sluiten

Laatste kans om te stemmen voor de Tweakers Awards 2019/2020!

Dit jaar organiseert Tweakers alweer voor de dertiende keer de Tweakers Awards, de publieksprijs voor de beste technologie- en elektronicaproducten. Laat je stem gelden en maak kans op een Google Stadia Premiere Edition, Nintendo Switch inclusief Mario Kart of een setje Sony WF-1000XM3 in-ear oordoppen.

Stemmen

Crucial MX500 2,5" 1TB

Specificaties 2,5" • 3d v-nand (TLC) • SATA-600 - Bekijk alle specificaties

Crucial MX500 2,5" 1TB Review

slow whoop 29 oktober 2018, laatste update op 30 oktober 2018, 280 views Product gekocht

Crucial MX500 2,5" 1TB

Snelle SSD met grote opslagcapaciteit om m'n oude laptop de upgraden. Laptop loopt weer als een zonnetje, en veel sneller dan met de oude HDD

Pluspunten

• Snel
  • Grote opslag
  • Stil
  • Licht

Minpunten

Ik heb een oude Dell XPS laptop van ongeveer 7 jaar oud, en dat ding werd erg traag. Opstarten en inloggen duurde minuten lang. Ik heb eerst overwogen om een nieuwe laptop te komen, maar eigenlijk is het verder nog een prima ding. Ik wilde daarom proberen of ik de laptop niet kon upgraden met een SSD, om hem zo weer wat sneller te kunnen maken.

Ik zocht een SSD met een grote opslagcapaciteit. Mijn oude HDD had 750 GB, de nieuwe SSD moest minstens zo veel hebben. Verder had ik niet zo veel eisen. Deze SSD had een goede review gekregen van Tweakers, en was de goedkoopste 1TB SSD, dus de keuze was snel gemaakt.

Ik heb eerst de SSD met de laptop verbonden met een SATA -USB3 kabel. Dat ging prima, maar Windows 10 wilde niet op een extern USB device installeren. Dus heb ik hem maar in de laptop ingebouwd, en na de Windows 10 installatie m'n documenten van de HDD overgezet middels datzelfde kabeltje.

Laptop draait weer als een zonnetje. Opstarten duurt ongeveer 5 sec, en inloggen ook zoiets.

Heb jij ook een Crucial MX500 2,5" 1TB?

Waarom is de prijs een minpunt?
De prijs/kwaliteit vind ik op zich prima, maar het blijft voor mij toch een groot bedrag om uit te geven, zeker gezien de leeftijd van de laptop waar de upgrade voor was.
Dat ligt dan toch niet aan het product maar gewoon aan jouw budget. De prijs van een SSD van deze grootte is echt best wel laag.

Als je relatief goedkope opslag wil hebben moet je naar een HDD kijken.
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Ik vond het alleen relatief duur omdat:
  • Het een investering betreft voor een relatief oude laptop
  • De prijs/GB voor een SSD hoger is dan voor een HDD (zoals je zelf ook al opmerkte)
Het doet verder niks af aan mijn persoonlijke mening op dit product en waarvoor ik het gebruik, en daarom staat het zo in deze review.

Een ander zal kunnen redeneren dat de SSD eigenlijk nu heel goedkoop is gezien de prijsontwikkeling die SSD de laatste jaren heeft doorgemaakt. Die persoon staat dan natuurlijk ook weer vrij om daar zijn eigen review over te schrijven met als pluspunt "lekker goedkoop". Duur of goedkoop blijft iets persoonlijks.