HyperX Pulsefire Surge

Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 16.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

HyperX Pulsefire Surge Review

RalphM.Testpanel 23 oktober 2018, laatste update op 23 oktober 2018, 68 views Testpanel

HyperX Pulsefire Surge

Een sterk op gamers gerichte muis met fantastische sensor en goed uitgewerkte RGB-implementatie waar veel aan te tweaken valt.

Pluspunten

• Pixart 3389 sensor
  • RGB-effecten
  • Configuratiemogelijkheden
  • Consistentie
  • Gewicht

Minpunten

• Iets te kort voor handpalm
  • Keuze gewicht beïnvloed gevoel soliditeit

Inhoudsopgave

• Inleiding
  • Verpakking
  • Uiterlijk
  • Software
  • Handgevoel en bouwkwaliteit
  • In actie
  • Conclusie

Grofweg een maandje terug kreeg ik het bericht van Tweakers dat ik geselecteerd was voor het reviewen van deze muis en een aanwezigheid op de Tweakers Testdag, waar onder andere verscheidene fabrikanten hun producten toelichtten aan de reviewers.

Verpakking

De muis zit in een mooie en niet al te drukke doos. Daarin zit weinig meer dan de muis zelf en een zéér beknopte gebruikershandleiding.

Uiterlijk

Laten we met de deur in huis vallen. Het eerste wat opvalt is de RGB-implementatie. En daarin stelt deze HyperX duidelijk niet teleur. De kleuren zijn vel, contrastrijk en vloeien mooi in elkaar over, wat nog eens extra opvalt als je de “wave” functie gebruikt (waarover in het kopje “software” meer). Daarnaast zijn er verrassend veel LEDs ingebouwd die je onafhankelijk van elkaar kunt aansturen. De diepzwarte kleur van het plastic eromheen versterkt nog eens het effect dat dit geeft. Wat mij ook positief aanspreekt is dat de muis verder geen onnodige hoeken en accentjes heeft, wat bij een behouden kleurprofiel van de RGB een best strak aangezicht geeft.

Software

NGenuity is de naam van de meegeleverde software en deze herkent automatisch de juiste hardware die je aangesloten hebt (en installeerde in mijn geval meteen een firmware-update). Hoewel bij eerste indruk de de interface nogal overweldigend kan zijn, zal menig tweaker deze behoorlijk gaan waarderen door de vele mogelijkheden. Je kunt elke LED onafhankelijk aansturen en ook profielen per applicatie naar behoeve instellen. Bovendien zijn er macro’s te importeren in NGenuity, al moet ik toegeven dat ik daar geen talent of interesse in heb en het zodoende niet heb uitgeprobeerd.
Ingebakken effecten zijn “solid”, “color cycle”, “breathing”, “wave” en “trigger”, allemaal met custom kleuren, richtingen en snelheden in te stellen. Overigens kan het logo enkel “solid”, “breathing” en uiteraard “none” aan.
Erg moeilijk is de setup overigens niet en bij alle computers die ik geprobeerd heb was het plug and play met het eerder genoemde “wave”-effect geactiveerd.
Een aardigheidje is de overlay op je desktop als je de DPI veranderd. De hoogste DPI-waarden zijn trouwens verstopt in de profielenselectie, wat mij niet de meest logische plek lijkt.

het standaard "wave"-effect

Handgevoel en bouwkwaliteit

Het eerste wat me opviel toen ik de muis voor het eerste vasthield was het lichte gewicht. Hoewel dit niet mijn persoonlijke voorkeur heeft, is dit natuurlijk voor degene die van snelle shooters houdt een verademing. Minder gewicht betekend immers sneller kunnen bewegen. Om dit gewicht laag te houden is de bouw her en der iets flexibeler dan je bij een muis van deze prijsklasse zou verwachten. Zo bewegen de linker en rechter muisknop iets mee bij het indrukken van de muiswiel. Maar ja, dat is een bewuste keuze geweest, dus daar zal ik de muis niet op afrekenen.
Diezelfde muiswiel voelt overigens erg goed. Hij draait soepel met net genoeg feedback om te weten wat hij registreert als een regel. Ook zit er geen laterale speling op. Klikken ermee voelt ook verassend kwalitatief. Daarnaast zijn de zijkanten van de muis van een iets zachter materiaal zodat je gevoelige vingertopjes zich niet beduvelt voelen.
Iets objectiever zijn de linker en rechter muisknoppen, die wederom erg duidelijk maken dat ze gericht zijn op de gamingmarkt. Ze hebben weinig travel, maar geven een duidelijke klik, waarna ze snel weer naar hun neutrale stand springen. De eerder genoemde flexibiliteit in deze knoppen is het enige (klein) verbeterpuntje.
Wat betreft de ergonomie is mijn ervaring wisselend. Ondanks de op het oog simpele vorm liggen mijn vingers comfortabel op de muis en de zijknoppen. Ook scoort hij dankzij de implementatie zeker weten pluspunten voor de mogelijkheid om hem af en toe te kunnen wisselen naar je andere hand. Daarbij viel op dat mijn ringvinger en pink netjes op de secundaire knoppen liggen. Alsof er over is nagedacht! Extra teleurstellend is het dus dat de muis in mijn optiek een centimeter te kort is waardoor je handpalm nooit écht comfortabel erop ligt, ondanks dat ik geen grote handen heb. Bij korte sessies is dit geen probleem, maar een dag kantoorwerk is net iets teveel gevraagd. Aldaar kwamen verscheidene collega’s overigens tot dezelfde conclusie na het uitlenen ervan.

In actie

Meteen na het aansluiten wordt je geconfronteerd met een zeer goede keuze van HyperX. Namelijk het gebruiken van de fenomenale Pixart 3389 sensor. Daar waar je bij goedkopere muizen soms kleine inconsistenties kan hebben, heb je dat hier niet. Zelfs niet bij de zeer hoge DPI van 16.000. Het kunnen van deze sensor wordt nog eens extra belicht als je hem probeert op verschillende oppervlakten. Ik heb namelijk geen verschil kunnen bemerken in bruikbaarheid op een glimmende tafel, een muismat of zelfs een kledingstuk. Altijd weet hij er raadt mee.
Ook het verplaatsen van de muis is een genot. Het verweven koord is flexibel genoeg om nooit in de weg te zitten en de onderkant van de muis vliegt over de ondergronden heen zonder ooit onbedoeld weg te glijden.

het koord

Heb je kleine handen en ben je een gamer? Dan is dit een nobrainer. De goede sensor en fraaie RGB-effecten die je bovendien naar hartenlust kunt instellen zullen je niet snel teleurstellen. Echter, gebruik je deze muis in lange sessies of heb je grotere handen, is het aan te raden hem eens fysiek te proberen aangezien dit niet voor iedereen de ideale ergonomie zal betekenen. Desondanks klopt het totaalpakket erg goed en is er weinig wat er op af te dingen valt. Wat mij betreft is dus de HyperX Pulsefire Surge voor iedere gamer in deze (hogere) prijsklasse het serieus overwegen waard!

Heb jij ook een HyperX Pulsefire Surge?