Acer Chromebook Spin 13 CP713-1WN-54GA

Specificaties 13,5" • 2256x1504 • 64GB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

Acer Chromebook Spin 13 CP713-1WN-54GA Review

BolletjeTestpanel 28 oktober 2018, laatste update op 13 maart 2019, 827 views Testpanel

Acer Chromebook Spin 13 CP713-1WN-54GA

Een Chromebook met recentere hardware, een heel goed scherm met 3:2-verhouding en Wacom-stylus, in een goed gebouwde behuizing. Hij is niet heel compact en het gewicht is vrij hoog. Ook de geluidsproductie valt tegen. Voor een Chromebook wel één van de betere, maar is dan ook vrij prijzig.

Pluspunten

• Scherm; hoge resolutie, 3:2-schermverhouding, kantelbaar, touchscreen, hoge helderheid
  • Wacom-scherm en -stylus
  • Bouwkwaliteit; aluminium chassis

Minpunten

• Gewicht en formaat
  • Geluidsproductie van de ventilator
  • Toetsenbord backlit

Introductie

Voor het Tweakers Testpanel was ik gevraagd om een review te schrijven over deze Acer Spin 13 – de nieuwste Chromebook van Acer. Vernieuwend aan dit model zijn voornamelijk het scherm, het chassis en de ‘high-end’ hardware voor Chromebook maatstaven. Hierover meer later in deze review.

Op het Tweakers Testfest evenement kregen we een presentatie van zowel Acer over hun aanbod in het algemeen, en een specifieke presentatie van een vertegenwoordiger over ChromeOS en Chromebooks.

In deze review ga ik voornamelijk in op de laptop en zijn features en minder op ChromeOS als besturingssysteem. Ik heb het idee dat ik na zo’n korte tijd testen nog geen goed oordeel kan vellen over ChromeOS in het algemeen.

De specificaties, aansluitingen en functionaliteit

Het model die ik heb getest heeft een Intel Core i5-8250U-processor, 8GB geheugen en 64-flashopslag. Hiermee is hij op papier een stuk krachtiger dan andere Chromebooks. De Acer Spin 13 heeft een 13,5” touchscreen met een 3:2-verhouding en een resolutie van 2256 bij 1504. Hij is verkrijgbaar voor circa 899 euro.

Aan de linkerzijde hebben we een usb-c-poort, een usb-A 3.0-poort, een micro-SD-kaartlezer en een audio/microfoon-jack. Aan de rechterkant vinden we nog een usb-c-poort, de aan/uit-knop, een statusledje – die bijvoorbeeld aangeeft of de laptop in standby is of het batterijniveau laag is - en een volumerocker.

Beide usb-c-poorten kan je gebruiken om de laptop mee op te laden en zodoende zit er ook geen afzonderlijke oplaadpoort op de laptop. De bijgeleverde oplader is een 45-watt-model en kan met 20-volt opladen. Fijn is dat het compacte oplader met lang snoer is. Mocht je onderweg zijn of de oplader vergeten zijn dan kan je desnoods . Ik heb dit getest met een 5V/3A-oplader van LG. Het werkt wel, maar gaat niet snel; de laptop geeft zelf ook aan dat een oplader met laagvermogen is aangesloten.

Naast opladen kan je de usb-c-poorten gebruiken om een monitor aan te sluiten. Een adapter wordt niet meegeleverd, maar het werkte met een goedkope usb-c-naar-hdmi-adapter die ik van eBay had gehaald. Randapparatuur zoals een bluetooth-muis en bedraad toetsenbord werden gelijk herkend. Ook een Jabra usb-headest werkte.

Verder zitten er geen aansluitingen op de laptop, al zit aan de voorkant wel de stylus; ik vind het een pluspunt dat je de stylus makkelijk op kan bergen in de laptop.

Prestaties en opstarten

Een van de grote marketingpunten van Chromebooks is dat ze heel snel opstarten, zelfs na verloop van tijd. Tijdens de presentatie die we kregen op het Tweakers Testfest was de medewerker dan ook overtuigd hiervan. Hierbij zit er uiteraard een verschil tussen het ontwaken van de Chromebook uit slaapstand en een ‘cold boot’.

Ik heb hem hier dan ook op getest. Schoon vanuit de doos, slechts een paar dagen in gebruik is dit inderdaad het geval: de Acer Spin 13 kan in 7 a 8 seconden opstarten. Uit standby gaat het scherm instant aan. Kortom, dit maakt die waar.

Echter, het is de vraag hoe je de laptop gaat gebruiken. Nu ben ik zelf ook al in het bezit van een moderne Windows 10 Ultrabook; de HP Envy 13. Deze heeft ook dezelfde i5 8250U processors, 8 GB geheugen en een snelle ssd. Deze laptop start in 12 seconden seconden, maar gaat ook direct aan vanuit slaapstand. Persoonlijk zet ik mijn laptop vaak niet helemaal uit maar gebruik de slaapstand dichtklappen en weer door.

Tijdens de gebruik blijft de laptop erg snel aanvoelen. Chrome werkt veel soepeler dan op mijn vaste desktop, het wisselen tussen applicaties gaat snel etc. Eerlijkheidshalve heb ik dan ook enkel maar veel de basisdingen gebruikt; beetje browsen, video’s afspelen op Youtube en Netflix, een keer een simpel document typen in Google Docs etc. Veel van de applicaties die ik gebruik die wat meer vragen hebben geen versie voor ChromeOS, enkel voor Windows en vaak ook voor Mac.

De doelgroep volgens Acer is de ‘Young Professional’ een cryptische term waar niemand eigenlijk precies weet wat het is. Op de website van Acer zie we iemand uit de ‘creatieve’ hoek die kennelijk de laptop gebruikt voor te tekenen. Anderzijds zet Acer daar ook Heavy processing tasks like big spreadsheets and video transcoding can run faster. Ik weet niet precies wat ze nu bedoelen.

Het beeldscherm

Een unieke eigenschap van deze Chromebook is dat hij een scherm heeft met een 3:2-verhouding en een hogere resolutie van 2256 bij 1504. Hiermee wijkt hij af van de meer gebruikelijke breedbeeld, 16:9, - verhouding. Door deze verhouding is hij ook wat minder breed, maar wel langer dan veel concurrerende laptops van 13”.

Voorheen heb ik ook een Surface Pro gehad en ik ben overtuigd van dit formaat; je hebt aanzienlijk meer werkruimte. Het scherm is op de hoogste instelling erg helder. Nu heb ik geen speciale meetapparatuur, maar ik schat in de regio van de Surface-producten; die wel bekend staan om de hoge schermhelderheid. De kijkhoeken van het scherm zijn ook goed; geen significante verkleurringen. Dit is essentieel bij dit model, omdat je hem dus in al die verschillende standen kan gebruiken.

Het Wacom-paneel en de stylus

Een ander onderscheidende factor van de Acer Spin 13 is de meegeleverde stylus/pen.

Waar veel touchscreens in laptop tegenwoordig capacitief zijn; werkt dit met een andere techniek van Wacom. Acer gaf tijdens de presentatie enkele voordelen aan; zo zou deze techniek nauwkeuriger zijn, sneller en bovendien vereist de stylus geen batterij voor de werking, omdat alle techniek die het mogelijk maakt in het scherm verwerkt zit.

Ik heb al ervaring met een stylus omdat ik voorheen een Microsoft Surface Pro 4 had en vind ook dat het een zeer nuttige toevoeging is. Niet zozeer enkel voor tekenen en notities maken, maar voornamelijk voor het makkelijk navigeren door webpagina’s en snel weer overschakelen naar typen.

De stylus van de Acer Spin 13 is erg licht, omdat er geen actieve technologie in zit. Ook is hij een stuk langer en dunner waardoor hij als een soort potlood in de hand ligt – erg comfortabel. Wel betrapte ik me er op als ik een fout maakte dat ik het dan probeerde uit te gummen met de achterkant van de stylus – een functie die andere styli wel hebben zoals die van de Surface-lijn.

Toetsenbord en touchpad

Het toetsenbord typt fijn en heeft een lichte travel. De toetsen zijn relatief groot met veel ruimte tussen elkaar. Ook het multi-touch touchpad is lekker groot en voorzien van een glazen ‘Corning Gorilla Glass’-toplaag. Je glijdt hierbij veel beter over het touchpad heen dan bij goedkopere laptops.

Aan de bovenzijde heb je toetsen die nieuw zijn en bij het browsen handig zijn, iets waar een Chromebook zich goed voor leent. Zo heb je voor- en achteruit, verversen, het beeld scherm vullend maken,een toets voor het makkelijk wisselen tussen applicaties en een dedicated zoekfunctietoets (waar de capslock normaal zit). Nuttige toevoegingen. Al zijn er op andere fronten weer concessies gedaan: zo is er logischerwijs geen Windows-toets, maar ook heeft het toetsenbord geen capslock-, delete- en printscreen-toets. Toetsen die ik tijdens mijn dagelijkse werk toch regelmatig gebruik. Dit zal wel Chromebook eigen zijn, maar het maakt de overstap wel lastiger. Zo moet je voor printscreens een toetsencombinatie gebruiken en moet je veel meer met de pijltjes navigeren en dan backspace om iets te corrigeren.

Wel stoorde ik me aan iets specifieks: het toetsenbord heeft een backlit-verlichting, maar hij licht de letters niet goed op en de verlichting is niet consistent op alle plekken. Zo scheen het ledje tussen de pijltjestoetsen door wat hinderlijk was.

Use cases scherm klappen

Acer laat in het marketingmateriaal ook de verschillende scenario’s zien, van de traditionele laptop stond, tot ‘tent’, ‘dashboard’ en tablet-stand. Met tent-stand bedoel ik dat hij een V-vorm aanneemt, met dashboard dat het geheel op de toetsen leunt met de toetsen naar beneden en met tablet-stand dat het hele scherm 360 graden is omgeklapt.

Het is niet zozeer dat ik de laptop in deze andere standen veel gebruikt heb of ga gebruiken. Voor een tablet-stand is de laptop te zwaar naar mijn mening; eigenlijk is een Surface Pro van onder 1 kg al te zwaar daarvoor. Je kan hem dan niet met één hand vasthouden en met de stylus in de andere hand. Ook heb je voor de ‘tent’ een vlakke ondergrond nodig, al is het zo wel handig als (tweede) scherm als je een muis ten toetsenbord hebt aangesloten.

Er zijn rubberen blokjes geplaatst in de hoeken en de toetsen zijn enigszins verzonken, waardoor ze niet beschadigen als je de laptop in dashboardstand opstelt. Dankzij de rubbertjes schuift hij ook makkelijk heen en weer, al was dit natuurlijk op een ideale onderlaag: een houten bureau.

Maar.., dat wil niet zeggen dat de scharnieren niet handig zijn. Integendeel, ik vind het erg fijn dat het scherm in elke mogelijke hoek kan zetten en dat hij dan erg stabiel is. De kans dat je de scharnier beschadigt door het scherm te ver door te klappen wordt zo ook kleiner.

Uiterlijk en bouwkwaliteit

De Acer Spin 13 is volledig uit een aluminium behuizing opgetrokken. Ook is het metaal geanodiseerd en is het donkerder van kleur. Ik vind dit wel fraai, het donkergrijze. Er zijn geen scherpe hoeken te vinden en als het scherm is dichtgeklapt sluit het mooi op elkaar aan. Ik heb hem niet echt kunnen testen op de gevoeligheid voor krassen

De scharnieren van het scherm zijn redelijk groot en ook van metaal gemaakt. Je kan het scherm niet met één hand openen zonder dat je de laptop verplaats, maar het is wel mooi stevig.

Wel vind ik de schermbezels redelijk groot. Dit kan ook zijn door het speciale Wacom-paneel, dat die extra ruimte nodig heeft. Maar ten opzichte van andere recente laptops zijn ze wel een stuk dikker.

Warmteafgifte en geluidsproductie

De Acer Spin 13 is voorzien van een ventilator en wisselt naar gelang van de belasting en temperatuur, waarbij hij volledig uitstaat als de laptop niet veel belast wordt. Althans, dat moet het eigenlijk zijn. Ik ondervond dat de ventilator eigenlijk vrij veel aanstond, zelfs bij simpel browsen en video’s kijken op Youtube. Het kan natuurlijk zijn dat de laptop op de achtergrond bezig is met het installeren van updates, maar dat was niet zo snel duidelijk uit iets.

Ik heb de CPU-z app geïnstalleerd, die eigenlijk bedoeld is voor smartphones en tablets. Hier bleek dat de kloksnelheid vaak op 3,4 GHz zat, waarschijnlijk een teken dat een bepaald proces toch processorkracht continue vraagt. Soms kan dit ook te maken hebben met drivers, althans bij Windows-laptops, zoals de touchpad Precision drivers. Ik weet niet of dat het geval kan zijn bij ChromeOS?

De behuizing wordt niet ongemakkelijk warm rond de polsen tijdens gebruik. Lauwwarm, wat ok is.

Accuduur

De accuduur is één van de paradepaartjes van Chromebooks in het algemeen. Ook zo bij de Acer Spin 13, 10+ uur moet makkelijk haalbaar zijn zo staat op de website. Veel Windows-laptops kunnen dat ondertussen ook. Maar met circa twee uur browsen, een Netflix video van 50 minuten en een 4k clip op Youtube van circa een kwartier en ik zat op 64% volgens de indicator. Vooral die 4k-video slurpte veel. Ik denk dat de processor veel belast werd, omdat ik constant de ventilator hoorde. Ook zou het kunnen dat er in de achtergrond allemaal updates en installaties gebeurden. Als je het extrapoleert kom je op minder dan die 10 uur, maar ik denk dat het met enkel browsen wel haalbaar is.

Mocht je toch energie tekort komen dan laad de oplader hem snel op en ook kan je hem eventueel met een powerbank opladen, al is dat meer om uitstel te krijgen; een gebruikelijke 5V-lader is krachtig snel genoeg om de laptop te gebruiken én op te laden.

De pluspunten van deze laptop zitten zonder twijfel in het scherm en de innovatie daarom heen. De laptop heeft een helder scherm met een hoge resolutie en 3:2-verhouding. Er zijn weinig laptops met deze beeldverhouding, dus dat is zeker een onderscheidende factor. De robuuste scharnieren stellen je staat het scherm in elke hoek te kantelen -wat goed werkt. Ook de bouwkwaliteit is goed; de laptop voelt solide aan en chassis zit goed in elkaar. Het Wacom-scherm en de stylus zijn een goede aanvulling en helpen bij de productiviteit. De laptop heeft een lange accuduur, goed touchpad en start snel op.

Tijdens gebruik vond ik dat de ventilator vaak aanslaat en een hinderend geluid maakt. Ook vind ik de Acer Spin 13 redelijk zwaar en groot aanvoelen, en heeft het scherm redelijk grote bezels.

De prijs is eigenlijk nog niet zo gek; qua hardware ben je dit bedrag - van circa 900 euro - wel kwijt als je kijkt naar vergelijkbare Windows-laptops.

Al met al een gemengde indruk; een goede stap voorwaarts om ook ‘high-end’ hardware naar Chromebooks te brengen, alleen persoonlijk zou ik dit product niet kopen omdat ik het ChromeOS besturingssysteem te gelimiteerd vind voor mijn taken en ondertussen gewend ben geraakt aan lichtere en compactere Windows Ultrabooks.

Voor een volgende versie zou mijn voorkeur uitgaan naar een compacter model, bijvoorbeeld met 12,5” scherm en met een lager gewicht van circa 1250 gram. Acer heeft laten zien dat ze in staat zijn zulke compacte lichtgewicht modellen te maken met hun Windows Swift-serie. Daarnaast stoorde ik me wel aan de geluidsproductie, dus misschien zou met een minder krachtigere processor het systeem ook passief gekoeld kunnen worden. Dit alles met een lagere prijs, maar met behoud van het goede scherm, bouwkwaliteit en stylus.

Heb jij ook een Acer Chromebook Spin 13 CP713-1WN-54GA?

Mooie uitgebreide review, dank.