Soundcore Flare Zwart

Specificaties Mono-speaker met Bluetooth (oplaadbare accu) - Bekijk alle specificaties

Soundcore Flare Zwart Review

HetGezegde 27 oktober 2018, laatste update op 27 oktober 2018, 5.811 views

Soundcore Flare Zwart

Een disco in de palm van je hand? Zeker. Niet alleen door de lichtshow (die tegen alle verwachtingen in niet enkel een leuke gimmick is), maar ook zeker door het krachtige, volle geluid met heerlijk aanwezige bas. Maar houdt hij zich ook staande wat betreft de prijs/kwaliteit verhouding?

Pluspunten

• Volle bass
  • Equalizer
  • Lichtshow voegt daadwerkelijk wat toe
  • Waterbestendig
  • App heeft mooie en duidelijke UI
  • Stereo bluetooth pairing mogelijk

Minpunten

• Vervorming van geluid bij hoog volume
  • USB poort/flapje wat onhandig
  • Vreselijk in- uitschakel geluid
  • Helaas nog steeds Micro-USB
  • Hardware knoppen niet verlicht

Muziekweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Basweergave Score: 5
Mid- en hoogweergave Score: 4

Introductie

Een tijdje terug kon je jezelf aanmelden op iBOOD om kans te maken om deze speaker opgestuurd te krijgen om te reviewen (...om om om, wat een zin...).
Onder het motto 'niet geschoten is altijd mis', heb ik een kort berichtje op het iBOOD forum achter gelaten en een paar dagen later kreeg ik een e-mail met de vraag wat mijn adres is. Oh, en in de e-mail stond uiteraard ook wat de reden hiervoor was: ik mocht namelijk deze speaker reviewen.
En na een heel lange tijd niet meer gereviewd te hebben dankzij weinig tijd (eerst op school, nu op werk), was ik blij dat ik weer een goede reden had er eentje te schrijven. En zo deed ik. Bij deze.
In eerste instantie natuurlijk omdat het 'moest'. Ik zou anders de speaker terug moeten sturen of ik zou een factuur toegestuurd krijgen die ik zou moeten betalen. En aangezien ik de speaker bij aankomst direct van zijn verpakking had ontdaan en al dansend onder de kraan een muziekje had opgezet, 'moest' ik dus inderdaad wel een review schrijven.
Niks mis mee hoor, zo'n kleine hoeveelheid druk. Ik presteer prima onder druk. En dan komt er misschien weer eens een review af: heb nog steeds (al heel lange tijd) een review van de Xiaomi Mi 5S in concept staan met weet ik hoeveel duizenden woorden en tientalle foto's. Zonde.

Vandaar dat ik best blij was dat ik (op moment van schrijven) nog maar twee dagen had om hem in te leveren. Ik zette mij op bed, speaker ernaast, muziekje op en laat m'n vingers maar het typewerk doen. We zien wel waar het op uitkomt, toch?

Genoeg gezeurd. Laten we met de echte review beginnen.

Vormgeving, bouwkwaliteit en afwerking

Laten we beginnen met de verpakking: een strakke doos waarbij je gelijk ziet welk product je in handen hebt en wat zijn belangrijkste selling points zijn:
- Geeft zo te zien licht door een LED ring aan de onderzijde;
- Is waterbestendig;
- Geeft 360 graden geluid;
- Is prima geschikt voor een feestje.

Daarnaast staan dezelfde en extra specificaties vernoemd in de vorm van tekst:
- 360 graden geluid;
- Rhythmische lichtshow;
- Tot 12 uur speeltijd;
- Muziek (equalizer) en licht aan te passen met de app;
- "BassUp" modus: extra bas
- Volledig waterdicht (IPX7)
- Draadloze koppeling voor stereo geluid

Wanneer je de buitenste mantel van de verpakking eraf schuift, kom je een fel blauw doosje tegen.
Bij het openen komt de speaker in een plastic zakje tevoorschijn.

Laat ik vooropstellen dat ik de speaker in het algemeen groter had verwacht. Mijn huidige speaker is namelijk de UE Megaboom en dat is een speaker met dubbel het volume (qua inhoud, dat kubieke ding, niet het geluidsvolume). Uiteraard had ik dat kunnen inschatten bij het zien van de verpakking zelf, maar voornamelijk bij het opendoen van het blauwe doosje "schrok" ik wat van het formaat. Want wat voor geluid kan hier nu uit komen? Er is immers een enorm verschil tussen de UE Megaboom en de gewone Boom. Goed. Hier komen we later nog op terug.

Het formaat is dus kleiner dan verwacht.

En de vormgeving is ook ietwat aan de vreemde kant, want waarom kan de speaker niet gewoon recht zijn? Wat doet die vreemde hoek/kromming aan de onderzijde? De speaker komt hierdoor wat rommelig over: het had zeker strakker gemogen. Zeker omdat de speaker zelf al opvalt door de LED ring.

De speaker is - zou moeten zijn - IPX7 gecertificeerd en daarmee dus volledig stof- en waterdicht. Testen! Wij, mijn vriendin en ik, zijn momenteel druk aan het klussen in ons nieuwe huis, dus het leek me een perfect moment om de box eens te gebruiken onder de plek waar ik aan het schuren ben.
Na afloop moet hij natuurlijk wel goed schoongemaakt worden. Hier het resultaat:

IPX7: stof - waterdicht

Tijdens het lopen van de kraan stond er natuurlijk wat muziek op. En dat bleef zowaar werken.
Niet dat ik heel geschokt was: mijn Pebble, Samsung S9+ en UE Megaboom zijn ook waterdicht (alleen mijn laptop nog...), dus ik was wel al gewend aan de combinatie van elektronica en water, wat normaliter een vreemde combinatie is.

De buitenkant is van stof, net zoals de UE Megaboom. Dit ziet er mooi uit en voelt fijn aan.

De onderkant is van zacht, rubberachtig plastic voor extra grip op de ondergrond waar je 'm zet.
De LED ring is van harder plastic.

De bovenkant van de speaker beschikt over 4 hardware knoppen en is ook van harder plastic gemaakt.

Over het algemeen maakt de speaker een luxe indruk.

Let natuurlijk wel op dat het rubberen klepje, dat de USB en AUX poorten tegen water beschermd, dicht is bij een eventueel zwemfeest of in een stoffige ruimte. Dit is ook het geval bij mijn UE Megaboom: daar zit ook een rubberen klepje op.
Het nadeel van zulke klepjes is dat ze nogal lastig open gaan. Misschien is dat de bedoeling, maar je hebt zeker bij deze Soundcore Flare nagels nodig om het klepje los te krijgen.
Trek er daarna ook niet te hard aan, want dan komt 'ie los. Het geluk is dan wel weer dat de oorsprong van dit rubberen klepje gemakkelijk terug in de behuizing te friemelen is.

Het enige dat ik wat vreemd vind is het in- en uitschakel geluid van de speaker:
Het geluid dat de speaker maakt bij inschakelen

Het geluid dat de speaker maakt bij uitschakelen

Featureset

Specs. Daar zijn wij Tweakers dol op. De beste specs voor de laagste prijs. Is dat ook het geval bij deze Anker Soundcore Flare (een mond vol)? Laten we daarvoor bij de featureset beginnen, want: wat kan deze speaker zoal? Wat maakt hem nu interessant om aan te schaffen voor de prijs die op hem geplakt staat?

Allereerst beginnen we met de, blijkbaar volgens de fabrikant, belangrijkste feature: de LED verlichting aan de onderzijde van de box, zoals ook prominent op de verpakking staat.
Toen ik deze speaker kreeg en de verpakking ervan bekeek (had 'm nog niet eens echt goed bekeken op voorhand door review te kijken of een fatsoenlijke afbeelding te zoeken), dacht ik "wat moet ik hier nu mee?" en "wat is de meerwaarde van de kermisverlichting op een box?" - geluid lijkt mij immers belangrijker dan gimmicks en de prijs is niet al te hoog.

Deze lichtshow pakte eigenlijk direct goed uit. Inschakelen, koppelen via bluetooth, app installeren, firmware updaten en muziek knallen. Gelijk begonnen de LED lampjes te dansen op de maat van de muziek: eigenlijk wel een toegevoegde waarde. Zeker in een wat donkerdere kamer.
Het is subtiel. Aanwezig, maar niet storend. Nooit gedacht dat ik dit als leuke extra en daadwerkelijk als toegevoegde waarde zou zien aan een apparaat dat geluid moet maken.

De modus "M-Sync" in de categorie "PARTY": verlichting op maat van de muziek

En:

De modus "Pulse" in de categorie "SPRING": verlichting op maat van de muziek

Zie hier een overzicht van alle categorieën en haar modi:

De modi "Glow" en "Fusion" zijn mijn minst favoriete. Ze zijn langzaam (faden traag tussen kleuren) en zijn niet gekoppeld aan de snelheid of het ritme van de muziek. Hier dien je, uiteraard, de modus "M-Sync" voor te gebruiken.
De modus "Pulse" is ook aardig: de LED cirkel draait de kleuren rond en deze veranderen constant van kleur die in de kleuren van de categorie staan.
Bij "SPRING" zijn dit de kleuren geel, groen en blauw, waar in elke modus dus tussen gewisseld wordt (dus op het ritme van de muziek, langzaam of snel).
Bij de categorie "PARTY" gaat het er ruiger aan toe: geen enkele kleur wordt gespaard.
Ook de categorie "ENERGY" is vrolijk en kleurrijk.

De twee overgebleven categorieën "CHILL" en "BEDTIME" zijn saai in mijn ogen.

De speaker wordt opgeladen met Micro-USB. In deze tijd had ik op USB-C gehoopt, omdat ik echt moet zoeken naar Micro-USB kabels. Gelukkig was er een inbegrepen.

De meeste features komen dus vanuit de app, waaronder de equalizer, settings met firmware updates, informatie over het device en de "BassUp" optie om in te schakelen:

Equalizer met "BassUp" optie

Verder geeft de app netjes aan wanneer het tijd is om de firmware te updaten

Het basisscherm van de app ziet er zo uit

Hier zie je wat informatie over de speaker zelf

Aan de bovenkant van de speaker zitten 5 hardware knoppen:

Links en rechts de volume lager en hoger knoppen, onderaan een knop om de "BassUp" in en uit te schakelen.
In het midden de play/pauze knop die ook dient als "next" knop wanneer je dubbel klikt en bovenaan een knop om de stand van de LED verlichting aan te passen. Deze laatste knop schakelt tussen de vier modi in de categorie die je hebt geselecteerd en na de laatste modus schakelt de verlichting uit. Nogmaals drukken en modus 1 schakelt weer in. Lang ingedrukt houden, zorgt er ook voor dat de verlichting wordt uitgeschakeld.

In eerste opzicht zien de knoppen er mooi afgewerkt uit. Het klik gevoel is ook prima in orde, alleen bij een echt feest, waar het goed donker is (om de LED show mooi uit te laten komen), mist verlichting op de knoppen. Alleen de knop om tussen de verlichtingsopties te schakelen is verlicht. Het mooiste zou zijn dat alle knoppen bij aanraking even oplichten voor een aantal seconden en daarna vanzelf uitgaan.
Je zult toch echt even het feestje moeten onderbreken wanneer je opzoek moet naar deze knoppen. Zet de speaker op voorhand dus al flink hard qua volume, zodat je de rest van het volume met je smartphone of laptop kunt aanpassen.

De belangrijkste knoppen niet verlicht. Helaas...

Qua accuduur haal ik toch wel zo'n 8 tot 10 uur op normaal (zeg 50%) volume. De 12 uur is voor mij wat aan de hoge kant. Dit is misschien te halen wanneer de verlichting en "BassUp" (leuk woord he?) opties uitgeschakeld staan en het volume wat lager.

Op zo'n 2 a 3 uur is mijn speaker volledig opgeladen.

Geluidskwaliteit muziek

Een speaker van pakweg 70 euro met een batterijduur van 12 uur, LED verlichting en een IPX7 certificering. Hoe slecht moet het dan wel niet gesteld zijn met de geluidskwaliteit? Als voormalig smartphone koopjesjager merkte ik altijd dat je flink moest inleveren voor een smartphone van een lagere prijs. Zelfs de in mijn ogen belangrijke opties waren flink minder in kwaliteit of ontbraken soms, zoals een fatsoenlijke camera, mooi beeldscherm (IPS/OLED), goede accuduur, snelle en geoptimaliseerde software, NFC voor betalingen en WiFi 5GHz.

Zou dit dan ook zo zijn bij deze speaker? Alles zit er op en eraan, waaronder zelfs de mogelijkheid om twee speakers te koppelen voor stereo geluid en ook de prijs is in orde.

Om de bovenstaande vraag direct te beantwoorden: nee. Er wordt niet ingeleverd op geluidskwaliteit, althans niet dat ik het merk.
Ik ben de Xiaomi Mi Bluetooth speaker gewend welke voor zo'n 25 euro te pakken kan krijgen en daarnaast de UE Megaboom welke 10 keer duurder is en met regelmaat nog voor zo'n 250 euro ver de toonbank gaat. Gelukkig heb ik de mijne voor zo'n 130 euro te pakken kunnen krijgen, dus dat scheelt.

Deze Anker box doet qua volheid van lage, midden en hoge tonen niet onder aan de UE Megaboom. Wellicht is er verschil wanneer je ze naast elkaar houdt, maar in mijn optiek is de Megaboom haar meerprijs niet waard wanneer je deze Anker Soundcore als alternatief hebt.

Ik luister graag techno en hiphop en mijn vriendin radio en alles wat daar zoal op wordt gespeeld en in dit brede scala aan muzieksoorten houdt deze speaker zich zeker stand. Het klinkt gewoon goed. Punt. Hier hoef ik verder niets aan toe te voegen.

Behalve dan dat er meer vertraging op bluetooth zit dan bij de UE Megaboom, toch zeker een seconde. Met mijn Galaxy S9+ kan ik twee speakers tegelijk aansturen middels bluetooth 5.0 en dan is het verschil merkbaar. Het is namelijk zo "erg" dat de Anker steeds verder achter gaat lopen en de muziek steeds verder out-of-sync is.

Ohja, en wanneer het volume boven de 80% komt, is er flinke distorsie merkbaar. Ook dat is iets dat de UE Megaboom beter doet: geluid vervormt minder op hoge volumes en de UE kan gewoonweg harder qua geluidsvolume.

Ik heb deze speaker niet getest in combinatie met films of games op bluetooth: daar is de vertraging van dit bluetooth device gewoonweg te groot voor. Met de AUX kabel is er geen vertraging merkbaar en zou het dus prima moeten werken. Aangezien ik nauwelijks game, kan ik alleen een uitspraak doen over films en, zoals hier net aangegeven, is de AUX functie een nodige.

Midden en hoge tonen weergave

Met de midden en hoge tonen zit het gewoon goed. Het geluid is vol en wanneer je niet helemaal tevreden bent, kun je met de equalizer hoorbare aanpassingen doen.

Basweergave

De basweergave is ook prima. Je voelt de kast of het aanrecht waar je 'm eventueel op zet gewoon meetrillen. Heerlijk gevoel. De "BassUp" optie is in de muziekgenres die ik graag luister zeker een toegevoegde waarde. Waarom dit nu als aparte optie aangeboden moet worden, is mijn vraag. Het zal komen doordat het weer een extra specificatie is die ze kunnen opnoemen, want zonder deze "BassUp" optie is het geluid veel minder diep.

Dus zeker die optie inschakelen en dan met de equalizer eventueel de lagere frequenties wat naar beneden afstellen, wanneer je geen bass-addict bent. Dat werkt in ieder geval beter dan andersom: "BassUp" optie uitschakelen en lagere frequenties verhogen.

Prijs en conclusie

70 euro. iBOOD zegt 99,95 (dat is ook de prijs op de factuur die ik zou moeten betalen wanneer ik de deadline niet zou halen), dus dat is de "officiële" adviesprijs, hoewel deze speaker ook op de website van Anker slechts 59,99 dollar kost.

Hoe dan ook: iBOOD bedankt voor dit product. Ik ben er enorm blij mee. Ik had niet verwacht dat deze speaker zulk geluid zou geven voor zo'n prijs en dat de LED lampjes een toegevoegde waarde zouden hebben.

Hoe dan ook is deze speaker voor deze prijs meer dan aan te raden.

De speaker heeft wat kleine minpuntjes, zoals:
- Het in- en uitschakel geluid;
- Niet verlichte hardware knoppen (althans: de verkeerde knoppen zijn verlicht: verlicht liever alles of niks);
- Ietwat vreemde vormgeving (zou het liever wat strakker zien);
- Grotere vertraging op bluetooth dan andere devices die ik gebruik;
- En het niet zo handige USB flapje.

Maar deze worden allemaal weggevaagd eens je de speaker inschakelt, een dik nummer opzet (met veel bas uiteraard), het volume verhoogt en het schouwspel van licht je laat overspoelen. En dat zeker voor deze prijs.

Want:
- De LED show is zeker een meerwaarde;
- De geluidsweergave is vol, zeker met de "BassUP" (ja daar is 'ie weer) functie;
- De accuduur is bijzonder lang (8 tot 10 uur);
- Waterbestendig (was alles dat maar!);
- Een zeer duidelijke en mooi vormgegeven app.

Het geluid doet niet onder aan de veel duurdere UE Megaboom en voor het dubbele van de prijs (ongeveer dan toch) van de Xiaomi Mi bluetooth speakers, is het zeker de meerprijs waard.
De Xiaomi speaker klinkt veel blikkeriger en de hoeveelheid bas is niet in-sync met de rest van de tonen: deze is gewoonweg te 'boosted' en aanwezig. Zeker bij hogere geluidsvolumes.

Topaankoop dus!

Heb jij ook een Soundcore Flare Zwart?

Mooie review, en ook leuk speakertje met de lichteffecten!
Hey, bedankt! Ja leuke speaker, maar ik ben bij m'n UE Megaboom (gen. 1) gebleven.