1 review

Specificaties 1.350 watt vrijstaande combimagnetron - Bekijk alle specificaties

LG MJ3965BIB Review

jigalvh 31 oktober 2018, 1.021 views Product gekocht

LG MJ3965BIB

Prima combi-magnetron met een groot draaiplateau en prima vermogen. Jammer van de cryptische display en de übervrolijke Koreaans melodietjes.

Pluspunten

• behoorlijk groot vermogen van de magnetron
  • voorkant makkelijk schoon te houden
  • opschrift aanraaktoetsen zit netjes achter glas
  • groot draaiplateau
  • temperatuur oven in stappen van 10 graden in te stellen

Minpunten

• draaiplateau niet uit te schakelen
  • übervrolijke Koreaanse deuntjes als er iets klaar is
  • cryptische aanduidingen op het display
  • Franstalig overzicht functies op apparaat

Energieverbruik Score: 4
Vanwege de mindere ervaringen met een ander Zuid-Koreaans merk wilden we dat merk uit de weg gaan. In de lokale Mediamarkt kwamen we de LG tegen en bij het nalopen van de online beschikbare reviews leek dit wel een goed model. Helaas was de voorraad "opperdepop" volgens de verkoper en konden we het beter online bestellen. Dat hebben we maar gedaan, alleen (toevallig) wel bij een andere webshop.

Installatie

Dit was erg simpel en werd alleen bemoeilijkt door het gewicht van het apparaat. De klok is overigens alleen in te stellen als de stroom er even af is geweest.

Uiterlijk en bouw

De buitenkant is zwart en de voorzijde bestaat geheel uit glas. Dit is lekker makkelijk met schoonmaken. De bediening gaat via aanraaktoetsen en een draaiknop. Deze knop is in te drukken zodat de voorkant vrijwel vlak is. De opschriften van de aanraaktoetsen zit achter het glas en zal er dus niet afslijten. Aan de bovenzijde zit een bredel richel die dienst doet als handgreep om de klep te openen.
Het enorme draaiplateau is erg prettig. Schalen die in kleinere magnetrons niet gebruikt kunnen worden draaien hier vrolijk rondjes. Het gemis van een optie om het draaien uit te schakelen wordt hierdoor een stuk minder groot..
Aan de binnenzijde is te zien dat veel dingen met schroeven bevestigd zijn; dit maakt het beter mogelijk om reparaties te verrichten. Gezien de prijs van zo'n apparaat is het onwaarschijnlijk dat reparatie rendabel is op latere leeftijd tenzij je dit zelf uitvoert.
De meegeleverde rekjes zijn niet bijzonder stevig, maar voldoen prima.
Display
Het display is helder maar helaas is gekozen voor een ouderwetse, vier-cijferige display met een aantal symbolen daar omheen. Hierdoor zijn de programma's voor ontdooien bijvoorbeeld aangeduid met "def1", "def2", "def3" en "def4". Ook in andere combi-programma's wordt het vermogen via cryptiche codes afgebeeld.

Bediening

De aanraaktoetsen zijn eenvoudig te bedienen. Je hoeft niet bang te zijn met vieze vingers want het glas is eenvoudig te reinigen. Het is helaas wel nodig om de gebruiksaanwijzing te lezen omdat de opties niet uit de beschrijving op het display zijn te halen. Zaken als tijdsduur en temperatuur zijn met de draaiknop in te stellen. Temperatuur is in stappen van 10 graden instelbaar tussen 40 en 200 graden. De tijdsduur begint met stappen van 10 seconden en gaat later over in grotere stappen.
Het einde van programma's of wanneer actie gewenst is gaat gepaard met een vrolijk melodietje in plaats van de gebruikelijke "ping". Geen vooruitgang wat mij betreft, maar er valt mee te leven.

Functieomvang

Er zitten allerlei programma's in voor de bereiding van diverse gerechten. In een receptenboekje wordt dit nog verder uitgelegd. Zelf heb ik 'm alleen nodig voor dingen als ontdooien, borden verwarmen, kleine gerechten opwarmen of bakken. Voor serieuzere bereidingen heb ik een grote oven staan. De programma's heb ik dus niet geprobeerd en het is onwaarschijnlijk dat dit gebeurt.
De oven verwarmt prima. Bij het gebruik van de magnetron moet even uitgekeken worden voor het grotere vermogen. 1100 Watt versus de normale 900 Watt blijkt in de praktijk voor significant kortere bereidingstijden te zorgen, zodat bij recepten voorzichtig geprobeerd moet worden. Een voorbeeld: een bak soep ondooien (en zo mogelijk alvast opwarmen). Onze vorige magnetron op vol vermogen was na een kwartiertje zo ver dat de buitenzijde ontdooid was, maar het grootste deel binnenin nog keihard was. Deze magnetron had op vol vermogen na acht minuten het blok vrijwel geheel ontdooid en een deel van de soep was al het kookpunt genaderd. De oude was waarschijnlijk al redelijk aan het overlijden, maar dan nog is het verschil reden om voorzichtig te zijn met bereidingstijden.
Bij de functies combi-grill en combi-over zijn er drie standen van de magnetron beschikbaar (220, 330 en 440 Watt). Dit is wat magertjes, maar voldoet. Het was beter geweest als je de grill/oven los van de magnetronfunctie had kunnen instellen.

Prima combimagnetron. Voorkant is makkelijk schoon te maken. Functieomvang voldoet maar had flexibeler kunnen zijn. Groot draaiplateau is heel handig. Melodietjes zijn irritant, maar zo ontzettend vaak hoef je er niet naar te luisteren. Groot vermogen is handig.

Heb jij ook een LG MJ3965BIB?

Dank je voor je review, leuk om eens een review te lezen die over alledaagse produkten gaat.