Tweakers zegt: 7,5

LG G7 ThinQ Zwart

Specificaties 6,1" • 3120x1440 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

LG G7 ThinQ Zwart Review

TiswinnieTestpanel 23 oktober 2018, 99 views Testpanel

LG G7 ThinQ Zwart

DE LG G7 ThinQ is voor de huidige prijs een prima telefoon. Het is makkelijk in gebruik en de accu gaat een lange tijd mee. De LCD scherm is een beetje achterhaald en valt de kwaliteit van de behuizing tegen, echter is het wel een definitieve aanrader!

Pluspunten

• Luxe uitstraling
  • Fantastische accu duur
  • Notch

Minpunten

• Voelt goedkoop aan (plastic)
  • Luidspreker doet telefoon triller
  • Notch
  • LCD scherm

Introductie

Vanuit de Tweakers oktober Testfest heb ik de mogelijkheid gekregen om de LG G7 ThinQ te mogen testen. Het ging om een test periode van een twee weken. De laatste LG die ik heb gebruikt dateert uit 2006. Dat was de LG Chocolate oftewel de KG800. Toentertijd was dat qua design en specificaties een must have. Of dat nu ook geldt voor de G7 ThinQ, dat lees je hieronder...

Belangrijke specificaties

• Schermdiagonaal: 6,1"
  • Resolutie: 3120x1440
  • Processor: Snapdragon 845
  • Accucapaciteit: 3000mAh
  • Camera: 2x 16 MP

TL;DR

De LG G7 ThinQ is voor het huidige prijspunt zeer aan te raden. De software is zoals vroeger misschien het geval was geen belemmering meer. De eigen Android Skin van LG is vrij clean, zonder al te veel mik mak en meegeleverde apps. De Accu van het toestel gaat over het algemeen een werkdag en afhankelijk van het gebruik zelfs een hele dag mee. Qua bereik is het toestel niet een uitblinker. In wat minder dichtbevolkte gebieden kan het signaal wel eens wegvallen. Ook valt de kwaliteit van de behuizing wat tegen.

Bevindingen

Features en software
Software
De software van de telefoon heeft mij eigen aardig verrast. In het begin keek ik er vanwege de negatieve verhalen die ik heb meegekregen van uit mijn omgeving. Echter heeft LG hier enorme stappen op gemaakt. De design is heel overzichtelijk en vloeit verder door in android. De wijzigingen die LG heeft toegepast aan de OS zijn niet zo rigoureus zoals Samsung. Wat het wat makkelijker maakt om over te stappen naar LG. Ondanks dat mijn daily driver een Samsung S8 was, kon ik vrij gauw wennen aan de G7 ThinQ.

Tijdens de twee weken die ik met de telefoon had, heb ik ruim 100 apps op de telefoon gezet die ik ook op mijn Samsung had. In de eerste week heb om de stabiliteit te testen alle apps minimaal 1x geopend om te kijken wat dat zou doen aan de stabiliteit en responsiviteit van het toestel. Gedurende de 14 dagen heb ik geen problemen ondervonden en was het apparaat net zo stabiel en responsief als daarvoor.
Features
Laten we beginnen bij de app Smart doctor. Dit heeft zeker geholpen bij de stabiliteit van het toestel. Het gaf advies om bepaalde apps in een bepaalde sluimerstand te zetten als ik ze niet gebruikte, om zo de impact op de resources te beperken en de stabiliteit van het toestel te garanderen.

Het tweede waar ik het over wil hebben zijn de beveiligingsfeatures. Hierbij ga ik het nadrukkelijk hebben over de gezichtsherkenning, welk in twee standen te gebruiken is.In de "standaard" of "uitgebreide" stand. De uitgebreide stand maakt een wat gedetailleerde scan van het gezicht, waarbij het niet te "foppen" zou moeten zijn. Echter valt dit in de praktijk tegen. Bij wat tests met foto's was het een aantal keer mogelijk om het toestel te unlocken, door wat heen en weer te bewegen. Ook duurde het unlocken vaak wat langer dan gewenst en was het sneller om gebruik te maken van de pincode.

In de normale stand was het wel vlotter maar was het alsnog sneller om gebruik te maken van de vingerafdrukscanner. Deze is door de centrale positie op de telefoon echt super in gebruik. Het is ook super responsief waardoor ik het gebruikte als de voornaamste manier om de telefoon te unlocken.

Ten slotte wil ik het ook nog hebben over de HIFI Quad DAC & DTS-X sound. Om het zo standaard mogelijk te houden heb ik hiervoor gebruik gemaakt van de meegeleverde oortjes. Dit om enige variaties weg te halen wat betreft geluid.

Met de HIFI Quad DAC is het mogelijk om het geluid om 3 punten in te stellen. Dit kan via een geluid preset, via een filter en door het balans te "tweaken".Deze hebben elk een ander invloed op het geluid waarbij de filter en preset het meeste impact hebben. Echter vind ik deze features een beetje overkomen als een gimmick. De invloed die het heeft op de meeste muzieksoorten zorgt ervoor dat het geluid wat holler overkomt en niet goed tot z'n raap komt.

De DTS-X sound was wat mij betreft een gimmick die ze beter hadden kunnen overslaan. Het gebruiksscenario waar je dit hoort toepassen is in games en tijdens films. Hierbij is het mogelijk om het geluid digitaal om te zetten naar "surround". Bij het gebruik van de games en applicaties die ik gebruikte had dit niet het gewenste effect. Overal gezien maakte dit het geluid wat "muddy", waardoor ik het vaak eigenlijk meteen weer uitschakelde. De gesimuleerde posities kwamen niet goed tot z'n recht. Zo niet in games en ook niet in films.
Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit van de telefoon valt een beetje tegen. De telefoon voelt heel plastic aan. Vooral de achterkant van het telefoon versterkt dit gevoel. Het lijkt wat meer mee te buigen dan gebruikelijk bij stevige druk. Ook trilt de hele behuizing bij het afspelen van luide muziek. Dit heeft ook invloed op het geluidskwaliteit van de speaker. Houd je de telefoon vast dan klinkt het geluid veel holler dan als dat je de telefoon neerlegt.
De accu
De accuduur van het toestel heeft mij verbaasd. Waarbij ik had verwacht dat ik net zoals gewoonlijk het toestel minimaal twee keer per dag moest opladen, is dat maar één keer het geval geweest. Als een forens, ik zit dagelijks 2 uur in het ov, was dit echt optimaal voor mij. Gedurende de twee uur in het OV maak ik regelmatig gebruik van Netflix, YouTube of speel ik een spelletje en het toestel heeft altijd wel tot aan huis overleefd. Gemiddeld deed ik zo'n 12 tot 14 uur op één accu lading.
Het scherm
De kwaliteit van het scherm viel mij wat tegen. Als een van de grootste OLED fabrikanten had ik wel meer van LG verwacht. Het LCD scherm is relatief gezien echt goed voor een LCD scherm, echter had ik anno 2018 wel een OLED scherm verwacht. Ondanks dat ik zo negatief over het scherm begon, is het een prima scherm. De kleurweergave zit er vanuit oogpunt wel dichtbij, echter is geldt dat weer dan weer niet voor de zwart weergave. Maar ik denk dat dat weer komt door het LCD scherm.

Een voordeel van het LCD scherm is dan weer de helderheid. Door de hoge helderheid, die LG de super bright display noemt, is alles zeer goed te zien in volle zonlicht. De kleurechtheid neemt dan wat af, maar dat weegt wel op tegen het normaal kunnen gebruiken van het scherm.
Het bereik
Door mijn leven als forens heb ik het bereik van het toestel vrij goed kunnen testen. Voor deze test maak ik de vergelijking tussen mijn Samsung Galaxy S8 en de LG G7 ThinQ. Ik woon midden in een redelijk grote stad maar ik werk wat verder op. Hierdoor kom ik tijdens mijn reis in wat kleinere dorpen en ga ik langs weilanden. Waarbij ik merkte dat de G7 ThinQ wel eens wat moeite had met het vasthouden van het 4G signaal. Vooral in de buurt van weilanden, of zoals ik het noem; niemandsland, had ik met regelmaat dat ik terug werd gezet naar 3G+ of soms zelfs helemaal geen verbinding had. Dit is iets waar mijn S8 nooit last van heeft gehad, dus wat dat betreft is dat wel wat minder.
Echter is het wel zo dat het signaal in de bewoonde wereld prima is. Ik heb diverse snelheidstesten gedaan op zowel mijn Samsung en de LG en de snelheden waren nagenoeg gelijk.
De camera
Van de camera wist ik niet zo goed wat ik moest verwachten.In het begin had ik wat moeite met het maken van scherpe foto's. Dit kan komen door mijn onervarenheid met het toestel of doordat ik een verkeerde setting gebruikte. Toevallig ging ik naar de dierentuin, dus met mijn opgebouwde ervaring ging ik ervoor :*).Hoogmoed komt voor de val. Zelfs toen kreeg ik het nog niet helemaal voor elkaar om het perfecte plaatje te schieten 8)7 . Op de incidentele momenten waarop het wel lukte, snapte ik niet helemaal hoe. Het concept 'point to shoot' werkte in dit geval niet goed genoeg voor mij. In de galerij hieronder vind je een aantal voorbeelden.

Al met al ondanks al het geklaag, vind ik dit een prima telefoon. Het is zeker een aanrader voor de huidige prijs. Aan het eind van het rit ga ik de telefoon wel missen. Of het mij heeft overtuigd om overstappen? Dat nog net niet, maar het is wel goede alternatief. Ik heb in ieder geval mijn S8 niet zo erg gemist als dat ik had verwacht. De progressie die LG heeft gemaakt door de jaren heen, is echt te merken in deze telefoon. Het is zeer gemakkelijk in gebruik. Wil je een switch maken naar LG, kijk dan zeker even naar de G7 ThinQ.

Heb jij ook een LG G7 ThinQ Zwart?