HyperX Alloy Elite RGB (Qwerty US, Cherry MX Rood)

Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Red switches - Bekijk alle specificaties

HyperX Alloy Elite RGB (Qwerty US, Cherry MX Rood) Review

elbowlessgoatTestpanel 24 oktober 2018, 92 views Testpanel

HyperX Alloy Elite RGB (Qwerty US, Cherry MX Rood)

Een mechanisch toetsenbord met MX Cherry Red switches. Robuuste bouw waarbij het metalen frame direct opvalt wanneer je dit toetsenbord optilt. De RGB valt niet over te klagen, al is het bijgevoegde software pakket niet je van het. De extra WASD toetsen zijn een leuke gimmick.

Pluspunten

• Helderheid van de RGB
  • RGB bediening op toetsenbord
  • Polssteun
  • Extra gametoetsen
  • Degelijk gebouwd

Minpunten

• Waarom steeds weer RGB?
  • USB 2.0 ipv 3.0 poort
  • Ngenuity software

Vooraf even mijn excuses, maar plaatjes volgen nog. Helaas op dit late tijdstip niet meer de zin en tijd om dit nog goed te regelen. Succes met lezen en hopelijk kom je er doorheen. Ik heb geprobeerd om alle zaken goed uit te lichten in mijn first ever user review.

Introductie

Het is nu 24 oktober en dus komt er aan het Oktober Testfest ook weer een einde... Dit houdt natuurlijk in dat er ook een review moet komen van, in mijn geval, de Hyper X Alloy Elite (US, Cherry MX Red). Een hele mond vol, en dan mist daar zelfs nog een stukje want het is zelfs een RGB variant van het plankje.

Is dat laatste zo interessant om te vermelden? Ja, want sommige mensen zijn hun kindertijd niet ontgroeid en leven nog steeds met het credo ‘taste the rainbow’. Anderzijds is het niets unieks meer, maar vind ik het wel interessant om over te schrijven. Waarom interessant en niet leuk vraag je? Ik ben zo kleurenblind als maar zijn kan. Dan bedoel ik niet dat ik het toetsenbordje op groen licht zet en denk dat het rood is, maar dan bedoel ik dus echt dat ik nu een toetsenbord heb dat een regenboog aan grijstinten kan laten oplichten voor mij.

Kleurenblind zijn neemt niet weg dat ik geen RGB spullen in gebruik heb. Het huidige toetsenbord als wel de huidige muis zijn ook RGB, maar kleurtjes en lichtjes, daarover later meer.

Ik zal in de review techniek meenemen, maar zal niet per se de grootste focus op de techniek leggen. Veel reviews gaan diep in op de specifieke specs zoals de fabrikant ze voorschotelt en hoe dit bevalt / uitgevoerd is. In deze review wil ik het eens wat anders aanvliegen en voornamelijk kijken vanuit mijn eigen gebruik van het toetsenbord. Hierbij hou ik voor de handigheid op dit moment wel de hoofdpunten aan van een aantal onderdelen die Tweakers (en wellicht de fabrikant) graag zouden zien.

Mijn huidige toetsenbord is was een Logitech G910. Ook een mechanisch plankje met RGB, maar dan met andere switches en andere software. Het uiterlijk is ook wel enigszins anders.

Wat doe ik dan zoal met mijn PC waarbij een toetsenbord van pas komt? Ik denk dat het ongeveer een 40/40/20 verdeling is tussen werk (ik ben een IT, maar doe helaas te veel papierwerk), gamen, en Netfix/browsen. Dit houdt dus in dat ik veel in standaard kantoorapplicaties zit en veel aan het tikken ben. Het gamen berust zich momenteel met name op games als Two Point Hospital, waar een toetsenbord alleen fijn is als shortcuts om het aantal muisklikken te beperken, en dingen als Division, Battlefield, etc. Wat meer shooters en waarbij je dus ook wat meer profijt hebt van een fijn toetsenbord.

Tot zo ver over mij en wat je mag verwachten van deze review.
Disclaimer
Laten we wel wezen, het is een toetsenbord met RGB. Is dit per se nodig? Nee. Is het fancy? Ja. Is het handig? Bij vlagen, afhankelijk van de instellingen en van de omgeving (als ik backlight wil bijv. in verband met een donkere ruimte). Zou iedere fabrikant dit moeten doen? In mijn ogen niet. Waarom heeft Kingstond deze keuze dan toch gemaakt? Tijdens het informatie uurtje dat we op Tweakers HQ hebben gehad was dit heel duidelijk: Hyper X is een merk voor gamers, en gaming gear verkoopt nu eenmaal beter als er RGB in zit. Een veelal conservatieve partij als Kingston (woorden van de aanwezige persoon) heeft de keuze met die reden gemaakt en heeft dit doorgevoerd in alle producten, tot en met SSDs met toegevoegde RGB verlichting (de Fury serie) ter uwer vermaeck.

Algemene beoordeling

Ik heb nu 16 dagen dit toetsenbord mgen testen. Vanaf het uitpakken tot nu heeft het toetsenbord redelijk wat werk verzet voor me. De belangrijkste punten voor mij zijn toch wel dat de Alloy Elite een stuk fijner lijkt te tikken dan mijn vorige toetsenbord (welke ik toentertijd al heerlijk vond). Daarnaast is de RGB op een manier uitgevoerd die voor mij heerlijk werkt, al heb ik het idee dat hier nog wel stappen in gezet kunnen worden. Deze stappen zijn voornamelijk echter niet echt in de hardware kant te vinden. Naast alle normale toetsen (incl. numpad) zijn er nog een paar toetsen voor RGB bediening, een game mode knop, en multimedia knoppen / volume wiel.
Al met al werkt alles naar behoren en ben ik met dit toetsenbord meer tevreden dan wat ik al had liggen. Vrouwlief heeft het ook uitgeprobeerd en wil zelf ook over, al weet ik niet of dat komt doordat het een fijn toetsenbord is of vanwege de shinies.

Ergonomie

Polssteun
Om te beginnen met die polssteun… In het verleden heb ik mijn twijfels wel eens bij die dingen gehad, maar de Alloy Elite nam deze twijfel toch wel behoorlijk weg. De combinatie van het toetsenbord met deze steun werkt voor mij echt heerlijk. Ik ben gewend te werken met laptops (dus zonder polssteun) en met het vorige toetsenbord waar de polssteun wel aan zat, maar dit gaf een flinke vooruitgang op beiden. De reden dat deze polssteun beter is dan die van mijn oude G910 is voornamelijk omdat de vorige naar mijn gevoel steiler geheld was, waardoor deze niet per se veel steun gaf. Overigens vertoont de polssteun wel redelijk wat gelijkenissen met polssteunen van vergelijkbare Corsair modellen.
Hoogte van de toetsen
De hoogte toetsen lijken heel hoog te liggen, maar dat komt omdat ze niet in het chassis vallen, maar geheel erboven zijn uitgevoerd. De toetsen liggen zo net een tikkie hoger dan wanneer de toetsen met de onderrand in het chassis vallen, zoals bij de G910. Dit was voor mij de eerste keer dat ik dit heb meegemaakt en het heeft een positieve indruk achter gelaten. Ik heb gemerkt dat mijn handen met de hogere toetsen in een fijnere houding zijn dan wanneer deze lager liggen.
Pootjes
Zoals bijna alle toetsenborden kent ook deze Hyper X pootjes die je kan uitklappen aan de onderkant. De pootjes hebben echter maar 1 stand en dat vind ik jammer maar niet onoverkomelijk. Het is een makkelijke manier om iets meer ergonomische opties toe te passen die volgens mij ook niet extreem duur is in het productie proces. Missen we dit heel erg? De gemiddelde gebruiker vast niet. Ik heb er zelf in ieder geval geen hinder van ondervonden. Pootjes uit was een stuk fijner dan pootjes ingeklapt, maar dit berust natuurlijk heel erg op eigen voorkeur.
Setje extra toetsen
Er is een setje extra toetsen meegeleverd dat duidelijk is gericht op de gamer die graag een shooter speelt. Het gaat hier om de alom bekende WASD combinatie en de cijfers 1-4. De toetsen hebben een ander kleurtje (zilvergrijs, net zoals het volumewiel en de multimediatoetsen) en hebben een traanplaat motief erop zitten. Dit is goed voelbaar, dus als je je weg al niet blind kon vinden met het mooie randje onderaan op de F en J toets, dan kun je in ieder geval makkelijk deze toetsen gebruiken als navigeerpunt. Het traanplaatmotief voegt wel enige grip toe, maar het is echt niet zo dat dit een groot verschil in beleving maakt. Niet voor mij in ieder geval. Ben je een hardcore FPS gamer dan is dit wellicht anders.

Overigens moet ik de kanttekening maken dat ook dit weer iets is dat heel erg lijkt op het initiatief dat Corsair heeft bij enkele toetsenborden: zij bieden ook dezelfde extra toetsen aan (of wellicht met een kleine wijziging erin). Wat me wel opvalt is dat zij de toetsen niet plat uitvoeren, maar dat er een natuurlijk geholde helling in zit die richting het midden van de combinatie leidt (dus buitenkant hoog, binnenkant laag) waardoor je volgens mij op een andere manier een betere grip creëert. Tevens zijn de Corsair toetsen niet eenkleurig uitgevoerd, maar zijn ze zwart met een grijs laagje erop. Hier heeft Hyper X dus wel enigszins wat verbeterd in het beter goed gejat dan slecht bedacht concept. Zelf ben ik wel benieuwd naar het verschil tussen de Hyper X en Corsair toetsen voor wat betreft ergonomie voor ons gamers.

Functionaliteit

Well… whaddya know, het is een toetsenbord en tikken gaat hier op als ieder ander toetsenbord. Het werkt. De switches ga ik zo meteen nog op in bij een ander kopje, maar, net als bij een telefoon die kan bellen, de hoofdfunctionaliteit is aanwezig en werkt perfect.
USB slot
De achterkant van het toetsenbord heeft naast de kabelaansluiting een heel mooi USB 2.0 slot gekregen. Heel handig om een laadkabel voor je telefoon in te stoppen of een andere USB powered apparaat waar je iets mee wil doen. Verwacht niet te veel though. Het is immers een 2.0 slot en geen 3.0. Gezien de wereld van tegenwoordig had ik hier toch graag op zijn minst een 3.0 USB slot op gezien, al heb ik er geen verstand van of dit makkelijk zou gaan in verband met power passthrough et cetera.
Multimedia toetsen
Het toetsenbord kent een standaard rijtje multimedia toetsen: Stop, play/pause, next, back, en volume control door middel van een wiel. Voor mij heeft dit perfect gewerkt, maar ik heb hier niet uitgebreid mee getest aangezien ik vaak met mijn draadloze headset op zit die een eigen volume control heeft en ik voornamelijk Netflix gebruik qua multimedia en weinig muziek. De testjes die ik heb gedaan met VLC zijn gewoon goed gegaan en daar viel niets op aan te merken. Volume control wilde ik nog wel eens het toetsenbord voor gebruiken en ook daar geen rare dingen.
Gaming mode
Het toetsenbord kent een ondertussen welbekende gaming mode. Doet dit heel veel met je ervaring? Nee, absoluut niet. Waar gebruiken we het voor? Het is om die vervelende toetsen(combinaties) tegen te gaan. Het schakelt met name de Windows toets uit op je PC, wat tijdens een intensief spelletje toch erg fijn kan zijn voor het geval je van een andere knop af glijdt, of per ongeluk naast een andere toets tikt. Niets zo vervelend om opeens je start menu te zien. Wat dit doet met een Mac systeem weet ik niet, ik heb namelijk nog nooit zo’n appeltje in huis gehad en heb het ook niet bij een ander getest.
RGB en de fysieke bediening ervan
Het toetsenbord heeft twee toetsen voor RGB bediening: helderheid en profielen. Ze zijn redelijk vanzelfsprekend. De helderheidstoets gebruik je om door de 4 standen heen te gaan. Dit zijn respectievelijk 3 helderheidsopties en de lampjes uit. De Ngenuity software van Hyper X maakt het mogelijk om verschillende profielen in te stellen en de profielenknop maakt het vervolgens mogelijk om hiertussen te wisselen. Erg handig als je een profiel hebt aangepast aan specifieke spellen bijvoorbeeld. Je hoeft dan niet via de software het profiel te wisselen. Over de software meer in het stukje Drivers en Ondersteuning.

Nu komt natuurlijk een heel vreemd doch belangrijk stukje: RGB. Het staat in de naam en is toch wel een hoofdfunctionaliteit aangezien je anders ook de normale versie kunt bestellen welke alleen rode verlichting heeft als ik het goed heb. In mijn geval komt RGB helaas al snel over als GGG (ofwel: Grey Greyer Greyest). Heeft RGB dan überhaupt nut? RGB an sich niet, verlichting wel. Backlight in het donker is altijd fijn voor je toetsen.

Echter, ook voor kleurenblinden is RGB niet per se een verloren zaak. Nu ga ik even discrimineren en tel ik de kleurenziende kleurenblinden (ofwel: zij die moeite hebben met bepaalde kleuren) onder de normale kleurenziende personen. After all, flashy kleurtjes zijn nog steeds zichtbaar voor ze, al zullen ze rood misschien onder groen scharen (gewoon een voorbeeld, niet te veel bij nadenken). Hoe is de RGB in dit toetsenbord dan toch handig voor een kleurenblinde, vraag je je af? Voornamelijk vanwege de helderheid. Allereerst is het handig dat de toetsen niet in het chassis liggen, maar duidelijk erop. Hierdoor komt er al een bak extra licht van af waar je U tegen zegt. Deze Alloy Elite is wat dat betreft een LED zaklamp tegenover een goedkope, oude knijpkat (wie kent deze immers niet meer?) in vergelijking met mijn oude Logitech. Hierbij moet ik wel even vermelden dat de Romer G switches van Logitech ook wel zo zijn ontworpen dat er zo min mogelijk licht onder de toets ontsnapt. De extreme helderheid (al heb ik dat met name op 2 helderste standen) zorgt er wel voor dat ik de tinten goed van elkaar kan onderscheiden zonder al te veel moeite. Met andere woorden: ik kan hier profielen op aanmaken met toetsen in verschillende kleuren die ik kan groeperen op functionaliteit, om maar een dwarsstraat te noemen.

Anyway, al met al is de RGB zelfs voor mij dus behoorlijk netjes uitgevoerd. Kudos aan Hyper X, want dit zijn dingen die ik met de G910 niet hoefde te proberen. Er kwam licht vanaf, maar alleen als een backlight van de doorschijnende letters, en niet zoveel van onder de toetsen. Daardoor alsnog weinig licht en had ik er vrij weinig aan.

Precisie

Hierover valt weinig te twisten. Cherry MX Red is heel populair en niet met de verkeerde reden. De grootste verschillen tussen de Alloy Elite en de G910 zijn de total travel en het actuation point. Beide vallen bij de Cherry MX Red hoger uit dan bij de Romer G switches. Zelf vind ik dit wel fijn, al had ik waarschijnlijk een Cherry MX Blue of Brown nog fijner gevonden. Al met al zeker niet te klagen. Ik had het gevoel dat dit toetsenbord minder tikherrie maakte dan de Logitech (dat is toch een groot verschil met membraan), maar het maakt geen tot weinig verschil. Hoe ik op die toetsen ram heeft hier vast veel mee te maken. Het gebruik van deze toetsen hoefde ik niet lang aan te wennen, maar ik blijf erbij dat ze wat makkelijk indrukken en dat had best wat meer moeite mogen kosten van mij. Dit heeft wellicht te maken met het feit dat ik heel veel wordprocessing doe, aangezien ik er met gamen een stuk minder last van heb.

Ghosting heb ik helemaal geen last van gehad en de n key rollover werkte naar behoren. Alle toetsen werden goed geregistreerd en ik had geen last van latency in de output.

Ik denk niet dat er verder heel veel te zeggen valt over de precisie van een toetsenbord.

Vormgeving & Bouwkwaliteit

Dit is het stukje waar de Alloy Elite in mijn ogen heel goed uit de verf komt met her en der toch een kleine opmerking, maar zeker geen dealbreakers als het gaat om het eindresultaat.

Het toetsenbord deed bij het uitpakken heel stevig aan. De grootste reden hiervoor is dat het frame/chassis uit metaal bestaat. Let wel, dit houdt niet in dat het hele ding op de toetsen na van metaal is, maar het voegt zeker een hoop gewicht toe waardoor het per definitie al kwalitatief beter aanvoelt en waardoor het op je bureau ook een stuk beter stil blijft staan. Dit is met name fijn voor hen die tijdens een potje PUBG of Fortnite wat te enthousiast worden en dat toetsenbord bijna wegduwen terwijl ze als een gek racen/rennen om in die veilige cirkel te komen.

De polssteun voelt ook stevig aan en klikt goed in de onderkant van het toetsenbord. Deze haal je niet per ongeluk even los, wat ik met andere toetsenborden wel eens heb gezien als je ze optilde en kantelde. De polssteun is deels met antislip uitgevoerd. Bij het numpad ontbreekt dit echter, maar ik denk dat we redelijk makkelijk kunnen zeggen dat dit hier bij een gaming toetsenbord ook niet zo hard nodig is. Dit breekt het uiterlijk van de polssteun wel wat, maar hierdoor lijkt het tenminste niet helemaal een kopie van Corsair te zijn.

De kabel van het toetsenbord is dik en stug en bevat twee USB kabels. Niet onlogisch gezien er natuurlijk een USB 2.0 aansluiting van prik voorzien moet worden. Persoonlijk vond ik deze dikke en stugge kabel heel fijn, maar ik kan me voorstellen dat er ook anders over gedacht kan worden. Heel persoonlijk natuurlijk, en niet iets waar je veel bij nadenkt.

De gamemode en RGB toetsen zijn zwart plastic en zijn goed verwerkt in het toetsenbord. De multimedia toetsen zijn zilvergrijs waardoor ze wat meer opvallen en ook beter bij het volumewiel passen. Heel jammer is het wel dat het volumewiel mooi zilverkleurig is en van metaal, waardoor er een behoorlijk verschil zit in de kleurstelling met de multimedia toetsen. Het setje gametoetsen dat extra is meegeleverd heeft echter dezelfde kleur als de multimedia toetsen, wat dan wel weer mooi staat. Persoonlijk zou ik dan, voor uniformiteit, het volumewiel dan graag in dezelfde kleur zien, al geeft het gebruik van metaal hier wel een degelijker gevoel bij.
De verlichting is heerlijk helder en komt dus onder de toetsen uit. Eerst dacht ik dat dit vervelend zou zijn, maar eigenlijk kan ik het heel goed waarderen.

Drivers en Ondersteuning

Windows download direct de juiste drivers. Dat is natuurlijk wel fijn. Plug & play zonder aparte software installatie is mogelijk. Heel jammer is dat je dan qua verlichting wel maar 1 profiel hebt: de golfbeweging van links naar rechts, met de hele regenboog geactiveerd. Met andere woorden: taste the rainbow. Het lijkt wel alsof ze per se het hele spectrum willen showcasen in plaats van een mooie statische rustige kleur te gebruiken, of op een minder ADHD manier alle visuele skittles door je strot te duwen.

De software… Eigenlijk zou ik hier niet over willen beginnen, maar het hoort toch bij het stukje ondersteuning. De Hyper X Ngenuity software is, in mijn ogen, het grootste minpunt aan de Alloy Elite. Laten we beginnen met de fijne delen… er zijn verschillende standaard animatieschemas te gebruiken en je kan zelfs iedere toets apart instellen. Reken daarbij op dat je verschillende profielen aan kan maken, en je kan de toetsen zelfs mooi laten oplichten in verschillende kleurstellingen wat voor jou handig is voor wat je op dat moment doet. Hier zit echter wel een hoop tijd en frustratie in (althans bij mij) aangezien de Ngenuity software allesbehalve intuïteif werkt naar mijn idee. Een goed UX designer zou hier op zijn plaats zijn
Wat ik hier écht mis, voor een stukje gamingsoftware, is een database geïntegreerde gameprofielen. Met de G910 had ik wat moeite met de helderheid waardoor het instellen van profielen niet veel nut had voor me, maar met de Hyper X heb ik het gevoel dat dat wel wat zou kunnen worden. Echter maakt de software dit moeilijk doordat je iedere toets zelf in een profiel per spel zal moeten instellen. Ter vergelijking: de Logitech software had hier gewoon gameprofielen voor die je zelf in kon stellen waardoor dit in een handomdraai geregeld was en waarna de software daarna uit je ‘quick profiles’ (sort of) zelf het juiste spel kon selecteren en dat profiel kon toepassen. Dit is met de Hyper X geen optie. Succes om dit steeds in te stellen in een nieuw profiel als je aan een nieuwe game begint.

Uiteindelijk is voor mij backlight het belangrijkst en heb ik meestal een rustige kleurverloop aanstaan van alle toetsen tegelijk met relatief lichte kleuren (lichtgroen, lichtblauw, en geel zijn mijn go to kleuren hiervoor).

Kan de software heel veel meer dan profielen aanmaken, kleurtjes wijzigen, en andere verlichtingspatronen/animaties maken? Jazeker. Via de software zijn macro's in te stellen waarbij je iedere toets die erop zit een andere toetswaarde mee kan laten geven, of dus toetsencombinaties of andere functionaliteit kan geven. Voor powerusers kan dit heel erg handig zijn, mits je goed onthoudt wat je waar hebt weggestopt.

Overigens is voor de software op dit moment ook geen mogelijkheid om zelfs mods te maken of een API te gebruiken, just in case you were wondering. Deze vragen zijn namelijk wel gehoord tijdens het informatie momentje.

De Alloy Elite RGB met Cherry MX Red switches kost op het moment van schrijven zo’n 120 euries. Voor een mechanisch toetsenbord van deze kwaliteit vind ik dat niet te veel. Sterker nog, als ik op zoek was naar een nieuw toetsenbord zou ik het zeker over hebben voor dit Hyper X model. De prijs komt overeen met de concurrenten en zit zelfs misschien nog aan de ondergrens van deze, in mijn ogen toch wel, medium end categorie… voor mechanische bordjes dan. Veel duurdere borden zullen vast mogelijk zijn, veel goedkoper ook mits je zaken als RGB eraf haalt.

Het enige minpuntje voor mij in dit geheel is de software, maar afhankelijk van hoeveel je de verlichtingsprofielen wil aanpassen valt dit allemaal wel mee. Ik probeer deze in ieder geval zo veel mogelijk te vermijden.

Niet per se een minpuntje, maar zeker wel jammer, is dat het lijkt alsof Hyper X goed hun best heeft gedaan om een mooi en degelijk gaming toetsenbord op de markt te brengen. Hierbij zijn ze originaliteit echter uit het oog verloren en lijkt het in veel opzichten Corsair te kopiëren. Dit is jammer, aangezien ook toetsenborden toch best wel uniek gemaakt kunnen worden ondanks een vrij standaard functionele vormgeving.

Ik ben erg tevreden en blij met dit toetsenbord en de G910 zal iemand anders blij gaan maken. Deze was beloofd aan mijn vrouw, mocht ik de Hyper X willen houden (ik was sceptisch vooraf), maar ze heeft er voor gekozen om toch zelf maar het geld te besteden om ook de Alloy Elite RGB aan te schaffen. Dat zegt wellicht ook wel iets.

Mochten jullie ideeën hebben of nog specifieke vragen omtrent het toetsenbord, schroom dan niet om die te stellen in comments of DMs… wat je zelf fijn vindt. Ik zal deze naar eer en geweten zo snel mogelijk beantwoorden.

Heb jij ook een HyperX Alloy Elite RGB (Qwerty US, Cherry MX Rood)?