HyperX Pulsefire FPS Pro

Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 16.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

HyperX Pulsefire FPS Pro Review

KrysisTestpanel 23 oktober 2018, laatste update op 23 oktober 2018, 394 views Testpanel

HyperX Pulsefire FPS Pro

De HyperX Pulsefire FPS Pro is een prima RGB gaming muis voor de prijs. Uitstekende sensor met hoge DPI van 16.000

Pluspunten

• Pixart PMW3389 sensor
  • RGB volledig instelbaar
  • Rubberen grip aan zijkanten
  • DPI makkelijk te wisselen

Minpunten

• HyperX NGenuity Software
  • Lichtgewicht

Op uitnodiging van Tweakers heb ik tijdens het Oktober Testfest kennis mogen maken met de HyperX Pulsefire FPS Pro. Een gaming muis met de nodige extra knoppen, hoge DPI en uiteraard de niet te ontwijken RGB verlichting. In de presentatie van HyperX werd vooral aandacht gegeven aan de Pixart PMW3389 sensor en de hoge kwaliteit Omron switches. Of HyperX de gewekte verwachtingen waar kan maken lees je in deze review.

Op dit moment maak ik zelf gebruik van de Logitech MX Master 2S, maar heb eerder ook een Logitech G700 en een Razer Diamondback 3G gehad. Ik ben zelf vooral benieuwd hoe de HyperX zich staande weet te houden tegen de wat meer gevestigde merken.

Specificaties

Connectie typeUSB 2.0
Polling rate1000Hz
Gewicht (zonder kabel)95g
Gewicht (met kabel)130g
Afmetingen127.60mm x 41.90mm x 71.10mm (l x h x b)
Kabel lengte1.8m
KabeltypeBraided

De muis wordt geleverd in een wit/rode bedrukte doos met daarop een afbeelding van de muis en wat korte specificaties. In de doos vindt je uiteraard de muis en een beknopte Quick Start Guide.

Eerste indruk

Na het uitpakken van de muis is het eerste wat mij opviel het gewicht, of eerder het gebrek daaraan. Met 95 gram een stuk lichter dan de 145 gram van de (draadloze) Logitech MX Master 2S die ik hiervoor in gebruik had. Gebrek aan batterijen in de Pulsefire FPS Pro verklaart dit verschil, maar was toch even wennen.

In het eerste opzicht ziet de muis er goed uit. RGB is niet voor iedereen, maar je kan de kleur/gedrag volledig naar wens aanpassen en eventueel zelfs uitzetten. De braided kabel zorgt er voor dat de kabel soepel over je bureau heen glijdt en ziet er netjes uit.

Op het moment van schrijven van deze review is deze muis voor € 55,- te krijgen. Directe concurrentie bestaat uit:

Logitech G502 Proteus Spectrum
Razer Deathadder Elite
Corsair Gaming M65 Pro RGB
(Vergelijk de 4 muizen via deze link.)

Waarbij de Pulsefire FPS Pro de specs (RGB, 16k DPI) van de bovenstaande muizen combineert voor een lagere prijs.

In gebruik

MX Master opgeborgen en Pulsefire FPS Pro aangesloten. De afgelopen twee weken dagelijks gebruik van gemaakt en dan vallen er toch wat dingen op.

De muis is relatief groot, maar eigenlijk net iets te klein voor mijn handen. Bij langere sessies heb ik er niet direct last van, maar als ik mijn andere muizen er bij pak ter vergelijking, dan voelt het toch beter.

De zijkanten van de muis zijn bekleed met een rubber grip materiaal. Dit voelt goed en zorgt voor een stevig gevoel bij oppakken.

De knoppen aan de zijkant zitten op een logische plek en zijn prima te bereiken met de duim. De knop onder het scrolwiel ligt voor mij net iets te ver naar achteren, maar dat kan voor jou anders zijn.

De enigszins gehypte Omron switchen in de linker- en rechterknoppen voelen niet anders dan andere knoppen. Qua geluid klikken ze wat harder dan normaal, maar daar kan ik niet van af leiden dat het betere kwaliteit zou zijn.

De Pixart PMW3389 sensor is in te stellen tussen de 100 en 16.000 DPI met vijf verschillende presets, waarvan er 3 standaard aanstaan. Ik heb er zelf voor gekozen om de levels aan te passen naar 3000, 4000, 5000, 6000 en 10.000. In de praktijk komt het er op neer dat ik heb eigenlijk altijd op 6000 laat hangen. Ik kan me voorstellen dat de 16.000 DPI op zeer hoge schermresoluties voordelen kan hebben, maar op 1080p is het voor mijn gebruik te snel.

Ik gebruik de Pulsefire FPS Pro met een Razer Goliathus muismat. Door de gladde én grote skates onderop de muis beweeg je hem zeer soepel over je muismat heen. Gebruik op een bureau zonder mat is niet per se aan te raden. De muis zal sneller slijten en het voelt ook gewoon een stuk minder fijn.

Software

De muis is in principe te gebruiken zonder de HyperX NGenuity Software applicatie, maar dan laat je een hoop van de mogelijkheden onbenut.

In de software kan je meerdere profielen volledig naar wens aanmaken. Je kan tot 3 profielen in het onboard geheugen van de muis opslaan, maar wisselen van profiel is met een muisknop niet mogelijk. De profielen zijn enkel vanuit de software te wisselen. Als je niet genoeg hebt aan de 3 onboard profielen, dan kan je vanuit de software profielen aanmaken, uitwisselen en verwijderen. Verder kan je profielen exporteren en importeren en kan je profielen toewijzen aan specifieke applicaties.

De kleuren zijn als volgt in te stellen:
  • Solid, waar je een enkele kleur kan kiezen
  • Color Cycle, waar je kan laten wisselen tussen 2 kleuren of een volledig kleurenspectrum
  • Breathing, een ‘ademend’ effect waar je kan kiezen voor een enkele kleur, 2 kleuren of een volledige kleurenspectrum
  • Trigger, bij een muisklik licht hij op in een enkele kleur, wisselend tussen 2 kleuren of een volledige kleurenspectrum
  • None, RGB volledig uit
Verder kan je elke knop een compleet nieuwe functie geven. Macro’s zijn ook mogelijk en de meeste media/Windows functies zijn als snelkoppelingen toe te voegen.

Helaas is de software niet heel intuïtief en gebruiksvriendelijk. UX is vooral lekker flashy en zo onduidelijk mogelijk gemaakt. Zo kwam ik er bijvoorbeeld pas na anderhalve week achter dat ik profielen onboard op moest slaan door een eerder aangemaakt profiel naar een ander gebied in de applicatie te slepen.

Wat mij overigens niet direct is opgevallen, maar waar zeker wel aan gewerkt mag worden door HyperX, is dat de NGenuity applicatie een bizarre 1.2 GB inneemt op je SSD/HDD. Mijn inziens een beetje onnodig.

Over het algemeen ben ik best tevreden met de Pulsefire FPS Pro. Voor de prijs krijg je een kwalitatief goede muis met een top sensor en hippe RGB lampjes. De software is niet perfect, maar hoef je in principe maar een enkele keer in te stellen. Daarna vooral ontwijken.

Kortom, een goede muis van HyperX. Heeft er bij mij voor gezorgd dat ik niet alleen meer zal kijken naar gevestigde merken zoals bijvoorbeeld Logitech of Razer.

Heb jij ook een HyperX Pulsefire FPS Pro?

Zeer complete en mooie review goed leesvoer :)