Samsung Vodafone 360 M1 Zwart Review

akakiwi 1 april 2010, 936 views

Samsung Vodafone 360 M1 Zwart

Pluspunten

• Vodafone 360 account met het gemak van contacten online bijhouden.
  • Touchscreen
  • Internet op je telefoon is toch wel aangenaam wanneer je, bijvoorbeeld, met het openbaar vervoer reist.
  • User Interface is erg gebruiksvriendelijk

Minpunten

• XT9 optie moet vrij vaak weer aangezet worden wanneer je gaat sms-en.
  • De telefoon meldt zich af en toe af bij het Vodafone360 account. Dan moet je dus opnieuw inloggen.
  • Scrollfunctie bij de contacten werkt niet lekker.
  • Het keizen van een contact werkt soms niet.

Het aanschaffen
In Oktober 2009 schafte ik deze telefoon aan.
Volgens de Vodafone website was dit de telefoon die ik moest hebben, op basis van de door mij ingevoerde zoekcriteria.
Op het moment dat ik in de winkel stond was het apparaat net binnen gekomen en de verkopers waren er nog mee aan het spelen. Waar ik vooral sceptisch over was, was het touchscreen. Dit werkt niet met een stylus, maar moet je met je vinger bedienen. Nadat ik er een minuut of 10 mee gespeeld had, besloot ik het apparaat aan te schaffen op basis van mijn eerste indruk en op aanraden van de Vodafone website.

Eerste gebruik
In eerste instantie is het even wennen om met een touchscreen te werken. Mijn oude telefoon, een N70, was alweer 3 jaar oud en heeft geen touchscreen.
Maar, na een paar dagen surfen, sms-jes versturen en bellen, ben je daar wel aan gewend, en, het werkt nog bijzonder gemakkelijk ook. Het scherm reageert goed, maar niet realtime.
Bellen is geen primair doel van de telefoon en dat kun je zien aan de indeling.
De standaard indeling van het menu heeft bellen en sms-en achteraan staan, terwijl dat voor mij toch wel het hoofddoel is van een telefoon. De menu indeling is echter makkelijk te wijzigen.

Contacten
Het indelen van je contacten gaat, m.b.v. de vodafone360 website ontzettend gemakkelijk. Dit is echt een pluspunt aan de telefoon, maar aan de andere kant ook wel weer een prima manier van Vodafone om klanten aan zich te binden.
Je kunt diverse telefoonnummers toekennen, email adressen, NAW gegevens, zakelijke informatie en nog extra opmerkingen.
Zodra je de telefoon opstart, maakt deze verbinding met je Vodafone 360 account om de contacten te synchroniseren. Helaas is het zo dat, om voor mij onbekende reden, de telefoon zich soms niet aanmeld op het netwerk en je keurig de melding krijgt dat je opnieuw moet inloggen. Dat is behoorlijk irritant en aangezien meerdere mensen in mijn omgeving, met dezelfde telefoon, hetzelfde probleem hebben, ligt het dus echt aan de telefoon. Moet ik daar wel bijzeggen dat we allemaal in dezelfde plaats wonen, maar, daar is de dekking wel gewoon goed.

Je kunt op 2 manieren door je contacten heen browsen.
In eerste instantie in een soort 3d mode, waarbij de contacten ogenschijnlijk willekeurig op je scherm verschijnen. Wanneer je op de contacten knop druk, schakelt de weergave om naar een op achternaam gesorteerde lijst.
De 3d weergave is leuk, maar de lijst is toch het meest practisch in gebruik.
Op 1 klein dingetje na.
Aan de zijkant van de lijst met contacten staat het complete alfabet. Door over het alfabet te gaan, kun je direct naar contacten gaan waarvan de achternaam begint met die letter. Erg makkelijk wanneer je 200+ contacten in je telefoon hebt.
Maar, dit scrollen werkt niet altijd de eerste keer, waardoor je, wanneer je bijvoorbeeld naar de letter T wilt, deze bijna meteen weer terugschiet naar de letter A en dan kun je alsnog handmatig gaan bladeren.

sms-en
SMS-en gaat erg makkelijk en de XT9 functie is heerlijk slim. Deze schijnt te weten welke veel voorkomende combinaties jij gebruikt en suggereert op basis daarvan de volgende woorden.
Het touchscreen werkt ook hier weer erg lekker.
En groot nadeel is echter dat je de XT9 optie haast elke dag weer aan moet zetten.

6 maanden later
Ik heb het apparaat nu 6 maanden in gebruik en stoor me ontzettend aan enkele bugs waar ik tegenaan gelopen ben (zie bovenstaande verhaal en negatieve eigenschappen). In eerste instantie dacht ik hiermee te kunnen leven, maar aangezien het bugs zijn die waar je dagelijks tegenaan loopt, zijn ze niet meer storend, maar gewoon ronduit irritant.

Als ik op de hoogte was geweest van de gebreken van de telefoon en de impact daarvoor op het gebruiksgemak, dan had ik 'm niet aangeschaft, maar was ik voor de N97 gegaan.

Heb jij ook een Samsung Vodafone 360 M1 Zwart?

Welke softwareversie heb je in je telefoon staan? Het schijnt dat in de nieuwste versie XT9 standaard aan ipv uit staat en er weer wat onderhuidse verbeteringen zijn doorgevoerd.
Ik denk dat je met de N97 ook niet zo blij was geweest.. Imo een van de slechtste toestellen die Nokia in jaren heeft uitgebracht.