Specificaties 1" scherm met 8GB opslag - Bekijk alle specificaties

Sandisk Sansa Clip+ 8GB Zwart Review

wocli 4 juni 2010, laatste update op 9 januari 2012, 5.359 views

Sandisk Sansa Clip+ 8GB Zwart

Pluspunten

• Formaat
  • Uitbreidbaarheid geheugen
  • Functionaliteit en ergonomie

Minpunten

• Volumeregeling bij radio
  • Accuduur kan langer
  • Firmware update werkt niet onder W7 64/bits
  • Duurzaamheid

Geluidskwaliteit Score: 4
Algemene beoordeling
Ben zeer tevreden over het product. Hij doet precies wat ik wil.

Featureset
Het is een pure muziekspeler, dus geen filmpjes en foto's. Maar qua muziek afspelen zit er zo'n beetje wel elke functie op die je wilt. Je merkt echt dat er over de functies en de bediening is nagedacht. Bijvoorbeeld iets kleins als dat je bij het random afspelen kunt opvragen wat het volgende nummer is.

De speler ondersteunt zowel afspelen via een bibliotheek (die ook de nummers op het externe geheugenkaartje integreert) als folder browsing.

Er wordt alleen een quick start handleiding bij geleverd, je moet de uitgebreide handleiding downloaden. Het is me niet gelukt om de firmware update werkbaar te krijgen onder Windows 7 64-bits, maar handmatig updaten werkt ook prima.

Beeldkwaliteit
Het schermpje geeft dus alleen tekstinformatie, maar is verder scherp en goed leesbaar. Heb hem nog niet in de volle zon gebruikt, dus daar kan ik nog niets over zeggen.

Geluidskwaliteit
Geluidskwaliteit is prima. Er is n minpuntje en dat is dat je de radio niet echt zacht kunt zetten. Dat is overdag niet zo erg, maar ik luister graag nog even naar de radio voordat ik slaap en daar staat hij toch wel te hard voor. Ik heb dit probleem kunnen oplossen door andere oordopjes te gebruiken. Die van mijn PSP blijken standaard namelijk veel zachter te staan, dus die volstaan prima.

Bouwkwaliteit en afwerking
Klein maar fijn. Het kleine formaat en het lichte gewicht was voor mij n van de aanschafredenen. Het is wel allemaal plastic, dus ziet er niet zo luxe uit als een iPod, maar is gewoon netjes.

Toevoeging: Na een jaar is het clipje helaas afgebroken. Na anderhalf jaar hield de Sansa er helemaal mee op. Kwaliteit daarom bijgestld naar slecht.

Ergonomie
Menu's zitten goed in elkaar. Het is wel een klein spelertje, dus je moet geen kolenschoppen hebben. De Clip is er aan vast gemonteerd, dus die kun je er niet afhalen. Hij zit mij niet in de weg, maar zonder clip zou hij nog iets kleiner kunnen zijn. Je moet wel een beetje voorzichtig zijn met de Clip, want hij kan losschieten als je per ongeluk een ruk geeft aan het koord van de oordopjes.

Uitbreidbaarheid en veelzijdigheid
Veelzijdigheid is misschien wel wat beperkt, je kunt er alleen muziek mee afspelen en radio mee luisteren. Een heel sterk punt is echter dat de speler met een micro SDHC kaart uitbreidbaar is. In theorie kun je daarmee het geheugen uitbreiden tot in totaal maximaal 40GB. Dat is voor zo'n kleine speler formidabel. Ik heb zelf onlangs een 8GB kaartje verkregen en je het werkt prima. Je merkt geen verschil tussen songs in het interne geheugen of op het kaartje, je kunt alles vanuit dezelfde bibliotheek laten spelen. Verder merk je alleen dat het opbouwen van de database meer tijd kost dan voorheen, maar dat is te overzien.

Mobiliteit en accuduur
Het zeer kleine formaat en ingebouwde clip zorgen ervoor dat je hem altijd mee kunt nemen. Accuduur loopt uiteen van 9 tot 12 uur. Ik heb hem nu een aantal malen volledig ontladen en weer opgeladen, waarschijnlijk dat de duur daardoor iets toeneem. Wat me opvalt, is dat de accu sneller oplaadt wanneer de speler aanstaat. Opladen gaat sowieso redelijk snel. Heb nog niet veel verschil kunnen merken qua accuduur tussen het afspelen van nummers op het interne en het externe geheugenkaartje.

Ik heb hem voor 75 aangeschaft. Niet duur voor een 8GB speler met radio, maar ook niet de goedkoopste.

Heb jij ook een Sandisk Sansa Clip+ 8GB Zwart?

Er is n minpuntje en dat is dat je de radio niet echt zacht kunt zetten.
Helaas een algemeen probleem voor de clip+. Als ik het Internet mag geloven zijn hier al een jaar klachten over zonder dat er tot op heden een firmware update voor is verschenen.
accu niet getest, in de zon niet getest, kaartje niet getest.
ik wil niet je recensie afkraken, maar recenseren wil juist zeggen, dat je dat soort dingen gaat testen... doe je dat niet, dan zou ik ze ook niet noemen.:)
Sorry dat ik zo laat reageer, maar de Clip ondersteunt folder browsing.
Ik heb een vraag, ik las dat de oude clip (dus niet de +) geen mogelijkheid heeft om te browsen op folders. Nu kwam ik in een review tegen dat de + dit nu wel schijnt te kunnen. Kun jij dit misschien ook bevestigen? Het ontbreken van folder browsing zou een echte deal breaker kunnen zijn..
Volgens mij is het volume van de radio ongeveer net zo laag als dat van gewone muziek. Vroeger was het wel zo dat de FMRadio automatisch te hard stond, maar dat is met een firmware-update gefixed. Ben zelf in ieder geval zeer tevreden met de Sansa Clip+, goede geluidskwaliteit, heerlijk klein en hij voelt toch gewoon lekker solide aan. In de zon werkte het trouwens ook prima.

De firmware update-functie werkte bij mij overigens wel gewoon op Windows 7 64-bits, geen idee wat er bij jou fout gaat :). Hier staat trouwens de nieuwste firmware, die herkende de firmware updater overigens bij mij nog niet maar had 1.02.12 via dat programma al wel.
Bedankt, het lijkt erop dat met de nieuwe firmware het volume probleem met de FM radio inderdaad is opgelost. Ik heb ook nog even de firmware updater geprobeerd, maar die blijft problemen geven. Hij zoeken naar updates duurt erg lang, na een paar minuten wachten heb ik het opgegeven.
Ik heb momenteel de sansa media clip 4gb (de oude versie, niet +). Hij heeft ongeveer 1 jaar na aankoop een volledig wasprogramma gehad en pas na een paar maanden gaf hij kuren.

Het display werkt niet meer 100% Soms blijft hij uit. Anders werkt hij perfect, meestal zie je alleen maar "pixel-ruis". Wel werkt de accu nog als nieuw.

Gelukkig weet ik nu waar bijna alle functies zitten. En ben ik het display vrijwel niet nodig.

Toch wel een stevig apparaatje, meerdere keren laten vallen, wasmachine.

Ik zou zo weer een sansa kopen.

Bedankt voor deze review ;)
Wat ik nog zou willem toevoegen is dat de clip+ werkelijk onverwoestbaar is. Ik heb m al zo vaak laten kletteren en mee in de regen gelopen en hij is nog steeds helemaal 100%. Ik heb 'm inmiddels ongeveer twee jaar en voorzien van rockbox. Hiermee kan je het geluid subtieler sturen dan bij deo riginele sansa firmware. Clip + met rockbox. Ik zou niets anders willen op dit moment.🍻
Helaas is de mijne er na anderhalf jaar mee opgehouden. Ook was de clip al afgebroken, ben dus achteraf gezien niet tevreden over de duurzaamheid. Heb de review daarop aangepast.