Samsung Galaxy A3 (2017) Zwart

Specificaties 4,7" • 1280x720 (HD) • 16GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy A3 (2017) Zwart Review

EvertSchut 31 oktober 2018, laatste update op 2 november 2018, 364 views Product gekocht

Samsung Galaxy A3 (2017) Zwart

Stevige compacte smartphone (wel hoesje gebruiken) met goede vingerafdruksensor en bij de tijd met Android 8.0.

Pluspunten

• Compact formaat
  • Goed beeld
  • Laag gewicht (138gr.)
  • Goede vingerafdruk lezer
  • Accuduur (eerste indruk)
  • Stof en waterdicht (IP68)
  • Kan micro SD kaart in
  • Android 8

Minpunten

• Samsung bloatware, account
  • Gedoe met firmware bij een tweedehands, niet te downgraden, stock re-install schendt garantie
  • In elkaar gelijmd
  • Niet verwisselbare accu

Gebruiksgemak

Deze telefoon werk vlot en heeft een goed touchscreen.

Accuduur

Is bij weinig gebruik nog 70% na 48 uur.
De A3 (2016) en A5 (2016) zijn in mijn oordeel ook al zo goed. De A-lijn lijkt mij daarom qua accuduur een goede keuze.

Bouwkwaliteit

Ieder voordeel hep zijn nadeel, zeker in de bouw van een smartphone, hij is gelijmd in plaats van in elkaar geklikt of geschroefd:
Nadeel:
De behuizing is van "glas" en is niet eenvoudig open te maken, gelijmd.
Een reparatie, zelfs accu vernieuwen, is niet zo eenvoudig.
En levert forse kans op dat de waterdichtheid er aan gaat.
Voordeel:
Het toestel voelt geweldig goed aan.
Stevig ook, maar ik zou er wel een hoesje en screenprotector om doen, het "glas" is wel breekbaar. De SIM en micro-SD tray is keurig met rubber afgewerkt. Water en stofdicht (IP68), lijkt me geen loze belofte.

Stabiliteit en afwerking

Ik had een probleem met deze telefoon, tweedehands op Marktplaats gekocht.
Zie: https://gathering.tweaker...message/56914105#56914105
Ik kreeg bij (re)booten telkens een foutmelding na reset of factory image installatie:
#fail to open recovery_cause (no such file or directory)#
#reboot recovery cause is [UNKNOWN]#
No Support SINGLE-SKU
File-Based OTA
Supported API: 3
dm-verity verification failed...
E:Failed to clear BCB message: failed to find /misc partition"

Daarna werkte het toestel alleen zonder encryptie en vingerafdruk/pincode bij opstarten. Zette je het aan, vlogen de foutmeldingen je om de oren en een zwart scherm met alleen bovenin notificaties was vaak het enige dat ik kreeg. Allerlei resets werkten niet. Ik zag dat de melding "E:Failed to clear BCB message" wel vaker voorkomt. Bijvoorbeeld na een OTA update. Misschien was de niet betrouwbare verkoper dit ook overkomen (en bedankt..). Een nieuwe image erop loste het probleem op :-)
Dit heeft me geleerd dat het flashen, zelfs van originele firmware op van Sammobile, de garantie bit omzet "warranty Void". En nu zou het toestel geroot zijn volgens Samsung. Geheime modus in Samsung browser geeft ook fout, zoe foto. En dat bij een stock image (=originele firmware) flashen..? Jammer dat Samsung op haar site geen service aanbiedt om direct van Samsung firmware te downloaden en deze te herinstalleren zonder garantie-effect.

Er staan samsung apps op (bloatware). Bij de installatie moet je soms scrollen en een "Next" -button, die de weg naar installatie zonder nog meer samsung apps, het onnodig delen van informatie en vereist samsung account biedt, verschijnt pas na scrollen. Er staan default opties aan die Samsung informatie over jou en jouw gedrag geeft. De security zoals het vinden van je telefoon is gekoppeld aan een Samsung account. Dit Samsung account kan voordelig zijn om je toestel te locken na diefstal. Uiteraard moet je dit account niet kwijtraken en het is oppassen als je een gebruikt toestel koopt, hij moet los zijn van Samsung en los zijn van Google, want ook een Google account is gekoppeld aan je toestel. Ik vind het jammer dat Samsung en Google dan meelezen en in theorie heb je een probleem als Samsung en Google in de toekomst niet beschikbaar mockten zijn. Maar het is wel een zet richting goede beveiliging.

Ik ken de LG Nexus 5 en 5x toestellen, die hebben zo hun probleempjes (o.a. haperende/matige GPS) en de 5x is zo slecht qua koeling dat hij defect raakt na ca 2 jaar. Waar ik Samsung wel een pluim voor wil geven is dat de GPS, processorkoeling en andere afwerking nooit faalt. Ik zie wel bij de A3 2016 dat de micro usb connector slijt en lees dat ook van bijv. de S6. De A3 2017 heeft een USB C connector die misschien beter is, hij voelt in elk geval prima aan.
De nieuwe gebruiker van deze A3 2017 heeft mijn oude S3 gewoon nog en tijd kunnen gebruiken, op de batterij na was daar na 5 jaar nog niks mee aan de hand. De A3 (2017) is ontzettend veel sneller natuurlijk. Ook bij deze A3 (2017) is de eerste indruk dat de bouwkwaliteit uitstekend is. Alleen zal bij de A3 het vervangen van de batterij wel een probleempje worden, door de gelijmde behuizing.
De behuizing tordeert of buigt niet, maar het "glas" moet je wel inpakken met een hoesje en screenprotector naar mijn idee.

Featureset

Geef ik goed omdat het toestel een uitstekende vingerafdruksensor heeft, lang meegaat (eerste ervaring, maar ik denk niet dat ik er naast zal zitten), Android 8 heeft, gewoon een mooi compact up to date toestel is.

Mijn ervaring met de vingerafdruk sensor van een A5 (2016) zijn dramatisch. De A3 (2017) is imo geweldig!

USB C is modern, micro USB is toch wel passe. Maar het geeft natuurlijk wel wat gedoe als je huis vol ligt met micro USB telefoons, snoertjes en laders. Die passen niet meer en die verloopjes raak je kwijt en heb je niet bij je als je ze nodig hebt. USB C is wel steviger (aanname) en handiger aansluiting (plug past altijd). En gewoon van deze tijd.

Voor de koop had ik gelezen dat de camera matig is, de eerste indruk van de back-camera is dat hij best okee is, maar in het donker wat ruist en niet zo kleur-echt (gelig) is. Ik ben een fervent Nexus 5 gebruiker (ja die is oud, maar nog altijd goed voor mij, lekker compact) en die heeft een slechte camera. De A3 is enorm veel beter. Ik denk dat de camera van de A3 in dit segment helemaal niet slecht is. De selfie camera heb nog niet goed getest.

Oordeel / Doelgroep

Ik vind het toestel zeker een aanrader, als je niet zo'n grote zware telefoon wil en wel een up-to-date goed toestel zoekt met vingerafdrukherkenning. Doelgroep lijkt me de gebruiker die wil appen, bellen, social media / browsen, elektronisch betalen (security) wil. Onderweg, op school, bij uitgaan, op werk (prive) bereikbaar wil zijn. Die geen baksteen mee wil dragen. Op het lichaam dragen bij bijv. hardlopen gaat ook prima (licht, compact, IP68). Geen toestel voor de fervente gamer (vermoed ik, hoewel 8 cores) of veeleisende fotograaf.

De hardware (8 cores en een 312 DPI Super Amoled) scherm in een middenklasser vind ik niet kinderachtig. En hij heeft een jackplug aansluiting voor een koptelefoon. Misschien is 16 GB opslag niet zo veel, maar er kan een micro Sd kaart in. Uitstekende propositie voor deze prijs.

Heb jij ook een Samsung Galaxy A3 (2017) Zwart?