Gigabyte Z390 Aorus Pro

Specificaties Socket 1151 • ATX • Intel Z390 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte Z390 Aorus Pro Review

Foritain 30 oktober 2018, laatste update op 2 november 2018, 3.826 views Product geleend

Gigabyte Z390 Aorus Pro

Een (nipt) sub 200 euro bord met een ruime hoeveelheid aansluitingen, dikke visuels, berg RGB en nogal cruciaal: een stroomvoorziening die een 9th gen i7 of zelfs i9-9900K ook nog een leuk stukje kan kietelen. Good stuff.

Pluspunten

• Stevige stroomvoorziening ook voor high-end CPU's met oc
  • 2x RGB, 2x aRGB, 8x fan header = best veel voor een relatieve instapper
  • 10 USB poorten achterop, interne type-C header ook aanwezig
  • Dikke visuals, berg RGB erbij
  • Integrated I/O shield 4tw.
  • Top-end audio
  • Veel Z390 voor je geld

Minpunten

• Bios functioneel maar nog niet zo overzichtelijk/gebruiksvriendelijk als bijvoorbeeld Asus of MSI
  • RGB software oogt en voelt wat knullig
  • Positie type-c header wat onhandig, en die had wel Gen2 mogen zijn.

Gigabyte Z390 Aorus Pro review

Moederborden lijken telkens duurder te worden. Of worden duurder, take your pick. Van 250 of zelfs 350 euro kijken we soms nauwelijks meer op. Voor de nieuwe generatie Intel Core processoren met onder andere een pittige 8-core in het assortiment is een beetje stroomvoorziening echter nodig dus dat we de meeste Z390 borden zowel duurder als beter hebben zien worden is niet per sé iets om verdrietig van te worden, maar de realiteit is dat we vaak genoeg minder blije lezers zien die 200 euro eigenlijk al meer dan zat vinden.

En precies voor op die groep richt Gigabyte hun nieuwe Z390 Aorus Pro en Aorus Pro WiFi, twee borden rond de 200 euro waarbij je zelf kan kiezen of je WiFi nodig hebt en daar een paar euro voor wil betalen.

Gigabyte is zich er volledig van bewust dat ze werk aan de winkel hebben wat RGB software en bios gebruiksvriendelijkheid (if not, ik herinner ze even). Daar kan het hardware team echter weinig aan doen, en laat nou net die kant toch echt mooi werk afgeleverd hebben met de Aorus Pro. Niet alleen dat, ze zijn deze generatie geheel open geweest (in o.a. verschillende fora) over exact welke componenten hun VRMs zijn opgebouwd; informatie die wij normaliter bij elk merk met pijn en moeite (of soms niet) kunnen loskrijgen. Ik moet streng zijn als we dingen zien die niet kloppen, maar ik geef ook graag de gepaste veren wanneer keuzes worden gemaakt die wij echt waarderen. Geen onduidelijkheid, gewoon helder inzicht over de opbouw van het product.

Oh, on that note, nieuwe productnamen zijn confusing AF... Maar de Pro staat dus boven de Elite, onder de Ultra, Master en Xtreme.
Uitpakken

ROG, vrij typisch, maar de inhoud is wel chic. Naast de bekende sticker slash badge, SATA kabels zien we een RGB verlengkabel, aRGB verlengkabel, en twee temperatuur sensoren. Noice.

Bouw en features

Het bord zelf volgt een beetje de regels van een net 2018 moederbord. Zwart met wat grijze en metallic onderdelen. Genoeg overkappingen voor het prijspunt (tot zover je dat kan standaardiseren), heatsinks op de M.2 sloten. In elk geval een stukje beter dan vorige generatie als je het mij vraagt, want deze is een stukje dikker dan alles sub 250 euro van vorige generatie. Even giechelen om ‘ErP’ ready natuurlijk, en even twijfelen over de positie van de type-c connector zo ver naar binnen; nutteloos.

As for de stroomvoorziening. Natuurlijk komt het grote geek collectief altijd tot ontdekking wat op alle borden zit, maar Gigabyte gaf het dit keer al ruim te te voren aan. ISL69138 controller, 6 ‘echte’ phases, doubled met ISL6617’s naar twaalf, en dan Vishay SiC634 powerstages op elk. Nu kan je IR-fapdromen tot je een ons weegt, maar dat is een hele capabele setup voor een moederbord in deze klasse en geek-discussies terzijde is dit meer dan voldoende om ook je i9-9900K een beetje op te krikken naar een gezond maximum uitgaande dat je er vele jaren plezier van wilt hebben.

Ook hier zien we de integrated Iopanel terugkomen, fijn. 10 USB poorten ook is verdomd fijn voor o.a. de streamers onder ons. WiFi ontbreekt op dit model, maar als je dat nodig hebt is het fijn dat de WiFi versie een nette 2x2 stream setup kent. Audio uiteraard een ALC1220 implementatie, dus geen reden tot zorg.

Specs

CPU
Support for 9th and 8th Generation Intel® Core™ i9 processors/ Intel® Core™ i7 processors/ Intel® Core™ i5 processors/ Intel® Core™ i3 processors/ Intel® Pentium® processors/ Intel® Celeron® processors in the LGA1151 package
L3 cache varies with CPU
(Please refer to "CPU Support List" for more information.)

Chipset
Intel® Z390 Express Chipset

Memory
4 x DDR4 DIMM sockets supporting up to 64 GB of system memory
Dual channel memory architecture
Support for DDR4 4266(O.C.) / 4133(O.C.) / 4000(O.C.) / 3866(O.C.) / 3800(O.C.) / 3733(O.C.) / 3666(O.C.) / 3600(O.C.) / 3466(O.C.) / 3400(O.C.) / 3333(O.C.) / 3300(O.C.) / 3200(O.C.) / 3000(O.C.) / 2800(O.C.) / 2666 / 2400 / 2133 MHz memory modules
Support for ECC Un-buffered DIMM 1Rx8/2Rx8 memory modules (operate in non-ECC mode)
Support for non-ECC Un-buffered DIMM 1Rx8/2Rx8/1Rx16 memory modules
Support for Extreme Memory Profile (XMP) memory modules
(Please refer to "Memory Support List" for more information.)

Onboard Graphics
Integrated Graphics Processor-Intel® HD Graphics support:
1 x HDMI port, supporting a maximum resolution of 4096x2160@30 Hz
* Support for HDMI 1.4 version and HDCP 2.2.
Maximum shared memory of 1 GB

Audio
Realtek® ALC1220-VB codec
* The back panel line out jack supports DSD audio.
High Definition Audio
2/4/5.1/7.1-channel
Support for S/PDIF Out

LAN
Intel® GbE LAN chip (10/100/1000 Mbit)

Expansion Slots
1 x PCI Express x16 slot, running at x16 (PCIEX16)
* For optimum performance, if only one PCI Express graphics card is to be installed, be sure to install it in the PCIEX16 slot.
1 x PCI Express x16 slot, running at x8 (PCIEX8)
* The PCIEX8 slot shares bandwidth with the PCIEX16 slot. When the PCIEX8 slot is populated, the PCIEX16 slot operates at up to x8 mode.
1 x PCI Express x16 slot, running at x4 (PCIEX4)
3 x PCI Express x1 slots
(All of the PCI Express slots conform to PCI Express 3.0 standard.)

Storage
1 x M.2 connector (Socket 3, M key, type 2242/2260/2280/22110 SATA and PCIe x4/x2 SSD support) (M2A)
1 x M.2 connector (Socket 3, M key, type 2242/2260/2280 SATA and PCIe x4/x2 SSD support, prepared for Intel® Hybrid SSD) (M2M)
6 x SATA 6Gb/s connectors
Support for RAID 0, RAID 1, RAID 5, and RAID 10
* Refer to "1-8 Internal Connectors," for the installation notices for the M.2 and SATA connectors.
Intel® Optane™ Memory Ready

Multi-Graphics Technology
Support for NVIDIA® Quad-GPU SLI™ and 2-Way NVIDIA® SLI™ technologies
Support for AMD Quad-GPU CrossFire™ and 3-Way/2-Way AMD CrossFire™ technologies

USB
Chipset:
1 x USB Type-C™ port with USB 3.1 Gen 2 support on the back panel
1 x USB Type-C™ port with USB 3.1 Gen 1 support, available through the internal USB header
2 x USB 3.1 Gen 2 Type-A ports (red) on the back panel
5 x USB 3.1 Gen 1 ports (3 ports on the back panel, 2 ports available through the internal USB header)
Chipset+USB 2.0 Hub:
8 x USB 2.0/1.1 ports (4 ports on the back panel, 4 ports available through the internal USB headers)

Internal I/O Connectors
1 x USB Type-C™ port, with USB 3.1 Gen 1 support
1 x USB 3.1 Gen 1 header
2 x USB 2.0/1.1 headers
1 x Thunderbolt™ add-in card connector
1 x Trusted Platform Module (TPM) header (2x6 pin, for the GC-TPM2.0_S module only)
1 x Clear CMOS jumper
2 x temperature sensor headers

Back Panel Connectors
4 x USB 2.0/1.1 ports
1 x HDMI port
1 x USB Type-C™ port, with USB 3.1 Gen 2 support
2 x USB 3.1 Gen 2 Type-A ports (red)
3 x USB 3.1 Gen 1 ports

H/W Monitoring
Voltage detection
Temperature detection
Fan speed detection
Water cooling flow rate detection
Overheating warning
Fan fail warning
Fan speed control
* Whether the fan (pump) speed control function is supported will depend on the fan (pump) you install.

BIOS
2 x 128 Mbit flash
Use of licensed AMI UEFI BIOS
Support for DualBIOS™
PnP 1.0a, DMI 2.7, WfM 2.0, SM BIOS 2.7, ACPI 5.0

Unique Features
Support for APP Center
* Available applications in APP Center may vary by motherboard model. Supported functions of each application may also vary depending on motherboard specifications.
3D OSD
USB Blocker
Support for Q-Flash
Support for Xpress Install

Bundle Software
Norton® Internet Security (OEM version)
cFosSpeed

Operating System
Support for Windows 10 64-bit

Form Factor
ATX Form Factor; 30.5cm x 24.4cm

Remark
Due to different Linux support condition provided by chipset vendors, please download Linux driver from chipset vendors' website or 3rd party website.
Most hardware/software vendors may no longer offer drivers to support Win9X/ME/2000/XP. If drivers are available from the vendors, we will update them on the GIGABYTE website.
UEFI

Eigenlijk zien we van de grote vier binnen Nederland geen echt slechte biossen meer. Zoeken naar functionaliteit die een typische gebruiker mist is een zinloze exercitie, en ik maak de veilige assumptie dat je dit bord niet koopt voor extreem overclocken.

Gigabyte is zich echter wel bewust van het feit dat hun bios zowel wat de looks als gebruiksvriendelijkheid betreft aan het kortste eind trok. In de Z390 borden zien we gelukkig dan ook dat ze er iets meer werk van hebben gemaakt. Ik zeg iets, want het oogt iets netter, maar echt structureel zijn de veranderingen niet. Maakt het uit? Voor de meesten niet, ook hier zetten we de CPU overclock eenvoudig genoeg in, activeer je XMP praktisch even eenvoudig, etcetera, maar het zijn die kleine onhandigheidjes in de ervaring zoals hier en daar aparte woordkeuzes en minder logische indelingen die MSI en Asus toch weten te voorkomen. Blijft een aandachtspuntje dus.

Testmethode

Z370 launch (en daarmee onze reviews) kwam voordat de inmiddels bekende spectre en meltdown kwetsbaarheden werden gepatcht. Ook is Windows 10 van een mooie feature update voorzien en zodoende testen we Z390 borden dan ook vers, en enkel tegen elkaar. Maar gelukkig hebben we er geen gebrek aan.

Aan de hardware kant weinig veranderingen:

Processor: Intel Core i7-8700K, die komt tenslotte vrij uit de Z370 bench gezien we geen Z370 borden meer verwachten. Nog altijd een high-end consumer SKU die een modern Z390 moederbord met slechte stroomvoorziening kan afstraffen. Omdat de 8700K een integratie GPU heeft maken we daar gebruik van.

Geheugen: Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, in dual-channel setup. Deze set heeft zich door de jaren stabiel en uitermate compatible getoond, dus houden we aan, met XMP settings. Een neutrale uitstraling vinden we ook nooit erg.

De voeding is wederom afkomstig uit de stallen van Seasonic in de vorm van een Prime Titanium 850W, de huidige high-end consumer range van Seasonic. 850 Watt is een beetje overkill, maar lage capaciteit voedingen zijn een zeldzaamheid. Dito als bij het werkgeheugen houden we vast aan de componenten die zich door de vele testen heen betrouwbaar, compatible en stabiel hebben getoond.

Voor opslag maken we gebruik van Samsung hun 960 PRO PCIe SSD.

Alle systemen worden met een schone Windows 10 Pro x64 installatie getest op onze trusty Cooler Master test bench zoals je in menig foto wel zal hebben gezien.

We maken gebruik van de laatst beschikbaar gestelde bios op moment van testen. Om eventuele invloeden van 'handige' snelheid verhogende features tegen te gaan, vrijwel elke fabrikant biedt iets van een multi-core verbetering, gaan we uit van een handmatige instellingen met clocks, multipliers en voltages vastgezet. We willen tenslotte de onderliggende verschillen ervaren.

Voor prestaties richten we ons primair op Passmark, Cinebench 15 en blender, drie populaire en vooral consequente benchmarks. Binnen Cinebench kijken we naar multicore en single core performance en de invloed van de tuning van het moederbord daarop, en bij Passmark primair naar de CPU en Memory benchmarks. Die laatste test weliswaar het geheugen, maar bij een vast geheugenprofiel kunnen we wel de invloed van het moederbord op de geheugenprestaties vaststellen. Daarnaast kijken we naar een aantal verschillende AIDA64 benchmarks, geen benchmarks waar ik enorm weg van ben en heel zwaar weeg, maar desondanks een extra stukje verificatie. Elke van deze benchmarks draaien we vijf keer, we verwijderen de twee outliers en nemen het gemiddelde van de middelste drie.

PC Mark 8 vervangt PC Mark 10 uit de vorige reviews, deze toonde zich door de jaren heen stabieler. Gezien de lange duur van deze bench gaan we hier uit van drie runs.

Feitelijk gaat voor alle benchmarks op dat we pas echt conclusies kunnen trekken als de prestaties meer dan een procent of twee, en dan consequent tussen benchmarks, afwijken. Per benchmark run zelfs op een enkel moederbord is een dergelijke afwijking per run niet meer dan gebruikelijk.

De render test (Blender, BMW benchmark) is niet alleen zwaar voor de processor, maar vooral ook een stabiele load test. Verschillen in stroomverbruik in deze bench geeft dan ook een goede indicatie van het load verbruik van het moederbord zelf. Dit meten we met onze Voltcraft 450PRO.
Prestaties

Resultaten van de benchmarks:

Ook deze generatie vallen de prestaties samen te vatten als “lekker boeiend”. Uitgaande van kleine verschillen tussen meerdere varianten van één en hetzelfde bord kunnen we nauwelijks harde conclusies trekken, enkel in het stroomverbruik zien we ietwat significantere verschillen. Resultaten presenteren we verder dan ook ‘as is’ zonder inhoudelijke conclusies, bij gebrek aan mogelijkheid.
Aansluitingen

Nieuw, voor uw gemak, een overzicht van de relevante headers. Let op dat we niet specificeren waar elke header toe in staat is, dit is enkel de ruwe count. Hou er rekening mee dat I/O aansluitingen over het aantal USB poorten praat, maar dat we intern naar het aantal headers (twee poorten per header) kijken.

8 fan headers, 2 RGB, 2 aRGB is een net begin, Type-C ontbreekt niet (maar de positie blijft een raadsel) en een enkele USB 2.0 en USB 3.0 is niet heel rijk, zeker USB 2.0 kan een issue zijn als je met veel andere RGB hardware werkt. 10 USB poorten achterop is weer erg tof.
RGB Showcase

De RGB software is.. spartaans. Functioneel genoeg, maar het zijn die kleine details die het verschil maken tussen 'meh, het werkt i guess' en 'nice'. Chop chop Gigabyte, ik roep dit al langer: dit kan beter.

De Gigabyte Z390 Aorus Pro is een opvallend straight-forward moederbord. Strak design, niet overdreven, niet overdreven duur, nette gebalanceerde featureset, en een stroomvoorziening die misschien niet de basis vormt voor een ultiem record-breaking LN2 avontuur, maar wel doet wat een echte consument van een redelijk betaalbare Z390 gaat verwachten; een nieuwe i7 of zelfs i9 een zetje geven naar (of iets voorbij) die magische 5GHz waar we al een tijdje tegen aan hikken zonder zorgen te hoeven maken over de stroomvoorziening.

We herhalen dat Gigabyte meer in software (en hun bios) moet blijven investeren om wat de totale gebruikerservaring aan de echte top mee te spelen, want op componentniveau doen ze verdomd goede zaken maar die verdomde puntjes op de i mogen inmiddels toch echt eens worden gezet. Aan de andere kant wellicht goed nieuws voor de consument dat ze daardoor prijstechnisch wat gunstiger uit (moeten) pakken, want lang niet iedereen zal extra willen betalen voor een iets chiquere bios of uitgebreidere RGB sync software.

Puur op hardware? Wat wij tot nu toe van de Aorus Pro en Aorus Master hebben gezien is echt uitstekend, visueel zijn ze ook beter dan vorige generatie, ze zijn weer niet zuinig geweest met RGB en RGB headers, en de cruciale basis met een high-end audio chip, ruim aantal USB- en fan opties zijn ook weer dik prima (de ietwat onhandige type-c header locatie moet je dan maar even door de vingers zien). Voor 200 euro biedt dit bord feitelijk alles wat je nodig hebt voor een high-end build, zonder ergens te overdrijven en onnodig budget over de balk te gooien; volgens mij gaat dat genoeg pc bouwers als muziek in de oren klinken.

Feedback op de review of vragen? Laat gerust een reactie achter!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Gigabyte Z390 Aorus Pro?

Foritain mooie review weer.
zeker een mooi bordje voor dat geld.
maar man wat een RGB op dat bord zeg. Als je alle verlichting aanzet denken de vliegtuigen dat het een landingsbaan is.
De X399 Gaming 7 nooit gezien? Dit valt nog mee dan XD

Maar zeker een punt, GB zet meer dan wie dan ook in op 'veel RGB' op hun borden. Subjectief te waarderen, maar voor ieder wat wils iig.

As always, danku man :D
Das wel gezellig! Kiosk neerzetten en verkopen die broodjes en drankjes. En alles low-Tax

[Reactie gewijzigd door Martje 82 op 15 maart 2019 09:22]

Deze is ook wel sick. Jammer van die software. +3 en KUTGW!
Plak je tegenwoordig ook helemaal onderaan je reviews een balkje? Is dat de nieuwe 2018 stijl?

#lineallthethings

Pro tip #918: blijven innoveren! O-)

Thanks voor de +3 buddy :D
Gigabytastische review wederom!
Net terug van een weekje verlof en meteen al de kneiters van reviews!
Thanks dude :D en more coming!

Nog wat tussen voor jezelf, of dat niet?
Mooie review!

Gaaf, die RGB, vooral tussen de RAM-sloten :9
Thanks buddy, en zeker: voor veel RGB doet GB het leuk :D
Top review weer (zoals altijd eigenlijk).
Buiten de "extra" features van aansluitingen enz., hoe verhoudt deze zich tot de Aorus Master. Ik weet dat deze een iets andere VRM heeft (Intersil vs. IR) wat kwa overclocken eigenlijk geen verschil zou moeten zijn. Ik heb wel gehoord dat het Master board meer overclocking functionaliteit in het BIOS zou hebben, maar heb er nog weinig over gezien. Ik zit enorm te twijfelen tussen deze en de Master voor een upcoming build met een 9700k Ik heb de extra features van de Master niet nodig, maar als deze beter zou overclocken dan maakt dat voor mij het prijsverschil wel goed.
Ik draai nu sinds 2011 een 2500k@4.6 (sinds een jaar op een custom loop), en hij begint nu langzamerhand wel een lange witte baard te krijgen, dus het wordt tijd voor een substantiele upgrade die weer een paar jaar vooruit kan.
Mooie en uitnodigende review!

Hoop dat de bios qua gebruiksgemak meevalt maar slechter dan mijn huidige 1150 bord (ook Gigabyte) kan het niet echt zijn.
Heb de knoop maar doorgehakt en een I5-9600K met een Gigabyte Z390 Aorus Pro besteld om de I5-4690K set te vervangen.
Hallo, bedankt voor de mooie review. Ik heb een redelijk specifieke vraag en ik hoop dat die hier beantwoord kan worden. Ik ben van plan dit moederbord te kopen in combinatie met de Noctua D15 processorkoeler. Ik maak me alleen zorgen over de vraag of deze koeler het eerste PCE slot (x16) overlapt waardoor ik mijn RTX 2080 daar niet ik kan aansluiten. Hopelijk heeft iemand het antwoord voor mij, of een manier waarop ik er zelf achter kan komen behalve teleurgesteld te worden bij het bouwen zelf.

Bij voorbaat dank.