HyperX Alloy Elite RGB (Qwerty US, Cherry MX Rood)

Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Red switches - Bekijk alle specificaties

HyperX Alloy Elite RGB (Qwerty US, Cherry MX Rood) Review

moijamie 26 oktober 2018, 483 views

HyperX Alloy Elite RGB (Qwerty US, Cherry MX Rood)

Je kan er lekker op weg tikken en de RGB verlichting oogt mooi. Dankzij de metalen behuizing voelt hij stevig aan. De bijgeleverd wristpad had ik liever luxer gezien. De software doet verder wat het moet doen, maar is niet open tot uitbreiding en is vrij groot met 1,15 GB.

Pluspunten

• Stevig
  • Typt lekker
  • USB passthrough

Minpunten

• Wrist pad
  • Software
  • Prijs aan de hogere kant

Dit jaar mocht ik mee doen aan het oktober Testfest 2018. Voor het Testfest zijn we met alle testers en eventuele +1 ontvangen op het hoofdkantoor van Tweakers voor een leuke en gezellige dag.

Op deze dag hebben we de kans gekregen om kennis te maken met de producent en het product dat we mochten gaan testen. Kingston had een goed verzorgde plek centraal bij binnenkomst op het Testfest. Hier hebben we de mogelijkheid gehad het product al even te testen en te praten met twee medewerkers van Kingston.

Zoals je waarschijnlijk al weet mocht ik een review schrijven over de Kingston HyperX Alloy Elite RGB (Qwerty US, Cherry MX Rood).

Kleine disclaimer: Ik heb dit product kosteloos gekregen van Kingston met als doel het schrijven van deze review.

De Looks en feel

De looks van het toetsenbord zijn over het algemeen goed. Hij ziet er stevig uit en niet te gamerig zo lang je de RGB verlichting niet op stand regenboog hebt staan ;).

In de rechterbovenhoek zitten de dedicated media keys die ook RGB verlicht zijn. Het volume wiel heeft geen verlichting. De media keys ogen een tikkeltje ouderwets maar doen wat ze moeten doen. Het volume wiel ziet eruit alsof er kleine klikjes zijn tussen volume niveaus maar dit is niet zo.

De zijkant van het toetsenbord laat me een beetje denken aan de vleugel van een vliegtuig. Dit is wat mij betreft de beste hoek om naar te kijken.

Vanaf de bovenkant kan je het geheel zien. In de rechterbovenhoek staat een redelijke grote print met HyperX. Tussen de bovenkant en onderkant van het toetsenbord zit een RGB strook die je met de software een eigen kleurtje kan geven.

Zodra je de wristpad aansluit op het toetsenbord ziet het er een stuk minder goed uit. De wrist pad is redelijk dun en hard en van plastic gemaakt. Hierdoor krijg het geheel in een keer een wat goedkopere uitstraling en gevoel.

Persoonlijk zitten mijn polsen te laag op de bijgeleverde wrist pad. Hierdoor beginnen mijn handen sneller vermoeid aan te voelen dan anders. Met een ander wat dikker wrist pad die ik nog had liggen had ik hier geen last van.

Bij het toetsenbord worden ook 8 zilver gekleurde keycaps bijgeleverd voor de toetsen 1,2,3,4 en w,a,s,d. De WASD keycaps zijn niet alleen zilver van kleur maar hebben ook een andere textuur. Volgens mij zijn de keycaps ook van een ander materiaal en of een andere dikte. De zilver kleurige keycaps hebben namelijk een wat scherper geluid dan de zwarte die wat doffer klinken.

De switches zijn Cherry MX red’s en voelen aan zoals ze zouden moeten aanvoelen. De toetsen gaan af wanneer dat zou moeten en ik heb niet merkbaar last gehad van accidentele toetsaanslagen.

De Features

Zoals hieronder te zien beschikt het toetsenbord over een hoop features waaronder Cherry MX switches, een stalen frame, N-Key rollover, USB 2.0 passthrough en nog een hoop meer. Voor wat het toetsenbord kost zijn dit ook de features die je mag verwachten. Er zijn verder geen speciale features op misschien de RGB strook na tussen de twee gedeeltes van het toetsenbord

Software en drivers

De HyperX NGenuity software doet op zich wat het zou moeten doen je kan er 3 profielen instellen waar je tussen kan switchen met een knop links bovenin van het toetsenbord.

Voor het instellen van het profiel heb je de keuze uit alle kleuren van de regenboog. Je kan elke toets los van elkaar een kleur geven. Er zijn ook een aantal effecten waar je uit kan kiezen. Je kan al deze effecten bekijken op de website van HyperX met een tool die werkt met elk toetsenbord.

De software heeft ook een aantal min punten. Het is onnodig groot. Ik heb nu een product van HyperX maar in de files van de software staan wel al afbeeldingen van alle producten en lokalisatie bestanden voor de meeste talen. Dit lijkt mij niet noodzakelijk en kan beter gedownload worden wanneer het specifieke product aangesloten wordt. Hierdoor komt het totale in beslag genomen ruimte uit op 1,15 GB.

De software of het toetsenbord biedt ook nog geen API om zelf software te schrijven om de RGB leds aan te sturen. Dit is een gemiste kans aangezien het toetsenbord nu nooit gaat samenwerken met bijvoorbeeld de Philips HUE producten. Dit gebeurt bijvoorbeeld nu al wel met de Chroma producten van Razer.

Wel heb ik tijdens de Q&A nog kunnen praten met iemand van Kingston en die zei dat de huidige versie van de software een 1.0 versie is. En dat er in de toekomst misschien nog een API komt of een soort add on systeem.

Over het algemeen ben ik tevreden met het toetsenbord. Je kan er lekker op weg tikken de RGB verlichting oogt mooi. En dankzij de metalen behuizing voelt hij degelijk en stevig aan. De bijgeleverd wristpad had ik liever iets luxer gezien.

Wat betreft het uiterlijk is het een redelijk groot toetsenbord en kan misschien een beetje lomp overkomen.

De software doet verder wat het moet doen, maar is niet open tot uitbreiding en is vrij groot met 1,15 GB. De prijs is wat mij betreft nog iets aan de hoge kant.

Heb jij ook een HyperX Alloy Elite RGB (Qwerty US, Cherry MX Rood)?

Betreft kopie van review 199075 (inmiddels verwijderd) welke onder de niet RGB variant stond. Nu zou de review wel onder het correcte product moeten staan.