BenQ SW2700PT Zwart

Specificaties 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 60Hz • IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

BenQ SW2700PT Zwart Review

TerrieTestpanel 23 oktober 2018, laatste update op 24 oktober 2018, 310 views Testpanel

BenQ SW2700PT Zwart

De perfecte monitor voor iemand die serieus bezig is met foto en/of videobewerking. Hij kan maar liefst 99% van het AdobeRGB kleurenspectrum weergeven en dit merk je zeer zeker bij dagelijks gebruik. Na kalibratie heb je echt een pracht monitor en kijkt hij ook zeer fijn weg bij normaal werk!

Pluspunten

• Perfecte kleuren
  • Handige afstandsbediening voor kleurenschema's
  • Schaduwkappen meegeleverd
  • Stevige voet
  • Snelle montage
  • Displayportkabel meegleverd
  • Hardware kalibratie
  • Benq bouwkwaliteit

Minpunten

• Schaduwkap montage is wat vaag
  • Geen HDMI kabel

Inleiding:

Ik heb deze monitor de afgelopen twee weken mogen testen na aanleiding van het Tweakers Oktober Testfest. Tijdens dit evenement kwamen meerdere tweakers bijeen die een product mochten testen voor Tweakers in samenwerking met fabrikanten. Ik wil graag bedanken voor deze top dag en de goede uitleg die we gehad hebben van BENQ en hierdoor veel wijzer geworden op het gebied van kleuren en kalibratie!

Het gave was dus ook nog is dat BENQ een spyder 5 elite had meegeleverd om het scherm te kalibreren. Ik heb dankzij deze kalibratie het scherm iets minder fel gezet, omdat deze toch te wit stond gekalibreerd.

Tijdens de presentatie op het Tweakers event hebben we een gave presentatie gekregen van Maurice de Jager, welke kennelijk erg veel kennis hiervan had! Hij heeft ons een goede vergelijking gegeven over het voordeel van een monitor die je bijvoorbeeld hardware matig kan kalibreren en het verschil met software kalibratie.

UNBOXING:

Monitor net binnen en uitpakken geblazen!

What's inside the box?(let op spyder was extra bij review model)

Installatie:
Monitor installatie was vrij simpel, als je weet hoe je met lego moet werken dan snap je dit ook:https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1Gf3z3Q3u6DtIRe.jpeghttps://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1Gf3z3849WtuXMk.jpeg
Nu alleen nog in het scherm drukken en je krijgt de volgende opstelling:

Hierna voeg je de afstandbediening toe die met 1-klik geinstalleerd is en kan je de schaduwkappen bevestiging. Je begint met de zijkanten er op te klikken en dan de bovenstukken. Je doet de middelste bovenkap als laatste, want deze kan je eroverheen en zo inschuiven.

Schaduwkap:

De schaduwkap is echt heel erg lekker om mee te werken, je krijgt meer focus voor je content en krijgt geen last van de zon. Dit zorgt ervoor dat het hele scherm precies dezelfde kleuren heeft en je dus geen afwijkingen krijgt bij het bewerken van je foto's en/of video's. Het eraf halen van de kappen is niet iets wat je eventjes doet, advies is dus om ze er gewoon lekker op te laten zitten. Je koopt niet voor niets een monitor van dit bedrag welke 60HZ is.

Gaming:

Ik heb er meerdere games op geprobeerd te spelen, maar als fervent BENQ XL2411Z gebruiker merkte ik meteen dat dit helemaal niks was. Een spel die je puur voor de graphics speelt is nog wel te doen, maar een game zoals CS:GO is complete drama voor deze motor. Dus al wil je soms nog een game op je monitor doen, dan raad ik je deze monitor ten sterkste af.

Monitor gebruik:

De monitor is echt geweldig qua kijkhoeken, kleuren en gebruik. Hij is heel simpel te gebruiken en kalibratie met de Spyder 5 Elite is heel simpel met deze monitor. Het advies is daarom ook om dit elke maand te herhalen om de betrouwbaarste kleuren te hebben. Dit gaat gelukkig via Hardware kalibratie, waardoor de kalibratie vanaf elke pc die je er op aansluit hetzelfde is!
De resolutie is 2560x1440 op 27 inch. Ik had hem eigenlijk wel graag in 4K gezien, maar daar zijn de meningen over verdeeld.

De controller die bij de monitor zit had iets duidelijker gemogen, want in een donkere ruimte weet je nog steeds niet op welke knop je drukt. Mijn advies is dus ook om de lettertjes gekleurd te maken en/of een ander gevoel te geven. Daarbij moet je jezelf afvragen hoe vaak je je kleurenschema verandert.

Aansluitingen:

DVI-D, HDMI en displayport samen met een mini USB port voor het koppelen van je usb-poorten van je pc. Aan de zijkant zitten 2 USB poorten en een SD kaart lezer. Dit zijn eigenlijk features die je gewoon verwacht bij een monitor van bijna 700 euro en dus ook niet heel speciaal.

Kalibreren van de monitor:

Af fabriek wordt de monitor al gekalibreerd en krijg je er ook een kalibratierapport bij. Dit is wel iets wat ze vaker mogen doen bij monitoren in de hogere prijsklasse!

Met de bijgeleverde Spyder 5 Elite heb ik het scherm erg makkelijk kunnen kalibreren en dit was dus ook binnen het eerste uur gedaan. De witwaarde waren iets te hoog, maar na kalibratie merk je dus ook bij het kijken naar een word file dat dit veel prettiger aan de ogen is. Daarom raad ik ook iedereen aan die veel naar een beeldscherm kijkt per dag om deze te kalibreren! Dit kan je ogen veel meer rust geven en verder kijkt het scherm veel prettiger.

De software moest ik even activeren via het serienummer en hierna kon ik beginnen met kalibreren, hij wil eerst het omgevingslicht meten en hierna gaat hij meteen van start. Ze adviseren om niet weg te lopen tijdens de kalibratie, maar wie gaat er 30 minuten naar een wisselend scherm zitten kijken?..

Conclusie:

Monitor die perfect is voor video en of fotobewerking, maar voor normaal gebruik een beetje overkill. Het kan daarentegen wel een erg goede monitor zijn voor mensen die er veel achter zitten. Door de kalibratie mogelijkheden kijkt deze monitor erg rustgevend en zal je veel meer uitgerust blijven na een dag lang werken! Eigenlijk is dit de monitor die je moet hebben als fotograaf en of videobewerker wanneer je je werk een beetje serieus neemt! ( of natuurlijke erg van je hobby houdt) :P :P

(p.s. Spellingcheck moet ik nog even doen 8)7 )

Heb jij ook een BenQ SW2700PT Zwart?