Soundcore Flare Zwart

Specificaties Mono-speaker met Bluetooth (oplaadbare accu) - Bekijk alle specificaties

Soundcore Flare Zwart Review

jarivanv 28 oktober 2018, 98 views

Soundcore Flare Zwart

Deze speaker blinkt vooral uit in prijs/kwaliteit, hij heeft veel te bieden voor een apparaat onder de 100€. Goede bouwkwaliteit met zeer degelijke materialen en een robuust design, de ingebouwde leds en de IPX7 waterdichtheid komen zeker van pas. Geluidskwaliteit is eerder matig maar zeker acceptabel voor de prijs.

Pluspunten

• kwalitatieve materialen
  • ingebouwde en bestuurdbare leds
  • aantrekkelijke prijs
  • kan bediend worden met app
  • bluetooth-verbinding werkt vlot
  • waterdicht (IPX7)
  • zeer goede 360-ervaring
  • batterijduur net voldoende

Minpunten

• matige geluidskwaliteit, vooral de highs
  • kan maar met 1 apparaat tegelijk verbinden
  • "standaardgeluidjes" bij opstarten, verbinden etc. iets te luid
  • gaat niet enorm luid

Muziekweergave Score: 2
Film/gameweergave Score: 2
Basweergave Score: 4
Mid- en hoogweergave Score: 2
Toen ik de naam "Anker Soundcore Flare" las, deed dat een belletje bij me rinkelen, Anker herkende ik namelijk van de powerbanks! Zeer degelijke powerbanks voor lage prijzen trouwens, dus dat hoopte ik terug te zien in deze bluetooth speaker, en over het algemeen klopte mijn verwachtingen.

De unboxing

De speaker kwam aan in een mooie doos, bedrukt met wat foto's en de specs mooi op een rijtje, inclusief een sticker met QR code om te echtheid te verifiëren, iets wat zeker handig is als je hem via-via of langs een bedenkelijke website koopt.

Je krijgt buiten de handleiding ook meteen een micro-usb kabeltje om hem op te laden. Het is niet het langste of meest kwalitatieve kabeltje maar dat vindt ik persoonlijk niet zo belangrijk aangezien iedereen, denk ik, wel een doos of schuif heeft liggen met goede micro-usb kabels.

De Soundcore zelf zat mooi verpakt in plastic, niets op aan te merken.

Uiterlijk en bouwkwaliteit

De Soundcore heeft een redelijk unieke look maar blijft toch subtiel. Tot je de leds aanzet natuurlijk. Die zorgen voor een zeer leuk effect langs de onderkant van de speaker en zijn ook nog eens best fel, vooral in het donker uiteraard. Ik draai echter de speaker best vaak op z'n kop zodat de leds naar boven schijnen, maar dan verlies je wel de goede bescherming van de rubberen onderkant.

Geen groot probleem want ook de bovenkant beschikt over een rubber laagje die hem best goed beschermd. Heel de apparaat voelt overigens robuust aan, hij kan zeker tegen een stootje. De zijkanten hebben een elegant, zwart laagje textiel. Dit staat hem zeer goed maar ik merkte wel dat dit makkelijk vuil bijhoudt in de vorm van vegen en dat het best lang duurt om weer te drogen als hij nat wordt.

De features

De Soundcore is IPX7 waterdicht, heeft ingebouwde leds, kan gelinkt worden met zijn soortgenoten, en heeft een app waarmee je de leds kan besturen en het geluuid kan equalizen. Heel wat features voor die prijs!

De leds werken zoals je verwacht, verschillende programma's waaronder een automatisch programma afhankelijk van het real-time geluid (zij noemen het "M-Sound"). Deze kan naar mijn mening nog een beetje geoptimaliseerd worden aangezien ik af en toe merkte dat hij niet volledig in de maat zit. Verder kan je via de app een "bed time" modus inschakelen, dan krijg je rustige, warme kleuren die na een half uur automatisch uitschakelen, leuke toevoeging.

Ik heb hem nog niet meegenomen in de regen maar heb hem wel eens naast me in de douche gezet om de waterdichtheid te beoordelen. Hij deed gewoon lekker zijn werk maar gaf achteraf wel een opmerkelijke geur af, ik vermoed omdat hij nog redelijk nieuw was. De textiel langs de zijkant heeft wel redelijk veel tijd nodig om te drogen.

De batterijduur is ongeveer 12 uur maar in realiteit kreeg ik ongeveer 10 uur playtime uit de mijne, de leds verbruiken vrij veel. Handig hierbij is dat je zet meteen kan uitschakelen met de knop vanboven.

Verder beschikt de Soundcore over een aux-ingang, iets wat je tegenwoordig niet vanzelfsprekend kunt noemen!

Het geluid

Waar de Soundcore uitblinkt in features, is hij eerder matig qua geluidskwaliteit. Vooral de hoge tonen kunnen soms wel eens kraken. De lage tonen zijn net genoeg aanwezig en de bas is zuiver. Aan de bovenkant vindt je een bass-boost knopje die zij "BassUp" noemen, en het verschil is zeer opmerkelijk maar eigenlijk heb ik persoonlijk dit knopje nog geen enkele keer uitgeschakeld omdat hij anders toch te weinig bas creeërt. Reden om hem niet te kopen? Dat niet vindt ik, aangezien hij tegenover zijn concurrenten in dezelfde prijsklasse toch zeker zijn mannetje staat qua geluid. Hij produceert overigens een zeer goede 360 ervaring en ik merkte inderdaad bijna geen verschil als ik hem willekeurig omdraaide.

De App

De app werkt naadloos, wanneer je voor de eerste keer verbindt zal je waarschijnlijk meteen een firmware update kunnen doen, dit kan zonder kabel en gaat zeer vlot.
Wat ik persoonlijk nog graag gezien had is een functie om zelf een lichtprogramma te maken, maar dit is iets wat ze ongetwijfeld nog in de toekomst, softwarematig kunnen toevoegen. De equaliser in de app werkt opzich wel goed, maar ik raadt aan om de handmatige equaliser niet te gebruiken, deze gaf bij mij een zeer slecht effect op het geluid ookal deed ik maar milde aanpassingen.

Ik raadt deze speaker aan omdat hij zoveel biedt voor een aantrekkelijke prijs. Op vlak van geluidskwaliteit is het geen overtreffer maar tegenover andere speakers in dit segment kan je het moeilijk een teleurstelling noemen. Lettend op de resem aan features noem ik de speaker eerder zeer functioneel.

Heb jij ook een Soundcore Flare Zwart?