AOC G2590PX Rood, Zwart

Specificaties 24,5" • 1920x1080 (Full HD) • 144Hz • TN • 1ms - Bekijk alle specificaties

AOC G2590PX Rood, Zwart Review

koning_jos 23 oktober 2018, 246 views

AOC G2590PX Rood, Zwart

Het is een gaming monitor met hoge Refresh rate en lage responstijd. En dit voor een zeer betaalbare prijs! Het scherm heeft ook een mooie afwerking en een goede kleurweergave. Kortom een zeer goede prijs/kwaliteit.

Pluspunten

• Hoge Refresh rate
  • Hoge maximale helderheid
  • Voet is goed verstelbaar
  • Mooi design
  • Prijs/Kwaliteit verhouding

Minpunten

• Slechte speakers

Door tweakers heb ik de kans gekregen om met Oktobertestfest de AOC G2590PX monitor te testen. Ik zal deze monitor vooral gebruiken voor te gamen.

Featureset

Standaard
Het scherm heeft een Vesa mount waardoor je, als je zou willen, er een andere standaard aan kunt vastmaken. Zelf vind ik de meegeleverde standaard zeker voldoende. Deze heeft een tilt functie (-5° tot 21°), een pivot functie (-5° tot 90°) en een swivel functie (90°).
Kabels
Er wordt een HDMI kabel, een DisplayPort kabel, een geluidskabel en een USB kabel meegeleverd in de doos.
Aansluitingen
Er zijn heel wat aansluitingen aanwezig: 2x HDMI, 1x DisplayPort, 1x VGA, 1x mic/audio, 1 USB hub (1x USB 3.0 IN en 4x USB 3.0 OUT (waarvan er 1 fast charging heeft)).
Ik vind de USB hub zeker een goede toevoeging, aangezien mijn werklaptop een MacBook Pro is en deze maar 2 USB poorten heeft.
Er is ook een Kensington slot op aanwezig.
Paneel
Het gaat hier over een 24.5” TN paneel met een refresh rate van 144Hz en een responstijd van 1ms. Het scherm heeft een breed Freesync bereik (30Hz – 144Hz) dat je niet zo vaak terug ziet op schermen in dezelfde prijsklasse.
OSD
Het OSD wordt bestuurd met een Joystick op de achterkant van het scherm. De besturing is zeer intuïtief. Het menu komt tevoorschijn als je de Joystick indrukt. Wanneer je niet in het menu zit kan je de joystick naar boven bewegen om te kiezen tussen verschillende inputs, naar beneden om Dialpoint aan of uit te zetten (crosshair in het midden van je scherm) en naar links om een Game Mode te kiezen. Naar rechts bewegen heeft geen functie.
Speakers
Er zijn speakers aanwezig. Daar is dan ook alles mee gezegd.

Bouwkwaliteit en afwerking

Mij ga je niet horen klagen over de bouwkwaliteit en de afwerking. Het ziet er super strak uit, de enige echte bezel zit aan de onderkant en de matte coating ziet er super uit! Het enige dat doet vermoeden dat het over een 'gaming' monitor gaat, zijn de rode accent kleuren op de onderste bezel en de standaard.
De achterkant is ook zeer netjes met de aansluitingen en een Joystick voor het menu navigatie. Het plastic van de achterkant geeft wel een beetje mee als je er tegen duwt maar dit is zeker geen probleem.

Kleurweergave

Ik heb zelf geen apparatuur om de kleurweergave te testen. Als ik de AOC G2590PX vergelijk met mijn oude Medion scherm, zie ik wel een duidelijk verschil met de AOC als duidelijk winnaar.

Contrast en helderheid

In vergelijking met mijn vorige scherm is het contrast en de helderheid zeer goed

Ghosting

Geen ghosting waargenomen tijdens het testen. Ik heb de ufo test en een aantal games (CS:GO, Sniper Elite 4, Civilization V) gebruikt voor het testen

Pixeldefecten

Ik heb tijdens het reviewen deze site gebruikt om na te kijken of er ergens defecte pixels zijn. Tot nu toe heb ik er nog geen gevonden.

Ik ben zeer blij met de AOC G2590PX! Het is een gigantische upgrade als je het vergelijkt met mijn vorig scherm. Veel beter kleurweergave, hogere Refresh Rate, Freesync, strak design en een verstelbare standaard. Ik zou dit scherm zeker aanraden aan iedereen die een betaalbaar scherm wilt met een hoge Refresh rate en goede kleurweergave.

Heb jij ook een AOC G2590PX Rood, Zwart?