Kingston UV500 2,5" 480GB

Kingston UV500 2,5" 480GB Review

tering-jantje 24 oktober 2018, laatste update op 25 oktober 2018, 69 views

Kingston UV500 2,5" 480GB

Uitgenodigd voor Tweakers testfest.

Pluspunten

• complete set
  • lage prijs
  • Clonesoftware

Minpunten

• lagere performance

Voor Tweakers Testfest werd ik geselecteerd om de SSD van Kingston te gaan reviewen. In dit geval gaat het om de Kingston SUV500B/480G, een SSD van 480 GB.
Na een leuke en interessante dag op het hoofdkantoor mocht ik de volgende dag de SSD in ontvangst nemen.
Bijkomend voordeel is dat de SSD eigendom zou worden. Altijd handig!

Klein beetje spannend, de eerste review van mijn hand. Ben dus benieuwd naar eventuele op- en aanmerkingen.

UV500/480G
Op Testfest was me al opgevallen dat de inhoud uitgebreider was dan ik had verwacht. Achteraf komt dit omdat het een “desktop/notebook upgrade kit” is waarbij zowel een 3 ½” bracket, een adapter voor in oudere notebooks en een USB-behuizing meegeleverd zijn. Natuurlijk ook het materiaal zoals schroefjes, SATA- en stroomkabel is aanwezig. Daarnaast, erg prettig in het geval je een harde schijf wil vervangen door de SSD, een licentiecode voor Acronis TrueImage. De software moet je downloaden maar hiermee kun je een kopie maken van de originele harde schijf en deze terugzetten naar de SSD.

Wat zit er in de doos
  • 2 ½” SSD (SUV500B/480G)
  • 3 ½” bracket
  • adapter voor gebruik in oudere notebooks
  • USB-behuizing
  • SATA stroomkabel, aansluitkabel voor de SDD en schroefjes
  • Code voor Acronis TrueImage
Bouwkwaliteit
Het lijkt erop dat de SSD een metalen behuizing heeft, iets wat prettiger voelt dan kunststofbehuizingen. Ondanks dat het niets te lijden heeft omdat de SSD in de pc of notebook zit.
Het logo/poppetje van Kingston staat prominent op de bovenkant, misschien leuk voor mensen die een ‘open gewerkte’ pc hebben maar voor mij niet zo interessant.
Aansluitingen op de SSD zijn de standaard stroom en SATA connectors.

Geluidsproductie
Heb eigenlijk geen geluid gehoord van de SSD, lees…. De rest van de pc maakt meer geluid dus het geluid van de SSD valt in het niet. Niet van toepassing dus.

Ondersteuning door fabrikant
Via de website van Kingston is meer informatie te achterhalen over de SSD, waaronder informatie over de garantie. De UV500 heeft 5 jaar beperkte garantie waarbij er verwezen wordt naar “SSD Life Remaining”. Een vorm van lifecyclemanagement welke met de SSD Manager van Kingston uitgelezen kan worden.
Hierbij geldt dat een nieuwe SSD de score van 100 heeft en een ‘afgeschreven’ SSD een score van 1 heeft. Vraag is hoe zich dit in de praktijk vertaald. Staat de score eerder op 1 dan de 5 jaar voorbij zijn? In dat geval dus geen garantie!!

Performance
Altijd een issue wat open staat voor discussie. Volgens Kingston zou de SSD "10x faster than a standard 7200RPM HDD" zijn. Er zijn echter meer factoren die bepalen hoe een component in je computer functioneert dus dat is een mooie reclame uiting! Iets waar helaas meer fabrikanten en leveranciers zich schuldig aan maken!!!

In de datasheet wordt aangegeven dat de SSD bij sequential read/write "up to 520/500MB/s" zou moeten kunnen halen en bij maximum 4K Read/Write wordt aangegeven dat “up to 79,000/35,000 IOPS” mogelijk zou moeten zijn.

Zoals al eerder aangegeven zijn dit zaken die afhankelijk zijn van meerdere factoren in je computer.

Voor de test heb ik gebruik gemaakt van een computer waar nog een schijf in zit:
  • Seagate 2TB 7200RPM HDD
  • Kingston UV500 480GB
Had graag willen testen met een andere SSD maar die heb ik helaas niet. Zal het dus moeten doen met deze twee schijven.Ik ben met name benieuwd naar het verschil tussen de 'old school' HDD en de SSD en of de SSD inderdaad 10 keer sneller is dan de HDD.

De test heb ik gedaan met CrystalDiskMark 6.0.2 x64 waarbij ik gebruik maak van Windows 10 Pro op een pc met een i5-2500.

UV500 480GB
Sequential read: 531.7, sequential write 508.2
4Kib Q8T8 read 272.6, write 270.5
4KiB Q32T1 read 155.8, write 136.9
4KiB Q1T1 read 21.20, write 40.28

Zonder een referentie met een andere SSD te hebben, lijkt het er op dat het systeem wel sneller is dan met de HDD.

HDD 2TB
Sequential read: 138.3, sequential write 131.1
4Kib Q8T8 read 1.305, write 1.210
4KiB Q32T1 read 1.301, write 1.298
4KiB Q1T1 read 0.356, write 1.033

In de pricewatch is de geteste versie nu te koop voor €104.95 incl. verzendkosten.
Pricewatch: Kingston UV500 2,5" Desktop/Notebook Upgrade Kit 480GB
Vind je dit te duur, de 'gewone' versie is te koop voor €89,95 incl. verzendkosten.
Pricewatch: Kingston UV500 2,5" 480GB

Ben redelijk verrast door de prestaties van deze SSD in mijn 'oude' computer. Echter, als ik naar testresultaten van andere SSD's kijk, dan zijn er wel snellere exemplaren te koop. Zullen ook iets duurder zijn maar snelheid is ook wat waard...

Maakt Kingston de eerder genoemde reclame uiting waar? Bekijk de testresultaten en trek je eigen conclusie.

Tot slot
Een leuk geprijsde SSD om de levensduur voor een budget systeem te verlengen.
Maak voor jezelf de afweging of een kunststof USB-behuizing voor een 2 ½” HDD/SSD handig is.Sleep je de HDD veel mee, dan zou ik zelf voor een metalen USB-behuizing gaan.

Rest mij tenslotte om de medewerkers van Tweakers en Kingston van harte te bedanken voor de mogelijkheid om aan Tweakers Testfest mee te doen en voor het verkrijgen van de beoordeelde SSD. _/-\o_

Heb jij ook een Kingston UV500 2,5" 480GB?