Soundcore Flare Zwart

Specificaties Mono-speaker met Bluetooth (oplaadbare accu) - Bekijk alle specificaties

Soundcore Flare Zwart Review

Virtual Reality 23 oktober 2018, 54 views

Soundcore Flare Zwart

De Soundcore Flare is een bluetooth speaker met ingebouwde verlichtingseffecten. De speaker heeft mij verrast qua geluidsvolume en geluidskwaliteit, deze waren beiden een stuk hoger dan ik gewend was van speakers van dit formaat en prijsklasse. De speaker is erg gebruiksvriendelijk en heeft een nette afwerking.

Pluspunten

• Premium uiterlijk
  • Stevige bouwkwaliteit
  • Goed bereikbare knoppen
  • Staat stabiel
  • Stabiele en verreikende bleutooth verbinding
  • Waterdicht: IPX7 rating
  • Kan tot een zeer hoog volume voor dit formaat
  • Ingebouwde lichteffecten

Minpunten

• Minimale accessoires

Muziekweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Mid- en hoogweergave Score: 4
De Soundcore Flare is een 360 graden draagbare Bluetooth speaker met ingebouwde verlichtingseffecten. De speaker heeft mij verrast qua geluidsvolume en kwaliteit, deze waren beiden een stuk hoger dan ik gewend was van speakers van dit formaat en prijsklasse. De speaker is erg gebruiksvriendelijk; de Bluetooth verbinding is zo gemaakt, en is bovendien stabiel met een verreikend bereik. De knoppen bovenop zijn makkelijk bereikbaar, responsief en hebben logische functies.

Verpakking

De Soundcore Flare wordt geleverd in een stevige, compacte verpakking. De speaker zelf is nog netjes verpakt in een schermhoes. De verpakking is solide en zou zelfs vaker gebruikt kunnen worden om de speaker te vervoeren (niet dat dit nodig is, de Soundcore Flare is solide genoeg om zo in een rugzak gegooid te worden zonder problemen). Een minpunt vanuit milieutechnisch aspect is het relatief veelvuldig gebruik van plastic in de verpakking.

Accessoires

De speaker wordt geleverd met een USB kabel om op te laden en een handleiding. Er wordt geen USB lader meegeleverd. Tegenwoordig mag dat eigenlijk geen probleem meer zijn want iedereen heeft inmiddels en meerdere laders van hun smartphones thuis rondslingeren. Een Aux kabel had nog meegeleverd kunnen worden maar is geen gemis naar mijn idee, de bluetooth verbinding werkt prima.

Design

Design is natuurlijk een persoonlijke smaak maar ik vind het ontwerp van de Soundcore Flare in ieder geval geslaagd. Zelf ben ik fan van de stoffen speakergrill, deze geeft de speaker een premium afwerking. Ik was bang dat deze snel vies zou worden maar dat valt erg mee, bovendien kan de speaker gewoon afgespoeld worden, hierover later meer. Het materiaal bovenop de speaker is een stevig rubber. Persoonlijk vind ik deze materiaalkeuze iets minder maar het geeft de speaker wel een robuust uiterlijk en zorgt ervoor dat deze tegen een stootje kan.
De knoppen bovenop die onder het rubberen oppervlak verwerkt zitten zijn goed bereikbaar en geven een fijne feedback. De speaker staat stevig door de ietwat bredere basis en rubberen onderkant, waardoor deze niet zomaar om te stoten is. De speaker heeft een hoogte van 151mm, een diameter van 89mm en weegt 520 gram waardoor hij handzaam is en gemakkelijk mee te nemen onderweg.

Geluidskwaliteit

Ik ben positief verrast door de geluidkwaliteit van de speaker, zeker vergeleken met andere draagbare speakers van dit formaat! De BassUp functie van de speaker geeft een extra boost aan de lage tonen waarbij het verschil duidelijk hoorbaar is bij het in- en uitschakelen. Qua lage tonen scoort deze speaker zeker hoger dan mijn vorige bluetooth speaker. Ik heb de BassUp functie zelf altijd aanstaan, omdat dit mijn inziens echt een flinke verbetering met zich meebrengt.
Ook kan de Soundcore Flare een flink volume produceren. Ik heb de speaker, behalve om te testen, nog nooit op maximaal volume gehad, simpelweg omdat dit gewoon te hard is voor binnen en in de meeste omstandigheden buiten. Iedereen is hier uiteraard anders in maar ik ben zeer onder de indruk van het volume wat de speaker weet te produceren met zijn twee 6 Watt speakers. Nog een verschil met mijn vorige speaker is dat het geluid van de Soundcore Flare niet merknaam verstoord wordt met hoog volume. In de Soundcore app kan de het geluid ten slotte nog verder naar wens worden aangepast met een Equalizer.

Batterijduur

Volgens de specificaties zou de Soundcore Flare in staat moeten zijn om 12 uur non-stop muziek te kunnen afspelen, afhankelijk van het volume en soort muziek. Ik heb dit niet op de minuut nagemeten maar ik heb de speaker enkele dagen gebruikt waarbij deze toch minimaal 10 uur heeft staan spelen op een redelijk volume en geen problemen met de batterij ondervonden. De batterij heeft een capaciteit van 4400 mAh en deze doet er ongeveer 3,5 uur over om volledig op te laden. Dit is wat aan de lange kant maar wanneer de speaker de nacht voor gebruik wordt opgeladen is dit geen probleem. Overigens kan de speaker nog steeds muziek afspelen wanneer deze opgeladen wordt, dus de gebruiksduur zou nog verlengt kunnen worden door het gebruik van een powerbank.

Waterbestendig

De Soundcore Flare is waterbestendig met een IPX7 rating, wat inhoud dat deze tegen waterspetters, sneeuw, regen, douchen en incidentele blootstelling aan water tot 1 meter diepte gedurende maximaal 30 minuten moet kunnen. Oftewel je hoeft niet bang te zijn dat de speaker verloren is wanneer deze tijdens een poolparty een duik neemt in het zwembad.
De speaker heb ik ook van een grondige douchebeurt voorzien terwijl deze aan het afspelen was en dit wat geen probleem. Ook is dit een mogelijkheid om vuil van de speaker te krijgen. De speaker droogt redelijk snel alleen de stoffen grill doet er langer over om te drogen. Het geluid van de speaker raakt verstoord wanneer deze ondergedompeld wordt, wat te verwachten is. Wanneer deze uit het water gehaald duurt het een 10 sec voordat het “doffe” geluid van water verdwenen is en de speaker weer vanouds doorgaat met spelen.

Lichteffecten

Een onderscheidende functionaliteit van de Soundcore Flare is zijn ingebouwde sfeerverlichting. Deze kent verschillende modi, waaronder Music sync welke een effect op basis van de beat geeft. Dit werkt redelijk maar is ook vrij druk. Daarnaast zijn er gelukkig ook nog rustigere lichtinstellingen zoals een rustige glow of langzaam veranderende kleur. De lichteffecten zijn een leuke gimmick wat de speaker vooral ’s avonds een extra effect geeft en hem makkelijk te lokaliseren maakt.

Stereo functionaliteit

Twee Soundcore Flares kunnen samen gebruikt worden in een stereo setup, waarbij de ene speaker het linker audiokanaal afspeelt en de ander het rechter. De lichteffecten worden hierbij ook gesynchroniseerd. Helaas heb ik deze functionaliteit niet kunnen testen maar dit kan een leuke functie zijn mocht een van je vrienden ook beschikken over de speaker.

Soundcore App

Via de Soundcore app zijn er nog enkele andere functionaliteiten van de speaker te benaderen. Zo geeft de app zoals vermeld toegang tot een equalizer waarmee je het geluid van de speaker naar wens kunt aanpassen. Ook kun je de Soundcore Flare een gepersonaliseerde naam geven, de firmware updaten en het batterijniveau van de speaker bekijken. Hiervan krijg je overigens ook een pop-up wanner deze onder een bepaald niveau komt, erg handig!

Via de app kunnen er nog meer lichteffecten geselecteerd worden, met verschillende themakleuren. Zo is er bijvoorbeeld een “party” modus met alle kleuren van de regenboog en een “bedtime” modus waarbij enkel zachte en warme tinten gebruikt worden met o.a. een “breathing” effect en een sleep mode waarbij de lichten automatisch na 30 minuten uitgeschakeld worden. De app doet wat hij moet doen, is overzichtelijk en geeft net iets meer controle dan via de knoppen op de speaker, maar het is niet zo dat de app noodzakelijk is om de speaker goed te kunnen gebruiken.

Gebruiksgemak

De speaker is erg makkelijk in gebruik. Wanneer de speaker aangezet wordt geeft deze een geluid, wanneer hij zoekt naar Bluetooth ook en ten slotte wanneer deze verbonden is met de smartphone. Deze audio cues zorgen ervoor dat het direct duidelijk is wat de speaker doet.
De Bluetooth verbinding komt snel tot stand en is erg stabiel. Ik heb nog geen haperingen meegemaakt en ook het bereik is meer dan goed. Wanneer deze dan toch ooit verbinding verliest, komt deze ook direct weer tot stand wanneer de smartphone weer binnen bereik is. Ook wanneer de speaker een poos geen muziek heeft afgespeeld en na een paar uur weer wordt aangesproken gaat deze direct weer verder. Bluetooth audio zoals deze bedoeld is!
De interface bovenop de speaker heeft duidelijke icoontjes waarbij vrijwel direct duidelijk is wat ze doen. Er is een knop voor Play/Pause, het volume wordt ingesteld met 2 knoppen en ten slotte hebben de lichteffecten en BassUp nog ieder een eigen knop. Op de achterkant van de speaker bevinden zich nog de verlichtte power knop en de Bluetooth knop. Deze zijn minder vaak nodig dus is dit een logische positie.

De Soundcore Flare doet alles wat deze beloofd; een robuuste bluetooth speaker met flink volume en bassboost die waterbestendig is en ook nog eens ingebouwde feestmuziek heeft! Of je veel waarde hecht aan de lichteffecten is persoonlijk maar het geeft de speaker een leuke extra functie en zeker ’s avonds bij feestjes kan het effect voor wat extra sfeer zorgen. De speaker gaat lang mee op de accu en het muziekvolume kan verassend hard voor dit formaat speaker. De Soundcore Flare is momenteel rond de 70 euro verkrijgbaar en voor dat bedrag haal je een prima portable speaker in huis!

Heb jij ook een Soundcore Flare Zwart?