BenQ DV3750 Review

Luuk1983 3 maart 2008, 11.561 views

BenQ DV3750

Pluspunten

• 1920 x 1080 pixels
  • 8 ms reactietijd
  • Erg veel aansluitingen
  • Prijs!!!
  • Boxen zijn niet standaard inbegrepen. Je hebt dus de keuze of je ervoor wilt betalen of niet. Dit kan een voor of een nadeel zijn.

Minpunten

• Via DVI verschrikkelijke last van judder, HD materiaal geen plezier om naar te kijken
  • Component heeft toch duidelijk minder contrast
  • Scherm is nogal fel
  • Menu heeft moeite met instellingen onthouden
  • Boxen zijn niet standaard inbegrepen. Dit kan een voor of een nadeel zijn. Wil je de boxen die bij de TV horen, dan zijn deze EXTREEM duur voor wat je krijgt.
  • Scherm is niet geweldig in staat analoge signalen (ook component!) te verbeteren.
  • Afstandsbediening voelt erg goedkoop aan, maar is wel handig in gebruik.

Na lang het topic op GOT over de DV3750 gevolgd te hebben, heb ik besloten om de BenQ DV3750 te bestellen.

Waarom deze?

Mijn 24" CRT TV was al langer een doorn in het oog, met slechts 1 scart aansluiting en zeer slechte tuner. Omdat ik mijn nieuwe TV ook voor computer doeleinden wilde gebruiken was LCD de logische keus. Tja en dan. Ik kon door de bomen het LCD bos niet meer zien er is werkelijk zoveel keus! Mij leek het wel handig om 32" te nemen voor mijn kamer. Dat zou meer dan genoeg zijn qua grootte. Ik heb allerlei mooie modellen gezien van sharp, samsung en dergelijke, maar de DV3750 is altijd in mijn achterhoofd gebleven. Een 37" scherm voor de prijs van de meeste 32" schermen is toch altijd mooi. Daarbij zijn de specificaties van de DV3750 dermate goed dat het mijn interesse BLEEF wekken. 1920x1080, 8ms, 800:1, noem maar op. Daar kunnen veel schermen niet aan tippen. Vooral de 8ms en de resolutie zijn erg belangrijk. De uiteindelijke doorslag was het enthousiasme van de mensen die de DV3750 al binnen hadden en hun ervaring op het forum hadden gepost.

Bestellen en verzenden

Na wat rondgemailt te hebben en na wat webshops bekeken te hebben ben ik uitgekomen bij encyshop.nl (let op, is in de tussentijd weer duurder geworden). Deze webshop was een van de goedkoopste, Het mail contact wat ik gehad had was snel en duidelijk, plus ze hadden nog een scherm op voorraad. Ik heb geen pixel garantie afgesloten. Dit is sowieso niet mogelijk bij encyshop, maar de ervaringen van de mensen op GOT was duidelijk: er zijn weinig dode pixels en de pixels DIE dood zijn, die zie je eigenlijk niet omdat ze zo erg klein zijn. Dus ik heb de gok genomen. Je kan immers altijd nog beroep doen op de wet aankoop op afstand. Ik heb dus besteld en het geld overgemaakt voor 12:00, de dag erop stonden de mensen van encyshop voor mijn deur met een enorme doos. Allemaal netjes geregeld en verschrikkelijk snel!! De shopsurvey volgt nog, maar deze zal mega positief zijn!

Eerste indruk

Daar kan ik kort in zijn: ik stond bijna met mijn kin op de grond. Jezus, wat een ENORM scherm is het!! Ik heb redelijk wat 32" en 37" schermen in winkels gezien, maar pas als ze in de kamer staan zie je pas hoe groot die dingen werkelijk zijn. Werkelijk ALLE TV's vind ik nu klein! De verpakking waar het scherm in zat was zeer degelijk en makkelijk te openen zonder meteen de hele doos te slopen. Tevens kan de doos weer op dezelfde manier netjes dichtgemaakt worden mocht dat nodig zijn. Het scherm staat in een aantal voorgevormde stukken piepschuim zoals we gewend zijn van dit soort artikelen. Tevens zat er een kunststof hoes eromheen om het scherm te beschermen tegen vanalles en nogwat.

Tevens zitten er in de doos:
- De afstandsbediening inclusief batterijen
- Netsnoer europees
- Netsnoer amerikaans/brits (?)
- handleiding
- Component kabel

Zoals ook verwacht is het scherm erg licht. Ondanks zijn enorme omvang is het scherm slechts 23 kilo inclusief voet. In je eentje is dit dus makkelijk te tillen, maar handig is het niet. Aan te raden is dus natuurlijk om het met twee personen te doen. Door de geringe diepte van slechts 12,2 cm kan dit scherm met recht 'plat' genoemd worden, zeker in verhouding met de voorkant, die inclusief voet 102 cm bij 66cm meet.

De vormgeving van het scherm is vrij sober, maar persoonlijk vind ik dat wel mooi. Het is een strak design waar eigenlijk niks afwijkend uitsteekt. Het is dus vrij steriel. De knoppen een aansluitingen zijn allemaal aan de bovenkant, zijkant en achterkant verstopt. Alleen het stand-by lampje en de sensor voor de afstandsbediening vallen op. Goedkoop vind ik het niet aanvoelen of eruit zien, duur echter ook niet. Ik heb het het idee dat het een stevig gebouw scherm is. Ik heb niet echt dingen horen kraken of buigen bij het verplaatsen. De voet is erg stabiel.

De afstandsbediening is logisch ingedeeld, iets wat tegenwoordig nog wel eens wat te wensen overlaat. Deze voelt echter vrij goedkoop en licht aan. Natuurlijk zijn afstandsbedieningen altijd van plastic, maar deze voelt dan ook erg plasticachtig aan. Jammer.

Specificaties en featureset

Ik heb al een aantal punten genoemd, maar in deze paragraaf zal ik nog even zoveel mogelijk op een rij zetten wat de DV3750 allemaal in huis heeft. De specificaties van het scherm zijn:

- Beelddiagonaal: 37" / 94 cm
- 8 ms responsetijd
- contrast 800:1
- brightness 550 cd2/m
- 1920 x 1080 pixels

Daarnaast bevat het scherm een aantal technieken die de beeldkwaliteit moeten verbeteren, zoals BenQ's sense eye technologie en de beroemde Faroudja DCDi deinterlacer.

Aansluitingen

Het scherm is rijkelijk uitgerust met aansluitingen. Aan de achterkant zijn de volgende aansluitingen te vinden:

- 2 x scart
- 2 x component
- 1 x DVI
- 1 x D-Sub
- 1 x antenne aansluitinge
- 1 x composiet
- 1 x S-video

Aan de zijkant zitten daar tevens nog:

- 1 x S-video
- 1 x composiet
- stereo koptelefoonaansluiting

Er is dus geen HDMI, maar dat vind ik niet echt een gemist. HDMI is gewoon DVI met geluid erbij. Er zijn gewoon DVI -> HDMI verloopstukken. Ik wilde eerst eigenlijk een scherm met HDMI (vanwege toekomst), maar eigenlijk is dat dus helemaal geen noodzaak. Het mooie is dat alle aansluitingen aan de achterkant naar de grond wijzen. Je hebt dus geen kabels die naar achteren steken, maar meteen mooi naar beneden hangen!

Toch is in de praktijk 1 digitale ingang best beperkt. Ik heb een HD-DVD speler en een PC die ik wil aansluiten. DVI geeft gewoon veel beter beeld dan component bij deze TV. Je mist namelijk een stukje helderheid en contrast via component.

Ondersteunde formaten

Het scherm ondersteund alle (HD) formaten behalve full HD in zowel progressive als interlaced zoals:

- 480i en 480p
- 525i en 525p (NTSC, i voor kabelsignaal, p voor progressive DVD)
- 576i en 576p (PAL, i voor kabelsignaal, p voor progressive DVD)
- 720i en 720p
- 1080i

Beeldkwaliteit algemeen en dode pixels

De beeldkwaliteit is natuurlijk erg belangrijk als het om een TV gaat, je koopt immers een TV om TV te kijken en niet om naar het design te staren. Ik zal aan de hand van verschillende bronnen toepassingen de beeldkwaliteit beoordelen. In het algemeen kan wel gezegd worden dat de TV nogal fel is, ERG fel. Zo heb ik persoonlijk altijd de backlight op de laagste stand staan (er zijn drie standen). En dan NOG is het soms nogal fel. Zo kon ik een keer bij een DVD de tekst op een blaadje niet lezen omdat het zwart gewoon door het licht wegviel. (Bassie en Adriaan :P) De brightness omlaag zetten is hier een oplossing. Al met al kan dit scherm onderhand alle lampen in de kamer vervangen op z'n max. Wel is het zo dat de beeldmateriaal gewoon oud en daarom niet echt geweldig is.

Via het service menu (menu-3-7-5-0-menu) heb ik de pixeltests gedaan en kwam tot de conclusie dat ik slechts 1 dode subpixels heb (die horen allebei bij dezelfde pixel). Rood en groen zijm de enige kleuren die de pixel correct weergeeft, de andere kleuren niet, oftewel blauw en wit. Door de enorme hoeveelheid pixels valt dit echter totaal niet op. Het valt alleen op bij een compleet wit scherm dat er ergens een zwart puntje zit, maar van een paar meter afstand heb je ook daar geen last meer van.

Het begint me steeds meer op te vallen dat het scherm niet geweldig in staat is om analoge beeldsignalen te verbeteren. Zelfs via component. De deinterlacer zorgt wel voor een flikker-vrij beeld, maar ik zie bijvoorbeeld bij ondertiteling van een DVD dat eerst de oneven fields verdwijnen en dan de even fields, dus je ziet heel ff kort als de tekst van de ondertiteling uit gaat aan het einde van een zin dat er strepen doorheen lopen (helft van de fields is dus al weg).

Je kan de TV instellen op verschillende formaten, dus breedbeeld (16:9), letterbox (voor breedbeeld uitzendingen op TV), 'real' voor 1 op 1 weergave van de bron, 4:3 voor kabel uitzendingen die niet breedbeeld zijn en nog een paar. Er zijn genoeg opties in ieder geval. Het is helaas niet jammer om automatisch te detecteren of een uitzending breedbeeld is (via de kabel is 'breedbeeld eigenlijk gewoon 4:3 met zwarte balken boven en onder), zodat de TV vanzelf naar letterbox gaat.

Beeldkwaliteit kabel

Tja, kabel is nou eenmaal gaar. Zeker op mijn kamer. De kabel is zeker een meter of 15 a 20 lang, maar d'r zit wel een versterker tussen. Ik moet zeggen dat de Faroudja chip zijn werk beter dan verwacht doet. Ik vind het kabelbeeld zeer acceptabel en heb dan ook niet zoveel te klagen. Mochten er CRT monitors bestaan van 37" dan zou je ook de slechte kwaliteit van de kabel kunnen zien. Ik ben er in ieder geval zeer over te spreken. Het is natuurlijk wel duidelijk dat je LCD kijkt, maar ik stoor me er niet aan. Kijk je echter alleen maar TV (via de kabel) dan moet je geen LCD scherm hebben in mijn ogen. En zeker niet zo'n grote als dit. Ik denk dat je het beste dan een mooie CRT bak kan halen voor weinig geld. Plasma is dan denk ik eventueel ook een beter optie ivm betere kleuren.

Beeldkwaliteit DVD

Ik heb een progressive DVD speler aangesloten via component, deze kan dus 60 hele beelden per seconden uitpoepen in tegenstelling tot de 60 halve beelden die bij de interlaced variant horen. Dit zorgt ervoor dat het beeld erg rustig is en vrij van flikkering. Zeker objecten in de verte die slechte enkele pixels groot zijn nu volkomen statisch. Zwart is helaas niet zwart, zoals met alle LCD schermen, maar de beeldkwaliteit is zeer netjes! Vooral films die niet bioscoop-breedbeeld zijn, maar gewoon 16:9 breedbeeld zijn mooi om te zien, omdat deze het complete scherm gebruiken. Vooral omdat DVD een mooi beeld geeft (ookal is het een lage resolutie) is deze TV voor dit soort digitale beelden bedoeld, dat mag duidelijk wezen.
Ik merk (zoals ik al eerder vermeldde) dat dingen zoals noise reduction nogal slecht zijn. Ik ga binnenkort eens een grondige vergelijking doen van het afspelen vanaf de PC (via DVI dus) en via de DVD speler (component).

Beeldkwaliteit PC + andere HD bronnen en ghosting

De PC heb ik via DVI aangesloten. De resolutie op 720p ingesteld. Mijn god, wat een enorm bureaublad heb je dan!!! het beeld is wederom zoals dat gaat bij progressive beelden compleet vrij van flikkeringen. Wat een geweldig strak beeld!
Een HD signaal is via DVI na wat klooien met timings en instellingen, maar het lekker gaat dat niet. Bij 1080i is echter het beeld nooit stabiel (vanwege interlaced) en is daarom eigenlijk alleen geschikt voor films en zeker niet voor een bureaublad, daarvoor is het simpelweg te onrustig. Maar goed, dat is natuurlijk logisch. Maar verder schokt het beeld verschrikkelijk bij bewegingen. Dit is een domper op de hele ervaring. Ik erger me rot als ik films ga kijken. Zie verderop in deze paragraaf voor mee uitleg.

Ook is bij een echte 1 op 1 resolutie van 1920x1080 (100% overscan ipv 94%) een dikke groene rand zichtbaar, wat waarschijnlijk een (opzettelijke?) fout is van de OSD. Erg jammer, want echt 1920 x 1080 zonder schalen is dus eigenlijk niet mogelijk.

Echter, groot nadeel is dat het scherm nogal een 'judder' probleem heeft. Als de camera bijvoorbeeld in een film van links naar rechts gaat, gaat die niet helemaal vloeiend. Ik heb altijd gedacht dat dit (mede) te danken was aan het feit dat de TV geen computer monitor is en dat een computer vaak toch net even een afwijkende timings gebruikt. Echter, ik heb nu ook een HD-DVD speler en daar schokt het beeld verschrikkelijk. Het lag al die tijd dus niet aan de PC, maar aan de TV die gewoon niet fatsoenlijk een HD signaal via DVI te verwerken. DIt is natuurlijk een hele kwalijke zaak! Vervelend is natuurlijk dat de TV nu 2 jaar oud is en dat er geen garantie meer op zit. Maar nu zit ik dus met een TV waarvan ik specifiek toen een 1920 x 1080 paneel gekocht heb die dus niet echt goed werkt. Component is gezien HDCP geen optie: dat wordt alleen via DVI ondersteund.

Een PC is er natuurlijk ook voor games en daarom heb ik even een potje Unreal Tournament gespeeld op 1280 x 720 (gelukkig ondersteund dat spel die resolutie :)) Erg leuk om in breedbeeld te gamen kan ik je zeggen. Een spel is natuurlijk erg geschikt om de ghosting te testen, zeker van zo'n snel spel als UT. Ik heb me een potje rondgesprongen, rondgedraaid en gek gedaan, maar ik heb niks kunnen ontdekken wat als 'ghosting' te omschrijven is. Daar ben ik blij mee! Natuurlijk IS er wel ghosting, de reactietijd is toch 8ms, maar zichtbaar is het niet, laat staan irritant.

Speakers

Ik raad IEDEREEN af om de speakers die bij de DV3750 horen te kopen. Deze speakers kosten tussen de 150 en 200 euro. Alleen als je alles over hebt voor speakers die echt bij de TV horen zou ik het doen, anders niet. Dit is namelijk nogal veel geld voor 2 boxjes van 15W. De TV heeft zelf dus 2 interne versterkers van 15W, dus alle normale boxen zijn erop aan te sluiten. Ik gebruik voorlopig even computerboxjes (met eigen versterker) op de koptelefoon ingang. Let op dat als je de audio-out gebruikt dat je het volume van de TV niet meer kan regelen met de afstandsbedieing en dat de speakuitgang uitgeschakeld wordt. Dus helaas zit het er niet in om zowel speakers als een losse tuner te gebruiken zonder eerst in het menu om te schakelen. Overigens heb ik de geluidskwaliteit van de boxen nooit zelf getest en/of gehoord, dus ik ben wel een beetje subjectief. Maar het blijft gewoon duur voor 2 15W boxjes, terwijl je zelf genoeg kan verzinnen.

Rare dingen, vreemdheden, problemen

Tot nu toe valt me behalve het judder probleem op, als negatief punt, dat de TV moeite heeft om instellingen van de menu te onthouden. Ik heb zeker al 2 keer het menu weer op nederlands gezet en blijkbaar kan hij de brightness instellinge niet onhouden. Elke keer als ik weer naar de component poort ga staan alle waardes weer op default. Dit is slordig en vooral irritant. Het is wel mogelijk om via het servicemenu deze waarden permanent te wijzigen. Maar persoonlijk vind ik het raar dat dit via het servicemenu moet gaan. Je hoort hier immers de code eigenlijk niet van te kennen.

Al met al is de DV3750 geen wereldschokkend scherm met overdreven veel features, maar het is wel gewoon een scherm met goede specificaties, veel aansluitingen, maar vooral een erg goede prijs. Dat maakt 'm zo aantrekkelijk!

Echter gezien het feit HD signalen via DVI slecht verwerkt worden kan ik eigenlijk niemand het scherm aanraden. Je koopt immers een HD scherm om HD materiaal af te spelen. De analoge signalen hebben toch duidelijk minder contrast en door het gemis van HDCP op component is dat niet echt een optie. Het computerbeeld krijgje nog redelijk door (lang) te klooien met settinge en timing, maar een HD-DVD speler heeft uiteraard niet zoveel uitgebreide instellingen.

Edit 07-02-06:
Ik heb de prijs van 'zeer goed' naar 'goed' veranderd. Natuurlijk is het nog steeds een zeer goed scherm voor een schappelijke prijs, maar de prijs is de afgelopen tijd flink gestegen (nu rond de 1600 euro), waardoor ik 'zeer goed' overdreven vind.

Edit: 21-02-06:
Stukjes tekst toegevoegd over beeldkwaliteit. Nu ik het scherm langer heb valt de beeldkwaliteit toch steeds meer tegen.

Edit: 24-02-06:
Bij positieve en negatieve eigenschappen de toelichting over de boxen/speakers duidelijker gemaakt.

Edit: 01-05-06:
Hele tekst gewoon eens herzien met nieuwe toevoegingen en (subtiele) wijzigingen.

Edit: 03-03-2008:
Nu in een HD-DVD speler heb blijkt het 'judder' probleem zeer aanwezig te zijn, zowel op 720p als 1080i. Belachelijk natuurlijk. Ik heb nu een HD TV die niet echt fatsoenlijk HD materiaal kan afspelen.

Heb jij ook een BenQ DV3750?

Mooie review, maar ik vind niet dat je bij een TV/PC-scherm als negatieve eigenschap iets over boxen mag zeggen.
Nou in eerste instantie is het natuurlijk een TV. En ik (persoonlijk) vind het raar dat een TV niet standaard boxjes heeft.

Van de andere kant heb je nu de keuze dat is waar, maar ik zie toch echt heel erg weinig TV's die niet uit zichzelf geluid kunnen produceren en waar je los de boxen bij moet bestellen. Dus ja, ik vind het toch echt een negatieve eigenschap.
Ik kan je standpunt wel begrijpen, maar als ik een scherm koop dan wil ik alleen een scherm. Boxen en versterker heb ik al lang. Ik vind persoonlijk dat bijna geen enkel (TV/PC-)scherm ook nog boxjes erin zou moeten hebben, ik wil namelijk niet betalen voor dat soort prut. En als het er toch in zit, dan liefst zo goedkoop mogelijk.
Maargoed ik weet dat een hoop mensen genoegen nemen met geluid uit dit soort in het plastic ingebouwde speakertjes en het heel handig vinden dat alles in 1 apparaat zit.
Ik vind het ook wat vreemd dat je suggereert dat je alleen die boxjes die erbij 'horen' erbij zou kunnen/moeten kopen. En dat die duur (en zwak) zijn kan echt niet bij de negatieve eigenschappen van dit scherm lijkt me.

(verder vind het nog steeds een mooie review hoor)
edit: ->nog betere review :P
Ik heb de goede- en slechte eigenschappen gedeeltelijk aangepast en zowel bij de goede als de slechte eigenschappen gezet dat de boxen er niet standaard bijhoren. Zo is iedereen tevreden denk ik zo :)
Hoezo 1080i niet officieel ondersteundv via DVI?
1080i is geen probleem, hij herkend zelfs meerdere signalen (1080i-RCA, 1080i-60)

Of bedoel je 1080p, die wordt inderdaad niet geaccepteerd door de tv.

Gamen op 1920x1080 (met 1080i-RCA) heb je trouwens ook amper tot geen last van trillingen en ziet het er supermooi uit (alleen trekt mn videokaart dit niet echt :) )
Kijk maar op het losse blaadje dat erbij geleverd wordt. Ik WEET dat het wel mogelijk is, maar officieel hoort het niet bij de specificatie. Ik moet me verder nog eens gaan verdiepen in de timings om hem straks op 1920x1080 te krijgen. Maar dat staat op GOT als het goed is al redelijk uitgelegd :)
Die 'grijze zwartheid' die je ervaart, komt van het concept LCD zelf. 800:1 is niet meer zo heel denderend. Je hebt plasma-tv's met een contrastratio tot zelfs 10.000:1. Dan is zwart echt zwart, ipv bij 800:1.
Ook het LG RZ-37LZ55 (37") LCDscherm heeft ongeveer dezelfde prijs en een contrast van 1200:1, dat zou al een merkbaar verschil moeten geven.
Doordat de prijs van zo'n scherm toch nog redelijk hoog ligt, is het echter raadzaam eerst heel goed te zoeken wat je belangrijk vindt voor een scherm. En daarna pas over te gaan tot de aankoop. Anders ben je 1500 kwijt aan een product waar je niet 100% mee tevreden bent.
Dat wist ik inderdaad vantevoren :) Echter, contrast ratio's zeggen lang nog niet altijd wat. Zoals je weet geeft dat de verhouding tussen het donkerste grijs/zwart en het lichtste wit. Vaak echter is het zo dat bij hogere contrastverhoudingen het zwart niet echt veel zwarter is, maar het wit nogal veel witter.
Hele fijne review om te lezen man. :9 :9 :9 :9 :9
De review is mooi, maar je algemene beoordeling "slecht" kan ik niet uit de tekst afleiden gezien je positiviteit. Foutje of....?
Nou ja, ik zou de tekst inderdaad wat moeten herzien. Maar het komt erop neer dat alle HD materiaal via de DVI poort gewoon zwaar kut afgespeeld wordt. Met de PC moet je allerlei instellingen wijzigen en met 3rd party programma's gaan klooien om het enigszins goed te krijgen. Met mijn HDDVD speler nu schokt alles ook verschrikkelijk, zowel op 720p als 1080i. Dus een HDTV die niet fatsoenlijk HD materiaal kan afspelen kan nooit hoog eindigen.
Dan moet je dat even in de conclusie zetten ;). Nu valt uit de conclusie af te leiden dat daar eerder goed of zeer goed hoort te staan. De conclusie past dus niet goed bij de review, hij is maar half.
Leuke en goed geschreven review, kan alleen (zoals de mensen boven mij) de algemene beoordeling 'slecht' niet helemaal plaatsen na het lezen van de review.

ohja, typo gevonden: kopje 'Conclusie' "overdreven veen features"
Goed geschreven review met duidelijke voor en tegens ( in jou visie ;) ).