Eurotronic Spirit Thermostaat kraan Z-Wave Plus

Specificaties Radiatorthermostaat - Bekijk alle specificaties

Eurotronic Spirit Thermostaat kraan Z-Wave Plus Review

lenwar 27 oktober 2018, 992 views Product gekocht

Eurotronic Spirit Thermostaat kraan Z-Wave Plus

Prima thermostaatkraan. De thermostaatkraan wordt compleet en gebruiksklaar afgeleverd. koppelen aan je bestaande z-wave netwerk is simpel en recht-toe-recht-aan.

Pluspunten

• Simpel design
  • Makkelijk te installeren
  • Doet wat het moet doen
  • Relatief stil

Minpunten

• Oog misschien een beetje 'te plastic'

Kwaliteit Score: 5
Prima thermostaatkraan.
Levering
De thermostaatkraan wordt compleet en gebruiksklaar afgeleverd. In de doos zit de kraan zelf, 2 AA-batterijen van een A-merk, 3 (plastic) verloopstekkertjes voor RA, RAV en RAVL aansluitingen en een schroefje en moertje om het verloopstekkertje te fixeren. Standaard kan de kraan op een 30mm aansluiting op de radiator worden aangesloten.
(let op dat je dus wel al een thermostaatkraan nodig hebt, en niet een manuele kraan. Dit is een ander type aansluiting!)
Installatie
De handleiding is kort, maar voldoet eigenlijk helemaal. Zodra je stroom op het apparaatje zet (batterijen eer in), op de middelste knop drukken en je hebt 120 seconden om je Z-wave controller hem te laten vinden. Vervolgens op de radiator schroeven, en je bent klaar om hem in je flows op te nemen.
Het apparaat
Standaard laat het display de ingestelde temperatuur zien en eventueel wat status-icoontjes zien.

Het design moet je van houden. Ik vind het zelf een minimaal recht-toe-recht-aan design. Het witte kapje kan ook vervangen worden met een meegeleverd grijs kapje. Er zijn ook andere kleuren te koop.

Het apparaat zelf heeft drie knoppen. Een plus- en minknop om de gewenste temperatuur met 0,5 omlaag of omhoog te zetten. En een functieknop waarmee je mee je handmatig de 'boost' kan aanzetten of het display het netwerk-ID van het zwave netwerk kan laten zien.
In combinatie met een Homey
Ik gebruik hem zelf in combinatie met een Homey. De door een derde partij onderhouden app doet precies wat hij moet doen. Ik zou in elk geval geen andere opties kunnen bedenken, die ik zelf zou willen hebben.

- De huidige omgevingstemperatuur uitlezen en terugrapporteren naar Homey
- De gewenste omgevingstemperatuur instellen en uitlezen
- De snelheid waarmee je het op temperatuur wil hebben (standaard staat hij op 'comfortabel', maar je kan hem ook op 'boost' en 'economisch' zetten)
- Een kinderslot waarmee de handbediening (knopjes op het apparaat) uitgeschakeld kunnen worden.
- De optie om de omgevingstemperatuur in te stellen. (dus als je een externe thermometer als 'huidige temperatuur' wil instellen.) Dit kan handig zijn als je meerdere radiators in één kamer hebt (of een open keuken ofzo) en ze als één wil laten werken.
- De optie om de kraan 'uit te zetten' (vorstbeveiliging op 6 graden C)
- De optie om de kraan volledig handmatig in te stellen (ze kan je bijvoorbeeld de kraan op '35%' open zetten. Zelf gebruik ik dat niet, maar ik kan me zo voorstellen dat je zo bijvoorbeeld een softwarematige slimme thermostaat kan ontwerpen die weet hoe lang het duurt voordat je kamer is opgewarmd of zo.
Al met al ben ik zeer te vreden over het apparaatje en voldoet precies aan mijn wensen. De prijs vind ik ook zeer oké in verhouding tot andere 'smart' thermostatische radiatorkranen. Ik heb voor dit model gekozen omdat deze niet persé via het internet bediend hoeft te worden zoals de Tado kranen.

Heb jij ook een Eurotronic Spirit Thermostaat kraan Z-Wave Plus?

De batterijen die je er bij krijgt hielden het een paar maanden uit. Ik heb er nu duracells in zitten en Ik denk dat ze het daadwerkelijk een jaar gaan uitzingen. Dus in de praktijk gewoon nieuwe voor het begin van het stookseizoen er in doen en je zit goed.
Bedankt voor je reactie en duidelijke review!
Ik heb er ook een besteld om te kijken hoe het bevalt :).
Graag gedaan en succes er mee! Ik ben er zelf in elk geval echt heel tevreden over. Ben benieuwd wat jij er van vindt 😊