Morex Cubid 6600 Review

-Elmer- 30 maart 2010, laatste update op 30 maart 2010, 1.430 views

Morex Cubid 6600

Pluspunten

• Ruimte voor 4 harde schijven
  • 5,25" bay biedt hoge flexibiliteit
  • Low-profile kaart te plaatsen zonder riser-card

Minpunten

• Meegeleverde voeding is niet 80+ gecertificeerd

Deze behuizing heb ik in maart 2010 aangeschaft bij Picco Computers voor de bouw van een nieuwe mini-server. De kast heeft me 63,00 gekost.

Waarom deze behuizing:
Ik was opzoek naar een behuizing waar ik minimaal 3x een 3,5" harde schijf in kon herbergen, een standaard ATX voeding in kon plaatsen en eventueel wat ruimte biedt voor uitbreidingen over had. Tevens moest de prijs ook schappelijk zijn: het is tenslotte maar een klein kastje welke bovendien 99% van de tijd uit het zicht staat. De Morex 6600 was eigenlijk de enige beuizing die ik kon vinden in deze prijsklasse en de functionaliteit bood die ik nodig heb. Liever had ik nog een behuizing met hot-swappable bays maar daar neemt de prijs wel erg van toe en zo'n ramp is het niet als de server even down moet wegens het vervangen van een defecte schijf.

Opbouwen van de server
Bij zo'n klein kastje moet je tevoren altijd goed nadenken wat de beste volgorde is bij het plaatsen van de componenten. Als je eerst de harde schijven plaatst daarna dan de voeding en als laatste het moederbord (met de processor, koeler en geheugen er al op) kan er eigenlijk weinig misgaan. Het is even een beetje vechten om de kabels allemaal mooi te laten lopen maar ook dat leverde eigenlijk geen problemen op. Er is voldoende ruimte om het eventuele overschot aan voedingskabels weg te werken.
Het is allemaal vrij eenvoudig, alles zit vast met schroefjes, ook de harde schijven en eventuele 5,25" drive. Ik heb me tijdens het opbouwen nergens aan de gesneden en kon ook geen scherpe randjes ontdekken, hetgeen natuurlijk erg prettig is.

Koeling
De kast worden geleverd zonder enige actieve koeling (op de fan in de PSU na) maar is aan de boven- en zijkanten wel geperforeerde met gaten welke voor voldoende koeling zorgen in mijn systeem. De 5400RPm schijven worden nauwelijks warm, evenals de processor, chipset en geheugen. Actieve koeling is bij mijn systeem dus ook niet nodig.
Op het moment dat je gaat werken met snellere schijven en componenten die warmer worden kan de passieve koeling wel eens tekort schieten. Er zijn geen eenvoudige mogelijkheden om een fan in te bouwen dus dat is een kleine uitdaging. Doordat de voeding echter ondersteboven wordt gemonteerd zorgt de eventuele 120mm fan van de voeding wel voor enige verkoeling.

Geluidsproductie
De server zoals deze nu bij mij draait is uiterst stil te noemen. De behuizing is niet echt geluiddempend maar de 5400RPM schijven maken uit zichzelf ook al zeer weinig geluid. De processorkoeler draait wegens de perforaties in de behuizing op het laagst toerental en is derhalve ook erg stil.
Of de meegeleverde voeding ook stil is weet ik niet, deze heb ik direct vervangen door een wel 80+ gecertificeerd exemplaar.

Aansluitingen, bediening en leds
De behuizing is eenvoudig uitgevoerd van buiten: er is een aan/uit-knop en dat is het. Op het moment dat de server aan staat licht de aan/uit-knop blauw op. Er is geen HDD-led aanwezig, er zijn geen front-usb/firewire/e-sata aansluitingen aanwezig. Ik mis deze echter totaal niet.

Heb jij ook een Morex Cubid 6600?

Waar gekocht? Gezien de pricewatch geen vermelding heeft.
Dank voor je bijdrage. Heb het even toegevoegd aan de review.