MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio

Specificaties 8GB GDDR6 • 3x DP, HDMI, USB type-C - Bekijk alle specificaties

MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio Review

Foritain 14 november 2018, 4.483 views Product geleend

MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio

Een lekkere dikke RTX 2080; stevig, groot, veel RGB, maar zonder de forse meerprijs die high-end modellen soms dragen. Dat maakt de Gaming X Trio een hele interessante, zeker als je om stilte geeft.

Pluspunten

• Stevige factory OC
  • Keurige temps
  • Uitzonderlijk stil
  • Grote, dikke kaart en ruim voorzien van RGB.
  • Meerpijs voor de extra dikke / grote / RGB-fest optie bij MSI bes t schappelijk (voor een topmodel RTX 2080)

Minpunten

• RTX 2080 kaarten allemaal verre van goedkoop
  • RGB software kan beter
  • Extra garantie zoals bij o.a. GB zou een hele fijne tastbare extra zijn.

MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio review

Nvidia "Turing" Experience deel 6 – Moar RTX 2080’s!

In deze review gaan we het hebben over de MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio. Voor meer informatie, diepere bespreking van relatieve RTX prestaties en algemene gedachtes over de RTX producten en Turing chips verwijzen we je naar onze andere hoofstukken over dit onderwerp. Hier gaan we uit van een basale kennis over de chips en bijbehorende featuresets en richten we ons vooral op mensen die serieuze interesse hebben in deze kaarten, of gewoon benieuwd zijn of MSI een beetje leuke kaart heeft weten te maken.

Prijzen? Momenteel gaat deze kaart voor zo’n 929 euro over de toonbank, dat zet hem grofweg in het midden van onze 2080 line-up wat prijzen betreft.
Uitpakken

Eerste reactie: mooi kaartje! We zagen MSI hun ‘Trio’ concept het eerst in de GTX 1080 Ti serie, dus echt als verrassing komt hij niet, maar dat neemt niet weg dat dit gewoon weer een hele dikke kaart is. De stap van veel rode details naar iets moderners was ook wat voorspelbaar, maar het is nagenoeg onvermijdelijk tegenwoordig met de huidige moederbord en case designs. Nou ja, we zien nog een klein rood tintje in het midden van de fan, maar dat zou niemand in de weg mogen zitten. Kunststof kwaliteit, afwerking, allemaal netjes.

Voor de backplate kiest MSI een lichtere tint dan we tot dusver hebben gezien, of eigenlijk twee tinten tegen elkaar in geborsteld. Mooi ding.

Wat aansluitingen betreft: Drie maal DisplayPort 1.4a, éénmaal HDMI 2.0b, en een USB Type-C connector voor (toekomstige?) VR headsets die zowel hun data als hun stroom over één kabel kunnen laten gaan.

Naast de iets goedkopere Duke zien we dat de Trio een stuk dikker is, deels te danken aan het uitgebreidere PCB (custom design, extra phases zoals we vakerzien), maar het grootste verschil lijkt de portie RGB te zijn, daar heeft de Gaming X Trio een hele zwik meer van.

Features en specs

Test setup

Onze GPU test opstelling voor 2018 bestaat uit:
- Cooler Master Test Bench (Open)
- Asus ROG Z370-F Strix Gaming moederbord
- Intel Core i7-8700K @ 4,5 GHz
- 32 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz
- Seasonic Prime Titanium 850W PSU
- Samsung 960 PRO 1TB SSD
- Samsung T5 External SSD 2TB
- Windows 10 Pro x64

Zoals in het andere hoofdstuk genoemd hebben we de laatste weken alle GPU’s die je in de lijstjes ziet staan hertest, oftewel alles van de GTX 1050 Ti tot en met de RTX units, en van de RX 570 tot en met Vega 64. Er is namelijk zo veel gebeurd (Spectre, Meltdown, algemene Windows 10 updates en driver updates) dat hergebruik van oudere resultaten van twee jaar terug simpelweg niet acceptabel is.

3D Mark

3D Mark benchmarks zijn toch de onbetwiste vaste hap wat benchmarks betreft. Fire Strike is een oude bekende DX11 benchmark, Extreme en Ultra zijn respectievelijk 1440p en 4K varianten van het 1080p origineel, en Time Spy is de nieuwe DX12 1440p benchmark. Lang verhaal kort: nog altijd een sterke graadmeter wat onderlinge krachtverschillen betreft.

Assassin’s Creed Origins

Assassin’s Creed Origins is door Ubisoft uitgebracht in Oktober 2017 en is de zoveelste game in de Assassin’s Creed series (who is keeping count). Na de nodige stukjes herhaling in eerdere games in de serie is Origins een opvallende positieve uitschieter in ons boekje: uiteraard genoeg bekende elementen, maar het gevechtsysteem is goed onder handen genomen, en de game draait ook uitermate soepel en je klimt vlotter dan voorheen overal naar boven. De game speelt zich af in een grote open spelwereld en kent de nodige snelle scenes en gevechten, een gemiddelde van 55-60 FPS vertaalt zich in een soepele spelervaring, waarbij enkel de meest fps gevoelige gamer in grote gevechten meer zal willen. Niet de game van het jaar, maar wel één die echt de moeite is om te spelen.

Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands

Ook Wildlands (2015) is een grote open wereld game, maar dan met minder klimmen en klauteren, en meer rondrennen met moderne wapens. Of eigenlijk rondsluipen, want hoewel we de nodige drukke gevechten meemaken is het een Tom Clancy game en is de primaire focus eigenlijk om ongemerkt je missies uit te voeren. Als FPS game is een gemiddelde score richting de 60 ook gewoon gewenst, wat in de praktijk ook redelijk stabiel blijft. Wel is het een extreem zware game an sich, zeker vergeleken met de minder-open-world broeder van Ubisoft The Division, en het is ook de enige game in de huidige line-up waarin de RTX 2080 Ti op 4K Ultra de 60 FPS niet haalt.

Tom Clancy’s The Division

Vergeleken met Wildlands is de wereld van the Division (2015) weliswaar wat kleiner, het voornaamste verschil is dat je door een verlaten, door een apocalypse verwoeste stad slentert. Het is een echte looter shooter, waarbij je soms wellicht wat te veel tijd bezig bent met je inventory en je wapens wisselen of verpatsen (iets wat Wildlands een stuk soepeler wist te verwerken), maar onder de streep een heerlijke co-op game die je een keer gespeeld zou moeten hebben. Wederom een shooter, dus een gemiddelde richting de 60 FPS is nog wel gewenst, maar de game draait een stuk soepeler dan de grote-wereld Wildlands.

Total War: Warhammer

Total War in het Warhammer universum, dat kon bijna niet mis, en dat ging ook niet mis. Een genot voor strategy liefhebbers, zowel op meta niveau als zij die graag hands-on gaan met gigantische legers. De sfeer is goed, de uitdaging is goed, zo ook die voor je systeem, al gaat dat met 2017-hardware redelijk eenvoudig. Als strategy game heb je niet direct een hoog gemiddelde framerate nodig, maar gezien de druk op je computer flink toe kan nemen met hele grote battles kan het geen kwaad om je alsnog op de 60 fps te richten als uitgangspunt. Gelukkig lukt dat zelfs met een mid-range kaart tegenwoordig, ook op 1440p, al heb je voor 4K wel een GTX 1080 Ti of RTX 2080 nodig.

Middle Earth: Shadow of War

Shadow of Mordor maakt plaats voor Shadow of War in onze suite, al zeg ik wel dat het de moeite is om de eerste game er voor een paar euri bij te kopen als je hem nog niet hebt. De Assassin’s Creed stijl game in de wereld van Lord of the Rings combineert strategie met vooral veel vecht scenes, en met de character ontwikkeling, aardige verhaallijn en goede sfeer een leuk game om wat uurtjes in door te brengen. De completionist in mij heeft wat moeite met de tig dingen die je kan doen en het feit dat het verhaal af en toe wat rekt, maar als je niet te gehaast bent zit er simpelweg tientallen uren aan fun in. In de framerates zijn beide games best onrustig; meestal is een 60 fps gemiddelde voldoende om een soepele ervaring te bieden, maar een beetje hoger inzetten kan geen kwaad voor de drukste momenten.

Far Cry 5

Far Cry Primal maakt plaats voor Far Cry 5, waarin Far Cry een beetje naar de roots terugkeerd in gameplay met meer guns en minder melee wapens als in Primal, maar het is en blijft een echte, herkenbare Far Cry 5 game. Goed verhaal, lekkere gameplay, genoeg humor en hoewel de co-op ervaring een teleurstelling was vanwege de slechte co-op mechanics is ook dit een game die je wel gespeelt zou moeten hebben. Ook hier is 60 FPS een prima uitgangspunt voor een soepele ervaring door het hele verhaal heen.

Strange Brigade

Strange Brigade is een heerlijke nieuwe co-op shooter waar ik eigenlijk weinig vanaf wist, maar ons de laatste dagen (totdat RTX uit kwam en we volop in test modus gingen) het nodige plezier bracht. Lichte humor, hordes zombies, wat puzzelwerk met een Indiana Jones achtige stijl, en vooral heel veel knallen. Verwacht niet te veel diepgang, maar een avondje knallen met je vrienden weet deze moderne, vriendelijkere take op het Left 4 Dead en Vermintide concept toch goed te brengen.

Technisch een interessante bench omdat deze game zowel Vulkan als DX12 API opties biedt, die we dan ook naast elkaar zetten met één (high) setting:

Grid Autosport

Eigenlijk zou deze game in een 2018 test lijstje niet thuis horen, maar kennelijk doet auto’s iets met gamers waardoor ze die ook in games willen zien. Voor high-end kaarten zoals de RTX units eigenlijk geen geschikte graadmeter, ook niet op 4K Ultra settings, maar het is wel een benchmark die wat mindere goden de kans geeft om hun relatieve krachten te laten zien; niet iedereen koopt louter high-end kaarten.

Final Fantasy XV

Final Fantasy XV daarentegen is wel een mooie benchmark voor high-end kaarten om wat spierballen te tonen. We testen hier enkel 1080p en 4K, maar de 4K ‘high’ preset (daar zit standaard niets boven) is een mooi stukje eye candy waar ook de duurste kaarten nog niet de limieten van de CPU weten te vinden. Over de gameplay kan ik weinig kwijt, want de game zelf hebben we nog niet gespeeld.

Prestaties

We richten ons hier nu specifiek op de prestaties van deze kaart ten opzichte van andere RTX units:

Core prestaties:

Temperaturen, geluidsmetingen, en temps versus geluid. Temps in graden Celcius op basis van een 23 graden ambient, geluid gemeten op 50 centimeter in dB(A).

Verbruik, in Watt, gemeten aan de muur oftewel van de volledige testbench. Zowel met enkel load op de GPU, als volle belasting van CPU en GPU:

En dan de prijzen om het in perspectief te plaatsen:

Alle RTX 2080’s blijven redelijk bij elkaar in de buurt, er lijkt in elk geval maar beperkte correlatie tussen de prijzen, clock speeds en de verschillende prestaties. De Trio klokt als één na hoogste, is ook de zuinigste, maar.. een hele, hele dikke -maar-: We testen hier één sample van elke kaart, en zelfs samples binnen één product kunnen eenvoudig de verschillen vertonen die wij in de bovenstaande grafieken zien. Onder de streep moeten we heel duidelijk stellen dat we eigenlijk maar heel weinig kunnen zeggen over de onderlinge verschillen van al deze kaarten. Dat geeft ons niet het sterke ‘dit is goed, beter, best’ antwoord dat jij vermoedelijk graag wil horen, maar dat is wel wat we heel duidelijk moeten stellen. Keiharde andere conclusies trekken uit het bovenstaande simpelweg omdat het een grafiek is met veel kaarten erin zou op zijn minst misleidend zijn.

We kunnen wel duidelijk zien wat MSI voor ogen heeft met hun koeloplossing: een mooie balans. Nagenoeg geen geluid, nette temps, meer willen we niet. We moeten enkel opmerken dat we een dergelijke definitie ook onder de 900 euro kunnen vinden.

We sluiten wederom af met wat foto's van de smakelijke RGB actie. Geen gebrek eraan volgens mij. De software is wat spartaans en kan zeker wat poetswerk gebruiken, maar is functioneel

Geloof mij, we hebben nog genoeg twijfels over de RTX launch en de kans om hands-on te gaan met Ray Tracing en DLSS kan niet snel genoeg komen, maar zoals genoemd gaan we niet in elke individuele GPU review in op de complexiteit van de RTX launch.

Wat we wel zien is dat MSI weer een bijzonder dikke variant heeft gemaakt. De afgelopen jaren hebben hun Gaming X kaarten consequent uitstekend gepresteerd op elk vlak en een nog dikkere Gaming X Trio doet dat natuurlijk ook: erg stil, nette temps, prima fabrieks overclock, etcetera. Daarbij is het ook fysiek echt een prachtige kaart, plus de RGB actie is aanzienlijk. De vraag is dan eigenlijk of je daar een beetje meer voor wilt betalen, want koel, stil, en snel was de iets goedkopere Duke ook al.

De iets duurdere Gaming X Trio moet het dus vooral van die extra dikke uitstraling en RGB hebben, iets wat ik zelf wel kan begrijpen want het is een hele, hele dikke kaart, maar we merken toch op dat nog ‘iets’ tastbaars niet had misstaan; meer garantie of extra features voorbij wat we al kennen uit de Duke. Extreem is de meerprijs echter niet, dus als je toch al stevig investeert in een RTX kaart hoef je m.i. niet schuldig te voelen als je toch net even die iets dikkere pakt.

- Feedback of vragen? Vrolijke reacties zijn altijd welkom!
- Check Discord voor off-topic vragen / advies (alle reacties bijhouden is soms lastig)
- YouTube voor meer tech video's
- Instagram voor meer gans geile tech foto spam
- Klik hier voor meer lange lappen tekst met foto's (aka reviews)

tweakers - nomineer voor review van de maand

Nog enkele vergrotingen, klikken voor vol formaat:
https://www.techtesters.eu/pic/MSIRTX2080TRIO/x1t.jpg https://www.techtesters.eu/pic/MSIRTX2080TRIO/x2t.jpghttps://www.techtesters.eu/pic/MSIRTX2080TRIO/x3t.jpg https://www.techtesters.eu/pic/MSIRTX2080TRIO/x4t.jpg

Heb jij ook een MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio?

Mooie leesbare review Foritain.
Ik kan het alleen niet eens zijn met 5 sterren vanwege prijs/prestatie.
Deze kaart kost 20 euro meer dan mijn gtx1080TI bij launch en hij presteert slechter en heeft 3gb vram minder.
Natuurlijk heeft dezekaart ray tracing, maar ook dat valt zwaar tegen als je de benchmark resultaten ziet. 60fps zit er niet in boven 1080p.

Volgens mij had nvidia met 2varianten moeten komen. Een gtx2080ti zonder ray tracing voor 900 euro.
Maar dan zou de rtx serie niet verkopen.

Edit: spelfout

[Reactie gewijzigd door Spunky25 op 18 november 2018 09:54]

Tja, het is en blijft een uitstekende kaart eh ;) Dat maakt een RTX 2080 niet per sé een uitstekende koop voor alles en iedereen. RTX 2080 met RTX on op 1440p BF V gaat overigens best lekker hoor, kom vooralsnog een stuk hoger uit dan TPU. Maar goed, het is een beetje een flashy extratje, al blijft dit een top RTX 2080 ook zonder dat ik DXR meeweeg.
+3 , heerlijke review , benieuwd wanneer ik nou eens een TRIO cadeau krijg O-)
+3 en veel plezier met je trio. :9
Grakatastische review!
Trio graka's voor een ultiem spelletje Freecell ;)
+3 bedankt voor de mooie Review !!! :9~
Als ze nou ook eens leverbaar zouden zijn, zou fijn zijn :-)