QNAP TS-419P Turbo Nas Review

universum 30 maart 2010, laatste update op 31 maart 2010, 6.434 views

QNAP TS-419P Turbo Nas

Pluspunten

• Display op de voorkant.
  • 2 x Ethernet port.
  • Hot swappable HDD's

Minpunten

• OS software

Kwaliteit voeding Score: 4
De NAS van QNAP (TS-419P) gekocht ter vervanging van 2 losse NAS (Synology DS209 en D-Link DNS-323). Hoewel al de onderstaande reden nog steeds van toepassing zijn, heb ik er eerlijk gezegd nu al een beetje spijt dat ik toch niet voor Synology gekozen heb. Dit is uiteraard op basis van voortschrijdend inzicht.

De volgende reden hebben geleid tot mijn aanschaf van de NAS van QNAP:
  • 1 NAS is makkelijker te beheren dan 2
  • QNAP RAID5 support
  • Built-in TwonkyMedia server.
  • De Beperkt torrent functionaliteit van Synology.
Na internet vergelijkingen met soortgelijke producten van Synology heb ik dus toch gegokt op QNAP. Apparaat bij Mobile-Harddisk.nl samen met 4 x Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI besteld.

Bestellen
‘s Avonds besteld en ik kon het al direct de volgende dag ophalen. Service super, ze hebben gelijk de HDD’s ingebouwd en de laatste firmare erop gezet. Bij de eerste operatie startte RAID5 gelijk door met Array opbouwen. Dit duurde uiteindelijke de hele nacht, maar ‘s ochtends was het allemaal klaar.

Hardware
Bouw kwaliteit van de TS-419P is relatieve goed, alles ziet er solide uit. Er zit een klein display op de voorkant die wel handig is om bijvoorbeeld IP adressen achterhalen naast wat andere functies zoals reboot, shutdown, etc. De rest is eigenlijk allemaal standaard en van voldoende kwaliteit.

File Transfer, etc
Aangesloten op mijn NETGEAR ProSafe 16P gigabit Switch door middel van 2 x CAT6 meegeleverde kabels en gelijk ingelogd. De met ajax gebouwde user interface werkt niet helemaal lekker met Firefox en Google Chrome. Menu structuur is opzicht gelijk aan die van Synology, niets boeiend.
Begon met files overpompen naar QNAP. File transfer over FTP liep af en toe vast en snelheid was rond 20MB/s en 25MB/s. Een “paar” keer kreeg ik een melding dat de file al bestond (files waren half getransfereerd).

Omdat mijn switch IEEE 802.3ab standaard ondersteund besloot ik de boel te stoppen en port trunking met IEEE 802.3ab als optie in te schakelen (plus MTU op 9000). Toen na 5 min de hele NAS vast liep moest deze hard-reset geven om verder te kunnen. Transfer speed daalde naar 10MB/s. Alle instellingen weer terug gezet en met nog wat FTP hikups toch uiteindelijk alles over gezet.

Torrent download mist basic functies zoals upload op basis van share ratio en selectieve file download van een torrent.

Verder is NFS server al een paar keer gecrasht en volgens mensen op hun forum is Sabma server ook niet al te stabiel. Als je TwonkyMedia server aanzet gaat de NAS niet meer in de standby mode en blijft de hele tijd met jouw HDD’s spelen.

Het jammer van alles is dat als je meer van dit soort tekortkomingen wilt weten je eerst een account op het forum moet maken.

Het is moeilijk te zeggen waar het probleem bij dit soort bedrijven ligt. Een op het eerste gezicht goede hardware configuratie en daarna maanden lang software lekken moeten fixen? Als koper moet je hopen dat het uiteindelijk wordt verholpen voor dat ze weer een nieuwe hardware configuratie uitbrengen en support voor je huidige hardware stopen.

Qua innovatie van de nieuwe hardware loopt QNAP misschien ietsjes voor op bijvoorbeeld Synology, maar qua integratie van bijbehorende software lopen ze mijlen ver achter. Misschien heeft Synology nog geen echte opvolger voor de x09 serie producten en geen Intel Atom integratie maar de basic software functionaliteit werkte (in mijn geval) vlekkeloos. Iets wat ik niet kan zeggen van QNAP.
Ben je een standaard home user dan raad ik dit product af. New is not always better....

• 64bit Ubuntu 9.10
  • FW: 3.2.4 Build0315

Heb jij ook een QNAP TS-419P Turbo Nas?

Ik werk alleen maar met chrome en heb geen problemen met de Ajax interface. Ik ben dus wel benieuwd wat voor issues je hebt?

verder heeft het totaal geen nut om 802.3ad porttrunking te gebruiken, met de 419p deze is simpel niet krachtig genoeg om daar fatsoenlijk gebruik van te kunnen maken.

Jumbo Frames kunnen daarintegen wel heel veel perfomance winst geven, maar dan moet je dat wel consequent op alle devices instellen die met de nas communiceren. tevens moet je switch jumbo frames supporten.

voor het downloaden vanaf nieuwsgroepen kun je gebruik maken van ofwel sabnzb+ of Qget. lees het forum even door voor de laatste qpkg versie (de website loopt iets achter).

tenslotte: heb je vragen of problemen, er is een hele actieve communitie die bereid is hulp te geven, stel je vragen dus gewoon op het forum.
Bedank voor het aanwijzen naar QPKG. Ik heb het namelijk gezien en daarna helemaal vergeten. Ik zou mijn review aanpassen.

Glitches die ik met Chrome had was met popup windows die ik niet weg kon klikken en het enige manier om verder te kunnen werken was tab afsluiten en opnieuw inloggen.

Wat voor nut heeft het IEEE 802.3ab als optie maken als het in de praktijk niet werk of de CPU niet aan kan ?

MTU stond op 9000 op al mijn vorige NAS en werkte perfect. Zou ik nog een keer proberen op 9000 zetten.

Ik ben ook op de forum gewest. Zag mensen over exact dezelfde problemen klagen. Die zouden in het volgende FW update opgelost moeten worden … we will see …
Ik kan me niet echt vinden in alle issue die worden beschreven. Deze QNAP is perfect. Het initialiseren van Raid5 op 4x Tb eco green 5400rpm duurde bij mij niet meer dan een paar uur. zeker niet een hele nacht. Geen issues met twonky, nfs, of andere default services.

Transfer rate ligt rond de 40 mb per sec. via normale netwerk share ( nfs/samba e.d ).

ISCSI snelheden liggen beduidend hoger. 100 + MB. ( hoewel deze na verloop wel afloopt. wat te maken heeft met zijn memory caching ). Trunken van de 2 Gb poorten dmv XOR is voor mij de optimale manier.

Een heel groot plus punt van deze NAS vind ik de totale vrijheid om binnen het OS je aanpassingen te doen. telnet rules.
Hi
Hi ben op zoek naar nieuwe NAS, heb nu al 2x een gecrashte Buffalo en wil nu een stabielere optie.
Overweeg deze NAS of een Synology DS 410.

In een ander forum op tweakers stelt een gebruiker dat de QNAP gebruikt maakt van hardware RAid met als consequentie verlies dat alle data bij een kappotte NAS. Klopt dat of is het een kwestie dat data alleen op QNAP's gelezen kunnen worden, maw bij vervanging door een nieuwe QNAP kan de HD gewoon gelezen worden.

dank
JB
Ik wil hier natuurlijk niet de QNAP fanboy uit gaan lopen hangen, het klinkt allemaal erg irritant namelijk - die foutmeldingen. Merkwaardig ook dat het met de nieuwe series blijkbaar wat lastiger is om het stabiel te houden. ik heb zelf een wat eenvoudigere (nog niet op Atom draaiende) NAS (TS 109 II)en die draait al vanaf het begin als een zonnetje.

Maar goed, allereerst kan ik om je leed een beetje te verzachten nog wijzen op de QPKG-pagina, waar onder andere de NZB-downloader te vinden is.

En voor de rest kan ik je het forum aanraden, het is een kleine moeite om je aan te melden en er wordt best wel wat opgelost aan problemen!

Succes ermee!