custom waterloop beland en blijft mooi op 40 graden tijdens heavy load.

Zorg vooral dat uw fans genoeg intake hebben in geval van uw case: De front fans niet blokkeren en ik zou de fans op de achterkant harder zetten. Aangezien er weinig optie is om een downpull te doen onder de case. Zodanig dat uw airflow volledig doorgetrokken wordt en niet van voor naar boven gaat

[Reactie gewijzigd door Kashino op 12 oktober 2019 23:15]

nice review! :Y)

Kun je er misschien een paar benchmarks aan toevoegen? 3Dmark ofzo? toegespitst op de graka performance aangezien niet iedereen een threadripper heeft ;)
zal een paar benches draaien en deze toevoegen.
Zullen er normaal vanavond bij ge-edit worden.
3D mark bijgevoegd nu nog een paar ACO (odyssey) ingame benches doen.

[Reactie gewijzigd door Kashino op 14 november 2018 17:49]

@Kashino wat je zegt klopt helemaal.
4K 100hz en VR daar heb ik ook een 2080TI voor. En ik mod ook veel denk aan witcher 3 4K dat ik meer ruimte heb om te modden. En Skyrim VR hellemaal fijn. Dus mod je veel en speel je hoge resolutie dan Ja voor de rest. Koop eerst een betere monitor of leuke vakantie :)

4K 60 hz is inderdaad welke games speel je veel en wil je die op 60 fps doen en kan dat al niet meeste oude titels kun je gewoon al 60 halen met 1070- end up.

[Reactie gewijzigd door Heccer__NL op 14 november 2018 15:55]

Inderdaad voor assassin's creed odessey hebben ze bijvoorbeeld een mooie vram indicatie ingebouwd. Bij mijn oude gtx970 zie je dat deze niet alles haalt. Echter voor 1080p 60hz is die voldoende op medium-hoge settings. Met mijn 1070 haal je dan reeds hoog-ultra op 1440p.
Use case is heel belangrijk in de huidige markt, zolang raytraced rendering niet de standaard is kun je zelfs op een 7950 nog perfect gamen (overwatch 1440p op low is net boven 60hz) :)